Elatusmaksuihin saatava joku tolkku
Siis aivan käsittämätöntä.
Itselläni 3 lasta joista maksan 2000 e nettotuloista n.600e elatusmaksuja. Lasten äiti elatuskyvytön eikä töihin aio mennäkkään. Palkkani nousi 2200e nyt joudun maksamaan
n. 800e. Siis vaikka palkka olisi minulla 1200e tai 2400e niin käytettävissä olisi aina se n.600e suojaosa.
Eli sata euroa enemmän kuin toimeentulotuki. Ei kyllä motivoi Työnteko tällä hetkellä.
Voisinkohan lopettaa tai vähentää työmäärää vaikka puolella, saman verran aina jää.
Kyllä suojaosuuden pitäisi olla ainakin 1000e.
Ihmettelen myös miten lasten elatus ja elämä kallistuu aina kun palkkani nousee .
Kommentit (1316)
Haluat siis viedä leivän lastesi suusta?
Ap:n kannattaa tutustua oikeuden päätöksiin. Tilastojen mukaan keskimäärin tuomitaan oikeudessa maksamaan n. 170 € kuukaudessa. Kannattaa muistaa myös se, että lastenvalvoja ei päätä yhtään mitään. Hänen roolinsa on vahvistaa vanhempien tekemä sopimus.
Itse tosin joudut omat asianajokulusi maksamaan. Lähivanhempi pääsee helpommalla, koska lapsesi toimivat vastaajina ja saavat alaikäisenä ilmaisen oikeusavun.
Yksi keino on se, että vaihdat matalapalkkaiseen työhön siten ettei sinulla käytännössä ole maksukykyä. Silloin kela maksaa elatustuen.
Ei tietenkään lapsia ajatellen tunnu hyvältä, mutta ei exän harjoittama kiskontakaan oikein ole.
No onhan toi ihan sairasta.
Lasketa uudelleen ne maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Mitä luulet ydinperheessä menevän rahaa lasta kohti kuukaudessa?
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Meillä molemmilta vanhemmilta menee palkka kokonaisuudessaan perheen hyväksi.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Päivähoito 300€, tilapäinen hoitoapu 100-200€, palkattomat poissaolot työstä (neuvola, lääkäri) lääkkeet 50€, vakuutukset, harrastusvälineet (sukset, pyörät) vaatteet, ruoka, hygieniatuotteet jne.
Jos kerran ap:n ex on niin tuloton, niin tuskin on mitään isoja päivähoitomaksujakaan.
Haluasitko, että lapsesi näkisivät nälkää eivätkä voisi pukeutua vuodenajan mukaisiin vaatteisiin?
Olisi varmaan vaikeaa, jos ei ymmärtäisi omien lastensa etua.
Vierailija kirjoitti:
Eihän lapsen elatus edes maksa noin paljon kuukaudessa?
Itse elän 150 kuukaudessa maksettuani asunnon ja muut kulut. Se riittää aivan hyvin.
Tämä elatusasia on aivan sairas varsinkin niiden kohdalla joissa lasten toinen vanhempi ei ole töissä ja kuppaa rahaa toiselta. Taustana saattaa olla vielä vilpillinen raskautuminen. Todella törkeätä.
Jos lapset asuvat 50/50 vanhemmillaan tulisi lapsilisät mennä puoliksi.
Ei kenenkään tulisi olla elatusvelvollinen. Lapsilisien ja palkkojen tulisi riittää.
Toki kaikki lasten kulut sitten laskettaisiin, mutta kun näissä elatusasioissa ahneus iskee ja pitäisi saada enemmän kuin heille kuuluu.
Siis mitä, kenenkään ei tulisi olla elatusvelvollinen? :D No totta helkkarissa tulee, en minä rupea muiden muksuja verovaroista elättämään jos edes toisella vanhemmalla on omaakin rahaa. Jotain rajaa sentään.
Miksi elatuskyvytön pitää lasta? Jos ei omaalastaan pysty elättään?
Mun miehen ex on aivokääpiö joka on huijannut itsensä raskaaksi useamman kerran. Ihan on myöntänyt tekonsa. Varmasti vain siksi, että joku elättäisi hänet eikä tarvitsisi mennä töihin. Tyyppi kärkkyy elatusrahaa, jotta saa itse vähän lisää shoppaillla.
Ihmissaasta suoraan sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Vai kuvitteletko yhteiskunnan eli naapurin Reinon elättävän jälkikasvusi vai mikä on aloituksesi tarkoitus.
Riemusta kiljuisin, jos makaaisin 200€/kk lasta kohden, ilman hoitovastuuta ja palkattomia poissaoloja, kun lapsi viedään neuvolaan jne.
No ei mene kyllä missään perheessä rahaa 650€/lapsi... Niinhän se tuon laskelman mukaan olisi. Ap maksaa 200€, jolloin tietysti ex käyttää myös 200€ ja sitten vielä lapsilisä yh-korotuksin noin 150€/kk. Meneekö oikeasti jollakin tuo summa lapsiin joka kuukausi? Jos menee niin kyse ei todellakaan ole enää pelkistä pakollisista menoista...
Ohis
Päivähoito 300€, tilapäinen hoitoapu 100-200€, palkattomat poissaolot työstä (neuvola, lääkäri) lääkkeet 50€, vakuutukset, harrastusvälineet (sukset, pyörät) vaatteet, ruoka, hygieniatuotteet jne.
Jos kerran ap:n ex on niin tuloton, niin tuskin on mitään isoja päivähoitomaksujakaan.
Harvinaisen hyvä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Haluasitko, että lapsesi näkisivät nälkää eivätkä voisi pukeutua vuodenajan mukaisiin vaatteisiin?
Olisi varmaan vaikeaa, jos ei ymmärtäisi omien lastensa etua.
Joo, hyvät elarit sun muut etuudet ja sitten lasten vaatteet ostetaan kirpputorilta tai muilta markkinapalstoilta.
Minä ajattelin alkaa vaatia elatusmaksuja lasteni äidiltä. Tienaa todella hyvin, mutta äidiksi hänestä ei ollut. Mietinkin jos minä jäisinkin työttömäksi kun olen kohta oman asuntolainani saanut maksettua. Olen laskeskellut että pärjäisimme verraten hyvin tuilla ja elatusmaksuilla. Lisäksi talo on juuri remontoitu, joten silläkin saralla on pitkään rauhallista. Olen ymmärtänyt ettei tämä ole kovinkaan tuomittavaa.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Tuossa laskusysteemissä on mätää, mun pitäsi laskelmien mukaan maksaa 385€/kk mikä on täysin utopistinen summa yksin ok-talossa asuvalle duunarille, lapsen äiti vaatii huoltajuutta oikeusteitse vaikka netistä lukemasta olen antanut itseni ymmärtää ettei yhteishuoltajuudessa viikko/viikko systeemissä edes tarvitse maksaa elareita.
Me kaikki muutkin joudumme miettimään asumismuotomme sen mukaan mihin meillä on varaa. Ei meille ydinperheellisillekään sossu jaa lisärahoitusta vain siksi, että meistä olisi kiva ostaa tuloihin ja perhekokoon nähden ylihintainen talo tai asunto ja maksattaa lasten elatus yhteiskunnalla.
Sun mielestä on reilua ja oikeudenmukaista että multa yritetään viedä lähivanhemmuus oikeusteitse ja joudun ahneen ja täysin ylivarojen elävän etävanhemman takia myymään maksamani talon?
Jos tässä oikeasti käy niin otan myös lopputilin ja alan valtion elätettäväksi.
Jos toinen elatuskyvytön ja asuu omistusasunnossa ja siitä lainaa joutuu elatusmaksuja maksava lyhentämään lainaa elatusmaksun muodossa . Oli joku juttu jossain siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Suomessa elatus ei mene 50-50 vaan molempien edellytetään osallistuvan maksukykynsä mukaan. Jos toinen on työssäkäyvä ja toinen on maksukyvytön, niin se työssäkäyvä luonnollisesti maksaa enemmän. Et siis voi laskea sen mukaan että molemmat maksavat 200 euroa. Tai voit toki, mutta lastenvalvoja tai oikeus ei laske.
Suomi on sairas maa jossa sairaat sikiää. Lapsilisät menee jo yleensä sille jolla pienemmät tulot. Miksi niiden pitäisi saada vielä enemmän rahaa?
Kysytkö tosissasi? Siksi, ettei lapsilisä riitä låhimainkaan lasten elättämiseen. Kannattaa tehdä ajoissa se vasektomia, jos ei huvita maksaa lapsista penniäkään. Ei ne ydinperheessäkään ilmaiseksi syö, asu ja vaatetu. Onko jollekin oikeasti yllätys, ettei ne kulut lopu avioeroon?
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Hmmm.. 3 lasta, jokaisesta 200 e etältä, 200 e lähin elatusosuus, plus 3xlapsilisät n. 300e... Eli 1500 euroa kolmeen lapseen kuussa? Luulis että tuolla summalla elättää jo itsensä ja uuden miehen siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat 200€/lapsi
Ohis
Suomessa elatus ei mene 50-50 vaan molempien edellytetään osallistuvan maksukykynsä mukaan. Jos toinen on työssäkäyvä ja toinen on maksukyvytön, niin se työssäkäyvä luonnollisesti maksaa enemmän. Et siis voi laskea sen mukaan että molemmat maksavat 200 euroa. Tai voit toki, mutta lastenvalvoja tai oikeus ei laske.
Suomi on sairas maa jossa sairaat sikiää. Lapsilisät menee jo yleensä sille jolla pienemmät tulot. Miksi niiden pitäisi saada vielä enemmän rahaa?
Kysytkö tosissasi? Siksi, ettei lapsilisä riitä låhimainkaan lasten elättämiseen. Kannattaa tehdä ajoissa se vasektomia, jos ei huvita maksaa lapsista penniäkään. Ei ne ydinperheessäkään ilmaiseksi syö, asu ja vaatetu. Onko jollekin oikeasti yllätys, ettei ne kulut lopu avioeroon?
Ei lopu ei, mutta ei kenenkään sekopään tarvitse saada 50/50 systeemissä lapsilisiä ja vielä lisäksi 200€/lapsi. Kyllä se 50/50 systeemin toinen osapuoli hoitaa asiansa myös.
Suomen laissa on perustavaa laatua oleva virhe, jos lasten avulla voi kiristää itselleen rahaa. Jos lapsen kustannus kuukaudessa on 500€. lasta hoidetaan 50/50. Eli kummallekin osapuolelle tulee 250€ kulut, mutta vain toinen saa lapsilisät, joka pienentää huomattavasti tämän toisen kuluja. Sitten tämä sairas saasta on sitä mieltä, että koska on työtön tulee hänen saada vielä loppuun summaan elatusapua ex puolisoltaa. Aivan sairasta varsinkin tapauksissa missä sekopää on itse hankkiutunut valheella raskaaksi....
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Tuossa laskusysteemissä on mätää, mun pitäsi laskelmien mukaan maksaa 385€/kk mikä on täysin utopistinen summa yksin ok-talossa asuvalle duunarille, lapsen äiti vaatii huoltajuutta oikeusteitse vaikka netistä lukemasta olen antanut itseni ymmärtää ettei yhteishuoltajuudessa viikko/viikko systeemissä edes tarvitse maksaa elareita.
Me kaikki muutkin joudumme miettimään asumismuotomme sen mukaan mihin meillä on varaa. Ei meille ydinperheellisillekään sossu jaa lisärahoitusta vain siksi, että meistä olisi kiva ostaa tuloihin ja perhekokoon nähden ylihintainen talo tai asunto ja maksattaa lasten elatus yhteiskunnalla.
Sun mielestä on reilua ja oikeudenmukaista että multa yritetään viedä lähivanhemmuus oikeusteitse ja joudun ahneen ja täysin ylivarojen elävän etävanhemman takia myymään maksamani talon?
Jos tässä oikeasti käy niin otan myös lopputilin ja alan valtion elätettäväksi.
Ensin mietitään lasten elatus, sitten se millaiseen elintasoon ja asumismuotoon on itsellä varaa. En tiedä onko summa kohtuullinen vai ei, suureltahan se toki kuulostaa, todennäköisesti tulee oikeudessa laskemaan. Mutta se että sinä asut tuloihisi nähden liian kalliisti ei ole mikään peruste työntää omien lasten elatusta muiden vastuulle. Näin kaikki muutkin perheelliset joutuvat tekemään. Ensin huolehditaan lapsille ruoka pöytään ja vaatteet päälle, ja vasta sitten katsotaan mihin ne loput rahat riittävät. Ei toisinpäin.
Monilla jää myös huomioimatta yksi merkittävä kulu lähivanhemmalta, nimittäin (vuokra)asunto. Jos eläisi yksin ja useampikin lapsi kävisi joka toinen vklp, niin pieni kaksio riittäisi oikein loistavasti. Sitten kun on kaksi tai kolme kouluikäistä, hullukaan ei elä enää pienessä kaksiossa - hyvä jos kolmiokaan on enää sopiva. Lisäksi vuokran päältä menee vesimaksu jokaisesta muksusta.
Itselläni ei siis ole yhtään lasta, mutta elin koko lapsuuteni elatusmaksukitinän ympärillä, mikä tietty ei olisi minulle lapsena kuulunut pätkän vertaa. Isä maksoi minimiä ja muisti noin joka toinen kerta meille kahdelle lapselle muistuttaa siitä, kuinka uhraa joka kuukausi niin paljon meihin taloudellisesti. Koskaanhan hän ei meitä rahallisesti siis muute muistanut, ei joululahjoin eikä syntymäpäiväkortein. Teki kuulemma osuutensa maksamalla minimielareita. :)
Olen lukenut tämän aiemminkin. Liekö niitä lapsistaan olemassa?
Tiedän vaikka kuinka monta, jotka suostuisivat (ovat jo liiton aikana kantaneet päävastuun lapsista). Eivät kuitenkaan halua lähteä oikeuteen riitelemään.