Hankkiiko ihmiset/iso osa ihmisiä lapsia siis tahtomattaan? Terv itse lapseton, nuori nainen
Olen lukenut tosi paljon näitä syntyvyyskeskusteluja ja ihan valtavan paljon, ehkä eniten? on sitä, että lapsettomat on itsekkäitä eikä halua ottaa vastuuta ja kasvaa aikuiseksi jne.. Itse olen vielä aika tosi nuori, mutta olen luullut että lapsia tehdään kuitenkin halusta? Vai onko siis kyse enemmän velvollisuudesta, johon "aikuisemmat" ja "vahvimmat" itsensä sitten taivuttavat, vaikka eivät oikein halua?
Oma äitini ei oikein osaa puhua näistä asioista, joten siltä en osaisi kysyäkään.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nykyään suurempi osa lapsista ole toivottuja kuin takavuosina. Nykyisin on ehkäisy jokaisen ulottuvilla. Mutta lapsia haluamattomien ääni on nykyään muotia etenkin mediassa. On muotia jättää lapset hankkimatta, koska me suomalaiset kuulemma tuhoamme maapallon lisääntymällä, elämällä ja matkailemalla. Lisääntymättömyyshaluiset siis keskittyvät elämään ja matkailemaan, koska heistä on paljon fiksumpaa, että tänne tulee etelästä - jossa eläminen syö paljon vähemmän luonnonvaroja - uusia ihmisiä eikä suomalaisia suomalaisia tarvita enää yhtään mihinkään..
Eli sinä teit lapsia vain jatkaaksesi suomalaista geeniperimää, ja koska se oli sinun aikanasi muotia vähän kuin trumpettihousut? Et siis halunnut lapsia vaan teit ne valtiolle? Millaista lasten kasvatus on kun ei halunnut oikeasti tehdä niitä?
En tehnyt lapsia vain jatkaakseni suomalaista geeniperimää, vaan koska halusimme perheen. se että siinä samalla hoitui elämän jatkaja itselle, miehelle ja lapsettomalle siskolle, hoitui itsestään siinä sivussa. Lasten kanssa on ollut kivaa ja on edelleenkin!
Eli sä halusit perheen? Minkä ihmeen takia sitten neuvot niitä jotka ei halua perhettä, lopettamaan matkustelun ja itselleen elämisen? Mitä niiden pitäisi sitten tehdä? Se lapsi vai? Vai istua nurkassa hiljaa kun lapsiperheet matkustaa, juhlii, käy hoplopeissa ja riehuu?
En mä osaa tuohon mitään muuta sanoa kuin että nykyään tuo että keskitytään itseen, omaan habitukseen ja harrastuksiin, on hirveän paljon enemmän muodissa kuin vuosikymmeniin. Kyllähän sitä aikaisemminkin nuoret on eläneet huoletonta nuoruutta, nykyään se vaan on venytetty 15-20 vuotta kestäväksi pätkäksi. Toinen muotitrendi on ilmastonmuutos-maailmantuska kaikkine ristiriitaisuuksineen ja hullutuksineen - lihansyönti/avocadonmässytys, suomalaiset Suomessa - miljoonia muita Suomeen jne. Ei kannata olla niin ehdoton ja ajatella yksisilmäisesti. Me täällä sukupolvia kasvaneet tunnetaan tämä maa ja voimme siitä parhaiten huolta pitää, ja siihen tarvitaan sitä, että meidän jälkeenkin on uusia sukupolvia sitä työtä tekemässä. Ei kiitos mitään kivikasoja ja palavia autoja, sellainen kehityssuunta hirvittää.
Jos ei halua lapsia, niin mihin susta pitäisi keskittyä? Mihin sinä keskittyisit jos sulla ei olisi lasta?
Pitäisikö se lapsi nyt siis vaan tehdä vaikka ei halua. Mikä vähentäisi ärtymystäsi niitä ei-lapsia -haluavia kohtaan? Pitäiskö niiden mennä munkiksi luostariin?
Mulla on kolme lasta. Jos ei olisi, olisin varmaan paneutunut työelämään enemmän, opiskellut lisää ja jotain ihan muita juttuja aikaisempien lisäksi. Ehkä tekisin jotain vapaaehtoishommaa ja harrastaisin enemmän. Perheetön siskoni harrastaa intona taiteita ja matkailua.
Mutta mulla on lapset ja lasten myötä on elämässä heihin liittyviä juttuja ja harrastuksia ja tekemistä, jotka on aivan yhtä antoisia kuin Gaudin talot ja Monet'n taulut ja Chopinin valssit (joista niistäkin olen päässyt nauttimaan sekä lasten kanssa että ilman)
Älä ihmeessä tee lasta, jos et halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nykyään suurempi osa lapsista ole toivottuja kuin takavuosina. Nykyisin on ehkäisy jokaisen ulottuvilla. Mutta lapsia haluamattomien ääni on nykyään muotia etenkin mediassa. On muotia jättää lapset hankkimatta, koska me suomalaiset kuulemma tuhoamme maapallon lisääntymällä, elämällä ja matkailemalla. Lisääntymättömyyshaluiset siis keskittyvät elämään ja matkailemaan, koska heistä on paljon fiksumpaa, että tänne tulee etelästä - jossa eläminen syö paljon vähemmän luonnonvaroja - uusia ihmisiä eikä suomalaisia suomalaisia tarvita enää yhtään mihinkään..
Eli sinä teit lapsia vain jatkaaksesi suomalaista geeniperimää, ja koska se oli sinun aikanasi muotia vähän kuin trumpettihousut? Et siis halunnut lapsia vaan teit ne valtiolle? Millaista lasten kasvatus on kun ei halunnut oikeasti tehdä niitä?
En tehnyt lapsia vain jatkaakseni suomalaista geeniperimää, vaan koska halusimme perheen. se että siinä samalla hoitui elämän jatkaja itselle, miehelle ja lapsettomalle siskolle, hoitui itsestään siinä sivussa. Lasten kanssa on ollut kivaa ja on edelleenkin!
Eli sä halusit perheen? Minkä ihmeen takia sitten neuvot niitä jotka ei halua perhettä, lopettamaan matkustelun ja itselleen elämisen? Mitä niiden pitäisi sitten tehdä? Se lapsi vai? Vai istua nurkassa hiljaa kun lapsiperheet matkustaa, juhlii, käy hoplopeissa ja riehuu?
En mä osaa tuohon mitään muuta sanoa kuin että nykyään tuo että keskitytään itseen, omaan habitukseen ja harrastuksiin, on hirveän paljon enemmän muodissa kuin vuosikymmeniin. Kyllähän sitä aikaisemminkin nuoret on eläneet huoletonta nuoruutta, nykyään se vaan on venytetty 15-20 vuotta kestäväksi pätkäksi. Toinen muotitrendi on ilmastonmuutos-maailmantuska kaikkine ristiriitaisuuksineen ja hullutuksineen - lihansyönti/avocadonmässytys, suomalaiset Suomessa - miljoonia muita Suomeen jne. Ei kannata olla niin ehdoton ja ajatella yksisilmäisesti. Me täällä sukupolvia kasvaneet tunnetaan tämä maa ja voimme siitä parhaiten huolta pitää, ja siihen tarvitaan sitä, että meidän jälkeenkin on uusia sukupolvia sitä työtä tekemässä. Ei kiitos mitään kivikasoja ja palavia autoja, sellainen kehityssuunta hirvittää.
Sinulle joka et nähnyt yhtään missään koskaan viittaustakaan pitkitettyyn nuoruuteen, tässä ihan tämän keskustelun antia boldattuna. Voin lainata useampaakin, jos et itse löydä.
Vierailija kirjoitti:
En halunnut lapsia, eikä halunnut miehenikään mutta kun kaikkialla toitotetaan jatkuvasti syntyvyyden laskusta sun muusta niin painostuksen takia miehen kanssa päätimme yhden lapsen hankkia
Ihanko totta? Jos lehdessä sanotaan että ostakaa kaikki sähköauto niin maailma pelastuu niin te menette heti ostamaan vaikka ei olisi varaakaan? Menette sitten konkurssiin sen sähköauton takia?
Missään ikinä ei ole kukaan painostanut ketään hankkimaan lapsia. Korkeintaan jonkun äiti on sanonut jotain kun haluaa isoäidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet matkustaa ihan valtavasti. Mulla ei ole paljoa tuloja vielä, ja kiinnittänyt paljon huomiota kyllä sukulaisperheisiin. Kyllä ne keskittyy elämään ja paljon siihen matkailuunkin.
Mutta jättääkö ihmiset lapset hankkimatta vaikka haluaa niitä? Tai siis mitä sen lapsiahaluamattoman pitäisi tehdä? Lapsia? Siis niinkö sinä teit? Tämä on SEKAVAA
ap
Koita nyt vaan ymmärtää, jos ei halua, ei tee lapsia, jos haluaa, niin tekee.
Se mistä puhutaan nyt kun syntyvyys on romantanut että miksi monet ei halua. Ei se tarkoita sitä että pitäisi alkaa haluta, vaan mietitään että onko jotain nyt lähivuosina tapahtunut joka on tämän äkillisen romahduksen aiheuttanut ihmisten haluissa.
Juu ja se mietintä on tasoa "nuoruutta pitkitetään". Kyllä silloin on mielekästä pohtia ap:n kysymystä.
Eikö sun mielestä nuoruutta sitten pitkitetä?
Meillä lopetellaan opinnot kypsässä kolmen kympin iässä, ja kaikki haluu elää itselleen ja vapaasti sen jälkeen ainakin 10 vuotta ja yli.
Keskiajalla ihmiset kuoli vähän jälkeen komen kympin.
Mun nähdäkseni ne lapselliset "pitkittää nuoruuttaan" ihan yhtä ahkerasti kuin lapsettomatkin. Jos siis nuoruuden pitkittämisen meriittinä nähdään joku muukin asia kuin se, onko hankkinut lapsia vai ei. Esim. yksi 40+ kolmen lapsen äiti-kaverini tekee edelleen pätkätöitä, kuuntelee samaa musiikkia mitä teininä ja ramppaa alvariinsa keikoilla, harrastaa jotain hiton pokemonia, fanittaa tosissaan näyttelijöitä ja muusikoita, kiroilee ihan naurettavuuteen asti, hihittelee miesten perään (sinkku kun on), baarissa käydessään vetää aina pään täyteen jne jne. Olen kyllä itse monin verroin aikuisempi kuin tämä henkilö, vaikkei lapsia olekaan, mutta jos jollekin sen pennun pyöräytys on ainoa aikuisuuden merkki niin minkäs sille sitten voi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halunnut lapsia, eikä halunnut miehenikään mutta kun kaikkialla toitotetaan jatkuvasti syntyvyyden laskusta sun muusta niin painostuksen takia miehen kanssa päätimme yhden lapsen hankkia
Ihanko totta? Jos lehdessä sanotaan että ostakaa kaikki sähköauto niin maailma pelastuu niin te menette heti ostamaan vaikka ei olisi varaakaan? Menette sitten konkurssiin sen sähköauton takia?
Missään ikinä ei ole kukaan painostanut ketään hankkimaan lapsia. Korkeintaan jonkun äiti on sanonut jotain kun haluaa isoäidiksi.
Pelkästään tämän kolumnin keskustelussa löytyy ihan minuutissa yli 10 painostavaa
https://yle.fi/uutiset/3-10540463
Tästä keskustelusta löytyy niitä myös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään joka olisi tahtomattaan lapsia tehnyt, pari vahinkolasta toki, mutta abortti on keksitty, eli kyllä ne sen lapsen ovat halunneet. Itselläni on kolme lasta, kaikki erittäin haluttuja, mutta olen myös elämäni aikana tehnyt kaksi aborttia kun raskaus on ollut vahinko ja lapsi eitoivuttu.
En ymmärrä miksi kukaan tekisi haluamattaan lapsia nykypäivänä, e-pillerit ja muut ehkäisyt on keksitty kymmeniä vuosia sitten ja tosiaan abortti on sitten viimeinen mahdollisuus perua koko juttu.
Sun pitää ap ymmärtää se, että näihin keskusteluihin osallistuu eniten ne joilla on jotain negatiivista sanottavaa, ne kaikki 95% jotka ovat ihan tietentahtoen tehneet lapset ja yleensä suunnitelmallisesti, eivät tule sitä asiaa tänne kertomaan. Vain katkerat ihmiset jaksaa kirjoitella tuhansia viestejä kuinka katkeria ovat milloin mistäkin asiasta, lapsiahan on helppo syyttää omista virheistä ja epäonnistumisista.
Tässä lie kyse siitä, että ihmiselle joka ei halua lapsia, sanotaan että he pitkittävät nuoruuttaan eivätkä osaa ottaa vastuuta. Senhän saa jokainen lapseton kuulla. Joten on ihan loogista kysyä, että ovatko nämä tällaisen kysymyksen esittäjät itse ottaneet ns. härkää sarvista vaikka ei olisi kiinnostanut yhtään koko lapsiasia? Ovat vaan päättäneet lopettaa nuoruuden pitkityksen ja päättäneet alkaa kantaa vastuuta, mekaanisesti, ja hankkineet perheen haluamattaan.
Koska jos näin ei ole, niin miten ihmeessä sitten sitä jaksetaan lapsettomille toitottaa?
Tämä!
Lasten teko tuon vastuuhöpötyksen jälkeen kuulostaa siltä, että vietettyään onnellista elämää ihminen n 30- vuotiaana päättää, että loppuelämäni haluan olevan kurjaa pas kaa, koska se on vastuullista, ja sitten tekee lapsia ja vihaa jokaista niiden kanssa viettämäänsä sekuntia. Koska epäitsekkyys ja vastuu. Älkää siis enää valehdelko... "lapseton ei voi kuvitellakaan sitä rakkauden määrää minkä lapsi tuo! " = "ei stana mä vihaan tätä elämää, en kestä kun sä et vihaa omaas"
Puhutpa hirveän rumasti :(
Elämä lasten kanssa ei ole "loppuelämän kurjaa pasketta" vaan monipuolista ja hauskaa ja antaa aivan uusia näkökulmia asioihin. Lapset ovat pieniä vain hetken, työläin jakso on suit sait ohi. Normaali lapsi ei huuda ja sairasta ja valvota vanhempiaan 24/7.
Miksi ihmiset sitten paasaa että ihminen, joka EI halua lapsia, on vastuuton ja itsekäs? Eli jättää tekemättä jotain, mitä kukaan muukaan ei halua tehdä, muutenhan ei puhuttaisi perheellisten vastuusta ja epäitsekkyydestä vaan kuvaamastasi ilonpidosta.
Varmasti siksi että se lapseton kertoo itsestään asioita jotka osoittavat hänen olevan ihan yleisesti vastuuton ja itsekäs. Nämä vastuuttomat itsekkäät "nuoret" eivät hoida sairaita vanhempiaan samalla tavalla kuin entiset sukupolvet eivätkä sitoudu työpaikkoihin ja hoida työtään vastuullisesti jne. Toki suurin osa ihmisistä on vastuullisia myös nuorista, mutta nämä vastuuttomat heittiöt vaan pitää suurinta ääntä ja heille vastataan kuten sanoit. Edelleen enemmistö ihmisistä tekee lapsia jossain vaiheessa, ehkä ei niin montaa eikä niin nuorena kuin ennen, mutta kuitenkin joskus.
