Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!
100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).
Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.
Kommentit (227)
Miten ihmeessä syötte noin niukasti? Mun eläkeikäisillä vanhemmilla (normaalipainoisia, isällä orastava diabetes ruokavaliolla kurissa eli syö niukasti ja askeettisesti) menee kuulemma 600 Euroa/kk ruokaan ja äiti vielä tekee paljon itse. Ei ikinä ostaisi valmiiksi keittotarvikkeita pakkasesta ja leipääkin leipoo usein itse. Pullat ja muut tietysti itsetehtyjä, jos on tarvetta. Jopa joululaatikot duunaa itse.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua. Meillä on nelihenkinen perhe ja kerran kokeiltiin, että kuinka pihisti pystytään syömään. Meni 300 Euroa/kk ja voin sanoa, että ruoka oli luokkaa nugetit ja kalapuikot, hedelmiä rajatusti, kasviksia rajatusti, halvinta lauantaimakkaraa jne.
Laadukas ruoka maksaa. Kunnon liha, kasvikset ja hedelmät. Ja leivän päälle kunnon leikkelettä, eikä mitään huonolaatuista. Normaalisti ruokakulut noin 1000 Euroa sisältäen pesuaineet, vessapaperit ja muut. Eikä tosiaan syödä edes vielä gourmet-ruokia vaan ihan tavallisesti, mutta ei rajoiteta hedelmiä, kurkun järsimistä tai sitä, ettei voi heittää suuhun leikkelettä suusta, jos tekee mieli.
Ei kunnon ruoka paljon maksa. Sä et vain osaa :)
Kalapuikot ja nugetit ne kalliita on, eihän ne pidä edes nälkää, joutuu syömään yli tarpeensa.
Kalastaminen, marjastaminen, leipominen jne. ovat monille mukavia harrastuksia. Ei työtä ja rääkkiä, niin kuin joku täällä väitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yksipuoliselta kuulostaa nuo ruokavaliot, perunaa ja suomalaisia juureksia.
Missä esim. marjat, muut vihannekset, pähkinät/siemenet?
Onko jollain työssäkäyvällä aikaa leipoa kaikki perheet leivät, leivotteko myös ruisleipää?
Jos marjastatte niin mihin säilötte koko vuodelle riittävän määrän? Entä mistä löydätte aina punaisen lapun lihoja tai 5kg perunaa eurolla (täällä ei koskaan noin halpaa?
Ja ennenkaikkea, minkälaisia ruokamääriä teillä syödään?
Meillä kolme teiniä jotka syövät enemmän kuin me aikuiset. Iltapaksi ei riitä puuro vaan sen lisäksi menee pari leipää ja hedelmää sekä maitoa, päivällisellä menee helposti kilo perunaa, makaronilaatikkoa menee kerralla koko vuuallinen (400g makaronia, jauhelihaa, munamaito).
Eikö teillä koskaan osteta mitään herkkuja?
-apJos antaisit lapsille vähemmän noin hiilaripitoista ruokaa ja lisäisit rasvan määrää, niin ruokaa menisi paljon vähemmän, koska nuo ruokasi ovat sellaisia, jotka vain lisäävät nälkää.
Enimmäkseen kaikissa näissä ohjeissa korostuu hiilarit, puuro ja itse tehty leipä/sämpylät.
Meillä syödään usein esim. munakkaita, smoothieta (rahkaa, marjoja yms). Muistaakseni mainitsin jo aloituksessani riittävän proteiinin ja hyvät rasvat. Omaan järkeeni ei mene, että ruokavalion rasva-ainekoostumus on nakkeja ja tarjoushauhelihaa, tarvitaan myös hyviä rasvoja.
Teineillä on pohjaton ruokahalu, munakas tai puuro ei vie nälkää, lisäksi tarvitsee esim. leipää missä kinkkua/juustoa ja kasviksia.
Ennen kuin joku kysyy niin teinimme ovat paljon liikkuvia, hoikkia ja lihaksikkaita, ylipainoa ei ole yhdelläkään.Uskon kyllä, että halvalla voi syödä JOS syö hiilaripainotteisesti ja yksipuolisesti. Kysyin miten syödä halvalla terveellisesti ja monipuolisesti, kaipaan vinkkejä.
-ap
No jätä ne herkut pois, joiden perään vinguit.
Leipää saa halvalla leipomoiden tehtaanmyymälöitä, täällä esim Fazerilla usein 3pss/1€. Näitä ”herkkuja” voi leipoa itse, jos oikein tekee makeaa mieli, esim. mustikkapiirakka itse poimituista marjoista. Lihaa ei kannata syödä, jos haluaa päästä halvalla.
Ei mitenkään, jos et halua luopua mistään mihin oot tottunu. Piste. Mitä ite eka kysyt ja sit kitiset, ettet halua luopua siitä ja siitä.
Mun mielestä ruoka on edullista jos tekee itse. Just laskin että meillä on menny tässä kuussa (21 päivän aikana) ruokaan 100 euroa (minä + 2 lasta). Tuossa on myös mun työpaikkalounaat mukana. Tosin muutama päivä oltiin reissussa jossa ruuat oli valmiina eikä ne kuulu tuohon 100 euroon. Lapset syö lounaan koulussa/eskarissa.
Syödään vanhan ajan peruskotiruokia: lasagnea, kanawokkia, uunimakkaraa ja muusia, jauhelihakeittoa, pinaattikeittoa. Hedelmiä menee banaani, omena, päärynä, appelsiini. Hyödynnän kaikki tarjoukset, en osta käytännössä ikinä normaalihintaista lihaa/kanaa. Ei syödä siemeniä tai pähkinöitä tosin. En osta nugetteja tai kalapuikkoja, eivät pidä nälkää. En osta myöskään jugurtteja. Rahkaa ostin ison kasan kun oli 15 senttiä purkki, säilyy pitkään päiväyksen jälkeenkin, sekaan marjoja jotka on poimittu aiemmin pakkaseen. Vaaleaa leipää en osta, leivon itse sämpylät. Ruisleipää menee paljon, se on halvinta Reissumiestä.
Ihan voitte vapaasti sanoa ettei ole mahdollista tai että syödään jotenkin huonosti. Itse koen että syödään hyvin eikä ainakaan nähdä nälkää, päinvastoin. Ollaan perusterveitä ja hoikkia, harvoin sairastellaan. Se tietysti on että kukaan meistä ei urheile aktiivisesti eli energian kulutus on pientä.
Monesti terveellisyydestä vouhkaavat ajattelevat että on pakko olla niitä siemeniä, pähkinöitä, avokadoja, kananrintafileitä. Terveenä voi kuitenkin pysyä oikein hyvin myös kaalilla, jauhelihalla, perunoilla ja mustikoilla. Eivät ole niin trendikkäitä ruokia, mutta lompakko kiittää ja kyllä niillä ennenkin pärjättiin.
Vierailija kirjoitti:
Kalastaminen, marjastaminen, leipominen jne. ovat monille mukavia harrastuksia. Ei työtä ja rääkkiä, niin kuin joku täällä väitti.
Silloin kun on aikaa ja marja- ja kalapaikoille pääsee suht helposti. Haluaisin tietää Helsingin alueella mistä pyydystettyä kaloja voi oikeasti syödä? Lähinnä onkimista ajattelin. Kysyn koska en tiedä ja haluaisin kalastaa. Tiedän että monet täällä kalastavat eivät syö saaliitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksi, juureksia ja muita vihanneksia saa edullisesti kun perustaa kasvimaan. Salaatit, kaalit, perubat, porkkanat, tomaatit ja kurkut ollaan joka kesä kasvatettu omalla kasvimaalla.
Parvekkeelle saakin melkoisen perunapellon.
Perunoita voi kasvattaa esim ämpärissä tai pesuvadissa, partsille vaan!
Ei se ole halpaa touhua. Mukavaa ja herkullista, mutta halvemmaksi tulee ostaa perunat kuin kasvattaa itse.
T. Kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette vegeile tai noudata mitään muutakaan humpuukki ruokavaliota vaan syötte ohan kunnon perus suomalaista kotiruokaa jonka perus traaka-aine on suomalainen peruna. Perunalla, puurolla ja itse leivotulla leivällä pääsee pitkälle, mutta sen lisäksi kannattaa ise sienestää ja marjastaa itselleen talven ajaksi säilöön. Kalaa saa kalastamalla järvestä.
