Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
361/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ylitse muiden: morsiammesta puhuminen.

Vierailija
362/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa, viellä, puollustaa.

NIIIIIIIIIN ÄRSYTTÄVIÄ! MIKSI LISÄÄTTE L-KIRJAIMIA SANOIHIN??????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena KUSTANTAA ...

Vierailija
364/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lie- ja olla-sanat samassa lauseessa. "Janne olla lie baarissa."

Ajatusviivan (–) käyttö yhdysmerkin (-) sijaan.

Vierailija
365/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaaseen. Argh! Minäkin menen yhteen maaseen jouluna!

Vierailija
366/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun peräkkäin olevat ä ja a kirjoitetaan väliviivalla. Esim. pää-asia, terä-ase, lisä-aika... Jos on kaksi samaa vokaalia peräkkäin niin kirjoitetaan väliviivalla, muutoin ei!

Tämä ärsyttää minuakin! Ja muutenkin turhat väliviivat sanoissa, jotka kuuluisi kirjoittaa ihan normaalisti yhteen. Esim. työpaikkani vuorolistoissa lukee aina "aamuvuoro/iltavuoro/yö-vuoro". Mikä logiikka? :D

Muita esimerkkejä:

"Minulla on ikkunassa keltaiset kukka-verhot"

"Tyttäreni pukeutui naamiaisissa leppäkerttu-pukuun"

"Söin jälkiruoaksi vadelma-sorbettia"

Vierailija
367/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka eivät osaa kirjoittaa oikein, eivät lue varmastikaan juuri mitään. Varsinkaan ajatuksella. Kauhistuttaa, että mistä sitten poimivat ne mielipiteensäkään. Kuulopuheista varmaan. Tämän ulkopuolle jäävät lukihäiriöiset ihmiset.

Vierailija
368/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin käy sääliksi muutamaa bloggaajaa, jotka tekevät jatkuvasti alkeellisia kirjoitus- ja kielioppivirheitä. He perustelevat ne usein kertomalla, miten nopeasti he kirjoittavat blogitekstit. Jos olet bloggaaja ja kirjoitat vähän sinne päin, aliarvioit lukijaa. Lukija haluaa lähtökohtaisesti lukea hyvän sisällön lisäksi hyvää suomea.

Vierailija
369/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennankaa, Matinkaa, Äidinkaa, huoh....

Vierailija
370/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin käy sääliksi muutamaa bloggaajaa, jotka tekevät jatkuvasti alkeellisia kirjoitus- ja kielioppivirheitä. He perustelevat ne usein kertomalla, miten nopeasti he kirjoittavat blogitekstit. Jos olet bloggaaja ja kirjoitat vähän sinne päin, aliarvioit lukijaa. Lukija haluaa lähtökohtaisesti lukea hyvän sisällön lisäksi hyvää suomea.

Eikä kestäisi montaa sekuntia kirjoittaa teksti oikolukevaan Wordiin ja sieltä kopioida blogiin.

Vierailija
371/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suureellinen, vaikka pitäisi olla suurellinen.

Suure ja suuri ovat ihan eri asioita. Eihän kukaan kuitenkaan kirjoita suureenmoinen, vaan suurenmoinen.

Vierailija
372/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks nykyisin kaikki sanoo makeeta mageeks?

Onkohan se Stadin slangia?

Vierailija
373/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannista ”suomennetut” koska-lauseet. Esim: tänään on kuuma koska kesä.

Ja sitten nämä perinteiset olen käynyt vaakalla ja lihonnut-jutut.

Uusi tuttavuus on kaali. Jo pari kertaa joku on kysellyt kaalen valmistusohjeita ja toinen on kertonut syövänsä kaalen porkkanoiden kanssa.

Takki vuorElla

Juoda viintä

Matkustaa Thaimaaseen tai muuhun maaseen

Tuo "olen lihonnut"on luullakseni oikein,  verbin perusmuoto on silloin "lihota". Lihoan, lihosin, olen lihonnut, olin lihonnut.

Tavallisempi verbi "lihoa" taas taipuu: Lihon, lihoin, olen lihonut, olin lihonut.   (Meniköhän oikein.)

"Suomen kielen lautakunta totesi, että vaikka vuori-sanan i:llinen taivutus on hyvin vakiintunut erikoisalalla mm. käsityöterminä, ei kahtalaisesta taivutustavasta ole yleiskielessä haittaa. Samoin voidaan käyttää rinnakkain johdoksia vuorillinen ja vuorellinen sekä vuoriton ja vuoreton."

Selvä pyy! Minä kuitenkin selvyyden vuoksi sanon "vuorillinen takki", vaikkei kukaan luulekaan että "vuorellinen takki" olisi täynnä  korkeita vuoria.

Ja vaikka nykyään suositellaan kirjoitettavaksi seriffi, sokki, sekki, niin minäpä kirjoitan edelleen sheriffi, shokki, shekki. Reijo Mäen kirjankin nimi on "Sheriffi".

Ja minusta sana "pitsa" näyttää juntilta. En syö!

Vierailija
374/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenliha...

Vierailija
375/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanan pateettinen käyttö englannin patheticin merkityksessä.

Vierailija
376/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aina ymmärrä Iltalehden nettiuutisia ensimmäisellä lukukerralla, koska kieli on niin huonoa. Ilmeisesti uutisen ymmärtämättömyys ei vaivaa niitä, joiden mielestä on ihan sama, miten kirjoitetaan.

Mielestäni siitä ei ole haittaa, että pidetään yllä hyvää kielitaitoa. Mulla ei edes ole muita kielitaitoja, niin pidän kiinni siitä, minkä olen äidinmaidossa saanut!

Vierailija
377/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä-sanan väärinkäyttö. "Jussilla on enemmän mustikoita mitä Ullalla."

Lisäksi entä-sanan käyttö kuin-sanan asemasta. Lienee murteellinen ilmaisu, mutta asiakielisessä tekstissä kyllä häiritsee.

Kerropa esimerkkejä.

"Parempi entä tuo", "uusi kännykkäni oli kalliimpi entä tietokoneeni"?

- eri

Mutta eihän kukaan sano noin. Eihän tuo edes tarkoita mitään.

Tätä juuri tarkoitin. Ainakin Oulun seudulla olen tätä käyttöä kuullut, mutta oudolta tosiaan kuulostaa.

Vierailija
378/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä-sanan väärinkäyttö. "Jussilla on enemmän mustikoita mitä Ullalla."

Lisäksi entä-sanan käyttö kuin-sanan asemasta. Lienee murteellinen ilmaisu, mutta asiakielisessä tekstissä kyllä häiritsee.

Kerropa esimerkkejä.

"Parempi entä tuo", "uusi kännykkäni oli kalliimpi entä tietokoneeni"?

- eri

Mutta eihän kukaan sano noin. Eihän tuo edes tarkoita mitään.

Tätä juuri tarkoitin. Ainakin Oulun seudulla olen tätä käyttöä kuullut, mutta oudolta tosiaan kuulostaa.

Sanoisin oululaisena että "parempi ko tuo", mutta "entä" toimisi minulle myös tuossa yhteydessä. Tuo jälkimmäinen esimerkki ei mielestäni ole ollenkaan oulua. Tuskin mitään murretta, väkisin väännetty esimerkki.

Vierailija
379/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoin kielioppivirheitä aina mielellään.

Vierailija
380/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämämkoulu nostaa hiukset pystyyn.

Ja sitten erään työkaverini tapa jättää väli ennen pilkkuja ja sulkumerkkejä, esim. näin: Kun Tiinan piti tulla kotiin , puhelin soi. Soittaja kuulosti oudolta ( kuka lienee ).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi