Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisin vanhempi työtön ja asuisin vuokralla, ostaisin omakotitalon maaseudulta

Vierailija
21.02.2026 |

Sen pitäisi olla omalla tontilla, kunnan vesijohtoverkossa ja niin lähellä kuntakeskusta, ettei tarvittaisi autoa asioiden hoitoon. Tuollaisia mökkeröisiä löytyy todella halvalla esim. Kouvolan seudulla. Osa tosi nättejä ilman suuria remontin tarpeita. 

Kerros- tai rivitalo ei kannata, koska remonttien ajankohdista ei pysty itse päättämään. Omasta ok-talosta ei millään tule niin paljon kuluja kuin vuokrasta kaupungissa, jos hyväksyy matalan sisälämpötilan.

Onko huono idea?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sysipaska idea.

Vierailija
2/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sysipaska idea.

Miksi? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.

Vierailija
4/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sysipaska idea.

Miksi? Ap

Pitäisi pysyä hohtimet ja muut työkalut kädessä, pysyykö?

-eri-

Vierailija
5/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saisi asumistukea ollenkaan, mutta joutuisit ostohinnan päälle maksamaan varainsiirtoveron sekä toistuvasti kiinteistöveron, jätehuoltomaksut, tienhoitomaksut ja pakostakin myös sähköstä ja lämmityksestä aika tavalla etenkin talviaikaan.

No ei ne vuokratkaan ilmaisia ole. Mutta suurin ongelma lienee se, että syrjäkyliltä ei ole enää paluuta työelämään eikä oikein sivistyksenkään pariin...

Vierailija
6/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöverosta, jätehuollosta, sähköstä ei millään tule yhtä isoa summaa kuukausitasolla kuin vuokra-asunnon vuokrasta. Tosin en tullut ajatelleeksi asumistukea. Tienhoitomaksua ei tule, jos talo on yleisen tien varrella, sen voisi lisätä talon vaatimuksiin, ettei ole paljon lumitöitä. 

Pieni perintö tai säästö tietysti pitäisi olla, että olisi varaa ostaa se talo. Lainaa ei saa ilman työtä eikä tuollainen talo käy vakuudeksi. Ap

Vierailija
7/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Mä lähtisin heti talveksi lämpimään ja kesät voisin asua jossain mummonmökissä.

Vierailija
8/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sysipaska idea.

Miksi? Ap

Pitäisi pysyä hohtimet ja muut työkalut kädessä, pysyykö?

-eri-

Se on totta, että pitäisi olla käytännön taitoja, jos tuohon hommaan ryhtyy. Tai ainakin intoa opetella niitä. Itse olen opetellut monenlaista, vaikken mikään erityislahjakkuus käden taidoissa olekaan. Ok-talossa on paljon puuhaa. Ap

Vierailija
9/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan työtön pitäisi olla? - Itse ainakin noin 50 vuotiaana haluan päästä vielä töihin ja tähän yhtälöön mahtuu huonosti sem että ostasiin halvan omakotitalon; ne kun tuppaa sijaistemaan paikoissa, joissa työllistyminen on vaikeaa. Muuten toki ihan hauska idea. Omavaraisuudessa ja omantalon laitossa on jotain kaunista. Siti monesti huokaan, että onneksi asun ja eläm vuorkalla koska jos en saa töitä "riittävän" läheltä niin sitten on taas lähdettävä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun muuttaisin töitteni perässä,. 

Vierailija
10/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mä lähtisin heti talveksi lämpimään ja kesät voisin asua jossain mummonmökissä.

Ei kai työtön voi lähteä pois Suomesta? Siihen tarvitaan rahaa myös. Itseäni ei kiinnosta lämpö yhtään, päinvastoin voisin lähteä kesällä pois Suomesta johonkin kylmään ja vuokrata siksi aikaa talon jollekin tuttavalle :)  Ap

Vierailija
11/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne vuokratkaan ilmaisia ole. Mutta suurin ongelma lienee se, että syrjäkyliltä ei ole enää paluuta työelämään eikä oikein sivistyksenkään pariin...

Kirjasto löytyy pienestäkin kylästä, sieltä voi tilata minkä tahansa kirjan, myös yliopiston kirjastosta eurolla. Työelämä olisi tuossa skenaariossa takana jo muutenkin, kun ikää on. Ap

Vierailija
12/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai työtön voi lähteä pois Suomesta? Siihen tarvitaan rahaa myös. Itseäni ei kiinnosta lämpö yhtään, päinvastoin voisin lähteä kesällä pois Suomesta johonkin kylmään ja vuokrata siksi aikaa talon jollekin tuttavalle :)  Ap

Kuka sen estää? Tottakai voi asua missä huvittaa.

Vierailija
13/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan työtön pitäisi olla? - Itse ainakin noin 50 vuotiaana haluan päästä vielä töihin ja tähän yhtälöön mahtuu huonosti sem että ostasiin halvan omakotitalon; ne kun tuppaa sijaistemaan paikoissa, joissa työllistyminen on vaikeaa. Muuten toki ihan hauska idea. Omavaraisuudessa ja omantalon laitossa on jotain kaunista. Siti monesti huokaan, että onneksi asun ja eläm vuorkalla koska jos en saa töitä "riittävän" läheltä niin sitten on taas lähdettävä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun muuttaisin töitteni perässä,. 

Ajatus tässä skenaariossa on, ettei töitä enää saa kuitenkaan. Olet oikeassa siinä että uudelleen työllistyminen ja tuollainen mökki ovat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja todennäköisimmin, koska halpa hinta tarkoittaa, että muutkin ovat sieltä häipyneet pois töiden perään. Ap

Vierailija
14/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto löytyy pienestäkin kylästä, sieltä voi tilata minkä tahansa kirjan, myös yliopiston kirjastosta eurolla. Työelämä olisi tuossa skenaariossa takana jo muutenkin, kun ikää on. Ap

Ihan uteliaisuudesta, minkä ikäisenä uskot, että voisit aloittaa "talollsiena" 

Vierailija
15/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.

Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.

- sotealan 55 vuotias "setä"

Vierailija
16/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse olisin työtön, niin ostaisin mieluummin jonkun kivan ja tilavan kattohuoneiston vaikka Ullanlinnasta ja muuttaisin sinne.

Vierailija
17/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen estää? Tottakai voi asua missä huvittaa.

Onko mahdollista saada työttömyystukea, vaikka ei ole työmarkkinoiden käytettävissä? Se ei ainakaan ennen ollut mahdollista. (Jos ei ole taloudellisesti riippuvainen mistään, voi toki tehdä mitä hyvänsä vain huvittaa oli työtön tai ei, mutta sellaisesta tilanteesta aloituksessa ei ole kyse.) Ap

Vierailija
18/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhempi työtön ja asun stadissa. 15m2 yksiö ja matkaa manskulle 200m. Vuokra 550e. Teen säännöllistä keikkatyötä keskimäärin noin 2000-2600e/kk nettotuloilla.

Juu, en lähde millään johkin landemökkiin itsetuhoilemaan, vaan käyn mieluummin hevi -ja rock keikoilla viikoittain.

Järkyttävän pieni asunto sulla.

Vierailija
19/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä kenellekään tätä ole ehdottamassa. Sun tilanne kuulostaa ihan kivalta. Ei ole neliöissä paljon siivottavaa ja kaikkea kivaa on paljon tarjolla Stadissa ilmaiseksikin. Myös tk-maksuttomuus plussaa. Ap

Vierailija
20/37 |
21.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minäkin ihmettelen, miksi kuvitellaan että kaikki pitävät lämmöstä. Voisin itsekin viettää kesät jossain Jäämeren rannalla. Ei pitäisi ainakaan tulla liian kuuma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan