Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hankkiiko ihmiset/iso osa ihmisiä lapsia siis tahtomattaan? Terv itse lapseton, nuori nainen

Vierailija
08.12.2018 |

Olen lukenut tosi paljon näitä syntyvyyskeskusteluja ja ihan valtavan paljon, ehkä eniten? on sitä, että lapsettomat on itsekkäitä eikä halua ottaa vastuuta ja kasvaa aikuiseksi jne.. Itse olen vielä aika tosi nuori, mutta olen luullut että lapsia tehdään kuitenkin halusta? Vai onko siis kyse enemmän velvollisuudesta, johon "aikuisemmat" ja "vahvimmat" itsensä sitten taivuttavat, vaikka eivät oikein halua?

Oma äitini ei oikein osaa puhua näistä asioista, joten siltä en osaisi kysyäkään.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin nuorena alle 30-vuotiaana olen miettinyt, että onko siinä vapaaehtoisesti lapsettomille vittuilussa mukana kateutta, koska nykyaikana on kenties sosiaalisesti hyväksytympää ja helpompaa olla lapseton kuin vaikka 30-50 vuotta sitten? Että nykyään ei automaattisesti oleta, että kaikki hankkii lapsia, kun varmaan parikymmentä vuotta sitten sitä kenties nuorelta (avio)parilta odotettiin?

No mitä tällä jatkuvalla lapsiperhearkea elävien vittuilulla haetaan takaa? Sitä esiintyy tällä palstalla aivan äärettömän paljon, melkeen yhtä paljon kuin lihaville vittuilua. Minä en ole eläissäni mitään poikkipuolista sanaa sanonut niille jotka eivät tee lapsia, koska se ei vaan kiinnosta minua. Hyvin, hyvin harvaa ihmistä kiinnostaa että tekeekö toiset lapsia vai ei, mutta jostain syystä velaksi itseään kutsuvien pitää päästä ääneen haukkumaan aina ja jatkuvasti niitä joilla on lapsia.

Siinä että tekee lapsia niin tekee kuitenkin uusia ihmisiä, joita kohtelee ja kasvattaa ja kuljettaa yhteiskunnassa. Että sinänsä se varmaan ihan loogisestikin kirvoittaa jotain kommentointia. On se minusta vähemmän ihmeellistä, kun ihan oikeesti revitään pelihousuja siitä, että joku ei tee jotain. Lapsettomuus on uhriton rikos, miksi ihmeessä siitä pitää vaahdota? Ja lue tosiaan vaikka Tuija Siltamäen lapsettomuuskolumnin kommentit, jossa veloja oltiin jo polttamassa roviolla.

Minä en revi pelihousujani eikä kukaan joita tunnen. Ketään ei kiinnosta. Enkä lue mitään lapsettomuuskolumneja, edelleen, koska ei kiinnosta. Ehkä siellä joku hullu on ollut kommentoimassa, mutta ei se mun syy ole. Joitain lapsettomuuteen liittyviä lehtijuttuja olen lukenut ja aina niissä on se sama valitusvirsi, että kun minua niin painostetaan lapsia tekemään, ja nyyh nyyh kun en saa olla rauhassa kun joku vihjailee että vielä voi nuorella ihmisellä mieli muuttua, niin siitä pitää oikein loukkaantua.

Vierailija
142/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten, jos joku lapseton haluaa bilettää, harrastaa ja nauttia elämästä? Onko se jotenkin väärin? Miksei niin saisi tehdä? Koska jotkut muut valitsevat kiireisen lapsiperhearjen, niin kukaan muu ei saa valita toisin? Ja jos joku lapseton on kerran niin vastuuton, niin eikö ole parempi, että hän ei hanki muutenkin vastuuttomaan elämäänsä toista ihmistä, joka on täysin riippuvainen aikuisesta huoltajasta? Olisiko se sitten parempi, että väkisin hankkii lapsia ja sitten ramppaa bilettämässä, harrastamassa ja matkustelemassa kuin ei tee lapsia ja nauttii vapaudestaan tehdä noita asioita milloin vain?

Biletä ihan niin paljon kuin haluat ja hyvä vaan, että teet sen lapsettomana.

En mä biletä juurikaan. :D Tämä kommentti oli osoitettu niille, jotka pitävät sitä vastuuttomana, että lapseton mielummin juhlii, harrastaa ja nauttii elämästä kuin hyppää lapsiperhearkeen.

Ei tässä ketjussa ole ollut yhtään sellaista. Lapsettomat itse ovat väittäneet että heitä kaikki sanoo vastuuttomiksi, paitsi että tässä keskustelussa kukaan ei ole sanonut, on vain arvailtu että miksiköhän joku niin voisi jossain sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näin nuorena alle 30-vuotiaana olen miettinyt, että onko siinä vapaaehtoisesti lapsettomille vittuilussa mukana kateutta, koska nykyaikana on kenties sosiaalisesti hyväksytympää ja helpompaa olla lapseton kuin vaikka 30-50 vuotta sitten? Että nykyään ei automaattisesti oleta, että kaikki hankkii lapsia, kun varmaan parikymmentä vuotta sitten sitä kenties nuorelta (avio)parilta odotettiin?

No mitä tällä jatkuvalla lapsiperhearkea elävien vittuilulla haetaan takaa? Sitä esiintyy tällä palstalla aivan äärettömän paljon, melkeen yhtä paljon kuin lihaville vittuilua. Minä en ole eläissäni mitään poikkipuolista sanaa sanonut niille jotka eivät tee lapsia, koska se ei vaan kiinnosta minua. Hyvin, hyvin harvaa ihmistä kiinnostaa että tekeekö toiset lapsia vai ei, mutta jostain syystä velaksi itseään kutsuvien pitää päästä ääneen haukkumaan aina ja jatkuvasti niitä joilla on lapsia.

Siinä että tekee lapsia niin tekee kuitenkin uusia ihmisiä, joita kohtelee ja kasvattaa ja kuljettaa yhteiskunnassa. Että sinänsä se varmaan ihan loogisestikin kirvoittaa jotain kommentointia. On se minusta vähemmän ihmeellistä, kun ihan oikeesti revitään pelihousuja siitä, että joku ei tee jotain. Lapsettomuus on uhriton rikos, miksi ihmeessä siitä pitää vaahdota? Ja lue tosiaan vaikka Tuija Siltamäen lapsettomuuskolumnin kommentit, jossa veloja oltiin jo polttamassa roviolla.

Minä en revi pelihousujani eikä kukaan joita tunnen. Ketään ei kiinnosta. Enkä lue mitään lapsettomuuskolumneja, edelleen, koska ei kiinnosta. Ehkä siellä joku hullu on ollut kommentoimassa, mutta ei se mun syy ole. Joitain lapsettomuuteen liittyviä lehtijuttuja olen lukenut ja aina niissä on se sama valitusvirsi, että kun minua niin painostetaan lapsia tekemään, ja nyyh nyyh kun en saa olla rauhassa kun joku vihjailee että vielä voi nuorella ihmisellä mieli muuttua, niin siitä pitää oikein loukkaantua.

Juu et vaikuta repivän et :D muuten vaan retoriikka on passiivis-aggressiivista

Vierailija
144/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin lapsettomat, että kaikki perheelliset ihmiset ovat pilanneet elämänsä? Mitä mieltä olette ylipäätään henkilöistä, jotka hankkivat lapsia? 

Vierailija
145/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan omasta halusta me ollaan lapsi hankittu ja toinen on tulossa. Ei ole lapsi estänyt bilettämässä käymistä, ei toki joka viikonloppu käydä mutta ei käytäisi ilman lapsiakaan. Matkustelusta myös tykätään ja lapset ei estä sitä harrastusta vaan tulevat mukana ja näkevät maailmaa 😊

Tällaista vastuutonta nuoruudenpitkittämistä ja bilettämistä.

Vierailija
146/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan omasta halusta me ollaan lapsi hankittu ja toinen on tulossa. Ei ole lapsi estänyt bilettämässä käymistä, ei toki joka viikonloppu käydä mutta ei käytäisi ilman lapsiakaan. Matkustelusta myös tykätään ja lapset ei estä sitä harrastusta vaan tulevat mukana ja näkevät maailmaa 😊

Niin meinaatko että illanvietoissa voi käydä vain lapsettomat? :D

Vierailija
147/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä sitten, jos joku lapseton haluaa bilettää, harrastaa ja nauttia elämästä? Onko se jotenkin väärin? Miksei niin saisi tehdä? Koska jotkut muut valitsevat kiireisen lapsiperhearjen, niin kukaan muu ei saa valita toisin? Ja jos joku lapseton on kerran niin vastuuton, niin eikö ole parempi, että hän ei hanki muutenkin vastuuttomaan elämäänsä toista ihmistä, joka on täysin riippuvainen aikuisesta huoltajasta? Olisiko se sitten parempi, että väkisin hankkii lapsia ja sitten ramppaa bilettämässä, harrastamassa ja matkustelemassa kuin ei tee lapsia ja nauttii vapaudestaan tehdä noita asioita milloin vain?

Ei kukaan ole tässäkään ketjussa sanonut etteikö saisi bilettää, harrastaa ja nauttia elämästä. Jos niin haluaa tehdä niin siitä vaan, mutta ei tarvi tulla vittuilemaan niille jotka ei välitä bile-elämästä vaan ovat halunneet perhe-elämää, vaikka se voi jonkin bilettäjän mielestä olla kauheaa. Kummallista on se että väenväkisin niiden bilettäjien pitää olla siinä uskossa että niiden elämä joilla on lapsia on jotain ihan muuta, ettei voi harrastaa ja nauttia elämästä ja jopa bilettää jos niin haluaa.

Onhan täällä niitä, jotka pitävät sitä vastuuttomana ja epäkypsänä, jos valitsee lapsettomuuden ja juhlii ja harrastaa vapaa-ajalla. Ja onhan se ihan fakta, että lapsettoman elämä on vapaampaa kuin

lapsiperheellisten. Jos lapseton haluaa lähteä illalla spontaanisti baariin, hän voi lähteä tosta noin vaan. Jos lapsiperheellinen haluaa ottaa irtioton arjesta, hän joutuu kysymään luultavasti hoitajaa lapsilleen. Arki pyörii aika lailla lasten ehdoilla, etenkin kun lapset ovat pieniä. Toki se kaventaa omaa vapautta, vaikka totta kai myös lapsiperheelliset voivat harrastaa. Se vaan vaatii vähän enemmän sumplimista ja järjestelyä.

Vierailija
148/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin lapsettomat, että kaikki perheelliset ihmiset ovat pilanneet elämänsä? Mitä mieltä olette ylipäätään henkilöistä, jotka hankkivat lapsia? 

Ei. Ei musta kaikki jotka on hankkineet a) koiria b) lapsia c) viinitilan Italiasta c) hevosia d) muu, mikä

ole pilanneet elämäänsä, vaikka en ole itse yhtäkään näistä asiaa halunnut. Ihan vaikuttavat iloisilta. Miten niin?

Vierailija
149/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu et vaikuta repivän et :D muuten vaan retoriikka on passiivis-aggressiivista

En minä tänne mitään joutavia latteuksia tule kirjoittelemaan, jos kirjoittaa jotain niin siinä pitää olla jotain potkua. Kuka sitä muuten jaksaisi lukea. Ei mulla ole mitään intressiä repiä pelihousuja tuntemattomien ihmisten kirjoituksista, tämä on vain ajanvietettä kun ei jaksaisi siivota vaikka pitäisi.

Vierailija
150/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se heidät tekee onnelliseksi, niin eivät tietenkään ole pilanneet. Ihan niinkuin minä en ole pilannut omaa elämääni jättämällä lapset hankkimatta. Kukin tyylillään. Eivät lapsettomat yleensä kritisoi lapsia hankkineita, vaan päinvastoin.

Vierailija
151/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole tässäkään ketjussa sanonut etteikö saisi bilettää, harrastaa ja nauttia elämästä. Jos niin haluaa tehdä niin siitä vaan, mutta ei tarvi tulla vittuilemaan niille jotka ei välitä bile-elämästä vaan ovat halunneet perhe-elämää, vaikka se voi jonkin bilettäjän mielestä olla kauheaa. Kummallista on se että väenväkisin niiden bilettäjien pitää olla siinä uskossa että niiden elämä joilla on lapsia on jotain ihan muuta, ettei voi harrastaa ja nauttia elämästä ja jopa bilettää jos niin haluaa.

Onhan täällä niitä, jotka pitävät sitä vastuuttomana ja epäkypsänä, jos valitsee lapsettomuuden ja juhlii ja harrastaa vapaa-ajalla. Ja onhan se ihan fakta, että lapsettoman elämä on vapaampaa kuin

lapsiperheellisten. Jos lapseton haluaa lähteä illalla spontaanisti baariin, hän voi lähteä tosta noin vaan. Jos lapsiperheellinen haluaa ottaa irtioton arjesta, hän joutuu kysymään luultavasti hoitajaa lapsilleen. Arki pyörii aika lailla lasten ehdoilla, etenkin kun lapset ovat pieniä. Toki se kaventaa omaa vapautta, vaikka totta kai myös lapsiperheelliset voivat harrastaa. Se vaan vaatii vähän enemmän sumplimista ja järjestelyä.

Vanhemmat tuntuvat myös singahtavan heti ryyppäämään tai matkustamaan, kun tilaisuus tulee. Ja ilmeisesti ajattelevat että lapsettomat tekevät noita koko ajan kun koko ajan voivat. No tosiaan itse join viimeksi 2013 ja matkalla toissa vuonna. Semmonen bile-vela.

Vierailija
152/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole täällä ketään tullut vastaan vaikka koko ketjun olen lukenut läpi.

Joo, elämä on aina vaikeampaa jos pitää ottaa joku muu asia huomioon kuin omat halut, työ, koulu, puoliso, vanhemmat, kaverit, koira, kissa tai marsu, tai se että onko rahaa vai ei ja se että missä maassa ja kaupungissa asuu ja mikä vuodenaika on. Pikkulasten kanssa joutuu tosiaan hoitajan hommaamaan jos yhtäaikaa puolison kanssa pitää päästä jonnekin, sellaista se on, ja se on suuri uhraus :(

Vierailija
153/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole täällä ketään tullut vastaan vaikka koko ketjun olen lukenut läpi.

Joo, elämä on aina vaikeampaa jos pitää ottaa joku muu asia huomioon kuin omat halut, työ, koulu, puoliso, vanhemmat, kaverit, koira, kissa tai marsu, tai se että onko rahaa vai ei ja se että missä maassa ja kaupungissa asuu ja mikä vuodenaika on. Pikkulasten kanssa joutuu tosiaan hoitajan hommaamaan jos yhtäaikaa puolison kanssa pitää päästä jonnekin, sellaista se on, ja se on suuri uhraus :(

Koiria ja lapsia kun on niin koira on kyllä hankalampi ja vaatii enemmän uhrauksia kuin lapset. Koira kun ei koskaan opi olemaan yksin. Että on sitä aika vastuullinen pelkkänä koiranomistajanakin. Toki jos haluaa niitä lapsia korostaa, mutta mulla ei ole mitään tarvetta esittää olla jotenkin jalompi kuin lapseton.

Vierailija
154/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että perheellisenä ei voisi matkustella tai bilettää on ihan paskapauhetta. On olemassa sukulaisia ja kavereita jotka voivat välillä hoitaa kun vanhemmat käyvät välillä viettämässä vapaa-aikaa. On ihan hyvää, että lapset tutustuvat toisiin ihmisiin ja oppivat, että myös kodin ulkopuolella on turvallista ja että ihmisiin voi luottaa. Aikuiselämässä tie voi olla hyvin kivinen jos ei ole tottunut muihin ihmisiin. 

Vierailija
155/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että perheellisenä ei voisi matkustella tai bilettää on ihan paskapauhetta. On olemassa sukulaisia ja kavereita jotka voivat välillä hoitaa kun vanhemmat käyvät välillä viettämässä vapaa-aikaa. On ihan hyvää, että lapset tutustuvat toisiin ihmisiin ja oppivat, että myös kodin ulkopuolella on turvallista ja että ihmisiin voi luottaa. Aikuiselämässä tie voi olla hyvin kivinen jos ei ole tottunut muihin ihmisiin. 

