Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsuhde alkoi 1.3.2017, palkanlaskijan mukaan lomapäiviä kertynyt

Vierailija
29.04.2018 |

Vain 2pv/kk.

Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.

Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?

Kommentit (194)

Vierailija
21/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä ap.

https://www.erto.fi/tyosuhdeopas/vuosiloma/vuosiloman-ansaitseminen

Niinkö? Miksi sitten tuossakin kerrotaan, että minun tapauksessa lomapäiviä kertyy ajalta 1.4.2017 - 31.3.2018 2.5pv/kk?

Ap

Kysypä liitosta. Tuossa teidän tessissä näyttäisi olevan aika poikeuksellinen sanamuoto, jonka mukaan ainakin minusta sinä olet oikeassa. Mutta onhan niin, että työnantajasi noudattaa juuri tätä tessiä eikä jotain muuta?

Tietysti, enhän minä muuten siihen vetoaisi.

Ap

Vierailija
22/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ENSIMMÄISEN vuoden lomakertymä on 2pv/kk!!!

SEN JÄLKEEN 2,5pv/kk.

Minä tienaan lomapäiviä 3pv/kk, ja lisäksi 3 ylimääräistä päivää kaupan päälle pitkän työhistoriani vuoksi.

Kyllä, juuri näin. Maaliskuulta 2017 tuli 2 päivää.

Sitten alkoi uusi lomanmääräytymis vuosi 1.4 ja koska sen päättyessä olin ollut töissä yli vuoden, päiviä pitää kertyä 2.5/ kk.

Ap

Ei mene noin, olet ymmärtänyt väärin. En jaksa inttää näin typeriä asioita, joten heippa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SEN JÄLKEEN 2,5pv/kk.

Minä tienaan lomapäiviä 3pv/kk, ja lisäksi 3 ylimääräistä päivää kaupan päälle pitkän työhistoriani vuoksi.

Ei ole. Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin lomanmääräytymisvuosi? Alkaa 1.4 ja päättyy 31.3., joka vuosi.

Lomanmääräytymisessä ei katsota 12kk eteenpäin siitä kun aloitit työsuhteen, vaan jos työsuhde on alkanut 1.3. niin siltä kuulta saa 2pvää. Sitten alkaa uusi lomanmääräytymisvuosi 1.4. ja jos on tuosta eteenpäin koko vuoden töissä 31.3. asti, saa 2,5 päivää kuussa. Tämähän on aivan selvästi laissa sanottu :D

Oma esimerkkini: aloitin työt 1.11.2015. Lomaa kertyi 1.11.2015 - 31.3.2016 sen 2 päivää kuussa ja 1.4.2016-31.3.2017 2,5 päivää kuussa. 

Vierailija
24/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä ap.

Niinkö? Miksi sitten tuossakin kerrotaan, että minun tapauksessa lomapäiviä kertyy ajalta 1.4.2017 - 31.3.2018 2.5pv/kk?

Ap

Kysypä liitosta. Tuossa teidän tessissä näyttäisi olevan aika poikeuksellinen sanamuoto, jonka mukaan ainakin minusta sinä olet oikeassa. Mutta onhan niin, että työnantajasi noudattaa juuri tätä tessiä eikä jotain muuta?

Ap

Minä ymmärrän asian aivan toisella tavalla, mutta nähtävästi tulkintakysymys. Ehkä sinun kannattaa kysyä asiaa siihen perehtyneeltä juristilta, niin saat varmuuden asiaan.

Vierailija
25/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä ap.

Ap

Millä tavoin sinun tapaus?

No lue se esimerkki.

Vierailija
26/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä ap.

Ap

Kyse ei ole tessistä vaan vuosilomaLAISTA. Tessissä voi sopia ainoastaan lakia paremmin työntekijän kannalta, ei heikommin.

Vierailija
27/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä ap.

Ap

Ap

Minä ymmärrän asian aivan toisella tavalla, mutta nähtävästi tulkintakysymys. Ehkä sinun kannattaa kysyä asiaa siihen perehtyneeltä juristilta, niin saat varmuuden asiaan.

No miten sinä sen ymmärrät?

Ihan selkeästi sanotaan että sos lomanmääräytymisvuoden päättyessä (eli 31.3. ) on ollut työsuhteessa yli vuoden, koko ajalta kertyy 2.5/kk ?

Mikä tuossa jää tulkinnan varaan?

Vierailija
28/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lomasysteemi on muuten outo. Asuinmaassani koko vuoden loman saa heti 3kk koeajan jälkeen käyttöönsä (yleensä n. 25 päivää). Eli vaikkapa maaliskuussa aloittanut saa pitää heti täyden kesäloman. Sitten jos työsuhde päättyy ennen vuoden täyttymistä, ylimääräisenä pidetty loma otetaan viimeisestä palkasta.

Vierailija
29/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain 2pv/kk.

Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.

Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?

Niin 31.3.2018 lähtien sinulle onkin kertynyt 2,5 pv/kk. Sitä ennen on kertynyt vain se 2 päivää. Ei se aiempi kertymä mihinkään muutu, kun vuosi tulee täyteen. Jos laitat vuoden ajan säästöön kaksi euroa kuukaudessa ja sitten seuraavana vuonna 2,5 euroa, ei sinne säästöön itsekseen mistään kerry kuutta euroa lisää ensimmäisen vuoden säästöihin. 

Nyt pitää myöntää, että katsoin aloituksen huolimattomasti ja olin väärässä. Katsoin siis, että työsuhde alkanut 1.4. Mutta koska onkin alkanut 1.3., ap on kyllä oikeassa. 

Eli 1.3.2017 -31.3.2017 kertyi 2 päivää, sen jälkeen olisi pitänyt kertyä 2,5 päivää. 

Vierailija
30/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä ap.

Ap

Ap

Vuosilomalaki määrää vuosiloman kertymisen ja ap on oikeassa. Lähetä lainkohta palkanlaskijalle. Tietysti liitto auttaa, jos ei lukutaitoa löydy.

Vierailija
31/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuulta 2017 kertyi 2 päivää. Huhtikuusta 2017 eteen päin 2.5pv

Ap

Ap on oikeassa. Monilla on virheellinen käsitys, että pitää olla vuoden töissä ennen kuin alkaa kertyä 2,5pvää/kk lomaa. Jos työt on aloittanut ennen uuden lomanmääräytymiskauden alkua (1.4.20xx), niin siltä ajalta kertyy 2pvää/kk ja 1.4.20xx jälkeen 2,5pvää kuukaudessa.

Jos on aloittanut työsuhteen maaliskuussa, niin siltä maaliskuulta saa 2 lomapäivää ja 1.4. lähtien sitten 2,5pvää kuukaudessa. 

"Vuosiloman ansainta

Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään."

Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162#L2

No tuossahan selvästi sanotaan, että Ap on ansainnut lomaa 2 pvää/kk.

--> Selvennätkö vielä ihan rautalangasta vääntäen, että miten niin?

Lomanmääräytymisvuosi on työsuhteen alun jälkeen päättynyt heti ekan kuukauden lopussa 31.3.2017. Tämän jälkeen 1.4.2017 on alkanut UUSI lomanmääräytymisvuosi, joka on loppunut 31.3.2018, jolloin työsuhteen alusta on kulunut YLI vuosi, ei alle vuosi. Vai meinaatko, että Ap:n olisi pitänyt kerätä 13kk tuota 2pvää lomaa? Entäs ne jotka ovat aloittaneet vaikkapa joulukuussa? Keräävät sitten ekat 16kk vain kahta päivää tällä logiikalla? Laissa puhutaan aivan selvästi lomanmääräytymisvuosista ja ALLE vuoden kestäneestä työsuhteesta kun l-m vuosi päättyy.

Vierailija
32/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap on oikeassa. Monilla on virheellinen käsitys, että pitää olla vuoden töissä ennen kuin alkaa kertyä 2,5pvää/kk lomaa. Jos työt on aloittanut ennen uuden lomanmääräytymiskauden alkua (1.4.20xx), niin siltä ajalta kertyy 2pvää/kk ja 1.4.20xx jälkeen 2,5pvää kuukaudessa.

Jos on aloittanut työsuhteen maaliskuussa, niin siltä maaliskuulta saa 2 lomapäivää ja 1.4. lähtien sitten 2,5pvää kuukaudessa. 

"Vuosiloman ansainta

Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään."

Ap:n työsuhde on kestänyt sillon alle vuoden. Nähtävästi asian voi tulkita eri tavoin.

Vierailija
33/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen lomasysteemi on muuten outo. Asuinmaassani koko vuoden loman saa heti 3kk koeajan jälkeen käyttöönsä (yleensä n. 25 päivää). Eli vaikkapa maaliskuussa aloittanut saa pitää heti täyden kesäloman. Sitten jos työsuhde päättyy ennen vuoden täyttymistä, ylimääräisenä pidetty loma otetaan viimeisestä palkasta.

No tuo systeemihän vasta outo onkin. Annetaan rahaa etukäteen ja sitten peritäänkin se takaisin, jos niitä ei ollutkaan oikeasti ansaittu. 

Vierailija
34/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SEN JÄLKEEN 2,5pv/kk.

Kyllä, juuri näin. Maaliskuulta 2017 tuli 2 päivää.

Sitten alkoi uusi lomanmääräytymis vuosi 1.4 ja koska sen päättyessä olin ollut töissä yli vuoden, päiviä pitää kertyä 2.5/ kk.

Ap

Ei mene noin, olet ymmärtänyt väärin. En jaksa inttää näin typeriä asioita, joten heippa.

Taisi alkaa ahdistaa kun tajusi että on menettänyt ansaitsemansa talviloman toisenakin vuonna, kun ei ole tajunnut miten lomat kertyvät ja palkanlaskija/esimies on vähän pimittänyt tietoa :)

Vierailija
35/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulkitsin asian samoin kuin ap ja vein asian eteenpäin. Omassa liitossani kuitenkin oltiin sitä mieltä, että olin tulkinnut asian väärin. Tule kertomaan myöhemmin, että miten sinulle kävi. Jos olit oikeassa, niin aion näpäyttää liittoani ja työnantajaani.

Vierailija
36/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Vuosiloman ansainta

Ap:n työsuhde on kestänyt sillon alle vuoden. Nähtävästi asian voi tulkita eri tavoin.

No eihän ole! Vuosi tullut täyteen 1.3.2018! Miten ihmeessä tuon voi toisin tulkita?

Vierailija
37/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Vuosiloman ansainta

31.3.2017 kestänyt alle vuoden, 31.3.2018 kestänyt yli vuoden. Mitä tulkinnanvaraa tässä on? 

Vierailija
38/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä on kyllä niin ihmeellistä sakkia oikeesti. Ihan pihalla faktoista, lakia ei osata lukea yhtään, mutta faktana tullaan väittämään ihan huuhaajuttuja. Pelottavinta, että näitä samoja tuulihattuja saattaa olla esimiehinä, palkanlaskijoina jne.

Vierailija
39/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eli tälle vuodelle sulle on kertynyt lomapäiviä 13 x 2pv. Tuo kertymä on siis ajalta 1.3.2017 - 31.3.2018. 1.4. 2018 alkaen alkaa kertymään 2,5 päivää kuukautta kohden, koska tuolloin työsuhteesi on kestänyt yli vuoden. Vuosilomalaki pykälä 4 määrittää lomanmääräytymisvuoden yksiselitteisesti seuraavalla tavalla : "lomanmääräytymisvuodella tarkoitetaan 1 päivän huhtikuuta ja 31 päivän maaliskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina". "Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta."

Eli yksinkertaistettuna: tuo tarkasteluajankohta on sun tapauksessasi ollut siis 31.3.2017 ja koska tuolloin työsuhteesi on kestänyt alle vuoden, (itseasiassa kuukauden vasta) ja sulle kertynyt siis kaksi päivää lomaa jokaiselta kuukaudelta. Tämän vuoden tarkasteluajankohdasta lukien 31.3.2018 palkaslaskija on todennut että työsuhteesi on kestänyt yli vuoden, joten 1.4. alkaen sulle on kertynyt lomaa 2,5 päivää kuukaudessa.

Vierailija
40/194 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Vuosiloman ansainta

Ap:n työsuhde on kestänyt sillon alle vuoden. Nähtävästi asian voi tulkita eri tavoin.[/quot

Voi tulkita miten haluaa, mutta ap:n tulkinta on lain mukainen ja oikea. Mikä tässä on niin vaikeaa, en ymmärrä.