Taas on "sovittu", että minä ostan kuusi joululahjaa ja kukaan ei osta mitään minulle
Katsos kun jouluhan on lasten juhla! Oikein korostettiin, että ei siis osteta aikuisille yhtään mitään, ei edes viinipulloa tai villasukkia, ettei lapsiperheellisten tarvitse stressaantua.
Joulu Kanariansaarilla alkaa vaikuttaa oikeasti harkitsemisen arvoiselta idealta.
Kommentit (247)
Jep, mulla oli aikoinaan niin, että minun odotettiin ostavan joululahjat parhaimmillaan seitsemälle lapselle (kolmesta perheestä; näistä yksi oli oma lapseni ja kaksi kummilapsia), kun taas näiden kolmen perheen tarvitsi ostaa ainoastaan yksi ylimääräinen lahja (minun lapselleni). Lisäksi lahjojen saajissa oli pari arvonsa tuntevaa prinsessaa, joille ei ihan mikä tahansa lahja kelvannutkaan. No, puhalsin kylmästi pelin poikki ja ilmoitin, että tästä lähtien ostan lahjat vain omalle lapselleni ja kummilapsille. En tiedä, nikottelivatko tykönään, ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Koska olette lopettaneet kummilapsien lahjomisen? Rippikouluun vai ylioppilasjuhliin?
Lopetan hautajaisiin. Toivottavasti omiini eikä kummilapsen.
Itse ostan vain kummilapsille lahjat, en muille sisarusten (ei myöskään miehen puolelta) lapsille. Enkä odota, että jokainen ostaisi meidän lapsille, kummivanhemmilta odotan lahjoja, mutta jos ei tule, en peräänkään kysele.
Joulussa ei tärkeintä ole ne lahjat. Ja rahaa menee siihen kulutusjuhlaan muutenkin ihan tarpeeksi.
Minulle oli suunnaton helpotus, kun viime vuonna päätettiin, ettei aikuisille osteta lahjoja. Huomattavasti vähemmän stressiä, säästyy rahaa eikä kerry tavaraa. Harmi vain, että meilläkin oli tuo lisäehto, että ostetaan vain lapsille. Se kun siskon ja kälyn (jotka tästä sopivat) mielestä tarkoitti, että kaikki sitten ostavat lapsille. Ostin sitten pienet lahjat, en jaksanut vääntää enempää. Tänä vuonna en osta, koska siinä pakettivuoressa ei näy missään, onko mukana tädin ostamat värityskirjat vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta, että JOULU EI TODELLAKAAN OLE LASTEN JUHLA, vaan yhtä paljon kaikkien. Millä lailla minun jouluni on vähempiarvoinen kuin jonkun perus-Veetijasmiinin? Veetijasmiini viettää joulunsa katsoen aamulla vähän piirrettyjä, mankuen koska pukki tulee, mankuen koska ruoka on, vähän suklaata jo ennen ruokaa ettei saisi raivareita, ruualla närpitään vähän perunoita ja kinkun lientä. Kun pukki tulee, lahjat revitään auki ja loppuilta mesotaan, riekutaan ja käpäillään niitä. Minun jouluni on rauhaa ja hiljaisuutta, takkatulta, haudoilla käymistä, lyhteiden viemistä linnuille. Runsas rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen. Kaunista musiikkia, hyvää viiniä. Ulkona glögiä viltin alla sinisen hetken aikaan. Istumista myöhään yöhön kuusta ihaillen jutellen läheisten kanssa syntyjä syviä.
Täysin samaa mieltä.
"Runsas, rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen" tarkoittaa sitä, että jonkun on ne lukemattomat ruokamäärät valmistettava (esim. tuoreet salaatit ja kalat on valmistettava samana päivänä, mieluummin juuri ennen pöytään laittamista) , astioihin laitettava ja pöytiin kannettava ja pöydät sitä ennen katettava, syönnin jälkeen kiireesti korjailtava pois niin ruokailuastiat, padat ja kulhot kuin jäljellejääneet ruuatkin, että toiset pääsevät siihen rauhalliseen tunnelmointiin viineineen ja musiikkeineen. Joku ei ehkä aina ehdikään sinne viltin alle ulos sinistä hetkeä ihailemaan. Näitä rauhallisen, verkkaisen ja hiljaisen joulun tunnelmoijia aina löytyy, mutta joskus sitä imettelee, että kuka heille sen joulun valmistaa. Kun itse vain istuskellaan ja tunnelmoidaan.
Me tehdään nuo hommat yhdessä ja kaikilla jää aikaa tunnelmoinnillekin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta, että JOULU EI TODELLAKAAN OLE LASTEN JUHLA, vaan yhtä paljon kaikkien. Millä lailla minun jouluni on vähempiarvoinen kuin jonkun perus-Veetijasmiinin? Veetijasmiini viettää joulunsa katsoen aamulla vähän piirrettyjä, mankuen koska pukki tulee, mankuen koska ruoka on, vähän suklaata jo ennen ruokaa ettei saisi raivareita, ruualla närpitään vähän perunoita ja kinkun lientä. Kun pukki tulee, lahjat revitään auki ja loppuilta mesotaan, riekutaan ja käpäillään niitä. Minun jouluni on rauhaa ja hiljaisuutta, takkatulta, haudoilla käymistä, lyhteiden viemistä linnuille. Runsas rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen. Kaunista musiikkia, hyvää viiniä. Ulkona glögiä viltin alla sinisen hetken aikaan. Istumista myöhään yöhön kuusta ihaillen jutellen läheisten kanssa syntyjä syviä.
Täysin samaa mieltä.
"Runsas, rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen" tarkoittaa sitä, että jonkun on ne lukemattomat ruokamäärät valmistettava (esim. tuoreet salaatit ja kalat on valmistettava samana päivänä, mieluummin juuri ennen pöytään laittamista) , astioihin laitettava ja pöytiin kannettava ja pöydät sitä ennen katettava, syönnin jälkeen kiireesti korjailtava pois niin ruokailuastiat, padat ja kulhot kuin jäljellejääneet ruuatkin, että toiset pääsevät siihen rauhalliseen tunnelmointiin viineineen ja musiikkeineen. Joku ei ehkä aina ehdikään sinne viltin alle ulos sinistä hetkeä ihailemaan. Näitä rauhallisen, verkkaisen ja hiljaisen joulun tunnelmoijia aina löytyy, mutta joskus sitä imettelee, että kuka heille sen joulun valmistaa. Kun itse vain istuskellaan ja tunnelmoidaan.
Jep. Meillä mies haaveilee että kutsutaan sukulaiset jouluksi meille, minä olen viimeisilläni raskaana mutta ”ei sinun tarvitse tehdä mitään!” Joo että ihan itsekseen ruuat kävelee pöytään ja astiat siivottuna kaappiin, puhumattakaan koristeista ja sukulaisten yöpaikkojen laittamisesta. Viime vuonna miehellä oli tehtävänä sivellä kinkku sinapilla ja hoitaa ajoissa uuniin, kaikki muu oli sitten valmista mutta se kinkku näkötti yhä paljaana pöydällä, että luotto ei ole kovin suuri.
Nellinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimo ehdotti samaa, vain lapsille lahjoja. Sinkkuna kysyin onko ok minä en saa yhtään pakettia.
Miten se sinkkuus tähän liittyy? Siis jos lahjoja ostetaan vain lapsille, niin eiköhän se parisuhteellinen ehdottaja ole ihan samalla tavalla jäämässä ilman paketteja?
Se liittyy niin, että sinkku on sitten vain ja ainoastaan antavana osapuolena - eli ostaa muiden perheille lahjoja, hänelle ei päädy mitään kun perheisiin kuitenkin päätyy asioita ja sitä antamista - vaikkakin vain niille lapsille. Ja lasten lahjathan kuitenkin OVAT myös vanhempien lahjoja: lasten iloa toki voi katsella muutkin, mutta sitten ne lahjat ovat kotona, se niistä nauttiminen ei aattoillan jälkeen paljon sinkkua lämmitä, siellä perheissähän niistä lahjoista nautitaan.
En tajua vieläkään... Sinkkuna olet huolissasi, ettet saa paketteja, koska veljenvaimo ehdotti että ostetaan vain lapsille. Eli viet lapselle jonkun pikkuauton ja sitten veljenvaimo siitä lahjasta nauttii, koska se auto tai mikä lelu nyt sitten olikaan, on sitten myöhemmin heillä lastenhuoneessa yhtenä leluna lasten leikeissä.
Totta puhuen taitaa siis olla niin, että pelkäät, että veljesi kuitenkin ostaakin salaa paketin vaimolleen, mutta sinä sisarena jäät ilman. Eli lopulta kyse on siitä, että oot vaan kovin kateellinen siitä, ettei sulla ole parisuhdemarkkinoilla lykästänyt, vaikka veljellä on.
Vierailija kirjoitti:
Nellinna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimo ehdotti samaa, vain lapsille lahjoja. Sinkkuna kysyin onko ok minä en saa yhtään pakettia.
Miten se sinkkuus tähän liittyy? Siis jos lahjoja ostetaan vain lapsille, niin eiköhän se parisuhteellinen ehdottaja ole ihan samalla tavalla jäämässä ilman paketteja?
Se liittyy niin, että sinkku on sitten vain ja ainoastaan antavana osapuolena - eli ostaa muiden perheille lahjoja, hänelle ei päädy mitään kun perheisiin kuitenkin päätyy asioita ja sitä antamista - vaikkakin vain niille lapsille. Ja lasten lahjathan kuitenkin OVAT myös vanhempien lahjoja: lasten iloa toki voi katsella muutkin, mutta sitten ne lahjat ovat kotona, se niistä nauttiminen ei aattoillan jälkeen paljon sinkkua lämmitä, siellä perheissähän niistä lahjoista nautitaan.
En tajua vieläkään... Sinkkuna olet huolissasi, ettet saa paketteja, koska veljenvaimo ehdotti että ostetaan vain lapsille. Eli viet lapselle jonkun pikkuauton ja sitten veljenvaimo siitä lahjasta nauttii, koska se auto tai mikä lelu nyt sitten olikaan, on sitten myöhemmin heillä lastenhuoneessa yhtenä leluna lasten leikeissä.
Totta puhuen taitaa siis olla niin, että pelkäät, että veljesi kuitenkin ostaakin salaa paketin vaimolleen, mutta sinä sisarena jäät ilman. Eli lopulta kyse on siitä, että oot vaan kovin kateellinen siitä, ettei sulla ole parisuhdemarkkinoilla lykästänyt, vaikka veljellä on.
Alkuperäisen "sinkun" kommenttiin joku kyseenalaisti, että jäähän ne pariskuntien toisetkin osapuolet (aikuiset lahjatta), niin minä sitten kolmantena henkilönä (toim. huom. kahden lapsen äitinä ja parisuhteellisena) huomautin, että kyllä ymmärrän tämän, että pointtina ei ole se, että aikuiset ei saa lahjoja ja lapset saa (mikä on fine, mutta fine ei ole se, että joutuu kustantamaan JONKUN TOISEN LAPSEN LAHJOJA, SAAMATTA MITÄÄN ITSE), että sinkku-talous (oletettavasti tässä kontekstissa lapseton, vaikka joku sitten huomautti tästäkin, että tietenkään sinkku ei ole yhtä kuin lapseton, mutta tässä minä ymmärsin, että on) tässä antaa perhetaloudelle asioita/lahjoja/rahaa, vaikkakin ne periaatteessa menevät "vain lapsille", niin eihän se niin ole vaan ne menevät sille "perhetaloudelle" ja "sinkkutalous" jää nuolemaan näppejään, niin eihän se ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olette lopettaneet kummilapsien lahjomisen? Rippikouluun vai ylioppilasjuhliin?
Lopetan hautajaisiin. Toivottavasti omiini eikä kummilapsen.
IHANA!!! :)
Olin itse lapseton vielä viime jouluna. En tiedä kuka ostaa ja mitä pojallemme tänä jouluna, mutta mitään ihmeellistä en odota keneltäkään. Aiempina vuosina olen ostanut sisaruksilleni, vanhemmilleni, puolisolleni ja kummilapsilleni lahjat. Sitä vastoin olen itse saanut lahjoja samoilta ihmisiltä miinus kummilapset. Yhden kummilapseni vanhemmat yleensä muistavat kuitenkin tontulla, kukalla, leivonnaisilla tai jollakin myös meitä kun nähdään joulun alla. Toisten taas ei lähetä edes korttia, tämäkin on minulle ok. Oman lapseni kummeille ilmoitin heti kättelyssä, että emme odota lahjoja vaan niiden suhteen voi toimia miten itse haluaa, me ostamme itse kyllä kaiken tarpeellisen. Jos lahjoa haluaa niin sen sisältö on myös heidän asiansa mitä haluavat antaa, en halua heiltä mitään erikseen toivoa.
Anuliinalle kirjoitti:
Nelliina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitteko kertoa ihan konkreettisia vinkkejä ja ideoita näihin 15-20€ maksaviin lasten lahjoihin. Tuntuu, että mitä tahansa kirjaa tai peliä tms. katson, niin aina ovat kolmenkympin luokkaa vähintään. Lahjottavia on kaksivuotiaasta viisitoistavuotiaaseen, tyttöjä ja poikia.
Ai niin, ei ole aikaa kierrellä kirppiksillä randomlöytöjen toivossa.
- Leffalippu / leffaliput
- Pieni Lego-paketti - joulua ennen on usein BR-leluilla ja muilla tarjouskampanjoita, juuri oli Legot -30% ja uskon, että tulee vielä ennen joulua, saa kivasti sillä 15 eurolla isomman paketin :)
- Shopkins-oliot tytöille
- Pieni pehmolelu
- Tatu&Patu -kirjat - uusin on 25e, mutta vanhemmat on alle 20e
- Lippu HopLopiin tai Duudsonit Activity parkiin vaikka
- Lahjakortti Glitteriin vaikka sillä 15e
- Värikynät, muovailuvahaa, taikahiekkaa
- Barbin vaatesetti
- My Little Pony, 1 pony-hahmo
- Prinsessa- ja Lego lehdet, joissa usein mukana joku "kylkiäinen"
- Prismasta löytyy jotain pelejäkin alle kympillä, esim. perinteinen "torni" (missä kasataan palikoita) ja esim. matka Alias tai matka-Monopoli tms.
- Palapelit
- Uno-kortit
- Oppi ja Ilo -sarjan pelit, sieltä löytyy useampia eri ikäisille hintaluokkaa 16-20e
Itsellä 4v tyttö ja 7v poika ja tämä dilemma on edessä useita kertoja vuodessa kaverisynttäreihin lahjaa valitessa. :)
10v kummipoika toivoi syksyllä synttärilahjaksi Aku Ankan taskukirjoja ja kun en tiennyt mitä sillä on jo, niin ostin S-ryhmän lahjakortin 20e, että voi hankkia sitten haluamiaan, niin poika oli vilpittömästi onnellinen, että "Näin hyvä summa, tällähän saa vaikka mitä" ja perheestä tiedän, että heiltä ei sinällään rahaa puutu :D, joten oli minusta todella hienoa, että lahjaa arvostettiin oikeasti, eikä vain, että "äh, näin vähän, noloa", osaa tuo perhe lasten kasvatuksen. :)
Ihana :) tällaiselle lapselle mielellään antaa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tämä periaate: vain lapsille lahjoja (ja mummolle heiltä itsetehtyä) - se EI ainakaan meillä tarkoita, että koko suku nyt ostamaan meidän lapsille lahjoja hopihopi, vaan ennemminkin ’jokainen ostaa omille lapsilleen ja mahd kummilapsille mutta mennään lahjojen suhteen mahdollisimman vähässä turvassa shitissä’.
Tämä varsinkin jos jokainen viettää joulun tahoillaan. Joskus kun esim sinkku-serkkuni on tullut meille joulua viettämään on meidän laajalle hänelle ollut se tilaisuus, ne ruoat ja yhdessä olo. Hän on tuonut kummilapselleen tuolloin lahjan, ei toiselle. (Ja siis jos lapseton menee perheen luokse syömään ja viettämään joulua, onkin ihan kohtuullista viedä lapsille jotain, omaan talouteensa sopivaa ’kiitokseksi kutsusta’-se on jo perheen lahja)
Joulun ajatus kuitenkin on yhdessä olo ja hyvät tunnelmat, ei kauppojen tukeminen :)
Mikä lahja se on nyt on, jos siitä vastineeksi odotetaan jotain palkkiota=lasten lahjoja. Ja anteeksi nyt vaan, miten omahyväinen pitää olla, että laskee oman seuransa jollekin lahjaksi:D Yhden ihmisen yhden päivän ruuilla ei nyt kovin kummaista arvoa ole lapsiperheen jouluruokien kokonaiskustannuksessa. En kyllä ikinä kehtaisi väittää kutsua luokseni syömään lahjaksi ja en toisaalta voisi kuvitella, että kutsuja ajattelisi yhteisolon olevan verratta issa rahalliseen lahjaan XD Etenkään kun itselläni olisi aivan hyvin varaa ostaa itselleni jouluksi ihan mitä haluan.
Sovit itsesi kanssa, että ostat 6 lahjaa itsellesi ja jätät muiden lahjojen ostamiset väliin.
Kukin tekee lahjojen suhteen just mitä haluaa. Ei voida vaatia, että toiselle ostetaan lahja eikä että itselle pitäisi saada lahja. Lahja on todellakin lahja, vapaaehtoinen, ei pakollinen.
Itse haluaisin mieluusti olla ilman lahjanvaihtoja (eillä lahjat annettu aina tasapuolisesti kaikkiin suuntiin). En vain jaksaisi sitä hankkimis- ja miettimisrumbaa. Mutta muut haluavat säilyttää lahjojen antamisperinteet, aikuisista ihan puhutaan. Olen sitä kunnioittanut ja pysynyt lahjarumbassa. En myöskään kehtaisi lähteä joulun viettoon nauttimaan valmiista ruoista ja saunasta ym. ilman lahjoja. Mutta sekin olisi ehkä hassua, että veisi tuliais- ja kiitoslahjat yhdelle perheelle ja muille ei mitään.
Huvittavaa tämä koko keskustelu. Minulla on erittäin hyvä ehdotus. Jokainen voisi viettää joulua ihan vain oman perheensä kanssa, eli lapsiperhe oman perheensä kesken, lapsettomat sinut sinkkujoulutyyliin, isovanhemmat keskenään jne. Eipä kenellekään tuli paha mieli lahja-asioista ja kaikki olisivat varmasti ERITTÄIN onnellisia ylhäisessä yksinäisyydessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Must ois noloa sanoa noin. Oot aikuinen ihminen😆
Minusta taas jotkut vanhemmat eivät edes hallitse alkeellisimpia käytöstapoja, kun näin joulun alla tyrkyttävät lastensa joululahja-tilauslistoja isovanhemmolle, kummeille jne. niin kuin teki kälyni. Häpesin silmät päästäni, kun äitini näytti tilauslistan, mihin kulutus- ja tavarahysteriä on mennyt.
Lahjan antaminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja sen pitäisi olla saajalle yllätyksellinen, eikä tarkoitus ole antaa taloudellista etuutta tai tukea, jota nuo vaatimus(lahja)listat edustavat.
Ei ole välttämättä ollut vaatimuslista. Olen itse 80-luvun lapsi. Minun lapsuudessani kirjoitettiin joulupukille toiveet, eli käytännössä toivelista. Siinä ei ollut silloin mitään ihmeellistä. Vanhemmillehan se silloin päätyi, en tiedä mitä he sillä tekivät. Oletettavasti kertoivat muille läheisille lapsien lahjatoiveita, sillä osa toiveista toteutui. Ei tietenkään kaikki, siihen listaan laitettiin lapsen mielellä älytön määrä toiveita eikä odotettukaan kaikkien toteutuva.
Anna kun arvaan, jos ap:llä itsellään olisi kuusi lasta, niin nämä samat sukulaiset olisivat sitä mieltä, että "jokainen ostaa nyt vaan omalle perheelleen". Ahneita ja pihejä sukulaisia. Jos joku lapseton ihminen ostaa kuudelle lapselle lahjat, niin ihan kohteliasta on edes jotenkin muistaa tätä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun tarvitsee ostaa mitään niille lapsillekaan? Tai annat jotain ihan pientä, vaikka Aku Ankan taskukirjat jos jotain haluat antaa.
Minäkin haluaisin Aku Ankan taskukirjan 🙄
Meidän suvussa on niin paljon ihmisiä, että vain lähimmille anettaan paketit ja silloinkin tyyliin 1 hieno konvehtirasia tai 1 pullo hyvää viiniä per perhe/pariskunta/yksinasuva sukulainen. Ja oikeastaan se oikea lahja on yhteinen vietetty aika kun käydään kahvilla tai ravintolassa - joulun jälkeen, niin ei tarvitse stressata aikatauluista.
Jos olisin lapseton ja vaan tylysti on päätetty näin että vain näille tietyille ostetaan lahjat, viettäisin joulun ihan muussa seurassa. Kyllä niitä lapsia varmaan näkee ja tulee lahjottua muulloinkin.
Ole sinä lapseton vanhapiika hiljaa!