Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt konkreettisia esimerkkejä siitä miten 100€ kuussa riittää terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan!

Vierailija
20.03.2018 |

100/30/4=0,83€ ateria (meillä syödään keskimäärin 4 ateriaa päivässä kotona, sen mukaan laskin nyt).

Täällä kun on aina näitä pihistelijöitä niin antakaapa vinkkejä. Miten tuolla rahalla saa 500g kasviksia, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja. Ruokavalion pitää olla myös monipuolinen ollakseen terveellinen. Kertokaahan myös minkälaisia ruokamääriä syötte.

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö joku oikeasti makaronilaatikkoa tai syöttää sitä muille? MIllainen ihminen tekee makaronilaatikkoa? Kouluruokalassa ymmärrän ehkä just ja just, mutta kotona? Kun vois tehdä jotain paljon parempaakin kuin nuhjuuntunutta, ylikypsää makaronia ja mautonta maitomössöä? Eihän sitä varmaan edes tehdä muissa maissa, eli tällainen suomalainen mykykeiton ja kesäkeiton jononjatke?

Kreikassa ainakin tehdään makaronilaatikkoa. Siinä jauheliha laitetaan vuokaan pohjalle ja muut mössöt päälle. Mausteet vähän poikkeavat. Ihan on kreikkalaisesta keittokirjasta ohje.

Vierailija
22/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä (klo 13:00 ja 19:30) + aamiaisen. en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi olla kokoajan syömässä jotakin.

Aamulla syön puuroa johon sekoitan pakaste mustikoita, jotka olen itse kerännyt ja pakastanut syksyllä. Kauraleseet maksaa kilo alle euron ja kyllä siitä riittää moneksi kuukaudeksi.

Lounas & illallinen: pyrin ostamaan lihat aina tarjouksesta tai punalaputettuja. Niistä saa valmistettuja ison määrän pataruokia kasvisten kanssa joita syön useamman päivän ja pakastan aina ylijääneet ja syön ne muöhemmin.

Kyllä ruoasta saa terveellistä ja monipuolista kun ostaa sesonki kasviksia ja lihat alennuksesta. Eikä ala ostelemaan turhia välipaloja tai jälkiruokia. Mulla menee keskimäärin 90-110 € kuukaudessa ruokiin

No, jos joudut ruokkimaan lapsia niin varaudu siihen että ne tarvitsevat aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.

Itseäkin ärsyttää tää jatkuva syöminen mutta enemmän ärsyttää jos joku näistä jää väliin ja lapset nälkäkiukkuilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Vai käytkö leipäjonossa ja dyykkatko roskiksia lisäksi?

Yhden ihmisen ruokaan menee about 400€ kuussa. Eikä tämä ole mitään gourmetia, vaan luomuraaka.aineista laitettua normaalia hyvää ruokaa.

Esim. kala maksaa n. 10-40€/ kilo lajista riippuen. Kalaa syödään vähintään joka toinen päivä.

Vierailija
24/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no johan pitää ruokailusta tehdä vaikeaa. Jos ei 100 €/kk/henkilö teillä riitä niin sit ei riitä. Teinit ovat kasvuiässä, ilmeisesti poikia? Syövät paljon kyllä joo, toivottavasti ruokailevat koulussakin yhtä innokkaasti.

Se miten raha riittää ruokaan on jokaisen pähkäitävä itse, neuvoja voi toki kysyä mutta se vastaan inttäminen sitten menee yli ymmärryksen. Hyviä neuvoja täällä muttei kelpaa. Hommaa iso pakastin johon säilöt itse kerätyt marjat ja sienet. Ellei kerääminen kiinnosta niin voi voi, ei se meitä muita kiinnosta.

Ellei perusruoka kelpaa niin on turha toivo yrittää säästää. Pähkinät on kalliita, siemenet ei nyt tee kovin suurta lovea lomppakkoon.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta kasvimaahan tai metsää lähellä mistä itse keräillä, no sitten se on elettävä sen mukaan, menee ruokaan enemmän rahaa ellei jaksa hilata persettään vähän kauemmas.

Itse kerään marjoja sen verran mitä meidän perheessä menee, naapurini kerää myyntiin eikä yksikään marjaämpäri ole jäänyt myymättä. No toki kerään marjat ja sienet myös ikääntyville vanhemmilleni, ihan ilmaiseksi.

Vierailija
25/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen toimeen hyvin 200e kuussa ja saa kyllä monipuolista, mutta tarkoittaa myös sitä että tarjousten perässä saa kävellä (ja todellakin kävellä! autolla metsästys ei tuo säästöä). Myös itse saa tehdä paljon ruokaa ja yleisemmin ruoka tehdään niin, että se riittää aina 2-3 päivälle. Joskus jopa 4 ja silloin sitten saakin pakastaa. 

Vierailija
26/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä 500g makaronipaketti maksaa luokkaa 12 senttiä.

Koiranruokakin on kalliimpaa.

Joten mahtaa olla laadukasta pastaa.

Vierailija
27/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vlk anoppilaan syömään, kavereille kahveille ja leipäjono. Muista myös kauppojen maistiaiset, vaalikojujen makkarat, autokatsatuksen keksit.

Vierailija
28/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei monipuolinen tarkoita välttämättä terveellistä, yksinkertaisesta ruuastakin kyllä saa kaiken tarvitsemansa kun tietää, mitä pitää syödä. Normaalirasvaisesta ruuasta saa ne rasvat, ei tarvitse erikseen miettiä, ja pitää hyvin nälkääkin, joten ruokamäärä pysyy kohtuullisena.

Konkreettinen esimerkki?

Vierailija
29/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tulen toimeen hyvin 200e kuussa ja saa kyllä monipuolista, mutta tarkoittaa myös sitä että tarjousten perässä saa kävellä (ja todellakin kävellä! autolla metsästys ei tuo säästöä). Myös itse saa tehdä paljon ruokaa ja yleisemmin ruoka tehdään niin, että se riittää aina 2-3 päivälle. Joskus jopa 4 ja silloin sitten saakin pakastaa. 

Montako henkilöä ja iät?

Vierailija
30/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä ateriaa päivässä? Siis neljä ihmistä syö yhden aterian vai eikö teillä kukaan syö kodin ulkopuolella arkena mitään? 

Edullista ruokaa saa helposti, kun ostaa juureksia (porkkana, peruna, lanttu, palsternakka, punajuuri jne.), joista saa uuniruokia, keitettyjä, sosetta/muusia ja joita voi käyttää keittoihin jne., isot satsit kerralla ja katsoo vielä, mistä saat edullisimmin. Myös isoja pastasäkkejä saa edullisesti, samoin riisiä. Ja edullisimmasta puurohiutaleista teet monta ruokaa perheelle.

Leipä kannattaa tosiaan leipoa itse.

Liha kannattaa ostaa isoissa paketeissa ja höydyntää kauppojen -30 % ja -60 % alennukset ja  muutenkin kannattaa opetella hyödyntämään niitä edullisimpia eläinten osia, joita suurin osa ei osta, niin saa halvalla ruokaa. Sitten jaat kotona lihat annoksiin ja pakastat. Broileria saa edullisimmin, kun ostaa pakkasesta isoja koipi/reisi-paketteja ja kala kannattaa ostaa kokonaisena ja hyödyntää koko kala esim. keiton teossa - saat lientä talteen sueraaviakin kertoja varten, kun keittelet kalaliemen itse. Pakasteseiti ja -lohi sekä turska ovat myös edullisia.

Muita kasviksia juruesten lisäksi ei välttämättä tarvitse terveelliseen, mutta satokauden mukaan voi ostaa halutessaa edullisimpia vihanneksia tai hedelmiä, jos rahaa joskus jää yli.

Eli ostat terveellisiä perusraakaaineita sieltä, mistä edullisimmin saat, et osta mitään jatkojalostettua eli valmista tai puolivalmista, vaan teet alusta asti itse raaka-aineista. Hyödynnät tarjoukset (sekä iltatarjoukset että muut tarjoukset), opettelet ostamaan pakkaseen ja tekemään ruokaa pakkaseen. Opettelet jatkohyödyntämään ruokia eli jos maanantaina keitetyistä perunoista ja lihapullista jää vähän yli, teet niistä seuraavana päivänä paistosta, johon lisäät vain vähän muuta tai teet niistä täytetyn munakkaan. 

Mielestäni palsternakka ja punajuuretkin on kalliita jos vertaa vaikka makaroniin. Kala kokonaisenakaan ei ole halpaa. Ehkä silakka tarjouksessa. Siinäkin on vähän syötävää.

Vierailija
31/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä (klo 13:00 ja 19:30) + aamiaisen. en ole ikinä ymmärtänyt miksi pitäisi olla kokoajan syömässä jotakin.

Aamulla syön puuroa johon sekoitan pakaste mustikoita, jotka olen itse kerännyt ja pakastanut syksyllä. Kauraleseet maksaa kilo alle euron ja kyllä siitä riittää moneksi kuukaudeksi.

Lounas & illallinen: pyrin ostamaan lihat aina tarjouksesta tai punalaputettuja. Niistä saa valmistettuja ison määrän pataruokia kasvisten kanssa joita syön useamman päivän ja pakastan aina ylijääneet ja syön ne muöhemmin.

Kyllä ruoasta saa terveellistä ja monipuolista kun ostaa sesonki kasviksia ja lihat alennuksesta. Eikä ala ostelemaan turhia välipaloja tai jälkiruokia. Mulla menee keskimäärin 90-110 € kuukaudessa ruokiin

Kauralese? Joillakin on nälkä ja osa kuluttaa paljon. Meillä on langanlaiha teini, joka vähintään 5 kertaa päivässä. Itselleni riittää ja on sopiva aamupala päivällinen ja illallinen. Mutta se on liian vähän ravintoterapeutin mielestä. Sokerit heittelee ja olen pullukka.

Vierailija
32/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretta ja terveellistä saat talviaikaan ruuan kylkeen salaattia edullisemmin idättämällä mungpapuja. Tosi helppoa. Ei vaadi mitään välineitä ja ovat hirmu maukkaita, vähän kuin tuoreherneet. Kokeile ainakin kerran, luulen että jää tavaksi. :) Proteiiniksi suosittelisin kokeilemaan papuja lihojen rinnalle. On paljon edullisempaa ja helppoakin kun ostaa kuivattuina, liottaa ja keittää paljon kerralla. Osa sitten vaikka pakkaseen. Mun suosikkeja on mustapavut ja voipavut. Reseptejä löytyy paljon, näistä saa vaikka mitä hyvää.

Vierailija
33/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksipuoliselta kuulostaa nuo ruokavaliot, perunaa ja suomalaisia juureksia.

Missä esim. marjat, muut vihannekset, pähkinät/siemenet?

Onko jollain työssäkäyvällä aikaa leipoa kaikki perheet leivät, leivotteko myös ruisleipää?

Jos marjastatte niin mihin säilötte koko vuodelle riittävän määrän? Entä mistä löydätte aina punaisen lapun lihoja tai 5kg perunaa eurolla (täällä ei koskaan noin halpaa?

Ja ennenkaikkea, minkälaisia ruokamääriä teillä syödään?

Meillä kolme teiniä jotka syövät enemmän kuin me aikuiset. Iltapaksi ei riitä puuro vaan sen lisäksi menee pari leipää ja hedelmää sekä maitoa, päivällisellä menee helposti kilo perunaa, makaronilaatikkoa menee kerralla koko vuuallinen (400g makaronia, jauhelihaa, munamaito).

Eikö teillä koskaan osteta mitään herkkuja?

-ap

Mitään kalliita pähkinöitä ja siemeniä ei terveellinen ruokavalio vaadi. Marjoja voi kerätä kesällä pakkaseen. Vihannekset sesongin mukaan.

Terveellisen ruokavalion ei myöskään tarvitse sisältää herkkuja.

Näin talvella vihannessesonkiin kuuluu mitä?

Jääpuikkoja?

Kannattaa laskea mukaan bensakulut, auton pito ja sähkölasku.

Vierailija
34/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinää tienvarresta ja sammalta metsästä. Proteiiniksi voi aina löytää vaikka auton alle jääneen oravan.

Vierailija
35/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä ateriaa päivässä? Siis neljä ihmistä syö yhden aterian vai eikö teillä kukaan syö kodin ulkopuolella arkena mitään? 

Edullista ruokaa saa helposti, kun ostaa juureksia (porkkana, peruna, lanttu, palsternakka, punajuuri jne.), joista saa uuniruokia, keitettyjä, sosetta/muusia ja joita voi käyttää keittoihin jne., isot satsit kerralla ja katsoo vielä, mistä saat edullisimmin. Myös isoja pastasäkkejä saa edullisesti, samoin riisiä. Ja edullisimmasta puurohiutaleista teet monta ruokaa perheelle.

Liha kannattaa ostaa isoissa paketeissa ja höydyntää kauppojen -30 % ja -60 % alennukset ja  muutenkin kannattaa opetella hyödyntämään niitä edullisimpia eläinten osia, joita suurin osa ei osta, niin saa halvalla ruokaa. Sitten jaat kotona lihat annoksiin ja pakastat. Broileria saa edullisimmin, kun ostaa pakkasesta isoja koipi/reisi-paketteja ja kala kannattaa ostaa kokonaisena ja hyödyntää koko kala esim. keiton teossa - saat lientä talteen sueraaviakin kertoja varten, kun keittelet kalaliemen itse. Pakasteseiti ja -lohi sekä turska ovat myös edullisia.

Muita kasviksia juruesten lisäksi ei välttämättä tarvitse terveelliseen, mutta satokauden mukaan voi ostaa halutessaa edullisimpia vihanneksia tai hedelmiä, jos rahaa joskus jää yli.

Eli ostat terveellisiä perusraakaaineita sieltä, mistä edullisimmin saat, et osta mitään jatkojalostettua eli valmista tai puolivalmista, vaan teet alusta asti itse raaka-aineista. Hyödynnät tarjoukset (sekä iltatarjoukset että muut tarjoukset), opettelet ostamaan pakkaseen ja tekemään ruokaa pakkaseen. Opettelet jatkohyödyntämään ruokia eli jos maanantaina keitetyistä perunoista ja lihapullista jää vähän yli, teet niistä seuraavana päivänä paistosta, johon lisäät vain vähän muuta tai teet niistä täytetyn munakkaan. 

Mielestäni palsternakka ja punajuuretkin on kalliita jos vertaa vaikka makaroniin. Kala kokonaisenakaan ei ole halpaa. Ehkä silakka tarjouksessa. Siinäkin on vähän syötävää.

Miksi ruoan pitäisi olla halpaa?

Kalasta itse, jos et raaski maksaa.

Tosin kalastusvälineet eivät ole ilmaisia nekään.

Vierailija
36/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauden kasvikset

Kananmunat

Tarjoustuotteet (hamstraa pakastimeen yms)

Puuro

Linssit

Pakaste vihannekset

Pavut

Silloin tällöin voi syödä esim. makkaraa

Osta kilohinnaltaan halvinta

Juomana vesi, ei ylimääräisiä limppareita ja erikoisjuttuja. Yllämainituista saa esim. keittoja jotka on halpoja valmistaa ja riittää moneksi päiväksi.

Vierailija
37/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäällä on jo varmasti listat kaupassa käyntiin. Kesällä/syksyllä voit poimi sieniä ja marjoja sekä kalastaa itse. Ahkerasti kun näin toimii saa pakkaseen talven varalle myös paljon terveellisiä tuotteita eikä oo paljoa maksa.

Vierailija
38/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se taida riittää.

Lähimmäksi kuitenkin pääsis sillä kaalilla, erilaisilla juureksilla, voilla, kananmunilla ja tarjouslihoilla, sekä tarjousmuikuilla/silakoilla ja pakasteseitillä. Okei, pitää opetella tekee itse erilaisia ruokia näistä.

Pähkinät, luomu, tuoreet vihannekset, einekset, marjat ja maitotuotteet juustoineen jää hyllyyn tuolla budjetilla. Ei siihen kuole, mutta voisi sitä noitakin joskus syödä, saada vaihtelua ja monipuolisuutta.

Marjoista ei kannata viisastella köyhälle, pitää olla pakastin käytettävissä ja pääsy marjametsään.

Hyvä ja terveellinen ruoka on kallista ja jatkuva kitkuttaminen ja taiteilu kuluttaa ihmisen voimat ennen pitkää. Satunnainen pihistely voi olla ihan mukava harrastus, mutta kun tilanne jatkuu vuosia, siihen väsyy.

Vierailija
39/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanakeitto. Vähän kanaa ja paljon perunaa, sipulia, porkkanaa ja riisiä ja mausteita. Sämpylät. Kaalilaatikko ja sämpylät jotka on aina itse tehty. Hernekeitto ja pannukakku. Kananreisiä riisipedillä. Silakkalaatikko. Läskisoosi ja perunat. Puuroa aamulla ja illalla.

En osaa tehdä ruokia aloituksen budjetilla. Mausteetkin maksaa. Tuossa on meidän halparuokia. Urheilijateinille pitää välillä laittaa lisäruuaksi pihviä tai joku tonnikalasalaatti. Esim.keitot ei tunnu hänelle riittävän kuin alkupalaksi.

Vierailija
40/227 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ruoan pitäisi olla halpaa?

Kalasta itse, jos et raaski maksaa.

Tosin kalastusvälineet eivät ole ilmaisia nekään.

Eikös tuossa annettu 100 budjetti? Lapsellani, teini, on hyvät kalastusvälineet. Harvoin tulee kalaa pöytään asti ja Vantaanjoen ja Helsingin edustan merikalat epäilyttää. Kalastus ei pelasta meidän ruokapöytää, mutta onhan se hienoa syödä itse pyydystettyä. Minulla on palsta jossa kasvatan vain syötäviä tuotteita. Sekään ei ole köyhän huvia. Veikkaan, että kaupasta saa halvemmalla. Matkastaan ja sienestä, mutta autottomana se on aika rajoitettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi