Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan
Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:
tapletti
poikotti
adobtoida (!!!)
Jatkakaa.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Kaikki kirjoittajat ovat saaneet opetusta suomen oikeinkirjoituksesta. Ei ole kiellettyä kerrata asioita (ja pysyä ajantasalla muutoksista), saati osoittaa kunnioitusta lukijoitaan kohtaan yrittämällä kirjoittaa niin, että tulee oikein ymmärretyksi.
Jokainen meistä tekee virheitä, eivätkä ne kaikki ole ylen vakavia, mutta en ymmärrä miksi aikuinen ihminen puolustelee tietämättömyyttään, huolimattomuuttaan tai ylimielisyyttään "vapaudella".
JK. Se on muuten kielipoliisi, ei kielioppipoliisi.
En minä ole ja voi olla paikalla muitakin vieraskielisiä. Olen käåynyt kouluni Saksassa, äidinkieleni on ruotsi.
Näin aikuisiällä toivoisin opetuksen olevan vapaaehtoista kohteelle. Minusta on lähinnä sivistymätöntä huomautella täällä (usein erittäin ikäväänkin sävyyn halveksivasti) toisten tekemistä virheistä.
Tällainen ketju on asia erikseen ja oikeinkirjoituksesta epävarmoille nämä ovat varmasti hyvää luettavaa. Kuitenkin yksittäisten kirjoittajien moittiminen on epähienotunteista.
Tuttavalla on yliopistotutkinto ja kirjoittaa usein yhdyssanoja väliviivan kanssa, tyyliin kesä-mökki.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin kielioppivirheitä aina mielellään.
Mielelläni! Oliko tuo provo?
catlady kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
catlady kirjoitti:
Burbee
Sneak peak
Voisitko kertoa näistä enemmän? Mikä ihmeen burbee?
Treenisanastoa, liittyy esim. crossfitiin. Yleisliike = burpee. Monet kirjoittaa väärin, "burbee".
Miten kukaan voi kirjoittaa burpeen väärin, jos on sen kerran kuullut tai nähnyt?
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, voi olla että nämä on jo mainittu, mutta omat inhokkini ovat gluteiini ja röngten/rönkten. Meillä oli joskus koulussa ravitsemusterapeutin luento ja jokaisessa diassa oli käytetty sanaa gluteiini 🙄 tuo rönkten on myös kamala, ei voi olla niin vaikeaa sanoa/kirjoittaa oikein!
Tuollaiselle "ravitsemusterapeutille" pitää saada potkut. Kai ilmoitit hänen esimiehellensä? Ei tuollainen voi tietää mitään, jos ei osaa perusasioita kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.
Kaikki kirjoittajat ovat saaneet opetusta suomen oikeinkirjoituksesta. Ei ole kiellettyä kerrata asioita (ja pysyä ajantasalla muutoksista), saati osoittaa kunnioitusta lukijoitaan kohtaan yrittämällä kirjoittaa niin, että tulee oikein ymmärretyksi.
Jokainen meistä tekee virheitä, eivätkä ne kaikki ole ylen vakavia, mutta en ymmärrä miksi aikuinen ihminen puolustelee tietämättömyyttään, huolimattomuuttaan tai ylimielisyyttään "vapaudella".
JK. Se on muuten kielipoliisi, ei kielioppipoliisi.
En minä ole ja voi olla paikalla muitakin vieraskielisiä. Olen käåynyt kouluni Saksassa, äidinkieleni on ruotsi.
Näin aikuisiällä toivoisin opetuksen olevan vapaaehtoista kohteelle. Minusta on lähinnä sivistymätöntä huomautella täällä (usein erittäin ikäväänkin sävyyn halveksivasti) toisten tekemistä virheistä.
Tällainen ketju on asia erikseen ja oikeinkirjoituksesta epävarmoille nämä ovat varmasti hyvää luettavaa. Kuitenkin yksittäisten kirjoittajien moittiminen on epähienotunteista.
Kirjoitat täysin normaalisti. Sitten täällä on Suomessa ikänsä asuneita, jotka kirjoittavat törkeän piittaamattomasti. Heille kuuluukin huomauttaa, ja olisi parempi, ettei heidän viestejään julkaistaisi lainkaan. Palsta pitäisi pitää puhtaana kirjoitusvirheistä.
Vierailija kirjoitti:
Enään.
Kuullostaa.
Tai sitten se, mitä täällä näkee todella paljon. Kirjoitetaan aloitus, joka on toteamus ja laitetaan sen perään kysymysmerkki. Esim. "Poikani seurustelee typerän tytön kanssa?" Tuo saa vereni kiehumaan joka kerta!
Tai kysymysmerkit epäsuorien kysymyslauseiden perässä. Esim. "Hän kysyi, osaanko kirjoittaa?" No et näköjään! Tuota näkee jopa nettilehdissä paljon. Niin ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla mitään ärsyttävämpää kuin emojien liikakäyttö vanhusten keskuudessa 🤦🏻♀️
En ole vanhus (vielä) mutta näin aiheen sivusta ihmettelen, että mikä ihme saa nuoret kuvittelemaan, että he omistavat emojit? Ei niissä tietääkseni ole asetettu yläikärajaa ja jos olisi, saattaisi parikin tahoa ehkä jo olla älähtänyt ikäsyrjinnästä. Sama tuli vastaan, kun puhuin Snapchatista siskontytölle ja hän tuhahteli pilkallisesti, koska satuin käyttämään tietämättäni vain nuorisolle varattua ilmaisua "snäpissä". Hänen perustelunsa oli, että "me omistetaan tää maa kun te ootte kuolleet", johon oli pakko todeta vain, että noilla älynlahjoillasi varustettuna kuolet varmaan jossain typerässä onnettomuudessa hyvinkin nuorena. Lisäksi tietty huomautin siitä, että tupakoimattona, kasviksia paljon syövänä ja alkoholittomana elän todennäköisesti pidempään kuin hän joka 16-vuotiaana veti jo kaikkea mahdollista. Oli pakko sanoa ilkeästi, että neidiltä lähti luulot kerrasta.
En ole missään vaiheessa väittänyt nuorten omistavan emojeita. Tarkoitin sitä, ettei tarvitse laittaa muutamaan lauseeseen miljoonaa emojia.
Ei sellaisia kirjoitusvirheitä ole sillä minulla on elämä.
"-18 astetta pakkasta". Tämä on tosin yleisempää puhekielessä.
Olen eräällä urheilufoorumilla, missä keskutellaan peleistä ja veikkaamisesta.
Joka päivä kommenteissa joukkueen nimet kirjoitetaan väärin esim:
Kumpi voittaa Ruotsi vai Canada?
Jos Ruotsi on suomennettu, niin miksi Kanada on Canada?
Vierailija kirjoitti:
catlady kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
catlady kirjoitti:
Burbee
Sneak peak
Voisitko kertoa näistä enemmän? Mikä ihmeen burbee?
Treenisanastoa, liittyy esim. crossfitiin. Yleisliike = burpee. Monet kirjoittaa väärin, "burbee".
Miten kukaan voi kirjoittaa burpeen väärin, jos on sen kerran kuullut tai nähnyt?
Olisi mahtavaa, jos aina pelkästään yhdellä vilkaisulla tai kuulemisella oppisi sanan oikeinkirjoituksen.
Kun joku kirjoittaa jompi kumpi eikä kuten pitäisi jonpi kunpi.
Vierailija kirjoitti:
Huono, ei naurata.
Nytkin täällä otsikko, jossa lukee "bitbul koiria". En ymmärrä, miten kehtaavat, etenkin kun täällä on tämä ketju pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Nykysuomen sanakirjan mukaan oikea kirjoitustapa on jompikumpi. Myös Kielitoimiston ohjepankista löytyy ainoastaan jompikumpi.
http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/jompikumpi/ohje/129
Ja aspEriini :D