En ymmärrä, miksei työtön ota keikkatyötä vastaan, kun "se ei kannata"
Kyllä sen mahdollisen pitkäaikaisemmankin työn työnantajan silmissä vaan on painoarvoa sillä onko ihminen ollut aktiivinen ja tehnyt edes jotain välillä. Ei kannattaisi olla niin lyhytnäköinen.
Kommentit (33)
Jos se ei kannata niin silloin se ei kannata. Tyhmähän tappiolla töitä tekee.
Jos asuu yksin, eli laskut joutuu maksamaan itse, niin pitäisi tilillä olla koko ajan parin-kolmen tonnin hätävara. Siitä maksaa laskut kun odottelee a) palkkaa b) soviteltua päivärahaa c) asumistukea ja d) niiden selvityksiä, takaisinmaksuja, peruutuksia ja maksujen viivästymisiä. Stressiä 24/7.
Alkuun se voi olla haastavaa ja vaikeaa saada niitä työtunteja, mutta kyllä niitä tekijälle löytyy. T. Omasta tahdostaan välillä "työtön" 0h soppareilla, koska täytyyhän sitä välillä lomailla ja ottaa lomaraha te-toimistolta.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu yksin, eli laskut joutuu maksamaan itse, niin pitäisi tilillä olla koko ajan parin-kolmen tonnin hätävara. Siitä maksaa laskut kun odottelee a) palkkaa b) soviteltua päivärahaa c) asumistukea ja d) niiden selvityksiä, takaisinmaksuja, peruutuksia ja maksujen viivästymisiä. Stressiä 24/7.
Tuohan on mahdoton yhtälö.
Se pari-kolme tonnia häipyy aika pian tililtä kun ei ole tuloja.
Eihän sellaista työtä kannata ottaa mikä ei kannata.
Hoitelee mieluummin senkin ajan vaikka sukulaisten lapsia tai auttaa tuttua rakennushommissa tai tekee väitöskirjaa.
Ei se kannata. Taloudellisesti ja lisäksi näissä duunarikeikoissa on yleensä vielä sellainen, että joutuu psyykkisen pommituksen kohteeksi. Joskus korkeakoulutettuna tehnyt alemman tason duuneja ja sen ihmisryhmän katkeruus ja huonous sairastuttaa itsenkin, valitettavasti. On parempi pysytellä omissa puuhissa ja valmistella asioita kaikessa hiljaisuudessa kuin sotkeentua alemmille tasoille.
Duunarimentaliteetti on muutenkin aika sairas. Siis että elämä olisi yhtä kuin orjatyö. Paljon kuulee sitä, että ihmiset eivät suostu hyväksymään talous- ja yritystilannetta, ja nauttimaan sosiaaliturvaa. Ehkä on itse haukkunut työttömiä ja tuominnut heitä, millä estää sitten itseltä avun ja tuen vastaanottamisen tilanteessa, missä se ei ole oma vika, ettei voittoa ole. Ja sitten tällaiset ihmiset ylpeydessään pakottavat itseään yrittäjiksi, joka muodostuu käytännössä ennemminkin ryöstämiseksi kuin siksi, että tekisi jotain yhteiskunnalle hyödyllistä tai avuliasta. Olisi parempi nöyrytä ja mennä työttömäksi, sosiaaliturvan piiriin, kuin ryöstellä toisia.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi olla. T. Yksin asuja. Ikinä ollut mitään hätävaraa kun lähdin toisille paikkakunnille töihin. Matka-rahat ja n.15€ päälle oli kun ensimmäisen kerran aloitin. Ja sillä tiellä olen. Vähän seikkailu mieltä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on mahdoton yhtälö.
Se pari-kolme tonnia häipyy aika pian tililtä kun ei ole tuloja.
Niinpä. Kannattaa naida varakas puoliso hyvissä ajoin ennen työelämään siirtymistä. Silloin voi harrastaa työntekoa ja tehdä "töitä" pienemmälläkin tuntimäärällä ja palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työttömänä, pidät sen statuksen yllä jos saat keikkatyön. Kelan sivuilla täytät työtunnit ja sen mukaan maksavat yleistukea. Ei mene viikkoja tai kuukausia, ehkä pari päivää enemmän kuin normaalisti. Eikä tarvitse olla tonneja tilillä. Kokemuksen perusteella kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei mitenkään pidä paikkaansa.
Ei mulle kyllä työttömänä koskaan mitään keikkatöitä tarjottu. Osapäiväistäkään en saanut sillä perusteella, ettei haastattelija uskonut että pärjään niin pienillä tuloilla
Vierailija kirjoitti:
Ei se kannata. Taloudellisesti ja lisäksi näissä duunarikeikoissa on yleensä vielä sellainen, että joutuu psyykkisen pommituksen kohteeksi. Joskus korkeakoulutettuna tehnyt alemman tason duuneja ja sen ihmisryhmän katkeruus ja huonous sairastuttaa itsenkin, valitettavasti. On parempi pysytellä omissa puuhissa ja valmistella asioita kaikessa hiljaisuudessa kuin sotkeentua alemmille tasoille.
Duunarimentaliteetti on muutenkin aika sairas. Siis että elämä olisi yhtä kuin orjatyö. Paljon kuulee sitä, että ihmiset eivät suostu hyväksymään talous- ja yritystilannetta, ja nauttimaan sosiaaliturvaa. Ehkä on itse haukkunut työttömiä ja tuominnut heitä, millä estää sitten itseltä avun ja tuen vastaanottamisen tilanteessa, missä se ei ole oma vika, ettei voittoa ole. Ja sitten tällaiset ihmiset ylpeydessään pakottavat itseään yrittäjiksi, joka muodostuu käytännössä ennemminkin ryöstämiseksi kuin siksi, että tekisi jotain yhteiskunnalle hyödyllistä tai avuliasta. Olisi parempi nöyrytä ja mennä työttömäksi, sosiaaliturvan piiriin, kuin ryöstellä toisia.
Tällainen ylpeys ja viha sekä pelko ovat peräisin metsästäjä-keräilijä ja agraarikulttuureista, missä toiminnalla oli oikeasti jokin merkittävä funktio. Elämme kuitenkin post-industriaalista aikaa, missä suuret koneet hoitavat ruuanhankinnan, taloja on kaikille, hyvinvointia on kaikille.
Seuraava askel siitä että tekee ruumiillista, aktiivista, kokoaikaista työtä on päänsä käyttäminen ja se vaatii rentoutumista ja rauhaa. Ei sykkimistä ja suorittamista. Hyväksykää se, että perustarpeista pidetään huolta, ja katsokaa mitä yhteiskunta tarvitsee seuraavaksi. Kehittykää sitä kohti. Se ei ole raivokas sykkiminen, pakonomainen orjailu, tai ylpeydessä tehtävän yrittämisen vuoksi toisten ryöstely.
Vierailija kirjoitti:
tämä on se ongelma kun kukaan ei halua tehdä kun kaikki vaan pitkittyy ja lasketaan sentilleen ettei vahingossakaan ylimääräistä tule tienattua. itse tein sen virheen pitkäaikasityöttömänä että sain muutaman päivän edestä töitä, niin eikös siitä muistettu samantien leikata tukia jotta ei ihan varmasti töitä kannata tehdä!!
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tuon negatiivisuuden myös omassa duunari työssä. Se riippuu henkilöstä miten sen ottaa vastaan, minuun se ei ainakaan vaikuttanut vaan aloin näkemään kaikki mahdolliset mahdollisuudet lähteä etenemään ruoho-juuri tasolta. Nyt olen esimies ja näkökentässä on muita hommia. Pitäisi vaan mennä koulun penkille. Ei riitä pelkkä osaaminen, pitäisi olla ne paperit 😆
Suojaosa on poistettu 2026. Miltäköhän vuodelta kokemuksesi on, 2005?
Eikö tuo oma aloituksesi jo sisällä vastauksen: ei kannata.
Mitä siinä on mitä et ymmärrä.
Se tukien leikkaaminen on viheliäistä, teet lähes ilmaiseksi töitä sitten sen sijaisuuden ajan.
Tekisin oikein mielelläni, mutta mitään töitä ei tarjota
Sitähän mekin ihmettelemne, kun ap:kin vain nostelee Kelan tukia.
Mieheni ottaa kaikki työt vastaan. Ei kannata kieltäytyä koska pian eivät tarjoa mitään.