Olen masentunut ja yritän suorittaa viimeistä työharjoittelua.. huonostihan se alkoi :'(
En saanut yöllä nukutuksi kun jännitti niin paljon, sitten aamulla lähdin kuitenkin paikalle, mutta en siinä jännityksessä löytänyt perille jolloin tuli pieni paniikki ja aloin itkeä.. sitten livistin äkkiä kotiin ja laitoin viestin, että olen sairaana ja yritän päästä huomenna.. miten minä selviän :'( harjoittelua olisi n.8 viikkoa ja sitten valmistuisin jos vain saisin itseni pakotettua sinne paikalle :(
Kommentit (23)
nyt illalla menet katsomaan paikan valmiiksi niit osaat huomenna mennä
Nyt menet sinne huomenna!
Lähde ajoissa ja mene vaikka tänään katsomaan paikan etukäteen niin osaat satavarmasti huomenna paikalle.
Ihan oikeasti, tällaisia ovat meidän tulevaisuutemme toivot...
Mieti sitä, että 8 viikkoa. Kesä tulee ja sinä valmistut ja elämä hymyilee. Pinnistä. Saat olla huono ja tumpelo ja välillä ok, mutta kun olet siellä, niin valmistut, jos olet kotona pää tyynyssä niin et valmistu.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan sun mielestä on ihan itse valinnut masennuksensa ja pelkotilansa? Susta ei sitä toivoa löydy sitäkään vähää. Ap:lle tsemppiä 8 viikkoa menee nopeasti :)
Ei me kaikki olla jotain ulodpäinsuuntautuneita ekstroverttejö, eikä tarvikaan olla! Silti ollaan yjtä älykkäitä, kuin muutkin.
Ap: Kaikki onnistuu huomenna varmasti hyvin! Nuku nyt ensin vaikka univelat pois, niin et jännitä ensi yötä. Sitten menet aamulla tosi aikaisin paikalle, niin ehdit varmasti löytää perille.
Kaikki järjestyy kyllä ja oon ihan varma, että sulla on tosi kivoja työkavereita!
Minullakin oli kerran vaikeuksia löytää paikka, johon mennä harjoitteluun. Menin sitten viereisestä paikasta kysymään missä mahtaisi olla kyseinen paikka ja kyllä se sitten löytyi. Etukäteen kannattaa käydä vilkaisemassa, jos se on mahdollista, niin on luottavaisempi olo tositilanteessa.
Alku on kaikessa aina hankala ja itsensä tuntee niin vieraaksi oudossa ympäristössä. Kannattaa muistaa, että kaikesta tulee arkipäiväistä kun asiaa toistaa riittävän monta kertaa, myös harjoittelupaikkaan menemisestä.
Tsemppiä! Käy tänään vaikka illalla tsekkaamassa se paikka, että osaat huomenna perille :) noin minä teen, olen samanlainen jännittäjä. Poistamalla "oikeat" jännityksen ja epävarmuuden aiheuttajat - siis juurikin esimerkiksi paikan sijainti, on helpompaa selvitä sitten niiden "turhien" jännityksen aiheuttajien kanssa! Itsellä siis sosiaalisten tilanteiden pelko ja stressaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä ei normaalilla ihmisellä käy mielessäkään.
Ajattele aikaa taaksepäin, kuinka nopeasti edelliset 8 viikkoa ovat kuluneet. Yhtä nopeasti harjoittelukin menee ohi! Itse myös olen nykyään kertonut ihan avoimesta harjoittelupaikoissa että jännitän, se helpottaa varmasti työntekijöitäkin suhtautumaan sinuun oikealla tavalla :) omalla kohdallani kuvittelen ainakin, että kun kerron jännittäväni, niin muut eivät sitten tulkitse käytöstäni epäkohteliaisuudeksi tai kiinnotuksen puutteeksi tms.
Selviät kyllä harjoittelustasi! Lähetän positiivista energiaa sinulle <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan sun mielestä on ihan itse valinnut masennuksensa ja pelkotilansa? Susta ei sitä toivoa löydy sitäkään vähää. Ap:lle tsemppiä 8 viikkoa menee nopeasti :)
En minä sano, että masennus olisi valinta. Vaan että on niin avuton, että eksyy työmatkalla ja saa paniikin siitä. Ei se ole masennukseen liittyvää, vaan ihan luonteessa.
Jos eksyy, soittaa työpaikalle ja kysyy ohjeita. Tai katsoo google mapsista. Tai kysyy joltain.
Jos taas on niin paha masennus, ettei mihinkään kykene, kyllä itsensä pitäisi parantaa kunnon sairasloman kautta.
Toivottavasti ap olet jo ammattiapua saanut ongelmiisi. Hienoa että opiskelet ja näin, mutta kannattanee panostaa omaan kuntoutumisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei me kaikki olla jotain ulodpäinsuuntautuneita ekstroverttejö, eikä tarvikaan olla! Silti ollaan yjtä älykkäitä, kuin muutkin.
Ap: Kaikki onnistuu huomenna varmasti hyvin! Nuku nyt ensin vaikka univelat pois, niin et jännitä ensi yötä. Sitten menet aamulla tosi aikaisin paikalle, niin ehdit varmasti löytää perille.
Kaikki järjestyy kyllä ja oon ihan varma, että sulla on tosi kivoja työkavereita!
Tämän yo. tekstin kirjoittanyt introvertti täsmentää vielä, että tuli sitten kiireessä saatua tekstiin aikaiseksi oikein rutkasti kirjoitusvirheitä ekaan kappaleeseen. Pahoittelen!
Ap: Toivotan sulle kaikkea hyvää - asiat kyllä järjestyy hyvin päin ☺
Tiedän tunteen. Mutta mieti että olet saanut tuon paikan, mikä voitto ja nyt se harjoittelu meni miten vaan niin 8 viikkoa ja saat paperit. Mistä tiedät vaikka olisikin iloinen yllätys se kokemus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän yo. tekstin kirjoittanyt introvertti täsmentää vielä, että tuli sitten kiireessä saatua tekstiin aikaiseksi oikein rutkasti kirjoitusvirheitä ekaan kappaleeseen. Pahoittelen!
Introverttiyden taakse ei voi piiloutua, jos ei suutaan saa sen verran auki, että pyytää vaikkapa neuvoja, kuinka työpaikalle löytää. Kyllä introvertinkin pitää alkeellisesta kommunikaatiosta selvitä kanssaihmisten kanssa, jotta yleensäkään voi työelämässä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttiyden taakse ei voi piiloutua, jos ei suutaan saa sen verran auki, että pyytää vaikkapa neuvoja, kuinka työpaikalle löytää. Kyllä introvertinkin pitää alkeellisesta kommunikaatiosta selvitä kanssaihmisten kanssa, jotta yleensäkään voi työelämässä olla.
Ei kyse ole introverttiydestä, vaan arkuudesta, ne ovat ihan eri asioita. Arkuus on myös persoonan ominaisuus, joka on synnynnäistä kuten introverttiyskin. Arkuuden kanssa voi oppia elämään ja siitä voi jopa oppia saamaan hyötyä irti joissain tilanteissa (toisten vaikeuksien ymmärtäminen on helpompaa). Arkuus ei ole synti, eikä huonoutta, se on vain ominaisuus.
Jokainen oppii omalla tahdillaan, hyvä vain, että olemme erilaisia. Kyllä työn oppii tekemään, vaikka alkuun jännittäisikin. Ei tarvitse olla maailman rohkein kaikessa, ollakseen hyvä työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole introverttiydestä, vaan arkuudesta, ne ovat ihan eri asioita. Arkuus on myös persoonan ominaisuus, joka on synnynnäistä kuten introverttiyskin. Arkuuden kanssa voi oppia elämään ja siitä voi jopa oppia saamaan hyötyä irti joissain tilanteissa (toisten vaikeuksien ymmärtäminen on helpompaa). Arkuus ei ole synti, eikä huonoutta, se on vain ominaisuus.
Jokainen oppii omalla tahdillaan, hyvä vain, että olemme erilaisia. Kyllä työn oppii tekemään, vaikka alkuun jännittäisikin. Ei tarvitse olla maailman rohkein kaikessa, ollakseen hyvä työntekijä.
Arkuus, ujous jne eivät ole syntejä, ei kukaan niin väittänytkään. Mutta silti alkeellinen kommunikaatio täytyy kyetä hoitamaan, muuten ei ole valmis edes työharjoitteluun.
Olen introvertti, mutta todellakin kykenen selviytymään arkisista asioista niin töissä kuin vapaa-ajalla, ja tulen ihmisten kanssa sujuvasti toimeen :D Älkää nyt jestas sotkeko introvertti /ekstrovertti ominaisuuiksia tähän. Jännittäminenkin on ihan normaalia ja sitä kokee suurin osa, ainakin joskus.
Ap:n ongelmat ovat paljon paljon syvemmällä.
Se on tosiaan hyvä, että käy tutustumassa etukäteen paikan sijaintiin ja varmistaa samalla kulkuyhteydet, jotta sitten on ajoissa paikalla.
Päivä alkaa varmasti hyvin, kun tiedostat mihin olet menossa ja tiedät olevasi ajoissa.
..enkä usko että kyseisen henkilön kohdalla on kyse isoista ongelmista.
Toiset jännittävät uusia tilanteita ja paikkoja.
En näe siinä syytä isommille ongelmille.
Molemmat asiat kuitenkin pystyy voittamaan.
Jos oikeasti jännität niin paljon, ettet saa nukuttua niin voisitko kysyä lääkärilta mietoja unilääkkeitä harjoittelun ajaksi? (vai onko tämä unettomuus vain alkujännityksestä johtuvaa ja menee pian ohi?)
Minulla vaikuttaa nukkumattomuus sen, että käytös alkaa itselläkin olemaan sinun kuvailemasi kaltaista. Olisi ensiarvoisen tärkeää, että saisit harjoittelun ajan nukuttua joka yö kunnolla, että jaksat harjoittelun läpi. Jännittäminen ja tsemppaaminen vie voimia ja jos ne eivät palaudu nukkumalla, niin vointisi voi huonontua nopeastikin. Hyvin nukkuneena taas jaksaa yllättävän paljon ja vaikka mitä. Tsemppiä!!
Menet huomenna. Sä pystyt siihen!