Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksuihin saatava joku tolkku

Vierailija
23.01.2019 |

Siis aivan käsittämätöntä.
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.

Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.

Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .

Kommentit (1316)

Vierailija
101/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustan puolisoani hakemaan lasten huoltajuuden kokonaan, jos exä vie eteenpäin rahastushankkeensa. Puolisoni maksaa nyt jo lapsille paljon enemmän kuin exänsä. Lapset ovat kouluikäisiä. 

Luulen, että puolisoni saa huoltajuuden, jos papereita ja faktoja tutkitaan. Lapset joutuvat muuttamaan, mutta se on ainoa paha koko kuviossa.

ei se niin mene, ellei äiti oo juoppo, huumeita käyttää, psyykkisesti sairas niin silloin voi saada mies huoltajuuden. Äiti saa pientä palkkaa ja miehellä hyvät tulot niin tulojen mukaan menee elarit. Ellei lastenvalvojalla päästä sopimukseen niin sitten käräjöinti. Elarit menee tulojen mukaan. 

Vierailija
102/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit käyttänyt ehkäisyä tai vähän katsonut kenen toosaan ruuttaat. Ihan oma vikasi.

En ymmärrä miksi miehet eivät osaa ehkäisyä käyttää. Miksi se on niin vaikeaa?

Miten tämä liittyy aiheeseen? Pakko oli päästä vähän vitt uileen?

Vaikka siten että jos ei halua elareita maksaa, niin kannattaa vähän miettiä ennen kuin nussaisee paljaalla, ja ketä nussaisee.

Joo jälkiviisaana on hyvä tulla hieroon asiaa naamaan. Kuule moni puhuu yhtä ja toista mutta eron tullessa ja elatusmaksuista puhuttaessa muuttuu ääni kellossa. Sama pätee monesti perinnönjakoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat 200€/lapsi

Mitä luulet ydinperheessä menevän rahaa lasta kohti kuukaudessa?

Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.

Meillä molemmilta vanhemmilta menee palkka kokonaisuudessaan perheen hyväksi.

Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.

No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...

Ohis

Summaan lasketaan mukaan KAIKKI kulut eli myös lapsen/lasten osa ruoka-, asumis- ym. välttämättömistä kuluista plus päälle lapsen omat tarpeet (vaatteet, tarvittava elektroniikka, harrastukset, pyörät, luistimet ymv.). Vielä tuosta asumisesta esimerkki eli yh tarvitsee vähintään yhden huoneen enemmän jos on lapsi/lapsia (yksiöön ei mahdu) ja se on helposti jo parisataa euroa enemmän kuin mitä muuten menisi.

Vierailija
104/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet hankkinut kolme lasta. 200 e lasta kohden ei ole mitenkään paljon. Kumpikin vanhempi maksaa kykynsä mukaan. Jos suhde lasten äidin kanssa olisi jatkunut, varmaan suurituloisempana maksaisit enemmän perheen kuluja? Sen, että olette eronneet, ei pidä vaikuttaa lasten elintasoon. Millainen isä haluaa pimittää tulonsa omilta lapsiltaan ja ajaa lapset köyhyyteen? Jos äidillä ei kerran tuloja ole, on lasten pärjääminen isän tuloista kiinni, eikä ole lasten syytä, jos äitinsä on laiska.

On paljon tilanteita jossa meis maksaa tulonsa äidille ja ihmettelee kun lapsilla ei ole edes harrastusvälineitä ja isä ostaa nämä vielä elareiden päälle. Tai vahinkoraskaus jossa äiti päättää pitää lapsen. Jos äidillä olisi velvoite todentaa lapsen elätykseen menevät rahat, myös omansa, niin elatusmaksut eivät olisi ongelma. Eihän tätä voi vaatia, mutta silloin minuabei haittaisi mitään. On vaan vaikea yhtälö, että minulla työssäkäyvänä ei ole varaa etelänlomaan, mutta lapsieni äidillä on, vaikka hän on työtön. Ja kyllä, lapset ovat hänen äidillään hoidossa tämän matkan ajan.

Vierailija
105/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustan puolisoani hakemaan lasten huoltajuuden kokonaan, jos exä vie eteenpäin rahastushankkeensa. Puolisoni maksaa nyt jo lapsille paljon enemmän kuin exänsä. Lapset ovat kouluikäisiä. 

Luulen, että puolisoni saa huoltajuuden, jos papereita ja faktoja tutkitaan. Lapset joutuvat muuttamaan, mutta se on ainoa paha koko kuviossa.

ei se niin mene, ellei äiti oo juoppo, huumeita käyttää, psyykkisesti sairas niin silloin voi saada mies huoltajuuden. Äiti saa pientä palkkaa ja miehellä hyvät tulot niin tulojen mukaan menee elarit. Ellei lastenvalvojalla päästä sopimukseen niin sitten käräjöinti. Elarit menee tulojen mukaan. 

Kyllä taitaa puolisoni saada huoltajuuden, kun faktat laitetaan pöytään. Puolisoni hoitaa jo nyt enemmän lasten asioita kuin tämä ex, jolla lapset 50/50 ajasta. Puolisoni ole viitsinyt viedä lapsia häneltä, koska tietää millaisen riidan ex nostaa. Mutta ahne kun on niin loppuu sitten kaikki. Lasten etua ajatellen tämä olisi parasta. Loppuu se exän pillin mukaan meno.

Vierailija
106/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olis nyt viimeiset 15 vuotta mennyt vain 600 lapsiin, niin olisin rikas. Nettotulot vähän päälle kaks tonnii ja viime vuoteen asti siitä yli puolet mennyt lapsiin ( 2 ) tai lapsista johtuviin kuluihin. Tiedän kyllä että vähemmälläkin olisivat ihmismäistä elämää eläneet.  Viime vuonna sanoin miehelle, että se saa huolehtia lasten elatuksen tästä eteen päin, niin mulla jää yli tonni joka kuukausi käyttämättä.

Vierailija
107/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olis nyt viimeiset 15 vuotta mennyt vain 600 lapsiin, niin olisin rikas. Nettotulot vähän päälle kaks tonnii ja viime vuoteen asti siitä yli puolet mennyt lapsiin ( 2 ) tai lapsista johtuviin kuluihin. Tiedän kyllä että vähemmälläkin olisivat ihmismäistä elämää eläneet.  Viime vuonna sanoin miehelle, että se saa huolehtia lasten elatuksen tästä eteen päin, niin mulla jää yli tonni joka kuukausi käyttämättä.

Selvitätkö laskukaavaa mistä saat tuon 600€?

Vierailija
108/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain tietää sen, että onko elatusmaksu kaiken kattava.

Mietin kun lapset on vuoroviikoin jommalla kummalla, määräytyykö elatusmaksu toisin?

Jos maksat 600, eli 200 lapsesta, tai oliko se lähes 800 palkan jälkeen, niin joudutko kustantamaan lomat ja vapaa-ajanvälineet lapsillesi?

Entä vetkuileeko lasten äiti asiassa, eikä suostu menemään töihin?

Kuka maksaa hänen eläkkeensä myöhemmin, miten hänen eläkkeensä kertyy? Oletko maksumies siinäkin?

Minua todella hamittaa toisinaan miten naiset vetkuilee, toki miehetkin.

Meitä on moneksi. Itse en ikinä hankkisi lapsia, jos minun täytyisi olla toisesta osapuolesta jotenkin riippuvainen. Hankin lapsia niin, että erossakin minulla säilyy omavaraisuus enkä ole riippuvainen kenestäkään. En ole hyväksikäyttäjä kuten osa ihmisistä. Sairas ajatusmaailma joillakin. Sairas lainsäädäntö. Lapsilisien anto varattomammalle pitäisi riittää. Muu on pyrkimys hyväksikäyttää toista.

Siis tarkoitatko että mies ja nainen yhdessä hankkivat lapsia ja elävät onnellisina kunnes toinen heistä ottaakin eron ja muuttaa muualle. Tämä, joka jäi lasten kanssa, hoitaa sitten heidän elatuksensa eikä poismuuttaneen tarvi enää lapsiinsa kohdistaa rahaa?

Vierailija
109/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikilla ketjun miehillä naisen tyähaluttomuus selvisi vasta lasten syntymän jälkeen, niinkö? Oliko teillä mitään merkitystä naisen koulutuksella tai ammatilla?

Vierailija
110/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitätkö laskukaavaa mistä saat tuon 600€?

Siis aloittaja on maksanut tähän asti 600, eli vähällä on päässyt.

Vierailija
111/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taitaa puolisoni saada huoltajuuden, kun faktat laitetaan pöytään. Puolisoni hoitaa jo nyt enemmän lasten asioita kuin tämä ex, jolla lapset 50/50 ajasta. Puolisoni ole viitsinyt viedä lapsia häneltä, koska tietää millaisen riidan ex nostaa. Mutta ahne kun on niin loppuu sitten kaikki. Lasten etua ajatellen tämä olisi parasta. Loppuu se exän pillin mukaan meno.

Dream on.

Vierailija
112/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla isot elarit. Mun ex maksaa mulle 150e kk yhdestä lapsesta ja tienaa kyllä enemmän kun sä. Mä kyllä töissä myös ja saan saman käteen kun sä.

Kussakin tapauksessa tarkastellaan kummankin vanhemman elatuskykyä. APN tapauksessa hän on elatuskykyä kuin exänsä, joten hän joutuu maksamaan enemmän. Sinun exäsi joutuu maksamaan vähemmän ,koska teidän tapauksessa ne myös sinulla on sitä elatuskykyä, koska saat palkkaa. Onko tämä mahdottoman vaikea ymmärtää? Vanhemmat ovat yhdessä vastuussa yhteisten lastensa elatuksesta. Ero ei siihen vaikuta. Jos toisella ei ole tuloja, toinen kantaa suuremman taloudellisen vastuun..

Vierailija
113/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kannattaa miettiä noita talousasioita jo ennen kuin lisääntyy yli oman kantokyvyn. Ei kannata laskea vain sen varaan, että molemmilla on hamaan tappiin asti samat tulot kuin lapsen syntyessä ja että yhdessä pysytän aina. Sama tilannehan sulla rahallisesti olisi, jos exäsi olisi vaikka kuollut tai sairastunut vielä ollessanne yhdessä, ellei jopa huonompi, koska kolmeen lapseen uppoava asumisneliöiden ja ruoan ja käyttötarvikkeiden määrä ei kuittaannu 800 eurolla kuussa. Lähtökohtaisesti kolme lasta on Suomessa nykyaikana aivan helvetin monta, ja siinä saa kyllä olla molemmat vanhemmat keskipalkkaisissa täyspäivätöissä, jos ei halua pennejä laskea.

Vierailija
114/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit käyttänyt ehkäisyä tai vähän katsonut kenen toosaan ruuttaat. Ihan oma vikasi.

Vaikka siten että jos ei halua elareita maksaa, niin kannattaa vähän miettiä ennen kuin nussaisee paljaalla, ja ketä nussaisee.

Joo jälkiviisaana on hyvä tulla hieroon asiaa naamaan. Kuule moni puhuu yhtä ja toista mutta eron tullessa ja elatusmaksuista puhuttaessa muuttuu ääni kellossa. Sama pätee monesti perinnönjakoon.

viimeistään silloin paljastuu se viimeinen karva, ero, perinnönjako jne

Vierailija
115/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikilla ketjun miehillä naisen tyähaluttomuus selvisi vasta lasten syntymän jälkeen, niinkö? Oliko teillä mitään merkitystä naisen koulutuksella tai ammatilla?

Minulle ainakin selvisi. Kaikki loppui kuin seinään ja ihan hyväpalkkainen esimiesasemassa oleva nainen. Jäi ensin kotiin, ja ei halunnut lasta päiväkotiin, ei tehnyt juuri mitään kotitöitä. Koko ajan minä kävin töissä ja loput aikani tein kotitöitä. Kerran vuodessa kävin kalastamassa yhden viikonlopun. Lopulta hän halusi eron koska ahdisti. Minuakin ahdisti, voin kertoa. Nyt tilanne on mikä on. Nainen on hoitanut lasta tietenkin kotona ollessaan enemmän ja minulle jäi maksajan rooli. Ja nainen on edelleen kotona.

Vierailija
116/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

silloin kannattaa miehen tehdä vasektomia

Vierailija
117/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä valitusta, ne ovat sinut lapsiasi ja syyttömiä siihen että erositte. Lapset kuluttavat paljon rahaa, vaatteet ovat kalliita, ne hajoavat ja niistä kasvetaan ulos. Harrastukset maksavat, pelit, puhelimet ja pyörätmaksavat. Näitä pelejä, laitteita, harrastuksia ja vaatteita on oltava ettei aleta kiusaamaan tai potkita kaveriporuksta pois. Harrastavat lapset myös syövät paljon. Koulussa täytyy olla luistimet, sukset yms välineet. Sille joka on lasten lähivanhempi ei omaa rahaa jää ollenkaan. 

Vierailija
118/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

silloin kannattaa miehen tehdä vasektomia

Siis tarkoitatko että, mies ei voi päättää tuleeko hän isäksi jos harrastaa seksiä?

Vierailija
119/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää näitä juttuja. Ex mieheni maksoi lain määrän elatusmaksut, kaikki harrastukset ja niihin liittyvät välineet, tennisleirit, lomamatkat. Koulutuksen ennakkoperintönä jne.

Miksi? Siksi, koska kyseessä oli hänen poikansa, jota hän rakasti ja josta oli hyvin ylpeä. Ei se isyys loppunut, vaikka erosimme. Poikamme oli jo aikuinen ja hyvässä asemassa työelämässä, kun isänsä kuoli.

Meillä on myös näin. Lasten isä on aina omastaan tahdostaan tarjonnut lapsilleen parasta, oman elintasonsa kustannuksella ja halunut elää vaatimattomasti ja lapsen etu on aina mennyt oman edun edelle.

Nyt lapset 19v ja 23v opiskelijoita ja edelleen maksamme lasten kulut ja myös opiskeluun liittyvät menot ja koskaan ei ole riidelty lasten elatusmaksuista, vaan yhä edelleen tukee lasten elämää rahallisesti.

Ja lapset sai pitää kotinsa, kun erosimme ja edelleen omistaa puolet talosta, jossa asun lasten kanssa. Ja se on ollut eksälleni kunnia-asia.

Vierailija
120/1316 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä valitusta, ne ovat sinut lapsiasi ja syyttömiä siihen että erositte. Lapset kuluttavat paljon rahaa, vaatteet ovat kalliita, ne hajoavat ja niistä kasvetaan ulos. Harrastukset maksavat, pelit, puhelimet ja pyörätmaksavat. Näitä pelejä, laitteita, harrastuksia ja vaatteita on oltava ettei aleta kiusaamaan tai potkita kaveriporuksta pois. Harrastavat lapset myös syövät paljon. Koulussa täytyy olla luistimet, sukset yms välineet. Sille joka on lasten lähivanhempi ei omaa rahaa jää ollenkaan. 

Eikö 750€/lapsi riitä noihin kuluihin kuukaudessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi