Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!

Vierailija
20.03.2018 |

100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).

Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.

Kommentit (227)

Vierailija
41/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pavut taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Soijarouhekin on pelastanut tilanteen usein.

Vierailija
42/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa

Vierailija kirjoitti:

No ei se taida riittää.

Lähimmäksi kuitenkin pääsis sillä kaalilla, erilaisilla juureksilla, voilla, kananmunilla ja tarjouslihoilla, sekä tarjousmuikuilla/silakoilla ja pakasteseitillä. Okei, pitää opetella tekee itse erilaisia ruokia näistä.

Pähkinät, luomu, tuoreet vihannekset, einekset, marjat ja maitotuotteet juustoineen jää hyllyyn tuolla budjetilla. Ei siihen kuole, mutta voisi sitä noitakin joskus syödä, saada vaihtelua ja monipuolisuutta.

Marjoista ei kannata viisastella köyhälle, pitää olla pakastin käytettävissä ja pääsy marjametsään.

Hyvä ja terveellinen ruoka on kallista ja jatkuva kitkuttaminen ja taiteilu kuluttaa ihmisen voimat ennen pitkää. Satunnainen pihistely voi olla ihan mukava harrastus, mutta kun tilanne jatkuu vuosia, siihen väsyy.

Hyvä ja terveellinen ruoka ei ole kallista. Jos näin luulet, sun kannattaisi selvittää mitä ihminen ravinnokseen tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että nämä ihmiset, jotka ei tule toimeen satasella kuussa syö aivan liikaa ruokaa ja liian usein. Luultavasti ostelevat paljon turhaa kuten herkkuja ja muita turjua välipaloja.

Onko tämä vitsi? Itse ostin juuri kaupan halvinta omenaa ja sain reilulla eurolla vain neljä kappaletta. Tietysti jos syö vain kaurapuuroa ja makaronia höystäen sen kerran viikossa tonnikalalla, niin aivan varmasti satanen riittää ja jää säästöönkin. Jos ostaa vihanneksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, maitotuotteita, niin saattaa satanen tehdä tiukkaa. Etenkin jos kulkee työmatkat jalan tai harrastaa liikuntaa.

Jos kaapit ovat täynnä kuiva-aineita, niin silloin 25 euroa viikossa riittää, mutta voiko silloin sanoa syövänsä satasella kuussa? Tuskin ne kaapin ainekset ilmaisia ovat olleet. 

Vierailija
44/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ideaa on syödä ykditoikkoista tylsää ruokaa?

Syöminen on elämän parhaita nautintoja.

Vierailija
45/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää reilu satanen kuussa viidelle hengelle. Tosin meillä on hyvät kuivakaappivarastot kerättynä, joita vain täydennetään, tämä pienentää jatkossa huomattavasti kuluja. Kaapissa on siis aina jauhot, hiutaleet, makaronit, pavut, soijarouhe, sokerit, säilykkeet, pähkinät, siemenet, mausteet, näkkileivät, kahvi, tee ym. Perunat omasta maasta ja leipä ja leivonnaiset tehdään itse. Samoin marjat, sienet ja raparperi ym. ovat ilmaisia pakastimesta ja niitä syödäänkin päivittäin. Juomana käytämme pääasiassa vettä tai omatekoista mehua. Viikossa kuluu n. 20-40e ruokaan ja kaupassa käydään yleensä vain kerran viikon aikana.

Laitan tähän esimerkin viime ostoskierrokselta:

Omena, appelsiini, kurkku, tomaatti, varsiselleri, jäävuorisalaatti, paprika, kesäkurpitsa, sipuli, porkkana, palsternakka, kananmuna, juusto, juustoraaste, jauheliha, seiti, Keiju, maitorahka, maustamaton jugurtti ja kahvimaito. Yhteensä 22 euroa ja risat.

Viikon ruokina pari erilaista keittoa, makaronilaatikko, sienipizza ja munakas. Samaa ruokaa syödään parina päivänä. Aikuiset syövät yleensä kolmesti päivässä ja lapsilla on lisäksi pari välipalaa. Aamu- ja iltapala on puuroa marjoilla tai omatekoista leipää tai piirakkaa.

Vierailija
46/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ideaa on syödä ykditoikkoista tylsää ruokaa?

Syöminen on elämän parhaita nautintoja.

Ei suinkaan yksitoikkoista ja tylsää. Yksinkertaisista aineista pystyy tekemään ruokaa, josta nauttii.  Ei pidä kaavoihin kangistua, vaan käyttää mielikuvitusta ruuanvalmistuksessa.

Vierailija
47/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kamalaa, jos joutuisi piristämään ruuasta. Onneksi ei tarvitse ja ostetaan sitä, mitä mieli tekee, mutta ei koskaan eineksiä.

Onneksi torilla on hyvä kalakauppias ja hallissa ehkä Suomen paras lihakauppa Reinin liha.

Vierailija
48/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette vegeile tai noudata mitään muutakaan humpuukki ruokavaliota vaan syötte ohan kunnon perus suomalaista kotiruokaa jonka perus traaka-aine on suomalainen peruna. Perunalla, puurolla ja itse leivotulla leivällä pääsee pitkälle, mutta sen lisäksi kannattaa ise sienestää ja marjastaa itselleen talven ajaksi säilöön. Kalaa saa kalastamalla järvestä.

Mulla ei ole metsää eikä järveä (eikä polkupyörää saati autoa) joten ostan bussi/junalipun sadan kilometrin päähän jotta pääsen ilmaiseksi sienestämään/marjastamaan/kalastamaan.  Ennen sitä kipaisen ostamassa muutaman ämpärin mihin marjoja voi ilmaiseksi kerätä. Ja koska mulla ei ole onkea eikä mitään muutakaan virveliä kalastusta varten, joten sellainenkin pitänee ostaa (kalastusluvasta puhumattakaan) jotta saan ne kalat ilmaiset järvestä. Verkkokalastusta varten pitäisi sitten ostaa jo venekin. Samalla ostosreissulla pitää vielä muistaa hankkia pakastinkin, jotta saa nämä ilmaiset luonnonantimet talteen talven varalle.

Ihanan ilmaista.

Vierailija
49/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset laatikot, pataruuat, pastat, keitot, munakkaat, pizza, puuro ... nämä halpoja konkreettisia vinkkejä.

Aineksista pavut, linssit, soijarouhe, juurekset, kanankoivet, liha ja kana tarjouksesta, kala pakasteesta, samoin vihannekset, sesongin hedelmät, itse keräten marjat ja sienet, jauhot, hiutaleet, kohtuudella tarjousjuustoa, kananmunat. Jos ei näistä saa monipuolista ja terveellistä, on kyllä mielen köyhyyttä.

Ja tekee isoja settejä pakkaseenkin.

Vierailija
50/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksi, juureksia ja muita vihanneksia saa edullisesti kun perustaa kasvimaan. Salaatit, kaalit, perubat, porkkanat, tomaatit ja kurkut ollaan joka kesä kasvatettu omalla kasvimaalla.

Parvekkeelle saakin melkoisen perunapellon.

Vierailija
51/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksi, juureksia ja muita vihanneksia saa edullisesti kun perustaa kasvimaan. Salaatit, kaalit, perubat, porkkanat, tomaatit ja kurkut ollaan joka kesä kasvatettu omalla kasvimaalla.

Parvekkeelle saakin melkoisen perunapellon.

Perunan voi jättää syömättäkin, ravinnoton juures se on.

Vierailija
52/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitä mummosi söisi. Perinteinen suomalainen ruoka on edullista. Jos herkkuja tekee mieli, niin leivo.

Vierailija
53/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette vegeile tai noudata mitään muutakaan humpuukki ruokavaliota vaan syötte ohan kunnon perus suomalaista kotiruokaa jonka perus traaka-aine on suomalainen peruna. Perunalla, puurolla ja itse leivotulla leivällä pääsee pitkälle, mutta sen lisäksi kannattaa ise sienestää ja marjastaa itselleen talven ajaksi säilöön. Kalaa saa kalastamalla järvestä.

Mulla ei ole metsää eikä järveä (eikä polkupyörää saati autoa) joten ostan bussi/junalipun sadan kilometrin päähän jotta pääsen ilmaiseksi sienestämään/marjastamaan/kalastamaan.  Ennen sitä kipaisen ostamassa muutaman ämpärin mihin marjoja voi ilmaiseksi kerätä. Ja koska mulla ei ole onkea eikä mitään muutakaan virveliä kalastusta varten, joten sellainenkin pitänee ostaa (kalastusluvasta puhumattakaan) jotta saan ne kalat ilmaiset järvestä. Verkkokalastusta varten pitäisi sitten ostaa jo venekin. Samalla ostosreissulla pitää vielä muistaa hankkia pakastinkin, jotta saa nämä ilmaiset luonnonantimet talteen talven varalle.

Ihanan ilmaista.

Itse asun pk-seudulla joukkoliikenteen ulottuvilla (lähijunalle alle kilsa, bussilla pääsee lähemmäs). Hyvään marja/sienimetsään on 100m. En tiedä missä asut, mutta täällä siis maksaisi sen seutulipun. Nuuksiossa voi myös ilmaiseksi marjastaa, kalastaa mato-ongella jne. Seutulipun verran taas maksaa. Ämpäreitä voi taas jonotella ilmaiseksi, jos ei sitä paria euroa viitsi maksaa.

Pakastimen puute on toki ongelma, mutta niitäkin saa halvalla kierrätyskeskuksesta. Fb kirppiksiltä jopa ilmaiseksi välillä, jos vaan paikka löytyy minne laittaa ja raaskit pakun vuokrata kuljettamiseen (tuntiveloituksella noin 30e).

Vierailija
54/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalla ne irlantilaisetkin selvisi aikoinaan. Perunaa saa n. 60-70 senttiä kilo, eli muutamalla eurolla ostaa jo melkoisen määrän perunaa. Kuivattuja linssejä saa todella halvalla, 400g maksaa reilun euron. Tuosta saa jo valtavan padallisen linssikeittoa, heittää vain mausteita sekaan. Linssit ovat myös ravinteikkaita ja todella terveellisiä.

Aamupalaksi puuroa, jos ei satu olemaan itsepoimittuja marjoja pakkasessa, kelpaa suolan ja rasvan kanssa. 

Makaroni on toki halpaa, mutta ylläolevat ruoat ovat täyttävämpiä ja ravinteikkaampia ja nekin todella halpoja. 

Lasketaanpa sitten vähän.

1 kg kaurahiutaleita n. euron (saa jopa alle)

4 kiloa perunaa n. 3 euroa

2 purkkia linssejä n. 3 euroa.

500g voita n. 2,5 euroa

Suolaa n. 50 senttiä

Yhteensä 10 euroa ja tuolla syö jo monta päivää useampi ihminen. Esim. kilosta kaurahiutaleita tekee yli 25 annosta puuroa, siinä on siis kuuden päivän aamupala koko porukalle. Puolikkaasta linssipurkista tekee  keiton n. kuudelle hengelle, joten kahdesta purkista riittää arjeksi vaikkapa lounaat koko neljän hengen perheelle, viikonloppuna voi syödä vaikka ranskalaisia.

Jos ostaa vielä jauhoja (1kg alle euron) ja vaikka 10 pussia kuivahiivaa n. 1,50e niin reilulla parilla eurolla leipoo jo tuohon keiton lisukkeeksi ja välipalaksi leipää. 

Lisäksi vaikkapa kananmunia, reilulla eurolla saa jo 10, joita voi sitten syödä vaikka viikonloppuna herkkuaamupalana leivän kanssa. 

Viikossa siis periaatteessa pärjäisi n. 15 eurolla (ylöspäin pyöristettynä), neljän viikon budjetti 60 euroa. Suolaa ei toki joka viikko edes tarvitse ostaa, joten siitäkin jää muutama euro säästöön. 

Ylijäävällä rahalla voi sitten ostaa vaikka erilaisia tarjouksessa olevia vihanneksia ja juureksia, niin ruokaan saa vaihtelua. Esim. sipulit maksavat reilun euron kilo, niillä saa mukavasti makua lisättyä ruokiin, perunasipulisekoituksenkin voi sitten tehdä ihan omasta takaa.

Tsemppiä! 100 euroa ei ole kuussa paljon, mutta riittää kyllä kun tarkkaan laskee ja tekee ruoat alusta alkaen itse.

Vierailija
55/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vastaus ei mitenkään. Pelkkiin salaattivehkeisiin menee pari sataa per kk. 5henkee niin ruokaan menee 500€/kk ja täts it.

Vierailija
56/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No emme satasella pärjää, mutta olemmekin 7 henkinen perhe. Meillä syödään paljon:

- pataruokia: juureksia ja lihaa pataan ja haudutellaan uunissa

- pastoja: kasviksia pakkasesta, alennuslihaa/kanaa tai soijarouhetta, makaronia, kermasta tai tomaattimurskasta kastike, papuja välillä mukaan myös

- keittoja: milloin mitäkin, mutta halpoja juureksia voi hyödyntää, samoin papuja, linssejä jne

- munakkaita: täytteeksi kaikkea, mitä on jäänyt

- samalla konseptilla leivotaan pizzaa

- leipä tehdään itse, myös esim jämäperunamuusista tehdään rieskaa

- puuroa aamupalalla ja iltapalalla

- kasvistortilloja, itse tehdään letut ja kastikkeet, täyte soijarouheesta tai pavuista

- kauden vihanneksia ja hedelmiä tarjousten mukaan, esim talvella syötiin paljon mandariinejä, kun olivat halpoja

- joskus ostetaan epäterveellisiä herkkuja, mutta maltillisesti. Pullan leipominen on melko halpaa.

- marjat ja sienet kesällä ja syksyllä kerätään itse pakkaseen

Tänään ostin tarjousmandariineja 2-3 pvän satsin 2€  - 70cnt/pvä eli aika paljon päiväbudjetista (3€).

Vierailija
57/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan ilmaista.

Itse asun pk-seudulla joukkoliikenteen ulottuvilla (lähijunalle alle kilsa, bussilla pääsee lähemmäs). Hyvään marja/sienimetsään on 100m. En tiedä missä asut, mutta täällä siis maksaisi sen seutulipun. Nuuksiossa voi myös ilmaiseksi marjastaa, kalastaa mato-ongella jne. Seutulipun verran taas maksaa. Ämpäreitä voi taas jonotella ilmaiseksi, jos ei sitä paria euroa viitsi maksaa.

Pakastimen puute on toki ongelma, mutta niitäkin saa halvalla kierrätyskeskuksesta. Fb kirppiksiltä jopa ilmaiseksi välillä, jos vaan paikka löytyy minne laittaa ja raaskit pakun vuokrata kuljettamiseen (tuntiveloituksella noin 30e).

Seutulippu edestakaisin maksaa 11 euroa. Sillä saa jo aika ison pussin pakastemustikoita eikä tarvi käyttää koko päivää etsimiseen

Vierailija
58/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan ilmaista.

Seutulippu edestakaisin maksaa 11 euroa. Sillä saa jo aika ison pussin pakastemustikoita eikä tarvi käyttää koko päivää etsimiseen

No aika monella on kk lippu muutenkin. Ja jos ei, niin ehkä sisäiselläkin pääsee. Kyllä kaikissa pk seudun kunnissa (no Kauniaisten tilanteesta en ole varma) on marjametsää. Ja kalastaakin pystyy.

Vierailija
59/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No emme satasella pärjää, mutta olemmekin 7 henkinen perhe. Meillä syödään paljon:

- pataruokia: juureksia ja lihaa pataan ja haudutellaan uunissa

- pastoja: kasviksia pakkasesta, alennuslihaa/kanaa tai soijarouhetta, makaronia, kermasta tai tomaattimurskasta kastike, papuja välillä mukaan myös

- keittoja: milloin mitäkin, mutta halpoja juureksia voi hyödyntää, samoin papuja, linssejä jne

- munakkaita: täytteeksi kaikkea, mitä on jäänyt

- samalla konseptilla leivotaan pizzaa

- leipä tehdään itse, myös esim jämäperunamuusista tehdään rieskaa

- puuroa aamupalalla ja iltapalalla

- kasvistortilloja, itse tehdään letut ja kastikkeet, täyte soijarouheesta tai pavuista

- kauden vihanneksia ja hedelmiä tarjousten mukaan, esim talvella syötiin paljon mandariinejä, kun olivat halpoja

- joskus ostetaan epäterveellisiä herkkuja, mutta maltillisesti. Pullan leipominen on melko halpaa.

- marjat ja sienet kesällä ja syksyllä kerätään itse pakkaseen

Tänään ostin tarjousmandariineja 2-3 pvän satsin 2€  - 70cnt/pvä eli aika paljon päiväbudjetista (3€).

Parhaimmillaan niitä on meidän kaupasta saanut 70cnt/kilo. Kilon toki saa syötyä päivässä, mutta ei se terveellisen ruokavalion kannalta ole tarpeellista.

Vierailija
60/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin parhautta. Usein ihminen elää sen mukaan mitä rahaa on. Itselläni tonni kuussa tuhlausrahaa ei ole riittänyt vaikka olen sinkku enkä osta vaatteita. Ja olen hämmästellyt kun ei jää rahaa säästöön.

Olen kiitollinen kaikista neuvoista ja hävettää oma tyhmyys.