Harvemmin kuitenkaan lapsiperheillä on näitä puolen vuoden reppureissuja. Senkin kyllä pystyisi järjestämään jos energia riittäisi. Oma kokemukseni on, että lapselliset ystäväni haluavat aina johonkin helppoon paikkaan, jossa lapsille riittää puuhaa, ei kuitenkaan liian haastavaa tai uuvuttavaa. Teneriffalle tai Phukettiin siis Patagonian tai Australian sijaan (koska liian pitkät lennot).  Että kyllä se minusta tietynlaista matkustamista rajoittaa, kuten muutkin velvollisuudet.

Vierailija
156/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin kuitenkaan lapsiperheillä on näitä puolen vuoden reppureissuja. Senkin kyllä pystyisi järjestämään jos energia riittäisi. Oma kokemukseni on, että lapselliset ystäväni haluavat aina johonkin helppoon paikkaan, jossa lapsille riittää puuhaa, ei kuitenkaan liian haastavaa tai uuvuttavaa. Teneriffalle tai Phukettiin siis Patagonian tai Australian sijaan (koska liian pitkät lennot).  Että kyllä se minusta tietynlaista matkustamista rajoittaa, kuten muutkin velvollisuudet.

Jep. Ite haaveilen pitkistä kotimaan vaellusretkistä ja olisi se paljon hankalampaa lapsen (etenkin pienen) kanssa kuin yksin. Saa herätä koska haluaa, mennä miten haluaa ja olla niin kauan tai vähän aikaa kuin haluaa. :)

Vierailija
157/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti on mm. perheitä, jotka kiertää vuosia purjeveneellä maapalloa. Ne ihmiset jotka valitsee all-inclusive uima-altaalla makoilun, tuskin ratkeisivat reppureissaamaan omin päinkään. Lapset taas tottuu ja oppii ihan siihen, mitä heidän kanssaan tehdään. Me ei olla ikinä harrastettu uima-allaslomia.

Vierailija
158/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nykyään suurempi osa lapsista ole toivottuja kuin takavuosina. Nykyisin on ehkäisy jokaisen ulottuvilla. Mutta lapsia haluamattomien ääni on nykyään muotia etenkin mediassa.  On muotia jättää lapset hankkimatta, koska me suomalaiset kuulemma tuhoamme maapallon lisääntymällä, elämällä ja matkailemalla.  Lisääntymättömyyshaluiset siis keskittyvät elämään ja matkailemaan, koska heistä on paljon fiksumpaa, että tänne tulee etelästä - jossa eläminen syö paljon vähemmän luonnonvaroja - uusia ihmisiä eikä suomalaisia suomalaisia tarvita enää yhtään mihinkään..

Eli sinä teit lapsia vain jatkaaksesi suomalaista geeniperimää, ja koska se oli sinun aikanasi muotia vähän kuin trumpettihousut? Et siis halunnut lapsia vaan teit ne valtiolle? Millaista lasten kasvatus on kun ei halunnut oikeasti tehdä niitä?

En tehnyt lapsia vain jatkaakseni suomalaista geeniperimää, vaan koska halusimme perheen.  se että siinä samalla hoitui elämän jatkaja itselle, miehelle ja lapsettomalle siskolle, hoitui itsestään siinä sivussa.  Lasten kanssa on ollut kivaa ja on edelleenkin!

Eli sä halusit perheen? Minkä ihmeen takia sitten neuvot niitä jotka ei halua perhettä, lopettamaan matkustelun ja itselleen elämisen? Mitä niiden pitäisi sitten tehdä? Se lapsi vai? Vai istua nurkassa hiljaa kun lapsiperheet matkustaa, juhlii, käy hoplopeissa ja riehuu?

En mä osaa tuohon mitään muuta sanoa kuin että nykyään tuo että keskitytään itseen, omaan habitukseen ja harrastuksiin, on hirveän paljon enemmän muodissa kuin vuosikymmeniin. Kyllähän sitä aikaisemminkin nuoret on eläneet huoletonta nuoruutta,  nykyään se vaan on venytetty 15-20 vuotta kestäväksi pätkäksi. Toinen muotitrendi on ilmastonmuutos-maailmantuska kaikkine ristiriitaisuuksineen ja hullutuksineen - lihansyönti/avocadonmässytys, suomalaiset Suomessa - miljoonia muita Suomeen jne. Ei kannata olla niin ehdoton ja ajatella yksisilmäisesti. Me täällä sukupolvia kasvaneet tunnetaan tämä maa ja voimme siitä parhaiten huolta pitää, ja siihen tarvitaan sitä, että meidän jälkeenkin on uusia sukupolvia sitä työtä tekemässä. Ei kiitos mitään kivikasoja ja palavia autoja, sellainen kehityssuunta hirvittää.