Mutta nuo pätee moneen perheelliseenkin. Itse olen lapseton, mieheni myös, molemmilla vakityö ja hoidetaan vanhempiamme. Molempien esim. sisaruksissa perheellisiä jotka luistaa paljonkin vanhempien hoitamisesta lasten varjolla. Yhdellä ei ole kunnon työtä, koskaan ollutkaan.
Älä nyt kimpaannu, mutta onko ehkä niin että haluat ajatella lapsettomien olevan vastuuttomia ja hulttioita ja sinulle on mieluisaa yhdistää heihin negatiivisia piirteitä?
Uskoisin että ihan laskennallisestikin vanhempien piirissä on enemmän ja epäkelvompia, epäkypsempiä ihmisiä kuin lapsettomien. Aika monta alkkista, vankia, rikollista ja moukkaa tunnen jolla on lapsia. Jostain syystä he eivät silloin edusta mielestäsi vanhemmuutta.
Miksi ihmeessä minä kimpaantuisin tälläisestä aiheesta? Mulle on ihan se ja sama ketkä haluaa tehdä lapsia ja ketkä ei. Vastasin vain siihen väitteeseen että "kaikki" muka sanovat lapsettomia vastuuttomiksi jne. kun itse en ole tälläiseen koskaan törmännyt. Suurin osa ihmisistä ei välitä siitä mitä muut tekee lasten suhteen, aina näissä keskusteluissakin on kymmeniä jos ei satoja jotka sanoo että ei kiinnosta.
Mun mielestä monet joilla on lapsia ei olisi pitänyt niitä tehdä, enkä usko että kukaan joka ei edes halua lapsia olisi hyvä vanhempi. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä haluttuna ja kasvaa rakastettuna. Yksikin kaltoin kohdeltu lapsi on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään tämän kolumnin keskustelussa löytyy ihan minuutissa yli 10 painostavaa
https://yle.fi/uutiset/3-10540463
Tästä keskustelusta löytyy niitä myös
Liitän muutaman esimerkin tuolta kolumnista:
Ratkaisu: valtavat verot lapsettomille ja eläke minimaaliseksi, lomat pois lapsettomilta, lapsettomuusvero eli lisävero, lisämaksut hoivakoteihin lapsettomille ja lisää rahaa tutkimuksiin (joissa selvitetään vapaaehtoisen lapsettomuuden syitä ja seurauksia) sekä häpeän ja epänormaaliuden lisäämistä vapaaehtoisesti lapsettomien ylle. Opettajiksi ja lastentarhanopettajksi sekä muihin ammatteihin, joissa ollaan lasten kanssa tekemisissä, valittaisiin vain äitejä ja isiä. Jotta saataisiin ihmiset tulemaan järkiinsä ja perustamaan perheen ja miettimään, mikä on aitoa ihmisyyttä!!
Voi niitä lapsettomia, jotka eivät tiedä, mistä elämänkoulusta jäävät paitsi. Omat lapset...ei sitä voi selittää. Se pitää kokea itse. Päivääkään en vaihtaisi pois....no ehkä pari 😊. Ihmiselle tekee hyvää kääntää ajatukset ja teot omasta navasta pois päin. Lapsettomat ovat niin v..tun itsekeskeisiä lapsia, paitse ne, jotka olisivat halunneet lapsia, mutta eivät saaneet. Se on kurjaa. Työpaikalla lapsettomat erottuvat melko pian.
Ainakin moni mies huiputetaan elareiden maksajaksi ihan tahtomattaan. Aika monta härskiä tapausta olen nähnyt, enkä edes ole mistään wt-piireistä. Naiset osaavat joskus olla käsittämättömän härksejä ja ehdoin tahdoin teettää miehellä lapsen, vaikka eivät haluaisi olla yhdessä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet matkustaa ihan valtavasti. Mulla ei ole paljoa tuloja vielä, ja kiinnittänyt paljon huomiota kyllä sukulaisperheisiin. Kyllä ne keskittyy elämään ja paljon siihen matkailuunkin.
Mutta jättääkö ihmiset lapset hankkimatta vaikka haluaa niitä? Tai siis mitä sen lapsiahaluamattoman pitäisi tehdä? Lapsia? Siis niinkö sinä teit? Tämä on SEKAVAA
ap
Mun on vaikea ymmärtää ap:n ajatuksenjuoksua. Voitko vähän tarkentaa, mitä ajat takaa?
Me oltiin 10 vuotta yhdessä ennen kuin perustettiin perhe, opiskeltiin, valmistuttiin, tehtiin töitä, reissattiin, rempattiin kämppiä, harrastettiin. Sitten molemmista alkoi tuntua, että on lasten aika. Lapset syntyivät pienin ikävälein. Muutama vuosi meni pääasiassa lapsiarkea pyörittäessä, sitten tuli kuvioihin taas muita asioita joita tehdään yksin tai yhdessä perheen kanssa erilaisilla kokoonpanoilla. Se on kivaa. Nyt kun ollaan taas kaksistaan miehen kanssa niin kaipaan kyllä aikoja jolloin talo oli täynnä elämää ja tekemistä riitti.
Äh. No siis että kun keskusteluissa lapsia haluamattomia ihmisiä käsketään kasvamaan aikuiseksi ja ottamaan vastuuta. Eli että ei sanota, että okei, sä et halua lapsia, sellanen juttu. Vaan sanotaan, että nyt otat itteäs niskasta kiinni aikuiselämässä ja lopetat tommosen vetelehtimisen.
Niin onko se sitten ISOLLA osalla, ei vissiin sinulla, sitä että ei halua mutta tajuaa "ottaa itseään niskasta kiinni". Eli jos en halua lapsia (joita en halua) ja se ei muutu, niin ne lapset on vaan tehtävä?
Missä näitä tälläisiä ihmisä on jotka käskee kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta? En ole nähnyt yhtään keskustelua enkä tunne ketään joka niin sanoisi. Ehkä ne joille niin sanotaan on sitten ihan muutenkin vastuuttomia vetelehtijöitä?
Joka ikinen keskustelu täällä -tämäkin- johon olen osallistunut.
Täälläkin sanotaan että lapsettomien syyt on naiiveja ja lapsettomat on vastuuttomia, eivät edes vanhempiaan hoida. Tosin jos et edes tämän keskustelun sisältä löytänyt asiaa, niin en sinuna ihmettelisi että et ole muualtakaan - tuskin handlaat internetiä jos 5 välilehteäkin menee yli hilseen.
Eipä taidettu ihan noin sanoa, älä vääristele asioita. Sanoin että ehkä ne ovat vastuuttomia joille niin sanotaan, en sanonut että kaikki lapsettomat ovat. Ja sanoin että ap:n puheet kuulostaa aika naivilta, en sanonut että kaikki lapsettomien syyt lapsettomuuteen on naiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään joka olisi tahtomattaan lapsia tehnyt, pari vahinkolasta toki, mutta abortti on keksitty, eli kyllä ne sen lapsen ovat halunneet. Itselläni on kolme lasta, kaikki erittäin haluttuja, mutta olen myös elämäni aikana tehnyt kaksi aborttia kun raskaus on ollut vahinko ja lapsi eitoivuttu.
En ymmärrä miksi kukaan tekisi haluamattaan lapsia nykypäivänä, e-pillerit ja muut ehkäisyt on keksitty kymmeniä vuosia sitten ja tosiaan abortti on sitten viimeinen mahdollisuus perua koko juttu.
Sun pitää ap ymmärtää se, että näihin keskusteluihin osallistuu eniten ne joilla on jotain negatiivista sanottavaa, ne kaikki 95% jotka ovat ihan tietentahtoen tehneet lapset ja yleensä suunnitelmallisesti, eivät tule sitä asiaa tänne kertomaan. Vain katkerat ihmiset jaksaa kirjoitella tuhansia viestejä kuinka katkeria ovat milloin mistäkin asiasta, lapsiahan on helppo syyttää omista virheistä ja epäonnistumisista.
Tässä lie kyse siitä, että ihmiselle joka ei halua lapsia, sanotaan että he pitkittävät nuoruuttaan eivätkä osaa ottaa vastuuta. Senhän saa jokainen lapseton kuulla. Joten on ihan loogista kysyä, että ovatko nämä tällaisen kysymyksen esittäjät itse ottaneet ns. härkää sarvista vaikka ei olisi kiinnostanut yhtään koko lapsiasia? Ovat vaan päättäneet lopettaa nuoruuden pitkityksen ja päättäneet alkaa kantaa vastuuta, mekaanisesti, ja hankkineet perheen haluamattaan.
Koska jos näin ei ole, niin miten ihmeessä sitten sitä jaksetaan lapsettomille toitottaa?
Tämä!
Lasten teko tuon vastuuhöpötyksen jälkeen kuulostaa siltä, että vietettyään onnellista elämää ihminen n 30- vuotiaana päättää, että loppuelämäni haluan olevan kurjaa pas kaa, koska se on vastuullista, ja sitten tekee lapsia ja vihaa jokaista niiden kanssa viettämäänsä sekuntia. Koska epäitsekkyys ja vastuu. Älkää siis enää valehdelko... "lapseton ei voi kuvitellakaan sitä rakkauden määrää minkä lapsi tuo! " = "ei stana mä vihaan tätä elämää, en kestä kun sä et vihaa omaas"
Puhutpa hirveän rumasti :(
Elämä lasten kanssa ei ole "loppuelämän kurjaa pasketta" vaan monipuolista ja hauskaa ja antaa aivan uusia näkökulmia asioihin. Lapset ovat pieniä vain hetken, työläin jakso on suit sait ohi. Normaali lapsi ei huuda ja sairasta ja valvota vanhempiaan 24/7.
Miksi ihmiset sitten paasaa että ihminen, joka EI halua lapsia, on vastuuton ja itsekäs? Eli jättää tekemättä jotain, mitä kukaan muukaan ei halua tehdä, muutenhan ei puhuttaisi perheellisten vastuusta ja epäitsekkyydestä vaan kuvaamastasi ilonpidosta.
Varmasti siksi että se lapseton kertoo itsestään asioita jotka osoittavat hänen olevan ihan yleisesti vastuuton ja itsekäs. Nämä vastuuttomat itsekkäät "nuoret" eivät hoida sairaita vanhempiaan samalla tavalla kuin entiset sukupolvet eivätkä sitoudu työpaikkoihin ja hoida työtään vastuullisesti jne. Toki suurin osa ihmisistä on vastuullisia myös nuorista, mutta nämä vastuuttomat heittiöt vaan pitää suurinta ääntä ja heille vastataan kuten sanoit. Edelleen enemmistö ihmisistä tekee lapsia jossain vaiheessa, ehkä ei niin montaa eikä niin nuorena kuin ennen, mutta kuitenkin joskus.
Tässä nyt esimerkki siitä, miten lapsettomat = itsekkäitä näissä keskusteluissa.
Pätkätyöt ovat välttämätön paha, eivät mikään haluttu ilmiö, minkä tietäisit, jos olisit seurannut uutisointeja ja ihmisten mielipiteitä. Lapsettomat eivät kyllä tee sen enempää pätkätöitä kuin lapselliset ainakaan minun tuttavapiirissäni.
Nämä "vastuuttomat heittiöt" vedetään aina esiin, vaikka minun kaltaisiani on jokaisessa keskustelussa. Olen oman traumataustan vuoksi jättänyt lapset hankkimatta. Vanhemmistani huolehdin jo alle kouluikäisenä, en jaksaisi sen lisäksi vanhemmuutta. Siis kirjaimellisesti jaksaisi, lapsuus jätti sen verran pahat jäljet mieleen, että voimavaroja on vain itselleni. Enkä ikinä voisi tehdä kuten omat vanhemmat tekivät, hankkia lapsia vaikka tiedossa on, että syystä tai toisesta ei ole järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Se mistä puhutaan nyt kun syntyvyys on romantanut että miksi monet ei halua. Ei se tarkoita sitä että pitäisi alkaa haluta, vaan mietitään että onko jotain nyt lähivuosina tapahtunut joka on tämän äkillisen romahduksen aiheuttanut ihmisten haluissa.
Juu ja se mietintä on tasoa "nuoruutta pitkitetään". Kyllä silloin on mielekästä pohtia ap:n kysymystä.
Meillä lopetellaan opinnot kypsässä kolmen kympin iässä, ja kaikki haluu elää itselleen ja vapaasti sen jälkeen ainakin 10 vuotta ja yli.
Toisin sanoen, lasten kanssa eläminen ei ole itselleen elämistä eli lasten kanssa ei eletä sellaista elämää kuin haluaisi elää? Lasten kanssa vanhempi elää elämää, jota EI haluaisi elää?
Siinä työläimmässä vaiheessa varmasti on aikoja, joita vois vaihtaa poiskin. Mutta onhan niin hyvänen aika muutenkin.
Miksi sitten juuri lapsettomuus tekee ihmisestä itselleen eläjän, vastuuttoman ja itsekkään- miksi työssäkäynti tai viiden koiran pito on "itselleen elämistä", vaikka nekin ovat rankkoja, kun taas lasten pito ei ole? Miten pas ka esim työn pitää olla, että se lasketaan "ei-itselleen elämiseksi"?
Työssäkäymällä on monella tapaa hyödyksi muillekin kuin itselleen. Viiden koiran pito voi olla tavoitteellinen ja hyödyllinen harrastus (riippuen siitä, mitä niiden koirien kanssa tekee). Lasten kasvattaminen on myös muita hyödyttävää työtä. Jos lapseton on lapseton siksi, ettei halua tinkiä elämäntyylistään ja haluaa käyttää kaiken aikansa itseensä ja omaan mielihyväänsä, niin se tuntuis täyttävän itselleen elämisen tunnusmerkit parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toisin sanoen, lasten kanssa eläminen ei ole itselleen elämistä eli lasten kanssa ei eletä sellaista elämää kuin haluaisi elää? Lasten kanssa vanhempi elää elämää, jota EI haluaisi elää?
Siinä työläimmässä vaiheessa varmasti on aikoja, joita vois vaihtaa poiskin. Mutta onhan niin hyvänen aika muutenkin.
Miksi sitten juuri lapsettomuus tekee ihmisestä itselleen eläjän, vastuuttoman ja itsekkään- miksi työssäkäynti tai viiden koiran pito on "itselleen elämistä", vaikka nekin ovat rankkoja, kun taas lasten pito ei ole? Miten pas ka esim työn pitää olla, että se lasketaan "ei-itselleen elämiseksi"?
Ei lapsettomuus teekään kestään yhtään mitään. Vaan moni sanoo lapsettomuutensa syyksi hyvin itsekkäitä asioita kuten biletys ja se että saa käyttää kaikki rahansa itselleen shoppailuun. Ihan itse ne lapsettomat tämän asian tuo esille, ei me muut joita ei kiinnosta pätkääkään tekeekö joku lapsia vai ei. Tämäkin palsta on väärällään niitä oletetusti lapsettomien juttuja kuinka kauheaa lasten kanssa eläminen heidän mielestään on ja kuinka kivaa heillä on kun on varaa ostella ja bilettää ja matkustaa yksinään.
Minä en käy töissä vain rahan takia, vaan koska koen intohimoa vaativaan asiantuntijatyöhöni. En ole hankkinut lapsia, koska en pidä lapsista. Kieltämättä aika monta asiaa on saanut kokea, jotka jäävät lapsellisilta kokematta, esim. pitkiä matkoja Etelä-Amerikkaan, Kaakkois-Aasiaan ja Oseaniaan. Pitkällä tarkoitan siis yli puoli vuotta kestäneitä. Päivääkään en vaihtaisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mun on vaikea ymmärtää ap:n ajatuksenjuoksua. Voitko vähän tarkentaa, mitä ajat takaa?
Me oltiin 10 vuotta yhdessä ennen kuin perustettiin perhe, opiskeltiin, valmistuttiin, tehtiin töitä, reissattiin, rempattiin kämppiä, harrastettiin. Sitten molemmista alkoi tuntua, että on lasten aika. Lapset syntyivät pienin ikävälein. Muutama vuosi meni pääasiassa lapsiarkea pyörittäessä, sitten tuli kuvioihin taas muita asioita joita tehdään yksin tai yhdessä perheen kanssa erilaisilla kokoonpanoilla. Se on kivaa. Nyt kun ollaan taas kaksistaan miehen kanssa niin kaipaan kyllä aikoja jolloin talo oli täynnä elämää ja tekemistä riitti.
Äh. No siis että kun keskusteluissa lapsia haluamattomia ihmisiä käsketään kasvamaan aikuiseksi ja ottamaan vastuuta. Eli että ei sanota, että okei, sä et halua lapsia, sellanen juttu. Vaan sanotaan, että nyt otat itteäs niskasta kiinni aikuiselämässä ja lopetat tommosen vetelehtimisen.
Niin onko se sitten ISOLLA osalla, ei vissiin sinulla, sitä että ei halua mutta tajuaa "ottaa itseään niskasta kiinni". Eli jos en halua lapsia (joita en halua) ja se ei muutu, niin ne lapset on vaan tehtävä?
Missä näitä tälläisiä ihmisä on jotka käskee kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuuta? En ole nähnyt yhtään keskustelua enkä tunne ketään joka niin sanoisi. Ehkä ne joille niin sanotaan on sitten ihan muutenkin vastuuttomia vetelehtijöitä?
Joka ikinen keskustelu täällä -tämäkin- johon olen osallistunut.
Täälläkin sanotaan että lapsettomien syyt on naiiveja ja lapsettomat on vastuuttomia, eivät edes vanhempiaan hoida. Tosin jos et edes tämän keskustelun sisältä löytänyt asiaa, niin en sinuna ihmettelisi että et ole muualtakaan - tuskin handlaat internetiä jos 5 välilehteäkin menee yli hilseen.
Eipä taidettu ihan noin sanoa, älä vääristele asioita. Sanoin että ehkä ne ovat vastuuttomia joille niin sanotaan, en sanonut että kaikki lapsettomat ovat. Ja sanoin että ap:n puheet kuulostaa aika naivilta, en sanonut että kaikki lapsettomien syyt lapsettomuuteen on naiveja.
Olen itse vastuuntuntoinen, ei-naiivi lapseton, joten muistan kyllä aina kun joku sanoo lapsettomia (ihan ilman yksilöintiä) vastuuttomiksi. Niitä kertoja on satoja, ellei tuhansia. Uutisjuttuja, kommentteja, sukulaisia tutkijoita. Tekisikö pahaa uskoa minua vai onko helpompaa uskotella että ilmiötä ei ole olemassakaan?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin moni mies huiputetaan elareiden maksajaksi ihan tahtomattaan. Aika monta härskiä tapausta olen nähnyt, enkä edes ole mistään wt-piireistä. Naiset osaavat joskus olla käsittämättömän härksejä ja ehdoin tahdoin teettää miehellä lapsen, vaikka eivät haluaisi olla yhdessä muuten.
Hah, onko jossain muka joku joka myöntää olevansa wt-piireistä? :D Eihän kukaan OMASTA MIELESTÄÄN siihen porukkaan kuulu, ei edes itsestäänselvät tapaukset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe alkaa vaikuttaa aika ikävältä asialta :(
ap
Onko sun vanhemmat ja sisarukset ikävä asia? Entä kavereiden lapsuudenperheet? Juuri sellainen sun perhe tulee olemaan kun itse siitä teet, jos olet ikävä ihminen ja miehesi vittumainen juoppo, niin tasan tarkkaan sun perheestä tulee ikävä. Ja jos olet mukava ihminen ja miehesikin on kunnollinen ja kiltti joka osallistuu perhe-elämään on perheesi todennäköisesti oikein mukava. Lapset on sun ja puolisosi geeneistä koostetut ja teidän kahden kasvattamat, eli lasten ikävyydestä ei voi syyttää kuin itseään ja puolisoaan.
No ei tietenkään.. sanotaan sitten että perheen hankinta alkaa tuntua ikävältä asialta. Isoja juttuja täytyy saada aikaiseksi vastentahtoisesti. Mutta kai se sitten vaatii vaan hampaan puremista ja valmistautumista. Ja eikö pelota se lapsi sylissä ekaa kertaa, eikä sitä ole halunnut, rakastaako sitä sitten?
Mutta olen enemmän ja enemmän sitä mieltä että se, että ihmiset ei oikeasti välttämättä tee alunperin lapsia halusta vaan velvollisuudesta saisi saada kyllä TILAA ja paljon julkisuudessa.
Ei kenenkään pidä tehdä lapsia jos ei niitä halua. Kuinka monta kertaa se sinulle pitää sanoa? Ehkäisy on keksitty. Sitä ennen lapsia tuli jos oli miehen kanssa tekemisissä jos ei ollut maho.
Miksi tuollaisen harhaluulon pitäisi saada vielä enemmän palstatilaa?
Kuitenkin lapsettomuushoitoja tehdään enemmän ja enemmän, siihen käytetään vuosia aikaa ja rahaa kauheat määrät. Mistä se kertoo sulle?
Miksi sitten väestöliittoa myöten tutkimuskysymys "Miksi et halua lapsia" ja vastauksena "En halua" tulkitaan, että halutaan pitkittää nuoruutta. Musta se kuulostaa siltä, että ne ei ole tehneet ns. oikeaa valintaa ja tarve olisi nyt tehdä se lapsi vaikka ei halua.
En jaksaisi kaivaa tuota alkulähdettä, mutta jos itseäsi kiinnostaa niin ne on jotain perhebarometrijuttuja.
En minä tiedä miksi siinä muka tulkitaan vastaus että "en halua" joksikin ihan muuksi, kaipa siinä on kysytty muutakin lisäkysymyksillä ettää miksi et ja siihen on vastattu jotain tyyliin että minä en halua maksaa/huomioida toisen ihmisen tarpeita vaan käyttää kaikki omat rahani matkusteluun ja bilettämiseen.
Ei itse asiassa ole. On erillisenä vaihtoehtona valita "En halua luopua elämäntyylistäni". Eli jos haluaisi matkustella ja bilettää, valitsisi tuon, enkä "En halua".
Oliko siellä syyvalikoimassa vaihtoehtoa "En halua lapsia omien kovien kokemusteni takia" tai muuta vastaavaa?
"Ihmiselle tekee hyvää kääntää ajatukset ja teot omasta navasta pois päin."
...Niin, siihen oman lapsen napaan. Muilla ihmisillähän ei kuulemma ole enää niin väliä siinä vaiheessa kun on oma lapsi, se on kaikkein tärkein ja ylitse muiden, vaikka olisi minkälainen. Siirretään se itsekeskeisyys vain hieman sivummalle, omaan jatkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat haluaa lapsia ja sen jatkuvuuden elämään, perheelliset ei ole koskaan yksin ja kaikenlaiset elämän kuprut (kuten työttömyys, sairastumiset) on helpompi kantaa yhdessä. Ystävätkin on tärkeitä, mutta siteet heihin ei ole niin vahvoja kuin verisiteet. Toisaalta myös elämän pienet ja isot ilot on jotenkin merkittävämpiä kun ne voi jakaa oman perheen kanssa. En siis usko että ihmiset tekee lapsia siksi että niin oletetaan, vaan suurin osa ihan just siksi että haluavat lapsia ja oman perheen. Palstakirjoittelussa korostuu negatiiviset asiat (Suomessa kun ollaan).
Onpa hassu kommentti :D Minusta oli kyllä paljon helpompi olla työttömänä silloin, kun olin sinkku ja pystyi vielä asumaan halvalla kimppakämpässä ja muutenkin elämään nollabudjetilla, kun piti elättää vain itsensä. Saati sitten sairaana silloin, kun voi sairastaa rauhassa eikä tarvinnut samalla hoitaa muksuja. Miten kenenkään mielestä lasten hankkiminen helpottaa työttömyyttä tai sairauksia, kyllä se hitto soikoon on ihan toisin päin! Vai ajatellaanko tässä vasta sitä kultaista vanhuutta, jolloin rikkaat tohtorislapset kiltisti rahoittavat äitinsä eläkepäivät ja käyvät häntä vaivojaan säästämättä rakkaudella hoivaamassa kuolemaan asti ;)
Kyllä mulle lapset on syy elää, ylipäätään. Lasten takia jaksan yrittää saada töitä uudestaan ja uudestaan, lasten takia mies jolla on sairauksiakin, jaksaa mennä raskaaseen vuorotyöhönsä. Ja lapset on meille kaikista tärkein elämässä, se että heillä on kaikki hyvin menee paljon sen edelle miten meillä itsellä on asiat, me ollaan jo vanhoja ja lapsilla on elämä edessä. Lapset tuo ilon elämään ja odotan innolla lapsenlapsia jotka tuo ilon elämään ilman mitään ikäviä puolia.
Miehen äitikin sanoi kuolinvuoteellaan viimeisillä voimillaan että älkää minusta huoliko minä oon vanha, pitäkää itsestänne huolta te nuoret. Hän huolehti jopa siitä että pitää se pihapuu kaataa ettei se kaadu talon päälle myrskyssä, ja oli huolissaan masentuneesta pojastaan että miten tämä pärjää surun kanssa kun äiti kuolee.
Itse näin nuorena alle 30-vuotiaana olen miettinyt, että onko siinä vapaaehtoisesti lapsettomille vittuilussa mukana kateutta, koska nykyaikana on kenties sosiaalisesti hyväksytympää ja helpompaa olla lapseton kuin vaikka 30-50 vuotta sitten? Että nykyään ei automaattisesti oleta, että kaikki hankkii lapsia, kun varmaan parikymmentä vuotta sitten sitä kenties nuorelta (avio)parilta odotettiin?
Juuri näin. Käydään töissä pelkästään rahan takia ja se ei ole reilua. Mutta kun ei ole muita vaihtoehtoja/ valinnanvaraa pakkohan tehdä työtä on.