Mulla ei ole metsää eikä järveä (eikä polkupyörää saati autoa) joten ostan bussi/junalipun sadan kilometrin päähän jotta pääsen ilmaiseksi sienestämään/marjastamaan/kalastamaan. Ennen sitä kipaisen ostamassa muutaman ämpärin mihin marjoja voi ilmaiseksi kerätä. Ja koska mulla ei ole onkea eikä mitään muutakaan virveliä kalastusta varten, joten sellainenkin pitänee ostaa (kalastusluvasta puhumattakaan) jotta saan ne kalat ilmaiset järvestä. Verkkokalastusta varten pitäisi sitten ostaa jo venekin. Samalla ostosreissulla pitää vielä muistaa hankkia pakastinkin, jotta saa nämä ilmaiset luonnonantimet talteen talven varalle.
Ihanan ilmaista.
Itse asun pk-seudulla joukkoliikenteen ulottuvilla (lähijunalle alle kilsa, bussilla pääsee lähemmäs). Hyvään marja/sienimetsään on 100m. En tiedä missä asut, mutta täällä siis maksaisi sen seutulipun. Nuuksiossa voi myös ilmaiseksi marjastaa, kalastaa mato-ongella jne. Seutulipun verran taas maksaa. Ämpäreitä voi taas jonotella ilmaiseksi, jos ei sitä paria euroa viitsi maksaa.
Pakastimen puute on toki ongelma, mutta niitäkin saa halvalla kierrätyskeskuksesta. Fb kirppiksiltä jopa ilmaiseksi välillä, jos vaan paikka löytyy minne laittaa ja raaskit pakun vuokrata kuljettamiseen (tuntiveloituksella noin 30e).
Harrastan tuota. Ei voi sanoa että olisi kannattavaa. Nuuksiossa on aina ollut aika monta muutakin marjastajaa. Kiva hakea sieni- ja mustikkapiirakka-aineet. Mutta seutulippun hinnalla ostaa enemmän kuin Nuuksiossa löytää saalista. Kotinurkiltakin ei ole kun pulkkosieniä. Tiedän kyllä, että jotkut syö niitäkin. Itse en uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yksipuoliselta kuulostaa nuo ruokavaliot, perunaa ja suomalaisia juureksia.
Onko jollain työssäkäyvällä aikaa leipoa kaikki perheet leivät, leivotteko myös ruisleipää?
Jos marjastatte niin mihin säilötte koko vuodelle riittävän määrän? Entä mistä löydätte aina punaisen lapun lihoja tai 5kg perunaa eurolla (täällä ei koskaan noin halpaa?
Meillä kolme teiniä jotka syövät enemmän kuin me aikuiset. Iltapaksi ei riitä puuro vaan sen lisäksi menee pari leipää ja hedelmää sekä maitoa, päivällisellä menee helposti kilo perunaa, makaronilaatikkoa menee kerralla koko vuuallinen (400g makaronia, jauhelihaa, munamaito).
-apJos antaisit lapsille vähemmän noin hiilaripitoista ruokaa ja lisäisit rasvan määrää, niin ruokaa menisi paljon vähemmän, koska nuo ruokasi ovat sellaisia, jotka vain lisäävät nälkää.
Enimmäkseen kaikissa näissä ohjeissa korostuu hiilarit, puuro ja itse tehty leipä/sämpylät.
Meillä syödään usein esim. munakkaita, smoothieta (rahkaa, marjoja yms). Muistaakseni mainitsin jo aloituksessani riittävän proteiinin ja hyvät rasvat. Omaan järkeeni ei mene, että ruokavalion rasva-ainekoostumus on nakkeja ja tarjoushauhelihaa, tarvitaan myös hyviä rasvoja.
Teineillä on pohjaton ruokahalu, munakas tai puuro ei vie nälkää, lisäksi tarvitsee esim. leipää missä kinkkua/juustoa ja kasviksia.
Ennen kuin joku kysyy niin teinimme ovat paljon liikkuvia, hoikkia ja lihaksikkaita, ylipainoa ei ole yhdelläkään.Uskon kyllä, että halvalla voi syödä JOS syö hiilaripainotteisesti ja yksipuolisesti. Kysyin miten syödä halvalla terveellisesti ja monipuolisesti, kaipaan vinkkejä.
-apNo jätä ne herkut pois, joiden perään vinguit.
Missä olen vinkunut herkkujen perään? Useimmissa perheissä lienee tapana joskus syödä jotain herkkuja, esim. lapsille karkkia viikonloppuna tms. Väittäisin että harvassa on ne lapset jotka eivät mitään herkkuja kaipaa.
Jos on useampi lapsi niin parin euron karkkipussi jokaiselle kerran viikossa tekee jos kymppejä kuukaudessa.
-ap
Kysymys oli, voiko syödä terveellisesti ja monipuolisesti satasella kuukaudessa. Kyllä voi, niinkuin moni vastauskin todistaa.
Mutta toki jos erityisesti haluaa syödä juurikin smoothieita, pähkinöitä, kalliita vihanneksia, kalliita kaloja, leipää runsailla leikkeleillä jne. niin varmasti ei pysty. Pitää oppia poimimaan terveellisiä ja halpoja raaka-aineita, niitä kyllä on ja monipuolisen ruokavalion voi niillä koostaa.
Terveellinen ruokahan on huomattavasti edullisempaa kuin herkut.
Mutta, tässä vinkkejä:
- osta päiväystuotteita alesta ja pakasta. Ainakin meidän Prismasta saa kaikki aletuotteet viimeisenä aukiolotuntina -60%. Esim. ruisleipäpussi maksaa tällöin TODELLA vähän.
- suosi satokauden tuotteita, ovat edullisia
- seuraa tarjouksia
- jätä herkut ostamatta! 400g karkkipussi maksaa monta euroa, sipsitkään ei ole halpoja. Pakastepitsoista plus muista eineksistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olen vinkunut herkkujen perään? Useimmissa perheissä lienee tapana joskus syödä jotain herkkuja, esim. lapsille karkkia viikonloppuna tms. Väittäisin että harvassa on ne lapset jotka eivät mitään herkkuja kaipaa.
Jos on useampi lapsi niin parin euron karkkipussi jokaiselle kerran viikossa tekee jos kymppejä kuukaudessa.
-ap
Kysyit alunperin voiko syödä monipuolisesti ja terveellisesti pienellä rahalla. Herkut eivät tähän määrittelyyn kuulu, vaikka onkin luonnollista, että välillä niitä tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette vegeile tai noudata mitään muutakaan humpuukki ruokavaliota vaan syötte ohan kunnon perus suomalaista kotiruokaa jonka perus traaka-aine on suomalainen peruna. Perunalla, puurolla ja itse leivotulla leivällä pääsee pitkälle, mutta sen lisäksi kannattaa ise sienestää ja marjastaa itselleen talven ajaksi säilöön. Kalaa saa kalastamalla järvestä.
Mulla ei ole metsää eikä järveä (eikä polkupyörää saati autoa) joten ostan bussi/junalipun sadan kilometrin päähän jotta pääsen ilmaiseksi sienestämään/marjastamaan/kalastamaan. Ennen sitä kipaisen ostamassa muutaman ämpärin mihin marjoja voi ilmaiseksi kerätä. Ja koska mulla ei ole onkea eikä mitään muutakaan virveliä kalastusta varten, joten sellainenkin pitänee ostaa (kalastusluvasta puhumattakaan) jotta saan ne kalat ilmaiset järvestä. Verkkokalastusta varten pitäisi sitten ostaa jo venekin. Samalla ostosreissulla pitää vielä muistaa hankkia pakastinkin, jotta saa nämä ilmaiset luonnonantimet talteen talven varalle.
Ihanan ilmaista.
Itse asun pk-seudulla joukkoliikenteen ulottuvilla (lähijunalle alle kilsa, bussilla pääsee lähemmäs). Hyvään marja/sienimetsään on 100m. En tiedä missä asut, mutta täällä siis maksaisi sen seutulipun. Nuuksiossa voi myös ilmaiseksi marjastaa, kalastaa mato-ongella jne. Seutulipun verran taas maksaa. Ämpäreitä voi taas jonotella ilmaiseksi, jos ei sitä paria euroa viitsi maksaa.
Pakastimen puute on toki ongelma, mutta niitäkin saa halvalla kierrätyskeskuksesta. Fb kirppiksiltä jopa ilmaiseksi välillä, jos vaan paikka löytyy minne laittaa ja raaskit pakun vuokrata kuljettamiseen (tuntiveloituksella noin 30e).
En usko tuota Helsingin hyvää marja- ja sienimetsää. Ehkä siellä sipoolta pöllityllä alueella.
En myöskään usko, että monikaan neuvoo omasta kokemuksesta, vaan teoriassa kuvittelee asiat.
Miehellä on paku ja marjastan. Tunti ei riitä pakastimen hakemiseen ja hyvät marjapaikat on kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan ilmaista.
En usko tuota Helsingin hyvää marja- ja sienimetsää. Ehkä siellä sipoolta pöllityllä alueella.
En myöskään usko, että monikaan neuvoo omasta kokemuksesta, vaan teoriassa kuvittelee asiat.
Miehellä on paku ja marjastan. Tunti ei riitä pakastimen hakemiseen ja hyvät marjapaikat on kaukana.Jos katsot ilmakuvaa Helsingistä, tai ylipäätään pk-seudusta, huomaat kyllä, että siellä on kohtuullisen paljon metsää. Yleensä metsissä on marjoja. Sieniä voi olla vaikeampi löytää, jos ei tiedä paikkoja.
Ja kyllä, marjastan pk-seudulla vuosittain kymmeniä litroja pakkaseen.
Juuri itse teen huomisen ruokaa/2pv työ lounaat.
Tomaatti herne kastike riisillä.
1prk herneitä (oli kaapissa, voi käyttää myos liotettuja) 0,7€
1prk tomaatti murskaa 0,9€
Sipuli 0,2€ (1€ 500g pussi)
1prk kikherneitä 1€
Valkosipulin kynsi 0,05€
Mausteet 0,05€ (suola, persilja, paprika ynm.)
Loraus öljyä 0,05€ (rypsiöljy 1l purkki alle 2€)
Riisiä lisukeeksi ja eilen leivotut sämpylät. Koko sämpylätaikinaan maksoi alle 2€. Riisi maksaa noin 2€ kg kuivana
Eli alle 3€ kastike josta riittää pitkälle. Hinnat ovat noin hintoja. Halvemmalla ja kalliimmalla saa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri itse teen huomisen ruokaa/2pv työ lounaat.
Tomaatti herne kastike riisillä.
1prk herneitä (oli kaapissa, voi käyttää myos liotettuja) 0,7€
1prk tomaatti murskaa 0,9€
Sipuli 0,2€ (1€ 500g pussi)
1prk kikherneitä 1€
Valkosipulin kynsi 0,05€
Mausteet 0,05€ (suola, persilja, paprika ynm.)
Loraus öljyä 0,05€ (rypsiöljy 1l purkki alle 2€)Riisiä lisukeeksi ja eilen leivotut sämpylät. Koko sämpylätaikinaan maksoi alle 2€. Riisi maksaa noin 2€ kg kuivana
Eli alle 3€ kastike josta riittää pitkälle. Hinnat ovat noin hintoja. Halvemmalla ja kalliimmalla saa tietenkin.
Ai niin laitonhan mukaan yhden porkkanan kun oli menossa nahjuseksi. Lisää siis 0,15€. Mutta vielä 3,10€ ylöspäin pyöristetyillä hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Toisessa viestissäsi.
Ja kuten monet ovat jo vastanneet, niin vähällä rahalla pystyy muodostamaan terveellisen ruokavalion, mutta sinä luultavasti et pysty, koska et ole selvästi valmis luopumaan esim. säännöllisistä karkkiostoksista. Muutenkin vaikuttaa siltä, että oletat muiden laskevan sinulle budjetin täysin samaan ruokavalioon, mitä nyt jo noudatat, mutta vain pienemmällä rahalla. Tajuat varmaan itsekin, että se ei ole mahdollista. Jos et suostu mistään luopumaan tai mitään tapoja muuttamaan, esim. jättämään karkit, sipsit jne. pois ja vaikkapa tilalle itse leivottua piirakkaa ja ehkä myös avoimin mielin suhtautuisit erilaisiin ulkoiluharrastuksiin kuten marjastukseen, sienestämiseen ja kalastamiseen jne., niin sitten sinä yksinkertaisesti et ole sellainen ihminen, joka pystyy säästämään ruokamenoissa. Eli jatka valitsemallasi tiellä äläkä valita muille.
No tuo 100 € kuussa on yksineläjän budjetti, ei perheen.