Sinulle joka et nähnyt yhtään missään koskaan viittaustakaan pitkitettyyn nuoruuteen, tässä ihan tämän keskustelun antia boldattuna. Voin lainata useampaakin, jos et itse löydä. 

Pitkitetty nuoruus on ihan totta. Meillä on maailman vanhimmat maisterit ja vuosi vuodelta synnyttäjien keski-ikä nousee. Ihmiset haluaa elää perheettöminä, vapaina, itselleen, harrastaa ja reissata.

Nuoret ei enää saa töitä niin kuin ennen. Sitten valitset köyhyysluukun tai elämästä nauttimisen.

Onko tätä tutkittu, mitä, missä ja millaisia nämä nuoret on, jotka eivät saa töitä?

Koska (näinhän ei tietenkään saa sanoa) omilla lapsilla on aina ollut töitä niin paljon kuin on viitsinyt tehdä  ja vakityöpaikat löytyneet myös. 

Ne nuoret ovat niitä joilla ei ole suhteita ja tai on vaan helvetin huono tuuri. Ja meitä on edelleen 90-luvun laman myötä työelämästä jälkeen jääneitä, ja varmasti edellinen n. 10 vuoden lama aiheutti lisää niitä epäonnisia jotka eivät ole saaneet koskaan vakipaikkaa. Mun mielestä tuo mitä sanot on erittäin loukkaavaa kaikkia niitä kohtaan joilla on ollut huononpi tuuri elämässä kuin sinulla ja sinun lapsillasi.

Mun lapset eivät ole tuurilla seilanneet tai ratsastaneet suhteilla, loukkaavaa väittää sellaista.  Kyllä he ovat ahkeria ja tunnollisia ja kovasti tehneet töitä mm. opiskelupaikkojensa eteen. Työpaikat ovat auenneet mm. sillä, että on harrastanut asioita, joissa on oppinut erityistaitoja.  He ovat uskaltaneet ottaa vastaa epätavallisempiakin töitä.  He osaavat myös käyttäytyä eivätkä pelkää vieraita ihmisiä.

Vierailija
159/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti tyhmä vai esitätkö vain?

Vierailija
160/167 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nykyään suurempi osa lapsista ole toivottuja kuin takavuosina. Nykyisin on ehkäisy jokaisen ulottuvilla. Mutta lapsia haluamattomien ääni on nykyään muotia etenkin mediassa.  On muotia jättää lapset hankkimatta, koska me suomalaiset kuulemma tuhoamme maapallon lisääntymällä, elämällä ja matkailemalla.  Lisääntymättömyyshaluiset siis keskittyvät elämään ja matkailemaan, koska heistä on paljon fiksumpaa, että tänne tulee etelästä - jossa eläminen syö paljon vähemmän luonnonvaroja - uusia ihmisiä eikä suomalaisia suomalaisia tarvita enää yhtään mihinkään..

Lapsiperheet matkustaa ihan valtavasti. Mulla ei ole paljoa tuloja vielä, ja kiinnittänyt paljon huomiota kyllä sukulaisperheisiin. Kyllä ne keskittyy elämään ja paljon siihen matkailuunkin.

Mutta jättääkö ihmiset lapset hankkimatta vaikka haluaa niitä? Tai siis mitä sen lapsiahaluamattoman pitäisi tehdä? Lapsia? Siis niinkö sinä teit? Tämä on SEKAVAA

ap

Koita nyt vaan ymmärtää, jos ei halua, ei tee lapsia, jos haluaa, niin tekee.

Se mistä puhutaan nyt kun syntyvyys on romantanut että miksi monet ei halua. Ei se tarkoita sitä että pitäisi alkaa haluta, vaan mietitään että onko jotain nyt lähivuosina tapahtunut joka on tämän äkillisen romahduksen aiheuttanut ihmisten haluissa. 

