Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
321/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä lauserakenne kirjoitti:

" Otin tänään mukaan sateenvarjon, koska sade"

tai vielä pahemmin:

"Ensimmäisen maailmansodan miehistötappiot olivat suuret, koska konekivääri"

Meilläpäin esiteinit puhuu juuri noin, se on heille joku oma juttunsa. :)

Juttu on väärin.

Vierailija
322/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu ajatus, että pitäisi käyttä harjoittelua treenaamisen tilalla.

"Olen tänään vähän harjoitellut." "Tulisitko mun kanssa harjoittelemaan?" "Harjoittelin tosi kovasti eilen."

Jos joku puhuisi noin, kysyisin kyllä että minkä harjoittelusta on kyse.

Kyllä treenatakin voi monia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs bloggaaja kirjoitti Dubain matkaltaan jotenkin näin, että: "en ole koskaan aikaisemmin maistanut taatelin". Taatelia tarkoitti.

Se ärsytti ja antoi jotenkin kouluttamattoman kuvan. Voisiko sen verran tutustua syötäviin aineksiin että ne tulisi kirjoitettua kutakuinkin oikein? Varsinkin jos niitä julkaisee julkisessa nettiblogissa?

Eräs kirjoitti AV:lle "Dubain matkaltaan", vaikka oikea muoto olisi ollut Dubain-matkaltaan.

Kumpikin muoto on oikein, ja minun kännykkä poisti väliviivan tuosta kun yritin testata kirjoittaa saman väliviivalla.

Vain toinen on oikea muoto.

Sun muoto on hylje joten ole hiljaa.

Auts, nyt taisi kirpaista vähän, kun noin raivostuttaa. 😂

Voi ei, joku oli kirjoittanut "minun kännykkä".

Tuo on todella raivostuttava virhe, jota näkee usein. Minun auto, minun ruoka. Hyi olkoon. Antaa todella kouluttamattoman kuvan ihmisestä.

Antaa todella kouluttamattoman kuvan ihmisestä... Entä sitten, eihän kaikki ole kouluttautuneita? Itse annat itsestäsi ylimielisen kuvan. Ei kouluttautunut ihminen ole yhtään arvokkaampi, kuin kouluttamaton. On myös lukihäiriöisiä ihmisiä, eivätkä kaikki ole lahjakkaita kieliopissa, mutta hienoa, että kirjoittavat ajatuksiaan siitä huolimatta.

Itse ainakin kirjoitan keskustelupalstalla tietoisesti käyttäen myös murresanoja tms ja luen mielelläni murteilla kirjoitettuja kommentteja, ne on jotenkin hauskempia.

Vierailija
324/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mainittu enään, ja tämän hengessä lisäksi verbit joiden perään lisätään n, kuten meneen, tekeen, tuleen, sopiin, ottaan jne. Todella vajaan kuuloista.

Vierailija
325/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen tänään vähän harjoitellut." "Tulisitko mun kanssa harjoittelemaan?" "Harjoittelin tosi kovasti eilen."

Niin voi, en muuta väittänytkään, mutta ilman erittelyä se oletetaan yleensä lihasharjoitukseksi. Harjoittelu-sanalla on vahvempi yhteys minkä tahansa asian opetteluun kuin treenauksella. Treenatessa ei välttämättä edes opetella mitään.

Vertaa:

- Mitäs teit viikonloppuna?

- Treenasin.

vs.

- Harjoittelin.

Minä olisin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa kyllä paljon enemmän kysymysmerkkinä. Pelkkä harjoittelu on niin laajamerkityksinen, että se ei yksinään kerro paljon vaan vaatii lisäselityksen tai oikean asiayhteyden. Kyllähän sen voi tuostakin arvata, kun miettii pari sekuntia, mutta keskustelu varmaan jatkuisi "Ai treenasit salilla?", jolloin harjoittelusta puhuminen ei ollut käytännöllistä viestintää. Treeni taas tarvitsee lisäselityksen tai selittävän asiayhteyden ainoastaan silloin, kun sen merkitys poikkeaa lihasharjoituksesta.

Autokoulun ope voi vaikka sanoa oppilaalle ymmärrettävästi myös epäsuomalaisesti "tarviit vaan lisää treeniä", koska asiayhteys on selvä. Mutta jos puhuu treenistä ilman asiayhteyttä, se ymmärretään todennäköisemmin liikuntatouhuksi kuin jos puhutaan harjoittelusta ilman asiayhteyttä.

Pari esimerkkiä lisää:

"Harrastan treenausta."

"Minulla on tapana harjoitella iltaisin."

Ensimmäinen esimerkki on aika selvä, vaikka muuta tietoa ei annettaisi, mutta jälkimmäinen kuulostaa siltä, että jotain tietoa puuttuu.

Vierailija
326/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Ei ne pikku virheet noin paljoo voi haittaa! Eikä isommatkaan!!!!!!!!!!

Vierailija
327/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on elämän murheet....

Anna mun kaikki kestää...

Kirjoitus virheet my ass. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
328/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu tiivistettynä:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

Tätä ei kysytty. Mene muualle avautumaan.

Enään.

Vierailija kirjoitti:

Enään

Vierailija kirjoitti:

Enään

Vierailija kirjoitti:

Enään

Kuullostaa

auts kirjoitti:

viellä

enään

mitalli

ja sitten nämä sanamuodot: mahtavuutta, parhautta

Vierailija kirjoitti:

kodinhoidontuki

enään

rueta

teranssi

kiipeiliä / siaitsee yms vastaavat

Vierailija kirjoitti:

EnääN

Vierailija kirjoitti:

enään

sydämmen

morsiammen

Vierailija kirjoitti:

EnääN.

Vierailija kirjoitti:

Tarjoilia, opiskelia, enään, seitsämän, sydämmessä jne. saavat verenpaineen nousemaan.

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräiset konsonantit sanoihin ängettynä, kuten: siittä, tännään, kuullostaa, erinlainen, enään.

Toinen, josta en tosin tiedä onko kirjoitusvirhe vai hyväksytty tyyli, mutta että jätetään _on_ pois, esim. laiva satamassa kello kolme, joka hyvä, Maurilla treenit illalla.

Vierailija kirjoitti:

enään

Vierailija kirjoitti:

Enään, kumpa, jne. Kuuluu olla enää, kunpa.

Vierailija kirjoitti:

Näyttää/maistuu hyvälle. Enään.

Vierailija kirjoitti:

Enään, tälläläillä, Thaimaaseen, viellä, romaani (kun puhutaan ihmisestä), politikko/politiikko, lasangne, olymppialaiset, ylä-aste, 16-vuotta, se kun takin vuoria taivutetaan kuin vuorta.

Vierailija kirjoitti:

EnääN

Vierailija kirjoitti:

enään

Se on ENÄÄ!

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini laittaa aina välilyönnin ennen pistettä, huutomerkkiä tai kysymysmerkkiä. Lisäksi hän käyttää varmaan kaikkia tässä kertjussa mainittuja kammottavuuksi. Olen saanut häneltä esimerkiksi seuraavanlaisia viestejä:

Moi ! Mitens menee ?

En ole enään kotona . Lähdin jo .

Hän aikoo kuulemma jatkossakin jättää välin, koska muuten lause "näyttäisi hölmöltä". :D

Vierailija kirjoitti:

Kun kirjoitetaan joku erittäin pitkä teksti ilman isoja kirjaimia, pilkkuja, pisteitä ja kappalejakoa.

Lasange ja se enään joka mainittu jo useasti.

Vierailija kirjoitti:

Enään.

Vierailija kirjoitti:

Jo mainittu enään, ja tämän hengessä lisäksi verbit joiden perään lisätään n, kuten meneen, tekeen, tuleen, sopiin, ottaan jne. Todella vajaan kuuloista.

Ei enään!

Vierailija
329/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, en muuta väittänytkään, mutta ilman erittelyä se oletetaan yleensä lihasharjoitukseksi. Harjoittelu-sanalla on vahvempi yhteys minkä tahansa asian opetteluun kuin treenauksella. Treenatessa ei välttämättä edes opetella mitään.

Vertaa:

- Treenasin.

vs.

- Harjoittelin.

Minä olisin tuossa jälkimmäisessä tapauksessa kyllä paljon enemmän kysymysmerkkinä. Pelkkä harjoittelu on niin laajamerkityksinen, että se ei yksinään kerro paljon vaan vaatii lisäselityksen tai oikean asiayhteyden. Kyllähän sen voi tuostakin arvata, kun miettii pari sekuntia, mutta keskustelu varmaan jatkuisi "Ai treenasit salilla?", jolloin harjoittelusta puhuminen ei ollut käytännöllistä viestintää. Treeni taas tarvitsee lisäselityksen tai selittävän asiayhteyden ainoastaan silloin, kun sen merkitys poikkeaa lihasharjoituksesta.

Autokoulun ope voi vaikka sanoa oppilaalle ymmärrettävästi myös epäsuomalaisesti "tarviit vaan lisää treeniä", koska asiayhteys on selvä. Mutta jos puhuu treenistä ilman asiayhteyttä, se ymmärretään todennäköisemmin liikuntatouhuksi kuin jos puhutaan harjoittelusta ilman asiayhteyttä.

Pari esimerkkiä lisää:

"Harrastan treenausta."

Ensimmäinen esimerkki on aika selvä, vaikka muuta tietoa ei annettaisi, mutta jälkimmäinen kuulostaa siltä, että jotain tietoa puuttuu.

Minulle tuollainen ”harrastan treenausta” ei kyllä sano yhtään mitään. Voi toki olla, että sitä joissain piireissä käytetään, mutta yleiskieliseksi ilmaukseksi sitä ei mitenkään voi lukea. Esim. ”Treenaan salilla” kertoo jo paljon enemmän, ja siitä voisi myös käyttää yleiskielistä vastinetta ”harjoittelen kuntosalilla”.

Vierailija
330/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairaloma; mistä lähtien loma on alkanut sairastaa?

myydään 4 kpl:tta mukia

polissi, politiikko, kirunki ...

No nyt on jo liian paksua. Et tasan takuulla ole kuullut tai nähnyt yhdenkään ihmisen käyttävän sanoja kirunki tai polissi. Mene roskiin.

Vierailija
331/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Ei noista yksikään. Sen sijaan ketä sanan virheellinen käyttö kuka sanan sijasta, saa aina sappeni kiehumaan. 

Vierailija
332/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Ei noista yksikään. Sen sijaan ketä sanan virheellinen käyttö kuka sanan sijasta, saa aina sappeni kiehumaan. 

Minulla kiehuu sappi, kun joku kirjoittaa "ketä sanan", kun oikea muoto olisi ketä-sanan.

Vierailija
333/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh! Ei ne pikku virheet noin paljoo voi haittaa! Eikä isommatkaan!!!!!!!!!!

Tuon täytyy olla provo. Miten edes keksit nuo virheet?

Vierailija
334/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Minulla kiehuu sappi, kun joku kirjoittaa "ketä sanan", kun oikea muoto olisi ketä-sanan.

Eikö sinua tuo pilkkuvirhe ollenkaan sapettanut?

Vierailija
335/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin, mikä näyttää kamalalta lukiessa.

( tummanpunainen )

*joka

"Mikä" ei tuossa ole mielestäni väärin. Se viittaa koko päälauseeseen, eli se näyttää kamalalta, kun monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin. "Joka" viittaa sanaan "välin".

Luepas nyt uudestaan tämä: Monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin, mikä näyttää kamalalta lukiessa.

Tuon mukaan näkisit siis lukiessasi sen kauhean tapahtuman, jossa monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin. Vai näetkö ehkä sittenkin pelkästään sen välin? Silloin joka-sana olisi tässä tapauksessa järkevämpi kuin mikä-sana.

Vierailija
336/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä kaikille. LUKEKAA TEKNIIKAN MAAILMASSA OLLUT ARTIKKELI, siinä oli tutkimus virheisiin kommentoijista. Ps. Jounin Kauppa tais julkaista sen jutun Facebookissa.

Vierailija
337/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaa:

- Treenasin.

vs.

- Harjoittelin.

Pari esimerkkiä lisää:

"Harrastan treenausta."

Harrastan treenausta on erittäin koominen sanonta, jos nyt ylipäätään kukaan sellaista käyttää, koska se ei kerro yhtään mitään. Treenaaminen on harjoittelun synonyymi, vaikka kuinka muuta väittäisitkin. Minulle ei ainakaan tule pelkästä treenaamisesta minkäänlaista mielikuvaa salilla käymisestä, saati lihasharjoittelusta, vaan pelkkä kysymysmerkki, kuten pelkästä harjoittelustakin. Itse olen treenannut useita lajeja ja myös salilla on tullut kulutettua tunti jos toinenkin. 

Kannattaisko sieltä salikuplasta tulla hetkeksi pihalle, niin saattaisit nähdä maailman hieman avarammin ;)

Vierailija
338/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin, mikä näyttää kamalalta lukiessa.

( tummanpunainen )

*joka

"Mikä" ei tuossa ole mielestäni väärin. Se viittaa koko päälauseeseen, eli se näyttää kamalalta, kun monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin. "Joka" viittaa sanaan "välin".

Luepas nyt uudestaan tämä: Monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin, mikä näyttää kamalalta lukiessa.

Tuon mukaan näkisit siis lukiessasi sen kauhean tapahtuman, jossa monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin. Vai näetkö ehkä sittenkin pelkästään sen välin? Silloin joka-sana olisi tässä tapauksessa järkevämpi kuin mikä-sana.

Onko muuten oikein vai väärin kirjoittaa "Näyttää kamalalta lukiessa, että monet jättävät sulkumerkkien jälkeen välin"?

(eri)

Vierailija
339/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaa:

- Treenasin.

vs.

- Harjoittelin.

Pari esimerkkiä lisää:

"Harrastan treenausta."

Harrastan treenausta on erittäin koominen sanonta, jos nyt ylipäätään kukaan sellaista käyttää, koska se ei kerro yhtään mitään. Treenaaminen on harjoittelun synonyymi, vaikka kuinka muuta väittäisitkin. Minulle ei ainakaan tule pelkästä treenaamisesta minkäänlaista mielikuvaa salilla käymisestä, saati lihasharjoittelusta, vaan pelkkä kysymysmerkki, kuten pelkästä harjoittelustakin. Itse olen treenannut useita lajeja ja myös salilla on tullut kulutettua tunti jos toinenkin. 

Kannattaisko sieltä salikuplasta tulla hetkeksi pihalle, niin saattaisit nähdä maailman hieman avarammin ;)

En minä edes käy salilla, vaan istun löysästi koneen ääressä höpisemässä tällä palstalla. :(

Vierailija
340/1072 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni oppimaton voi kokea oikean kirjoitusasun hienosteluksi, ja kirjoittaa tarkoituksella puhekielellä - esimerkiksi ”me mennään” - vaikka periaatteessa tietääkin kielioppisäännöt.

Ehkä tällainen ihminen ei ole elämässään lukenut kovin paljoa tai seurustellut sivistyneempien ihmisten kanssa. Arkikieli on hänelle sitä oikeaa, rehtiä kieltä, kun taas virheetön kirjoitusasu on hänelle pelkkää ”kirjakieltä”, jotenkin tunkkaista, koska siinä on hänelle vieras sointi. Sivistyneempi taas voi hyvin kokea että ”me menemme” on luonteva ilmaisu myös puhuessa, saati kirjoitettaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi