Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!

Vierailija
20.03.2018 |

100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).

Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.

Kommentit (227)

Vierailija
121/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vinkkejä: https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/toimittaja-testasi-riittaako-50-euroa-…

No just joo, "työpaikalla on tänään ilmainen brunssi!" "Ostin aitoa Pecorinoa halvempaa juustoraastetta pastaan"... jne Useimmat perusruoka-aineet oli jo kotona valmiina. "Tulipa ostokset halvaksi!".

Aivan.

Vierailija
122/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TTA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunalla ne irlantilaisetkin selvisi aikoinaan. Perunaa saa n. 60-70 senttiä kilo, eli muutamalla eurolla ostaa jo melkoisen määrän perunaa. Kuivattuja linssejä saa todella halvalla, 400g maksaa reilun euron. Tuosta saa jo valtavan padallisen linssikeittoa, heittää vain mausteita sekaan. Linssit ovat myös ravinteikkaita ja todella terveellisiä.

Aamupalaksi puuroa, jos ei satu olemaan itsepoimittuja marjoja pakkasessa, kelpaa suolan ja rasvan kanssa. 

Makaroni on toki halpaa, mutta ylläolevat ruoat ovat täyttävämpiä ja ravinteikkaampia ja nekin todella halpoja. 

Lasketaanpa sitten vähän.

1 kg kaurahiutaleita n. euron (saa jopa alle)

4 kiloa perunaa n. 3 euroa

2 purkkia linssejä n. 3 euroa.

500g voita n. 2,5 euroa

Suolaa n. 50 senttiä

Yhteensä 10 euroa ja tuolla syö jo monta päivää useampi ihminen. Esim. kilosta kaurahiutaleita tekee yli 25 annosta puuroa, siinä on siis kuuden päivän aamupala koko porukalle. Puolikkaasta linssipurkista tekee  keiton n. kuudelle hengelle, joten kahdesta purkista riittää arjeksi vaikkapa lounaat koko neljän hengen perheelle, viikonloppuna voi syödä vaikka ranskalaisia.

Jos ostaa vielä jauhoja (1kg alle euron) ja vaikka 10 pussia kuivahiivaa n. 1,50e niin reilulla parilla eurolla leipoo jo tuohon keiton lisukkeeksi ja välipalaksi leipää. 

Lisäksi vaikkapa kananmunia, reilulla eurolla saa jo 10, joita voi sitten syödä vaikka viikonloppuna herkkuaamupalana leivän kanssa. 

Viikossa siis periaatteessa pärjäisi n. 15 eurolla (ylöspäin pyöristettynä), neljän viikon budjetti 60 euroa. Suolaa ei toki joka viikko edes tarvitse ostaa, joten siitäkin jää muutama euro säästöön. 

Ylijäävällä rahalla voi sitten ostaa vaikka erilaisia tarjouksessa olevia vihanneksia ja juureksia, niin ruokaan saa vaihtelua. Esim. sipulit maksavat reilun euron kilo, niillä saa mukavasti makua lisättyä ruokiin, perunasipulisekoituksenkin voi sitten tehdä ihan omasta takaa.

Tsemppiä! 100 euroa ei ole kuussa paljon, mutta riittää kyllä kun tarkkaan laskee ja tekee ruoat alusta alkaen itse.

No ei riitä mihinkään 100€/kk, jos ruoasta puhutaan Suomessa. Tämä siis sillä oletuksella, ettei ole tuettua työpaikkalounasta, lounasseteleitä, ei käy syömässä muualla, kuten sukulaisten tai tuttavien luona päivittäin.

Monet myös viettävät aktiivista elämää, kuten treenaavat vapaa-ajalla --> energiankulutus on varsin korkea. Myös fyysinen työ ja ulkotyö kuluttaa virtaa ihan eri tavalla kuin istumatyö. Tällaiseen fyysisen työn taikka aktiivisen vapaa-ajan energiankulutukseen ei perinteinen n. 2000kcal/vrk-taso riitä ollenkaan ts. ruokaa menee enempi kuin perustallaajalla. Lisäksi aktiiviliikkuminen huuhtoo kehosta vitamiineja ja kivennäisiä ajan mittaan hikoilun yms. aineenvaihdunnan mukana, joten ravinnon on syytä olla monipuolista ja ehkä myös tukea ravinnonsaantia ottamalla lisävitamiinit ja -kivennäiset purkista.

Realistisempi arvio on n. 300 eur/kk yksinasuvan aikuisen ruokakuluihin yms. päivittäistavaroihin. 300-400 eurolla/kk pärjää normaaliaikuinen, joka syö 3-4 ateriaa päivässä ja ostaa tavanomaisia tuotteita hypermarket-tasoisesta kaupasta.

Pienet lähikaupat ovat lähes järjestäin kalliita Suomessa, koska pienemmän mestan on myytävä suurempia enemmän suhteellisesti järkevien katteiden saavuttamiseksi. Vastaavasti kun pienempi kauppa ei voi kilpailla absoluuttisen myyntimäärän kanssa suurempaa vastaan, myyntihinnat ovat suurempaa kauppaa korkeammat. Vastaavasti pienten kauppojen valikoima on suppea ja joidenkin tuotteiden saatavuus rajallinen tai olematon.

Mikäli aamupalana on pelkkä puuro ilman leipää tai muuta, niin se ei nälkää kauaa pidä useimmilla. Sitä paitsi alkaa käydä todella yksitoikkoiseksi, jos päivästä toiseen pitää syödä pastaa/perunaa + juureksia tai linssejä, kuten näissä esimerkeissä aina jankataan, että osta juureksia ja sitä ja tätä säilykettä ja vedä niitä päiväkausia. Joopajoo. Maultaan ovat nuo edellä mainitut ovat luokkaa aaltopahvi vaikken siis pahvia olekaan syönyt, mutta keittiössä joskus viihtynyt.

Merkittävää säästöä ei edes voi tehdä vaikka ostaisi perunaa 4kg:n säkin tai sipuleita 1kg:n kerralla. Hinta ei juuri eroa pienempiin määriin verrattuna eivätkä esim. tuoreet vihannekset ole yleensä tarjouksessa tai jos ovat, niin "säästö" on nimellistä. Ehkä lihassa ja kalassa voi jotain säästöä tehdäkin jahtaamalla tarjouksia? Toisaalta, kuka viitsii/jaksaa koluta kauppoja tarjousten perässä? Myös aika on rahaa eikä ehkä maksa vaivaa mennä muutaman sentin takia toiseen kauppaan saatika polttaa bensaa jonkin tarjouksen vuoksi. Säästö menee useimmiten jo bensakuluihin.

Joku voi kai säästää leipomalla leivät tai pullat itse? Sipulit alkavat myös itää (vaikka olisivat pimeässä ja viileässä) koska sipuleita ei pysty käyttämään kovin montaa kerralla. Itäneitä sipuleita sitten taas on inhaa käyttää, koska ovat itäneitä.

Tiivistit aika hyvin mun kokemuksen. Vaikka miten tikistää, niin terveellisestä ravinnosta menee helposti 300 e kuussa vähintään per nenä. Jos ei ole autoa, kasvimaata, eikä pysty marjastamaan, eikä hyötymään sukulaisista, yms.

Mullakin lähellä vain suhteellsien kalliita kauppoja, joten pitäisi edullisempia ruoka lähteä hakemaan kauempaa julkisilla ja pyörällisen laukun kanssa.

Perunoiden ja sipulien ostaminen isoina säkkeinä ei toimi ellei ole niille sopivaa pimeää kylmätilaa. Meillä ei ole kerrostalossakaan enää kylmätilaa kellarissa. Jos peruna itää, minkä se tekee jääkaapissakin tosi sukkelaan, niin siinähän ei enää ole ravintoaineitakaan.

Samoin kalaa saisi edullisesti isoina annoksina, mutta säilyttämiseen pitäisi olla kunnolla pakastetilaa tai pistäisi pystyä valmistamaan kaikki kala ja sitten pakastaa annoksina. Köyhällä ei yleensä ole isoa pakastinta ja meillä ei edes ole liesituuletinta talossa, joten kalan valmistaminen on usein mahdotonta, koska sitä lemua ei saa pois päiväkausiin kämpästä. Silakkaa en voisi edes kuvitella valmistamani tässä talossa.

Varakkaan ja vähävaraisen ero on juuri siinä, että varakkaalla on aina vaihtoehtoja, on pelit, vempeleet ja suhteet. Köyhällä ei ole. Se rajoittaa edullisesti elämistä.

Pelkkää selittelyä sinulla.

Ai niinkö? Sinä varmaan ratkaiset kaikki ongelmani sitten. Kerropa miten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa nyt ihan oikeasti yhden hengen noin 1800-2000 kcal/vrk/30 vrk ruokavalio tänne, jos sen satasella saa. Eikä mitään "kaapista löytyy" tai "kaikilla on pakkasessa" tai "kun kasvattaa itse/sienestää/kalastaa" -juttuja. Ihan selkeästi kaikki ainekset 4-5 ruokailuun päivässä. Kaikilla paikkakunnilla ei myöskään ole Prismaa, joten -60% ei ole kaikille vaihtoehto. Kyllä nämä pitäisi laskea normaaleista hinnoista, ei minkään Hurstin ruokakassin pohjalta.

Näissä kummasti aina unohtuu se, että niistä kolme vuotta kaapissa olleista mausteista on maksettu, kuiva-aineet on maksettu, äiti toi viime viikolla korillisen ruokaa ja harva pystyy sellaiseen omavaraisuuteen, että mitään itse kerättyä tai kasvatettua olisi kaapeissa ympäri vuoden. Marjoja olen minäkin poiminut, mutta jos niitä joka ilta syö, niin ei ne kestä kuin kuukauden. 

Vierailija
124/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu että nämä ihmiset, jotka ei tule toimeen satasella kuussa syö aivan liikaa ruokaa ja liian usein. Luultavasti ostelevat paljon turhaa kuten herkkuja ja muita turjua välipaloja.

Tai sitten heillä on ruoka-allergioita ja suolistosairauksia, joten ei voi osta halpaa mättökamaa.

Koitapa suunnitella halpa ja terveellinen ruokalista, jossa ei ole maitotuotteita, viljoja (sis. perunat, maissi, riisi), kananmunia eikä palkokasveja tai lihaa. Monipuolisesti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä pitäisi olla.

Niinpä, ei riitä 100 e edes kahdessa viikossa.

Mättökama nimenomaan on se, mitä pitää vältellä, jos haluaa syödä edullisesti. Tavallinen kotiruoka riittää. Jos on jotain erikoisruokavalioita sairauksien takia, niin sehän on sitten tietysti rajoittava tekijä. Erikoisruokavalion ja mättöruokavalion välillä on kuitenkin paljon erilaisia vaihtoehtoja heille, joilla ei ole rajoittavia allergioita tai sairauksia, ja he pystyvät syömään edullisesti, terveellisesti ja monipuolisesti.

Et tainnut ymmärtää mistä puhuin. Tämä "tavallinen kotiruoka" kuten sitä nykyisin syödään voi olla aika vähäravinteista.

Esim. tyypillinen annos on ns. kinkkupasta. Siinä on valtava annos valkoista vehnäpastaa, muutama viipale kinkkua, jotain (usein valmis)kastiketta.

Jos tuon valmistaisi niin että pasta olisi täysjyvä/ruis/tattaripastaa, sitä olisi määrällisesti vähemmän kuin ym. annoksessa, kinkku olisi vähärasvaista ja sitä olisi enemmän, kastike olisi itsetehty tomaattikastike, jossa olisi vaikkapa runsaasti kesäkurpitsaa ja paprikaa, ja pälle ripoteltaisiin kunnolla tuoretta persiljaa, niin ravintoarvot olisivat ihan erilaiset.

Mutta totta kai annos B:n valmistaminen veisi enemmän aikaa ja se maksaisi enemmän.

Vierailija
125/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan tähän esimerkin viime ostoskierrokselta:

Omena, appelsiini, kurkku, tomaatti, varsiselleri, jäävuorisalaatti, paprika, kesäkurpitsa, sipuli, porkkana, palsternakka, kananmuna, juusto, juustoraaste, jauheliha, seiti, Keiju, maitorahka, maustamaton jugurtti ja kahvimaito. Yhteensä 22 euroa ja risat.

Kukaan ruokamenojaan tarkkaileva ei osta kaupasta valmista juustoraastetta. Yli kaksinkertainen kilohinta palajuustoon (veikkaan 11-15 €/kilo). Raasteen tekeminen juustopalasta ei kauaa vie.

Olin kuvitellut, että minulla menee n. 200 € ruokakauppaan/kk mutta vuoden alusta aloin seurata taulukolla kaikkia menojani eurolleen ja yllätyin, että ruokakauppaan meni tammikuussa 327,80 € (!). Tämä tosin sisältää kaiken pesuaineista vessapapereihin. Lisäksi kävin 3 kertaa ravintolassa (mikä on yleensä harvinaista mutta sattui nyt näin) ja siihen meni 79,50 €. Nyt olen koittanut skarpata, helmikuussa meni enää 285 € ja nyt maaliskuussa mennyt vähän reilu sata euroa tähän mennessä.

Vierailija
126/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teette näitä ruokalistoja, niin laskekaa niihin mukaan päivittäinen kalorimäärä, niin käy aika äkkiä selväksi että noilla ruokamäärillähän ei voi ihminen elää.

Vierailija
127/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin ystäväni kertovat, kuinka vähän heillä menee ruokakauppaan rahaa. Kaikki kuitenkin syövät tuhdin lounaan ravintolassa, kehuvat vielä, kuinka monta annosta santsasivat. Eihän tuon jälkeen enää jaksa illalla muuta syödäkkään kuin hedelmän, kupin teetä ja leipäpalan. Viikonloppuisin käyvät sitten brunssilla tai vanhempien luona syömässä.

Ravintolassa syöntiä ei kuulemma lasketa ruokabudjettiin, se menee viihdeosastolle, joka on noin 300€/kk.

Vierailija
128/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä ei ole rahat tiukilla, on ihana tehdä hyvää ruokaa ja käydä ravintolassa syömässä. Eilen käytiin Aito-ravintolassa illallisella.

Ensin oli ravintolan tervehdys eli lohta ja pikkelöityä kurkkua, sitten villisikapateeta lehtikaalin, karemellisoidun sipulin ja puolukkapyreen kanssa, väliruokana kermainen juurisellerikeitto juureslastujen kera, pääruokana paahdettua siikaa ja kukkakaalipyrettä, jälkiruokana mesiangervohyytelöä. Juomina lasilliset cavaa ja viiniä sekä lopuksi espresso. Oli hyvää!

Table onlinen kautta?

Vierailija
129/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun teette näitä ruokalistoja, niin laskekaa niihin mukaan päivittäinen kalorimäärä, niin käy aika äkkiä selväksi että noilla ruokamäärillähän ei voi ihminen elää.

Kun ruuat on normaalirasvaisia, ei ruokamäärän tarvitse olla suuri. Jos vielä jää kaloreita vajaaksi, niin rasvalla sitä saa lisää.

Vierailija
130/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kaura/riisipuuroa mehukeitolla tai hillolla

-perunamuusi, kalapuikot ja porkkanaraaste

-makkara/nakki/jauheliha/kaalikeitot

-broilerinkoivet riisillä

-makaroonilaatikko

-munakas

-itese tehdyt sämpylät

-pannukakku (suolaiseen versioon perunamuusia sekaan)

Mm. näitä meillä syödään. Rahatilanteesta riippuen, puuropäiviä voi olla useitakin viikossa.

Vierailija
131/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksipuoliselta kuulostaa nuo ruokavaliot, perunaa ja suomalaisia juureksia.

Missä esim. marjat, muut vihannekset, pähkinät/siemenet?

Onko jollain työssäkäyvällä aikaa leipoa kaikki perheet leivät, leivotteko myös ruisleipää?

Jos marjastatte niin mihin säilötte koko vuodelle riittävän määrän? Entä mistä löydätte aina punaisen lapun lihoja tai 5kg perunaa eurolla (täällä ei koskaan noin halpaa?

Ja ennenkaikkea, minkälaisia ruokamääriä teillä syödään?

Meillä kolme teiniä jotka syövät enemmän kuin me aikuiset. Iltapaksi ei riitä puuro vaan sen lisäksi menee pari leipää ja hedelmää sekä maitoa, päivällisellä menee helposti kilo perunaa, makaronilaatikkoa menee kerralla koko vuuallinen (400g makaronia, jauhelihaa, munamaito).

Eikö teillä koskaan osteta mitään herkkuja?

-ap

Mitään kalliita pähkinöitä ja siemeniä ei terveellinen ruokavalio vaadi. Marjoja voi kerätä kesällä pakkaseen. Vihannekset sesongin mukaan.

Terveellisen ruokavalion ei myöskään tarvitse sisältää herkkuja.

Itse kyllä katson, että nykytietämyksen valossa pähkinät ja siemenet ovat tärkeä osa terveellistä ruokavaliota. Marjoja toki voi kerätä kesällä pakkaseen, mutta ei niillä koko talvea ja kevättä juhlita, jos ajatellaan, että jokainen perheenjäsen (5 henk.) söisi n. 0,5dl päivässä marjoja. 

Katson myös, että herkut kuuluvat tai vastaavasti parempi (ja kalliimpi) ruoka kuuluu silloin tällöin monipuoliseen ruokavalioon. Terveellinen ruokavalio ei sitä toki edellytä, mutta monipuolisen ruokavalion tarkoitus on mielestäni myös tuottaa nautintoa ja iloa. 

Vierailija
132/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa nyt ihan oikeasti yhden hengen noin 1800-2000 kcal/vrk/30 vrk ruokavalio tänne, jos sen satasella saa. Eikä mitään "kaapista löytyy" tai "kaikilla on pakkasessa" tai "kun kasvattaa itse/sienestää/kalastaa" -juttuja. Ihan selkeästi kaikki ainekset 4-5 ruokailuun päivässä. Kaikilla paikkakunnilla ei myöskään ole Prismaa, joten -60% ei ole kaikille vaihtoehto. Kyllä nämä pitäisi laskea normaaleista hinnoista, ei minkään Hurstin ruokakassin pohjalta.

Näissä kummasti aina unohtuu se, että niistä kolme vuotta kaapissa olleista mausteista on maksettu, kuiva-aineet on maksettu, äiti toi viime viikolla korillisen ruokaa ja harva pystyy sellaiseen omavaraisuuteen, että mitään itse kerättyä tai kasvatettua olisi kaapeissa ympäri vuoden. Marjoja olen minäkin poiminut, mutta jos niitä joka ilta syö, niin ei ne kestä kuin kuukauden. 

No katsos, kun me kaikki emme syö ruokaa 4-5 kertaa/pv. Esim. minä en syö kuin 2-3 kertaa päivässä (kilokaloreista en osaa sanoa mitään, en laske) ja ihan hyvin pärjäilen näin. Mun mielestä tuollainen 'pakonomainen' jatkuva syöminen on jotenkin outoa, kun en itse näe siihen mitään syytä. 

Asun tällä hetkellä yksin ja mulla menee korkeintaan 150e/kk ruokiin ja taloustavaroihin kuukaudessa. Joinakin kuukausina menee vähemmän, kun ei tarvitse ostaa pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, muita kodin pesuaineita, ym. vastaavia juttuja. Omasta mielestäni syön suht terveellisesti ja tarpeeksi.

Silloin, kun lapseni vielä asui kanssani, niin meni max. 250e/kk.

En ole koskaan ymmärtänyt tuota hokemaa, että teinit, erityisesti pojat söisivät paljon, kun ei tuo oma poikani ainakaan koskaan syönyt mitään hirveitä määriä, vaikka liikkuvainen nuori onkin. Joskus piti oikein kysyä, että eikö sulla ole nälkä, kun tuntui menevän kovin vähän ruokaa alas...

Vierailija
133/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No katsos, kun me kaikki emme syö ruokaa 4-5 kertaa/pv. Esim. minä en syö kuin 2-3 kertaa päivässä (kilokaloreista en osaa sanoa mitään, en laske) ja ihan hyvin pärjäilen näin. Mun mielestä tuollainen 'pakonomainen' jatkuva syöminen on jotenkin outoa, kun en itse näe siihen mitään syytä. 

Asun tällä hetkellä yksin ja mulla menee korkeintaan 150e/kk ruokiin ja taloustavaroihin kuukaudessa. Joinakin kuukausina menee vähemmän, kun ei tarvitse ostaa pyykinpesuainetta, konetiskiainetta, muita kodin pesuaineita, ym. vastaavia juttuja. Omasta mielestäni syön suht terveellisesti ja tarpeeksi.

Silloin, kun lapseni vielä asui kanssani, niin meni max. 250e/kk.

En ole koskaan ymmärtänyt tuota hokemaa, että teinit, erityisesti pojat söisivät paljon, kun ei tuo oma poikani ainakaan koskaan syönyt mitään hirveitä määriä, vaikka liikkuvainen nuori onkin. Joskus piti oikein kysyä, että eikö sulla ole nälkä, kun tuntui menevän kovin vähän ruokaa alas...

Meillä ihmiset ihmetteli kun tilasin taaperolle aikuisen annoksia ravintolassa. Mutta lapsi on keskimääräistä kuluttavampi. Ruokiin piti lisätä öljyä, koska hän ei kokoonsa nähden pystynyt syömään kulutuksensa verran. Ruokavaliosta puuttuu allergian takia mm.maito. Se vaikutti asiaan myös. Niin piti sanoa, että ihmiset on erilaisia. Meillä kolme lämmintäruokaa ja kolme muuta ateriaa päivässä. Itse syön 3-4 kertaa päivässä. Joskus menee kahdella.

Vierailija
134/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just kaupassa. Ajattelin tehdä halpaa nakkikeittoa. Nakkien kilohinta oli yli 10 euroa!? Jäi kauppaan. En yleensä osta ja luulin että ne on halpaa ruokaa. Teen jauhelihakeittoa.

Vierailija
135/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ystäväni ovat ruokaharrastajia (foodie). Hyvä ruoka on meille intohimo ja tuoreet raaka-aineet ihan must. Joka päivä tehdään alku- ja pääruoka.

Vierailija
136/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innoittamana aion ens kuussa kokeilla tuota 100e ruokabudjettia.

Asun yksin ja tällä hetkellä ruokaan menee yleensä noin 200e, sisältäen siis vessapaperit ja saippuat ym. Oon aiemmin ollut sitä mieltä, että voisin tiristää ruokamenoja tarvittaessa ja nyt sitten aion kokeilla.

Ruokatottumuksista senverran, että oon sekasyöjä eikä mitään allergioita ole. Liikuntaa harrastan 5-6 krt viikossa, teen kevyttä istumatyötä. En yleensä syö mitään einestä enkä leivonnaisia, karkkia joskus hyvin harvoin. Syön yleensä 3krt päivässä, joista 1 ateria on lämmin. Autoa ei ole käytössä, joten ruokaostokset hoidan joko työmatkalla tai lähikaupasta. En aio kutsua itseäni sukulaisten luo kylään ruoka-aikoina, mutta jos ruokaa tarjotaan, otan sen vastaan.

Nyt kun tätä kirjoitan, suhtaudun vähän skeptisesti tämän onnistumiseen, mutta katsotaan, kuinka muijan käy. Aion raportoida tähän ketjuun tai teen uuden viimeistään huhtikuun lopulla.

Mutta kysyisin teiltä, jotka väitätte itse pystyvän tähän, kuuluuku tuohon budjettiin shampoot, wc-paperit ym?

Vierailija
137/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 hengen pikkulapsiperhe hoitaa terveellisen ja edullisen syömisen jotakuinkin näin:

Ihan sataseen kuussa ei ehkä aina päästä, mutta 150 euroa riittää kyllä.

Kaupungin roskalavaryhmästä ilmaiseksi saatuun arkkupakastimeen kerätään n. 100-150 litraa marjoja /syksy. Puolukkaa, mustikkaa, aroniaa, pihlajaa, vadelmaa, lakkaa. Mansikoita ostetaan jonkun verran, mutta niiden käyttöä säännöstellään.

Siemenistä auringonkukansiemeniä käytetään eniten, koska niitä saa jopa 1,20 eurolla kilo. Sesaminsiemenet ja pellavansiemenet ovat myös edullisia kunhan ei osta valmiita sekoituksia eikä erehdy ottamaan sitä pientä ja kallista fitness, superfood -tai muulla hömppämarkkinoinnilla brändättyä pikkupakettia.

Muita pähkinöitä ostetaan noin 7 eurolla / kuukausi, yhteensä siemeniin ja pähkinöihin menee ehkä kymppi kuussa.

Lisukkeena meillä syödään todella harvoin muuta kuin kasviksia ja salaattia.

Kasvisten ja hedelmien nyrkkisääntönä meillä on, että saa maksaa max. 1,30 kilo. Kilo kasviksia päivässä kustantaa siis kuukaudessa max. 40 euroa. Salaateiksi syödään paljon raasteita, hedelmiä ei oikeastaan osteta muuta kuin banaania smoothieiden ja tuorepuurojen makeuttamiseen.

Vihreät kasvikset kärsii pakasteista vähiten pakastamisesta. Me käytetään lisukkeena paljon uunissa paahdettuja vihreitä papuja ja parsakaalta. Kaali on halpaa ja terveellistä, sitä käytetään myös paljon sekä lämpimänä lisukkeena että salaattina. Joskus ruokana saattaa olla ihan uunissa paistetut hernemaissipaprikat ja kalapuikot.

Proteiinia otetaan linsseistä, pavuista, tarjouslihasta ja -juustosta, kalapakasteista ja kananmunista, maustamattomasta jugurtista, rahkasta ja maidosta. Sittarissa on alkuviikosta aina hyviä tarjouksia. Koska emme käytä vakuumipakattua jauhelihaa, sitä on silloin kun jostain saa max 6 e/kilo. Muuten käytetään hitaasti kypsyviä, halpoja ruhonosia ja tehdään usein esim. nyhtöpossua. Aina edullista lihaa ovat broilerinkoivet. Näihin käytetään n. 40 euroa kuukaudessa.

Meillä on aina kaapissa perusvarasto, johon kuuluu öljyjä, mausteita, tummaa kaakaojauhetta, erilaisia jauhoja, tomaattimurskaa, proteiini- tai papupastaa ja proteiiniriisiä, soijajauhoa, mantelijauhoa, kaurahiutaleita, sokeria, psylliumia ym. Paketti riisiä riittää hyvin kuukaudeksi, pastaa menee vajaa pussi viikossa. Varaston täydentämiseen menee noin 10-20 euroa kuussa.

Tuoretta leipää meillä ei syödä ollenkaan, tai max. kerran kuukaudessa, tosin näkkäripaketti löytyy aina kaapista.

Juomaksi vettä, sodastreamilla tehtyä kuplavettä tai pakastepuolukoista surautettavaa puolukkajuomaa.

Näiden lisäksi kytätään kaupan 30 - 60 prosentin tarjoukset ja ostetaan tarpeen mukaan. Herkutteluun popcornia (ei mikropoppareita) suolapähkinöitä, pannukakkuja /lettuja ja muuta omatekoista, mitä milloinkin mieleen juolahtaa.

Tällä menetelmällä pystytään syömään terveellisesti ja monipuolisesti ilman, että jonkun täytyy häärätä koko ajan keittiössä tai kaiken pitää olla tiptop -suunniteltua, eikä budjettikaan ole paha kahdelle isoruokaiselle aikuiselle ja toistaiseksi pieniruokaiselle lapselle. Blenderi ja yleiskone helpottavat elämää. Samoin google, josta kaivaa tarvittaessa reseptejä sen mukaan mitä kaapista löytyy.

Vierailija
138/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksi, juureksia ja muita vihanneksia saa edullisesti kun perustaa kasvimaan. Salaatit, kaalit, perubat, porkkanat, tomaatit ja kurkut ollaan joka kesä kasvatettu omalla kasvimaalla.

Parvekkeelle saakin melkoisen perunapellon.

Perunoita voi kasvattaa esim ämpärissä tai pesuvadissa, partsille vaan!

Viljelemisen ilosta joo. Mutta vaikea nähdä miten tässä säästäisi edes yhden henkilön talous. Pitäis olla tyyliin 20 ämpäriä siellä parvekkeella. Jo ämpörit ja mullat maksaa varmaan enemmän kuin perunasato tässä puuhassa tuottaa.

Joskus nää jutut on ihan absurdeja...

Vierailija
139/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun innoittamana aion ens kuussa kokeilla tuota 100e ruokabudjettia.

Asun yksin ja tällä hetkellä ruokaan menee yleensä noin 200e, sisältäen siis vessapaperit ja saippuat ym. Oon aiemmin ollut sitä mieltä, että voisin tiristää ruokamenoja tarvittaessa ja nyt sitten aion kokeilla.

Ruokatottumuksista senverran, että oon sekasyöjä eikä mitään allergioita ole. Liikuntaa harrastan 5-6 krt viikossa, teen kevyttä istumatyötä. En yleensä syö mitään einestä enkä leivonnaisia, karkkia joskus hyvin harvoin. Syön yleensä 3krt päivässä, joista 1 ateria on lämmin. Autoa ei ole käytössä, joten ruokaostokset hoidan joko työmatkalla tai lähikaupasta. En aio kutsua itseäni sukulaisten luo kylään ruoka-aikoina, mutta jos ruokaa tarjotaan, otan sen vastaan.

Nyt kun tätä kirjoitan, suhtaudun vähän skeptisesti tämän onnistumiseen, mutta katsotaan, kuinka muijan käy. Aion raportoida tähän ketjuun tai teen uuden viimeistään huhtikuun lopulla.

Mutta kysyisin teiltä, jotka väitätte itse pystyvän tähän, kuuluuku tuohon budjettiin shampoot, wc-paperit ym?

Ei tietenkään kuulu, ei ne ruokaa ole, vaikka ne samasta kaupasta ostetaan kui  ruoka.

Vierailija
140/227 |
21.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan tähän esimerkin viime ostoskierrokselta:

Omena, appelsiini, kurkku, tomaatti, varsiselleri, jäävuorisalaatti, paprika, kesäkurpitsa, sipuli, porkkana, palsternakka, kananmuna, juusto, juustoraaste, jauheliha, seiti, Keiju, maitorahka, maustamaton jugurtti ja kahvimaito. Yhteensä 22 euroa ja risat.

Kukaan ruokamenojaan tarkkaileva ei osta kaupasta valmista juustoraastetta. Yli kaksinkertainen kilohinta palajuustoon (veikkaan 11-15 €/kilo). Raasteen tekeminen juustopalasta ei kauaa vie.

Olin kuvitellut, että minulla menee n. 200 € ruokakauppaan/kk mutta vuoden alusta aloin seurata taulukolla kaikkia menojani eurolleen ja yllätyin, että ruokakauppaan meni tammikuussa 327,80 € (!). Tämä tosin sisältää kaiken pesuaineista vessapapereihin. Lisäksi kävin 3 kertaa ravintolassa (mikä on yleensä harvinaista mutta sattui nyt näin) ja siihen meni 79,50 €. Nyt olen koittanut skarpata, helmikuussa meni enää 285 € ja nyt maaliskuussa mennyt vähän reilu sata euroa tähän mennessä.

Ei pidä paikkaansa juustoraasteen suhteen. Raaste on nykyään samanhintaista tai jopa halvempaa kilohinnaltaan kuin palajuusto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan