Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas on "sovittu", että minä ostan kuusi joululahjaa ja kukaan ei osta mitään minulle

Vierailija
13.11.2018 |

Katsos kun jouluhan on lasten juhla! Oikein korostettiin, että ei siis osteta aikuisille yhtään mitään, ei edes viinipulloa tai villasukkia, ettei lapsiperheellisten tarvitse stressaantua.

Joulu Kanariansaarilla alkaa vaikuttaa oikeasti harkitsemisen arvoiselta idealta.

Kommentit (247)

Vierailija
201/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu EI ole lasten juhla tai lastenjuhla. Joulu on KAIKKIEN juhla, ja sen soisi lastenkin oppivan ihan pienestä asti.

Lapset otetaan huomioon siinä missä KAIKKI MUUTKIN. Ei välttämättä lahjojen muodossa; tärkeintä on, että se on kaikkien yhteinen  tapahtuma.

Vierailija
202/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole reilua. Mua kolmen äitinä nolottaa jos se, että siskoni ostavat kaikille lapsilleni lahjat, ja heillä on molemmilla vain yksi lapsi. En kyllä tiedä miten toimisin, jos kuitenkin haluaisin osallistua sukujouluun...voisitko vielä puhua perheellesi asiasta? Edes vanhemmillesi?

Miksi et ehdota sisarillesi, että "sovitaan, että ei tarvitse ostaa päittäin lapsille lahjoja" nolotuksen sijaan? Niinhän yksinkertaista se on - näin tein itse veljeni kanssa, heillä yksi lapsi, meillä kaksi, joten jos nyt niin haluaa ajatella, niin he "voittivat", me "hävisimme", mutta oikeasti siis käytännössä säästin veljeltäni ison stressin, hänelle on iso hankala juttu ostaa lahjoja ja toisaalta säästyin itse miettimästä, että "jos kuitenkin ostavat lahjat, niin kehtaanko laittaa toivelistaa, että tulisi edes jotain, mitä lapset haluavat, eikä jotain turhaa" ja käytännössä voin käyttää rahat, jotka käyttäisin veljenpojan lahjaan, ostaen suoraan omille lapsille jotain, mitä tiedän, että toivovat, vaikka veljen perheen nimissä, sitten kun siihen ikään tulevat, että ymmärtävät jotain. :) Kummit hankkivat meidän lapsille aina jotain ja me taas aina annetaan sinne suuntaan joku esim. 10-15e parempi glögi- tai viinipullo tai jotain herkkua tmv - siis lapsettomille kummeille. Tai vaihtoehtoisesti lapsellisille kummeille heidän lapsilleen lahjat, vaikka eivät olekaan välttämättä omia kummilapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään antaa lahjoja ja saada lahjoja, vaimo sen sijaan on yksinkertaisesti ilmoittanut jo vuosien ajan, että mitään lahjoja ei sitten osteta. Joskus olen ostanut kiellosta huolimatta, joskus en. Kaipaan sitä, että saisin jouluna suosikkokonvehtirasian ja jonkin kirjan, jota sitten lueskella konvehtien seurassa. Pientä arjen luksusta. Turhaa krääsää ei tarvitse varmaankaan kukaan, en ainakaan minä.

Tee kuten minä ja ostat lahjaksi itse itsellesi :)

Olen tehnyt tämän kerran tai pari, mutta ei se ole ihan sama asia. Lahjan avaamisessa on edelleen lapsellista riemua mukana riittämiin, odotuksen tunnetta. Voin milloin tahansa mennä kauppaan ja ostaa kirjan ja herkkuja, mutta odotuksen tunne ja samalla myös arvostamisen tunne jää minimiin. 

Vierailija
204/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuperäiseen aiheeseen, että minusta on ok, että sovitaan, että "lahjotaan" vain lapsia, MUTTA silloin käytännössä minusta sen pitäisi tarkoittaa sitä, että se on sitten sen lapsen oman perheen vastuulla se lahjominen ja muut jos jotain tuovat, niin on sitten extraa, mutta ei sitä voi odottaa. Kyllä on törkeää, että odotetaan, että lapseton sisarus, kummi tmv vaan kantaa selkä vääränä lahjoja saamatta mitään itse. 

Ja meillä minun äitini vähensi minun lahjojani kun sain lapsen - veli oli vielä silloin lapseton niin hän sai sitten kalliimman lahjan kun minä, kun kerran mummi lahjoi myös lapseni. Nyt kun meillä on 2+2 lasta, niin mummi ostaa vain lapsille, aikuiset ei saa mitään, mikä on mainiota.

Minä olen veljeni kanssa jo vuosia sitten, ennen lapsia sopinut, että ei lahjota toisiamme (hänelle tulee siitä niin iso stressi, sen tiedän, minulta taas katosi into hankkia lahjoja kun tuli lapsia niin säätöä on niin paljon, vaikka aina olen tykännyt antaa paketteja) ja lapset kun tulivat kuvioon, niin kun meillä oli yksi ja hänellä ei yhtään, niin olihan se kiva, että hän toi meidän natiaiselle lahjan (ensimmäisiä jännittäviä jouluja ja muuta), mutta kyllä mekin SILLOIN hänelle jotain hankittiin, tietenkin vastalahjaksi! - kuten myös lapsettomille meidän lasten kummeille aina kalliimpi glögipullo tai iso suklaarasia tmv ja heiltä saadaan noin 15-20e lahjat lapsille. Kuten minä myös kummilapsille ostan jotain ja saan aina jotain vaikka suklaarasian, viinipullon jne. Ja lapsellisille kummeille joko yllä mainittu tai sitten heidän lapsilleen jotain.

Ja kuten mainitsin, tehtiin veljen kanssa lastenkin "lahjattomuus"sopimus jo siinä vaiheessa kun heillä yksi ja meillä kaksi, meidän aloitteesta. Sama sopimus on voimassa yhä, kun heillä kaksi ja meillä kaksi - sama sopimus tehty miehen veljen perheen kanssa. Onhan se nyt tyhmää kantaa mahdollisesti jopa ei-toivottuja paketteja ympäri ämpäri, kun voi yksinkertaistaa ja hoitaa sen oman perheensä ja sillä sipuli. Minä ja paras ystäväni olemme toistemme lasten kummeja ja toistemme toisten lasten (:D) "varakummeja" niin usein sitten "lahjaksi" tehdään joulunaikaan jotain: mennään koko porukka Heurekaan tai leffaan tmv. Lapsetkin osaavat jo ihan tykätä "tekemislahjoista", kun niitä on pienestä asti annettu ja nimenomaan ovat korvanneet osan "tavaralahjoista!". Annetaan jo kavereillekin tekemistä - 6v lahjaksi pojan parhaalle kaverille tuli HopLop keikka meidän kanssa ja ai että oli kivaa. 

Vierailija
205/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo ehdotti samaa, vain lapsille lahjoja. Sinkkuna kysyin onko ok minä en saa yhtään pakettia.

Miten se sinkkuus tähän liittyy? Siis jos lahjoja ostetaan vain lapsille, niin eiköhän se parisuhteellinen ehdottaja ole ihan samalla tavalla jäämässä ilman paketteja?

Se liittyy niin, että sinkku on sitten vain ja ainoastaan antavana osapuolena - eli ostaa muiden perheille lahjoja, hänelle ei päädy mitään kun perheisiin kuitenkin päätyy asioita ja sitä antamista - vaikkakin vain niille lapsille. Ja lasten lahjathan kuitenkin OVAT myös vanhempien lahjoja: lasten iloa toki voi katsella muutkin, mutta sitten ne lahjat ovat kotona, se niistä nauttiminen ei aattoillan jälkeen paljon sinkkua lämmitä, siellä perheissähän niistä lahjoista nautitaan. 

Vierailija
206/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin aikoinaan kun meillä oli lapsi ja siskolla ei, ostin lahjan siskon ”lapselle” eli koiralle. Välillä ostin myös lahjan siskolle itselleen. Laita pokkana oma lahjatoive joko itsellesi tai lemmikillesi vastauksena WhatsAppeihin. Eivät ehkä ole vain tulleet ajatelleeksi...

Vierailija
207/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nellinna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni vaimo ehdotti samaa, vain lapsille lahjoja. Sinkkuna kysyin onko ok minä en saa yhtään pakettia.

Miten se sinkkuus tähän liittyy? Siis jos lahjoja ostetaan vain lapsille, niin eiköhän se parisuhteellinen ehdottaja ole ihan samalla tavalla jäämässä ilman paketteja?

Se liittyy niin, että sinkku on sitten vain ja ainoastaan antavana osapuolena - eli ostaa muiden perheille lahjoja, hänelle ei päädy mitään kun perheisiin kuitenkin päätyy asioita ja sitä antamista - vaikkakin vain niille lapsille. Ja lasten lahjathan kuitenkin OVAT myös vanhempien lahjoja: lasten iloa toki voi katsella muutkin, mutta sitten ne lahjat ovat kotona, se niistä nauttiminen ei aattoillan jälkeen paljon sinkkua lämmitä, siellä perheissähän niistä lahjoista nautitaan. 

Siis onko vielä tänäpäivänäkin yhä oletus

Sinkku = lapseton

Parisuhteessa = lapsia??

Eihän parisuhdestatus liity lisääntyneisyyteen mitenkään, on sekä sinkkuvanhempia että lapsettomia pareja. Miksi siis puhua "sinkusta" lapsettoman synonyyminä?

Vierailija
208/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei avautunut.

Joululahjojen antaminen on vapaaehtoista.

Niitä ei tilata.

Voit sä tietty lähteä karkuun matkoille, jos et muuten osaa pitää puoliasi

Vierailija
209/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kahdesta sisaruksesta toisella on lapsia eikä meilläkään vielä yhtään. Lapseton sisarus sanoi vasta, että pitää nyt tänä vuonna oikeasti sopia ettei kukaan aikuinen osta muille aikuisille sisaruksille mitään. Siis oli muka niin kauheaa, kun vastapalkkiona lastensa muistamisesta tämä yksi sisarus puolisoineen oli pikkulahjan antanut aikuisille edellisvuonna.

Vierailija
210/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on ollut tapana antaa lahjoja ihan kaikille, vauvoille, lapsille, nuorille, aikuisille ja vanhuksille. Mä ajattelen tän joululahjahomman jotenkin niin, että lapsille on mukava hankkia joululahjoja, koska heillä ei luonnollisesti ole juuri minkäänlaista mahdollisuutta niitä haluamiaan asioita hankkia/ostaa muutoin. Lapsilla ei ole rahaa ja vapautta ostella. Muistan miten kiva lapsena oli haaveilla niistä lahjatoiveista, että voi vitsi jos saisin sellaisen, ja sitten jos se sieltä paketista tuli niin olihan se nyt mahtavaa :) Eli lapsille ne joululahjat ovat tosi mieluisia, odotettuja ja tärkeitä.

Mutta en missään nimessä ole sitä mieltä, että joulu ja lahjat kuuluvat vain lapsille, ei. Antaahan se lapsillekin erikoisen vaikutelman, jos vain lapset saavat lahjoja ja muut eivät mitään. Mielestäni on tärkeää että jokainen saa lahjan tai pari, kun yhdessä joulua vietetään. Aikuisilla on yleensä mahdollisuus hankkia haluamansa asiat itse, joten lahjojen ei tarvitse välttämättä olla mitään kalliita hankintoja. Useimmat aikuiset joita itse tunnen, ilahtuvat nimenomaan siitä että heitä ylipäänsä muistetaan ja on uhrattu ajatusta ja vaivannäköä siihen, että on paketoitu kauniisti jokin heitä miellyttävä asia, ihan vaikka villasukat tai viinipullo. Se on välittämisen merkki, että halutaan ilahduttaa toista sillä pienellä lahjalla.

Tässä nyt vain minun ajatuksiani asiasta noin niinkun yleisesti.

Vierailija
211/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kun esim sinkku-serkkuni on tullut meille joulua viettämään on meidän laajalle hänelle ollut se tilaisuus, ne ruoat ja yhdessä olo.

Oon eri mieltä. Serkullekin kuuluu pieni lahja, jos muut läsnäolijat saa lahjoja. Ihan vaan sen takia, että on osa porukkaa, silloin kun muutkin avaa lahjojaan. Joku muutaman euron muistaminen riittää.

Vierailija
212/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko kertoa ihan konkreettisia vinkkejä ja ideoita näihin 15-20€ maksaviin lasten lahjoihin. Tuntuu, että mitä tahansa kirjaa tai peliä tms. katson, niin aina ovat kolmenkympin luokkaa vähintään. Lahjottavia on kaksivuotiaasta viisitoistavuotiaaseen, tyttöjä ja poikia.

Ai niin, ei ole aikaa kierrellä kirppiksillä randomlöytöjen toivossa.

Vierailija
213/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitteko kertoa ihan konkreettisia vinkkejä ja ideoita näihin 15-20€ maksaviin lasten lahjoihin. Tuntuu, että mitä tahansa kirjaa tai peliä tms. katson, niin aina ovat kolmenkympin luokkaa vähintään. Lahjottavia on kaksivuotiaasta viisitoistavuotiaaseen, tyttöjä ja poikia.

Laita jonnekin verkkokauppaan hintaraja, että alle 15 e.

Sellaisia kirppareita on, missä samantyyliset tavarat on samassa paikassa. Esim. Punaisella ristillä.

Vierailija
214/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Leffalippu / leffaliput

- Pieni Lego-paketti - joulua ennen on usein BR-leluilla ja muilla tarjouskampanjoita, juuri oli Legot -30% ja uskon, että tulee vielä ennen joulua, saa kivasti sillä 15 eurolla isomman paketin :)

- Shopkins-oliot tytöille

- Pieni pehmolelu

- Tatu&Patu -kirjat - uusin on 25e, mutta vanhemmat on alle 20e

- Lippu HopLopiin tai Duudsonit Activity parkiin vaikka

- Lahjakortti Glitteriin vaikka sillä 15e

- Värikynät, muovailuvahaa, taikahiekkaa

- Barbin vaatesetti

- My Little Pony, 1 pony-hahmo

- Prinsessa- ja Lego lehdet, joissa usein mukana joku "kylkiäinen"

- Prismasta löytyy jotain pelejäkin alle kympillä, esim. perinteinen "torni" (missä kasataan palikoita) ja esim. matka Alias tai matka-Monopoli tms.

- Palapelit

- Uno-kortit

- Oppi ja Ilo -sarjan pelit, sieltä löytyy useampia eri ikäisille hintaluokkaa 16-20e

Itsellä 4v tyttö ja 7v poika ja tämä dilemma on edessä useita kertoja vuodessa kaverisynttäreihin lahjaa valitessa. :)

Vierailija
215/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä tuosta, että JOULU EI TODELLAKAAN OLE LASTEN JUHLA, vaan yhtä paljon kaikkien. Millä lailla minun jouluni on vähempiarvoinen kuin jonkun perus-Veetijasmiinin? Veetijasmiini viettää joulunsa katsoen aamulla vähän piirrettyjä, mankuen koska pukki tulee, mankuen koska ruoka on, vähän suklaata jo ennen ruokaa ettei saisi raivareita, ruualla närpitään vähän perunoita ja kinkun lientä. Kun pukki tulee, lahjat revitään auki ja loppuilta mesotaan, riekutaan ja käpäillään niitä. Minun jouluni on rauhaa ja hiljaisuutta, takkatulta, haudoilla käymistä, lyhteiden viemistä linnuille. Runsas rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen. Kaunista musiikkia, hyvää viiniä. Ulkona glögiä viltin alla sinisen hetken aikaan. Istumista myöhään yöhön kuusta ihaillen jutellen läheisten kanssa syntyjä syviä.

Vierailija
216/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelliina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Leffalippu / leffaliput

- Pieni Lego-paketti - joulua ennen on usein BR-leluilla ja muilla tarjouskampanjoita, juuri oli Legot -30% ja uskon, että tulee vielä ennen joulua, saa kivasti sillä 15 eurolla isomman paketin :)

- Shopkins-oliot tytöille

- Pieni pehmolelu

- Tatu&Patu -kirjat - uusin on 25e, mutta vanhemmat on alle 20e

- Lippu HopLopiin tai Duudsonit Activity parkiin vaikka

- Lahjakortti Glitteriin vaikka sillä 15e

- Värikynät, muovailuvahaa, taikahiekkaa

- Barbin vaatesetti

- My Little Pony, 1 pony-hahmo

- Prinsessa- ja Lego lehdet, joissa usein mukana joku "kylkiäinen"

- Prismasta löytyy jotain pelejäkin alle kympillä, esim. perinteinen "torni" (missä kasataan palikoita) ja esim. matka Alias tai matka-Monopoli tms.

- Palapelit

- Uno-kortit

- Oppi ja Ilo -sarjan pelit, sieltä löytyy useampia eri ikäisille hintaluokkaa 16-20e

Itsellä 4v tyttö ja 7v poika ja tämä dilemma on edessä useita kertoja vuodessa kaverisynttäreihin lahjaa valitessa. :)

10v kummipoika toivoi syksyllä synttärilahjaksi Aku Ankan taskukirjoja ja kun en tiennyt mitä sillä on jo, niin ostin S-ryhmän lahjakortin 20e, että voi hankkia sitten haluamiaan, niin poika oli vilpittömästi onnellinen, että "Näin hyvä summa, tällähän saa vaikka mitä" ja perheestä tiedän, että heiltä ei sinällään rahaa puutu :D, joten oli minusta todella hienoa, että lahjaa arvostettiin oikeasti, eikä vain, että "äh, näin vähän, noloa", osaa tuo perhe lasten kasvatuksen. :) 

Vierailija
217/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta, että JOULU EI TODELLAKAAN OLE LASTEN JUHLA, vaan yhtä paljon kaikkien. Millä lailla minun jouluni on vähempiarvoinen kuin jonkun perus-Veetijasmiinin? Veetijasmiini viettää joulunsa katsoen aamulla vähän piirrettyjä, mankuen koska pukki tulee, mankuen koska ruoka on, vähän suklaata jo ennen ruokaa ettei saisi raivareita, ruualla närpitään vähän perunoita ja kinkun lientä. Kun pukki tulee, lahjat revitään auki ja loppuilta mesotaan, riekutaan ja käpäillään niitä. Minun jouluni on rauhaa ja hiljaisuutta, takkatulta, haudoilla käymistä, lyhteiden viemistä linnuille. Runsas rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen. Kaunista musiikkia, hyvää viiniä. Ulkona glögiä viltin alla sinisen hetken aikaan. Istumista myöhään yöhön kuusta ihaillen jutellen läheisten kanssa syntyjä syviä.

Täysin samaa mieltä.

Vierailija
218/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on lapsettomille tuttua.  Eikä koske vain joulua.  Myös syntymä- ja nimipäivistä, sun muista juhlapäivistä muistutetaan lapsetonta sukulaista jo hyvissä ajoin. 

Kukaan ei kuitenkaan muista sitä lapsetonta ihmistä itseään.

Meiltäkin, lapsettomalta parilta, on vuosien varrella virrannut melkoinen määrä rahaa ja tavaraa niin ystävien kuin sukulaistenkin lasten muistamisiin.  Me itse emme koskaan ole olleet saamapuolella.  Eihän sen tietenkään pitäisi meitä aikuisia ihmisiä vaivata, mutta joku vääristymä tässä on.

Ei olisi niin suuri uhraus vaikka jouluna tuoda joulukukka.  Se ilahduttaisi vielä pitkään joulun jälkeenkin ja tuntuisi kivalta.  Vaan ei.  Kun ei aikuisia muisteta.  Vasta sitä jotain vanhaa mummoa sitten muistetaan, kun se taas jotenkin kuuluu asiaan. 