Juu ja se mietintä on tasoa "nuoruutta pitkitetään". Kyllä silloin on mielekästä pohtia ap:n kysymystä.

Eikö sun mielestä nuoruutta sitten pitkitetä?

Meillä lopetellaan opinnot kypsässä kolmen kympin iässä, ja kaikki haluu elää itselleen ja vapaasti sen jälkeen ainakin 10 vuotta ja yli. 

Keskiajalla ihmiset kuoli vähän jälkeen komen kympin.

Toisin sanoen, lasten kanssa eläminen ei ole itselleen elämistä eli lasten kanssa ei eletä sellaista elämää kuin haluaisi elää? Lasten kanssa vanhempi elää elämää, jota EI haluaisi elää?

Siinä työläimmässä vaiheessa varmasti on aikoja, joita vois vaihtaa poiskin. Mutta onhan niin hyvänen aika muutenkin.  

Miksi sitten juuri lapsettomuus tekee ihmisestä itselleen eläjän, vastuuttoman ja itsekkään- miksi työssäkäynti tai viiden koiran pito on "itselleen elämistä", vaikka nekin ovat rankkoja, kun taas lasten pito ei ole? Miten pas ka esim työn pitää olla, että se lasketaan "ei-itselleen elämiseksi"?

Ei lapsettomuus teekään kestään yhtään mitään. Vaan moni sanoo lapsettomuutensa syyksi hyvin itsekkäitä asioita kuten biletys ja se että saa käyttää kaikki rahansa itselleen shoppailuun. Ihan itse ne lapsettomat tämän asian tuo esille, ei me muut joita ei kiinnosta pätkääkään tekeekö joku lapsia vai ei. Tämäkin palsta on väärällään niitä oletetusti lapsettomien juttuja kuinka kauheaa lasten kanssa eläminen heidän mielestään on ja kuinka kivaa heillä on kun on varaa ostella ja bilettää ja matkustaa yksinään.

Eikös lapset sitten olekaan yhtä kivoja? Vähän kuulostaa siltä.

No niiden mielestä ei ole, siltä se todellakin kuulostaa todella paljon. Omituistahan se on että lapsettomat tietää eniten minkälaista lapsiperheissä on. Toki ne lapsettomatkin ovat oman lapsuutensa eläneen lapsiperheessä joten pitäisi kyllä jotain tietää. Ei kaikki ihmiset tykkää bilettää, ei nuorena eikä vanhana, ei lapsettomina eikä lasten kanssa. Ja shoppailua varmasti harrastaa lapsia tehneet yhtä paljon jos ei enemmänkin kuin lapsettomat, sekin on joitain ihme juttua. Nehän joilla on lapsia on niitä jotka hurahtaa ostelemaan sit vielä lapsillekin vaikka ja mitä.

lapsia hankkineet eivät myöskään tiedä, millaista on olla vanhempi lapseton. Itse viiskymppisenä vähän hymähdän tuolle biletysjankutukselle. Itse aikani vievät matkustusharrastus, kielten opiskelu, työ ja parisuhde. Tietty erilaista kuin lapsiperheiden elämä, mutta ei minua siltä pohjalta voi ikuiseksi bilettäjäksi sanoa. Ei ole niin, että lapset olisivat ainoa asia, joka saa ihmisen kypsymään, joskus melkein tuntuu, että se jarruttaa kypsymistä ja kaventaa näköpiirin vain omaan perheeseen.

Meidän lapset on muuttaneet jo kotoa ja meidän elämä kahtena vanhana huuhkajana koiran kanssa kotona on pitkälti tuota vanhemman lapsettoman elämää. Toki meillä on se onni että kaikki lapset ovat lähellä ja olemme heidän kanssaan yhteydessä päivittäin, mutta voimme käyttää aikamme miten haluamme.

No huh, jotenkin tuosta kirjoituksesi sävystä saa vaikutelman, että lasten kasvettua teillä ei ole enää elämässä sisältöä. Eli siinä mielessä kyse on aivan eri asiasta kuin kypsän velan elämästä. 

Kas, just sellainen vastaus, jota voi odottaakin kypsältä velalta. Ei millään ymmärrä, että jo-kai-nen keski-ikäinen on kokenut elämää ilman pieniä lapsia.