Elatusmaksuihin saatava joku tolkku
Siis aivan käsittämätöntä.
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.
Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.
Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .
Kommentit (1316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Mitä luulet ydinperheessä menevän rahaa lasta kohti kuukaudessa?
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Meillä molemmilta vanhemmilta menee palkka kokonaisuudessaan perheen hyväksi.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Päivähoito 300€, tilapäinen hoitoapu 100-200€, palkattomat poissaolot työstä (neuvola, lääkäri) lääkkeet 50€, vakuutukset, harrastusvälineet (sukset, pyörät) vaatteet, ruoka, hygieniatuotteet jne.
Jos kerran ap:n ex on niin tuloton, niin tuskin on mitään isoja päivähoitomaksujakaan.
Siinä tapauksessa äiti ei ole työelämässä, mutta kolmen lapsen hoitovastuu jää hänelle, jolle pitäisi ap. toisena lasten vanhempana laskea rahallinen arvo. Näin on myös ydinperheessä, jos äiti hoitaa kotona lapsia.
En ole koskaan kuullutkaan, että kotonamakaajalle erikseen maksettaisiin kotonamakaamisesta.
Ei tietenkään ne, jotka eivät hakua kantaa lapsistaan vastuuta.
Meillä perhevapaat pidettiin miehen kanssa puoliksi ja kyllä, työssäkäyvä vanhempi maksoi hyvitystä kotona olevalle puolisolle.
Kotihoitotuki on vain muutaman satasen.
Ja meillä mies "makasi" kotona muutaman kuukauden kauemmin ja usko tai älä, mutta mieheni koki lapsiperheen arjen raskaaksi, vaikka on kaksi lasta ja hän sentään on tottunut lapsiin, kun on ope. Kolmen lapsen kanssa olisi ollut varmaan puolikuollut.
Haluan vain tietää sen, että onko elatusmaksu kaiken kattava.
Mietin kun lapset on vuoroviikoin jommalla kummalla, määräytyykö elatusmaksu toisin?
Jos maksat 600, eli 200 lapsesta, tai oliko se lähes 800 palkan jälkeen, niin joudutko kustantamaan lomat ja vapaa-ajanvälineet lapsillesi?
Entä vetkuileeko lasten äiti asiassa, eikä suostu menemään töihin?
Kuka maksaa hänen eläkkeensä myöhemmin, miten hänen eläkkeensä kertyy? Oletko maksumies siinäkin?
Minua todella hamittaa toisinaan miten naiset vetkuilee, toki miehetkin.
Kannustan puolisoani hakemaan lasten huoltajuuden kokonaan, jos exä vie eteenpäin rahastushankkeensa. Puolisoni maksaa nyt jo lapsille paljon enemmän kuin exänsä. Lapset ovat kouluikäisiä.
Luulen, että puolisoni saa huoltajuuden, jos papereita ja faktoja tutkitaan. Lapset joutuvat muuttamaan, mutta se on ainoa paha koko kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin kun lapset on vuoroviikoin jommalla kummalla, määräytyykö elatusmaksu toisin?
Jos maksat 600, eli 200 lapsesta, tai oliko se lähes 800 palkan jälkeen, niin joudutko kustantamaan lomat ja vapaa-ajanvälineet lapsillesi?
Kuka maksaa hänen eläkkeensä myöhemmin, miten hänen eläkkeensä kertyy? Oletko maksumies siinäkin?
Meitä on moneksi. Itse en ikinä hankkisi lapsia, jos minun täytyisi olla toisesta osapuolesta jotenkin riippuvainen. Hankin lapsia niin, että erossakin minulla säilyy omavaraisuus enkä ole riippuvainen kenestäkään. En ole hyväksikäyttäjä kuten osa ihmisistä. Sairas ajatusmaailma joillakin. Sairas lainsäädäntö. Lapsilisien anto varattomammalle pitäisi riittää. Muu on pyrkimys hyväksikäyttää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.
Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .
tulojen mukaan elarit. Lapsi kasvaa niin menot kasvaa.
Ei todellakaan mitään elareita, jos lapset ovat 50/50 vanhemmillaan.
Kenenkään ei pitäisi tarvita elättää entistä elämää, jos lapsia huolletaan puoliksi.
Eri asia, jos lapset asuvat vain toisella.
Laittakaa kansalaisaloite tästä, jotta kaikki loisten harrastama kuppaaminen loppuu.
Mitä ihmeen "entistä elämää"? Kyllä ne lapset on ihan nykyisiä lapsia, ei mitään entisiä. Jos ei huvita maksaa niin varminta on käyttää ehkäisyä. Siis kumi tai vasektomia jos on mies. Muussa tapauksessa pitää vaan hyväksyä se, että omia lapsiaan pitää elättää ja se summa on suhteessa tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on moneksi. Itse en ikinä hankkisi lapsia, jos minun täytyisi olla toisesta osapuolesta jotenkin riippuvainen. Hankin lapsia niin, että erossakin minulla säilyy omavaraisuus enkä ole riippuvainen kenestäkään. En ole hyväksikäyttäjä kuten osa ihmisistä. Sairas ajatusmaailma joillakin. Sairas lainsäädäntö. Lapsilisien anto varattomammalle pitäisi riittää. Muu on pyrkimys hyväksikäyttää toista.
Niin, eli sinusta minun pitäisi viime kädessä ruokkia sinun lapsesi, jos exäsi ei pysty eikä sinua huvita. Juu ei.
Itse olet hankkinut kolme lasta. 200 e lasta kohden ei ole mitenkään paljon. Kumpikin vanhempi maksaa kykynsä mukaan. Jos suhde lasten äidin kanssa olisi jatkunut, varmaan suurituloisempana maksaisit enemmän perheen kuluja? Sen, että olette eronneet, ei pidä vaikuttaa lasten elintasoon. Millainen isä haluaa pimittää tulonsa omilta lapsiltaan ja ajaa lapset köyhyyteen? Jos äidillä ei kerran tuloja ole, on lasten pärjääminen isän tuloista kiinni, eikä ole lasten syytä, jos äitinsä on laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Menee helposti eikä riitäkään, jos laskee päivähoitomaksut ja asumismenot mukaan.
Kai se äitikin joutuu maksaa lapsestaa jotain, vaikka pääsäntösesti asuu samassa kämpässä. Mun kaveri pyytää kuitit kaikista sen ex muijalta. Ihan sen takia, että se ei rahota ex muijansa elämää sentilläkään. Se vaati kuitit ja sen jälkeen sen ex muija alko tilittää facebookissa ettei ole varaa ostaa meikkejä eikä käydä ulkona syömässä. Mä en usko sattumiin, että samoihin aikoihin loppuu noi, kun joutu kuitit ottaa talteen. Siinä nähtiin taas mihin ne elarit todellisuudessa on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.
Kenenkään ei pitäisi tarvita elättää entistä elämää, jos lapsia huolletaan puoliksi.
Laittakaa kansalaisaloite tästä, jotta kaikki loisten harrastama kuppaaminen loppuu.
Mitä ihmeen "entistä elämää"? Kyllä ne lapset on ihan nykyisiä lapsia, ei mitään entisiä. Jos ei huvita maksaa niin varminta on käyttää ehkäisyä. Siis kumi tai vasektomia jos on mies. Muussa tapauksessa pitää vaan hyväksyä se, että omia lapsiaan pitää elättää ja se summa on suhteessa tuloihin.
Onhan se entisen elämän elättämistä, jos lapsilisät menee vain toiselle ja tämä lapsilisien saaja yrittää kupata lisää vielä tältä toiselta, vaikka huoltajuus on 50/50, jolloin lasten kulut maksetaan jo 50/50.
Toinen saa jo enemmän. Miksi sille pitäisi maksaa vielä lisää?
Jos lähivanhempi käy töissä, niin 50 €/ lapsi riittää hyvin elatusmaksuksi. Jos ei käy töissä, niin satanen.
Vierailija kirjoitti:
Kannustan puolisoani hakemaan lasten huoltajuuden kokonaan, jos exä vie eteenpäin rahastushankkeensa. Puolisoni maksaa nyt jo lapsille paljon enemmän kuin exänsä. Lapset ovat kouluikäisiä.
Luulen, että puolisoni saa huoltajuuden, jos papereita ja faktoja tutkitaan. Lapset joutuvat muuttamaan, mutta se on ainoa paha koko kuviossa.
No saako puolisosi parempaa palkkaa kuin exänsä? Elatus menee suhteessa tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se entisen elämän elättämistä, jos lapsilisät menee vain toiselle ja tämä lapsilisien saaja yrittää kupata lisää vielä tältä toiselta, vaikka huoltajuus on 50/50, jolloin lasten kulut maksetaan jo 50/50.
Toinen saa jo enemmän. Miksi sille pitäisi maksaa vielä lisää?
Huoh. Ei jaeta tasan, ellei maksukyky ole tasan. Kyllä kumpikin vanhempi on viime kädessä velvollinen elättämään lapsensa kokonaan yksin, jos toinen vaikka sairastuu vakavasti tai kuolee. Tai, kuten tässä tapauksessa, on maksukyvytön.
Olen kyllä samaa mieltä, että elareita on nostettava vastaamaan todellisia kuluja. Oma asiasi on mistä ne rahat revitty. Lasten ei pidä kärsiä jos iskä on luuseri.. Etävanhemman pitäisi korvata myöskin se lähivanhemmsn lapsen hyväksi tekemä työ suoraan hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit käyttänyt ehkäisyä tai vähän katsonut kenen toosaan ruuttaat. Ihan oma vikasi.
En ymmärrä miksi miehet eivät osaa ehkäisyä käyttää. Miksi se on niin vaikeaa?
Miten tämä liittyy aiheeseen? Pakko oli päästä vähän vitt uileen?
Vaikka siten että jos ei halua elareita maksaa, niin kannattaa vähän miettiä ennen kuin nussaisee paljaalla, ja ketä nussaisee.
Onpa sulla isot elarit. Mun ex maksaa mulle 150e kk yhdestä lapsesta ja tienaa kyllä enemmän kun sä. Mä kyllä töissä myös ja saan saman käteen kun sä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saako puolisosi parempaa palkkaa kuin exänsä? Elatus menee suhteessa tuloihin.
Kyllä kuka tahansa saa, koska hänen exä on työtävieroksuva loinen, jota kiinnostaa vain uuden kumppaninsa kanssa kuhertelu ja kännäily. Toivottavasti saadaan kaikki lapset pian meille ettei lapset kärsi enempää hänen toilailuistaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Lähiäitihän ei ole töissä joten ei maksa päivähoidosta senttiäkään. Päinvastoin lapset saavat 3 ilmaista ateriaa päivässä
Ohis
Päivähoito 300€, tilapäinen hoitoapu 100-200€, palkattomat poissaolot työstä (neuvola, lääkäri) lääkkeet 50€, vakuutukset, harrastusvälineet (sukset, pyörät) vaatteet, ruoka, hygieniatuotteet jne.
En voi käsittää näitä juttuja. Ex mieheni maksoi lain määrän elatusmaksut, kaikki harrastukset ja niihin liittyvät välineet, tennisleirit, lomamatkat. Koulutuksen ennakkoperintönä jne.
Miksi? Siksi, koska kyseessä oli hänen poikansa, jota hän rakasti ja josta oli hyvin ylpeä. Ei se isyys loppunut, vaikka erosimme. Poikamme oli jo aikuinen ja hyvässä asemassa työelämässä, kun isänsä kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Jos elarit 300 ja lapsilisä 100. Se on 400€ lapsen elatus on vähän yli 400 kk.
Yh:llä 50 korotettu lapsilisä eli 2 lapsesta 100 euroa ekstraa
Q
Yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50/lapsi.