Jos ap:lla on kuusi lahjottavaa sukulaislasta, niin hänen sijassaan laittaisin kaikille joulukortin ja sen väliin 20 e.  Sekin tekee jo 120 euroa, mutta ehkä kuitenkin vähimmällä pääsee.  En lähtisi sukulaislasten mielihaluja kyselemään.  Teineille voisi laittaa saman summan pitsalahjakorttina.  Jos kuitenkin kokoonnutaan yhteen viettämään joulua, niin olisipahan sitten se lahjapuolikin hoidettu, niin ei kukaan saisi aihetta nokkiintua. 

Postin kautta ei rahaa kannata lähettää, tuppaavat katoamaan.

Ei niin, sen rahakortin voi antaa suoraan käteen siellä jouluvietossa.  Tai eihän siinä mitään korttiakaan tarvitse, mutta kyllä minä johonkin kuoreen sen rahan mieluummin laittaisin kuin antaisin pelkiltään käteen.  En tarkoittanutkaan mitään postin mukana menevää.

Vierailija
219/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä.

"Runsas, rauhassa nautittu jouluateria lukemattomine ruokalajeineen" tarkoittaa sitä, että jonkun on ne lukemattomat ruokamäärät valmistettava (esim. tuoreet salaatit ja kalat on valmistettava samana päivänä, mieluummin juuri ennen pöytään laittamista) , astioihin laitettava ja pöytiin kannettava ja pöydät sitä ennen  katettava, syönnin jälkeen kiireesti korjailtava pois niin ruokailuastiat, padat ja kulhot kuin jäljellejääneet ruuatkin, että toiset pääsevät siihen rauhalliseen tunnelmointiin viineineen ja musiikkeineen.  Joku ei ehkä aina ehdikään sinne viltin alle ulos sinistä hetkeä ihailemaan.  Näitä rauhallisen, verkkaisen ja hiljaisen joulun tunnelmoijia aina löytyy, mutta joskus sitä imettelee, että kuka heille sen joulun valmistaa.  Kun itse vain istuskellaan ja tunnelmoidaan. 

Vierailija
220/247 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka stressaantuu ihan liikaa lasten joululahjoista. Okei jos ei oikeasti ole rahaa, niin sitten voi sanoa ettei ole hankkimassa kenellekään mitään tavaraa. Mutta lapselle saa lahjan kympillä tai kahdella. Tuleehan siitä toki summa siitäkin, jos lahjan saajia on monia. Toisaalta 6 x 20 on reilu satanen. Se ei nyt ihan ylitsepääsemätön ole monellekaan työssäkäyvälle, kun kuitenkin tietää että sillä saa iloisen mielen niille itselle läheisille lapsille.

Entä, jos ei ole työssä käyvä? Mä oon 24-v työtön opiskelija ja mun oletetaan hankkivan lahjat kaikille kuudelle sisaruksen lapselle ja kummipojalle. Ja niille sisaruksille myös, koska oonhan mäkin aina saanut lahjat heiltä. Oon nyt lokakuun alusta pyrkinyt pitämään ruokakuluni max 20€/viikko, että saan lapsille heidän toiveidensa mukaiset lahjat. Tällä viikolla oon pärjännyt vitosella. 3/7 toivetta on nyt tiedossa ja yksin niihin menee lähemmäs 100€. Vielä on ne 4 jäljellä. Viime jouluna lapsia oli 6 ja jouluaattona mun tilillä oli 5€, kun ostin kaikille lahjat ettei sisarukset suutu mulle.

On sinulla hirveät sisarukset! Oksettaa! Ei mitään inhimillisyyttä heissä, ahneita paskoja.

Lähetä nyt heille kirjoituksesi ja tämä minun komenttini, ihan vaan tiedoksi, että nälässä pitää olla.

Oikeasti, ota nyt HETI itseäsi niskasta kiinni, ostat kaikille kakaroille suklaalevyn, jos joku suuttuu, eipä haittaa, sellaisen ihmisen kanssa ei väleissä tarvitse ollakaan.

Allekirjoitan tämän kommentin. Nyt ne rahat onaan elämiseen. Jos joku suuttuu niin siinäpä suuttuu ja vähän kohtuutta noihin vaatimuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme