Mikä kohde oli ensimmäinen jonka matkan järjestit omatoimisesti yksin? Menikö kaikki nappiin?
Mulla oli päivä Tukholmassa -risteily mutta jos tuollaista ei lasketa niin sitten Lontoo. Kaikki meni juuri niin kuin oli aikataulut yms suunniteltukin.
Kommentit (82)
Vuosi oli 1997 ja lähdin yksin 18-vuotiaana Japaniin. Maksoin matkan opintolainalla ja osittain kesätyösäästöillä. Hintavaa, mutta ei kaduttanut lainkaan. Lämmöllä muistelen ysärin Japania (ja Suomea).
Ostin hullareilta lennot Amsterdamiin samana päivänä kun täytin 18. Oltiin puhuttu kaverin kanssa puhelimessa melkein koko yö ja siinä päätettiin et lähdetään reissuun kahdestaan. Molemmat oltiin reissattu vaan perheen kanssa ennen sitä. Reissu oli ihana kokemus parista vastoinkäymisestä huolimatta (kaveri pudotti vahingossa passinsa kanaaliin, tulipahan käytyä Haagissa samalla reissulla)
Saksa 18v järjestin ja onnistuin saamaan vanhemmat maksamaan 4 viikkoa Saksassa. Vieläkin olen tyytyväinen , vaikka aikaa on kauan. Ihme kyllä hyvin meni. Osin onnella, myönnän.
Olin 24v kun otin lennon Puolan Gdanskiin ilman mitään yöpymis-varauksia, vain interrail-lippu mukana. Puolan lisäksi tuli käytyä mm Berliinissä, Hampurissa ja Amsterdamissa sillä matkalla. Ainoastaan Hampurissa ei millään meinannut löytyä vapaata hostellia, mutta paikallisten neuvomana sitten iltamyöhään löysin. Puolassa ongelma oli ettei Gdanskissa puhuttu englantia, en tiennyt minkä junan ottaa joten piti ottaa lennon Berliiniin. Juna-asemalla kukaan ei osannut neuvoa englanniksi 2011 ja infot kaikkii puolaksi.
Tätä ennen ainoa ulkomaankokemukseni oli Haaparannassa piipahtaminen ala-asteen lapin reissulla.
Nyt jälkeenpäin ajateltuna aika uhkarohkea olin, itäeuroopan maahan ilman yöpaikkaa ekana ulkomaan matkanani.
Ajoin autolla Oulusta Haaparantaan, hyvin meni.
Dublin noin 18 vuotta sitten, ei oltu muutenkaan matkusteltu paljoa. Muuten ihan ok, mutta hotelli oli väärä. Alakerrassa yökerho, vanha asuintalo, brittityylinen monikerroksinen "rivitalo" eli ei mitään äänieristystä yökerhon takia. Ei sitten nukuttukaan.
Sen jälkeen ties kuinka monta reissua ollut varsinkin Lontooseen ja tietyt kriteeriton majoituksen suhteen, esim. ilmastointi pakollinen, samoin jääkaappi pitää olla, tähtiä vähintään neljä. Saman hyväksi todetun ketjun hotellin pyrin varaamaan, jos vaan sellaisia on kohteessa.
Malmö ja ihan hyvin meni kaikkineen.
Porista Tampereelle, kiva reissu oli. Yhdessä rampissa meinas tulla kolari mutta muutoin tuli kaikki paikat kierrettyä mitä pitikin!
Interrail 19-vuotiaana ysärin lopulla kaverin kanssa. Aivan mahtava kolmeviikkoinen, paljon tuli nähtyä ja koettua.
Kuukauden interrail yksin 19-vuotiaana. Seuraavana kesänä uudestaan. Euroopasta laitoin pari postikorttia kotiin vanhemmille, kun ei ollut rahaa puhelimella soittaa eikä ollut kännyköitä silloin.
30v:nä v 90 automatka Euroopan halki Italiaan miehen ja 3 lapsen kanssa. Kuukauden reissu.
Sitä ennen toki normi lomamatkoja
Olin 25 ja suuntana oli Tukholma. N. 40 ihmistä oli matkassa mukana lopulta. Onnistunut reissu oli. Myöhemmin järjestänyt mm. Viroon 5 matkaa. Aina siinä oma hommansa on, kun varailee matkaliput, majoitukset, käyntikohteet jne...
Uusi-Seelanti. Vuosi oli 2001, olin 18 v. En sitten kauemmaksi viitsinyt. Hieno oli 9 kk reissu ja muutti elämäni täysin.
Vierailija kirjoitti:
Olin 24v kun otin lennon Puolan Gdanskiin ilman mitään yöpymis-varauksia, vain interrail-lippu mukana. Puolan lisäksi tuli käytyä mm Berliinissä, Hampurissa ja Amsterdamissa sillä matkalla. Ainoastaan Hampurissa ei millään meinannut löytyä vapaata hostellia, mutta paikallisten neuvomana sitten iltamyöhään löysin. Puolassa ongelma oli ettei Gdanskissa puhuttu englantia, en tiennyt minkä junan ottaa joten piti ottaa lennon Berliiniin. Juna-asemalla kukaan ei osannut neuvoa englanniksi 2011 ja infot kaikkii puolaksi.
Tätä ennen ainoa ulkomaankokemukseni oli Haaparannassa piipahtaminen ala-asteen lapin reissulla.
Nyt jälkeenpäin ajateltuna aika uhkarohkea olin, itäeuroopan maahan ilman yöpaikkaa ekana ulkomaan matkanani.
Otit junan? Ihanko koko junan varastit! Ääliö!!!
Kouluaikaan kävin aika usein hyvän kaverin luona naapurikaupungissa viikonloppuisin Ihan itse ostin bussiliput, ja kaikki meni aina hyvin.
Olin 16-vuotiaana interreilaamassa. Ihan yksin en matkaa järjestänyt, kaveri oli mukana. Kaikki ei mennyt ihan nappiin, kommelluksia oli, mutta kaikesta selvittiin. Pari kertaa jouduimme mm. varkauden kohteeksi, mutta onneksi olimme kätkeneet rahamme ja matkashekkimme eri paikkoihin. (tuohon aikaan korttimaksaminen ei ollut yleistä)
Opin, että jos on pahoja ihmisiä, niin on myös hyviä ja auttavaisia. Kaikissa maissa ja yli kielirajojen.
Olin 21v (nainen) ja lähdin 6kk maailmanympärimatkalle. Kaikki ei mennyt nappiin muutaman "luonnonmullistuksen" (vakuutusyhtiön käyttämä termi) vuoksi mutta pääsin lopulta takaisin Suomeen, vähän myöhemmin kuin alkuperäiset paluuliput olisi olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otit junan? Ihanko koko junan varastit! Ääliö!!!
Otapa taksi lähimpään päivystykseen. Aivotoiminnan häiriö?
17-vuotiaana biletysreissu Kreikkaan 16-vuotiaan kaverin kanssa. Hullua että 90-luvulle asti alaikäisetkin sai matkustaa noin vain.
Vuonna 1979 lähdin tuoreena ylioppilaana Sveitsiin kesätöihin, pienen pieneen alppikylään. Ihan itse ostin laivalipun ja junaliput, järjestin itseni rautatieasemalta bussiin, joka lähti vuoristokylään. Kävelin hotellille, etsin isännän ja esittelin itseni ja kerroin tulleeni kesätöihin. 4 kk kuluttua ostin taas junalipun ja matkasin Keski- ja Pohjois-Euroopan halki Tukholmaan ja sieltä laivalla Turkuun. Kaikki sujui hyvin, vaikka olin nuori, sinisilmäinen pikkukaupunkilaistyttö..
Sen jälkeen kuluneina n. 40 vuotena olen matkustanut todella paljon, ja yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat, jolloin olen ollut pakettimatkalla. Itse järjestäen saa aina paremmat matkat.