Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?

Vierailija
01.03.2018 |

Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.

Kommentit (1065)

Vierailija
661/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on opiskellut paljon ja omistaa mm tosi kivan kodin hyvältä paikkaa.

Meni sitten naimisiin rakkaudesta. Veli sanoi suoraan halusi itseään tyhmemmän, kun ei jaksa puhua analysoiden kaikki illat.

Ovat olleet tosi kiva pari ja heillä on 3 lasta.

Vaimo on töissä lähikaupassa kassana, veli maksaa käytännössä kaikki.

Nyt sitten, liittoa takana 10 v, vaimo päätti haluaa puolet asunnosta. Ero on tulossa. Avioehto tehty ja kaikki selvää.

Hän on antanut perheelle parhaat vuotensa.

Se varakkaampi määrää elintason, mutta joku käsitys pitää vähemmän palkkaa saavallakin olla.

Vierailija
662/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennä naimisiin samasta sosio-ekonomisesta ryhmästä olevan kanssa. Muu on typerää. Avioehto aina ennen avioliittoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun me muutimme yhteen laitoimme kaikki tulotkin yhteen. Käytännössä aluksi elettiin minun palkallani, sillä minä omistin asunnon, jossa asuimme silloin. Mies säästi oman palkkansa, mutta tili oli yhteisessä käytössä. Noin runsaan vuoden kuluttua myytiin se asunto ja ostettiin yhteinen pientalo. Silloin siirryttiin elämään miehen palkalla, joka olikin sitten 3 kertaa minun palkkani veroinen. Käytännössä en maksanut mitään laskuja. Näin minun palkkani jäi huvitteluun ja matkusteluun kokonaan. Loppujen lopuksi minun palkasta tuli vararahasto, josta ostetaan vain sijoituksia, tai maksetaan lainoja , eikä juoksevia kuluja . Kaikki omaisuus on 50/ 50. Sijoitustilistä on näin tullut kuin itsestään yksi " palkkatili " lisää . Käyttämällä vain toisen tiliä kerralla, on helpompi kerryttä rahaa sitten lasten asuntoihin. Mitä järkeä tuhlata loput turhuuteen. Ei mitää raha riitaa 20 vuotta.

Ihanat te. Kunpa meilläkin toimisi noin :’(. Meillä minä tienaan vähemmän, vaikka teen vuorotyötä. Elämä ja terveys menee töissä, mitään ei jää käteen. Miehellä on enemmän varaa elämiseen.

Olen nyt noin 1000 euroa velkaa viime ulkomaan matkasta miehelleni. Lyhennän joka kuukausi palkastani.

True love

Vierailija
664/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näistä asioista yleensä keskustella kumppanin kanssa ennen yhteen muuttamista ja avioliittoa??

Minun vanhemmillani on aina ollut yhteiset tulot. Päättivät aikoinaan, että kun yhteen mennään niin kaikki on siitä lähtien yhteistä. Ja näin heillä on edelleen. Se maksaa ruokaostokset, joka ehtii ensin kauppaan. Se lyhentää lainaa ja maksaa laskut, jonka tilillä on sillä hetkellä rahaa. Vaatteet ostaa se, jolla on rahaa. Kampaamo- ja parturikäynneistä jutellaan puolison kanssa ja se maksaa, jonka tilillä on rahaa. 

Itse en tuohon ryhtyisi, mutta ainakin vanhemmilleni tuo tyyli on sopinut jo kymmeniä vuosia.

Tuo on aina jännä sanonta, että "se maksaa, kummalla on tilillä rahaa". Öö, miksi toisella ei olisi? Meillä kummallakin palkka ja säästöjä, en voi kuvitella tilannetta, että toisen tilillä ei sitä rahaa olisi, etenkään elämisen peruskuluihin, pitäähän ne jo mitoittaa ennakkoon. Kumpi maksaa tällöin? Toisaalta jos toisella ei ole, luulisi tämän olevan pysyvämpi tilanne, eli toinen joutuisi kuitenkin aina maksamaan.

Minä pystyn hyvin kuvitella.. tai en ihan kokonaan rahattomuutta, mutta ettei ole tarpeeksi.

Esimerkki lähipiiristä. Alkutilanteessa miehellä vakityö ja naisella osa-aikainen. Palkkaero pieni, mutta naisella hieman parempi. Miehen firmassa yt-neuvottelut ja "potkut" tuli. Tietysti sai alkuun siitä hieman korvauksia ja sitten ansiosidonnaista. Sekin vaan kun loppuu aikanaan. Pienellä paikkakunnalla ei kovin montaa työpaikkaa ole samaa alaa.

Tällä välin nainen on vaihtanut työpaikkaa toiseen osa-aikaiseen. Sitten saikin vakipaikan. Ja sitten joutuikin pitkälle sairaslomalle. Ensin saa sairauspäivärahaa, sitten ei enää saa, kun on tarpeeksi kauan ollut pois. Varsinkin kun lääkäri on sitä mieltä, että osa-aikaisesti voisi palata töihin sellaiseen hommaan, mitä pystyy tekemään, mutta työnantaja ei muka voi tarjota sellaista. Eli pitäisi palata kokoaikaisesti töihin, samaan hommaan kuin missä olikin, vaikkei siihen pysty. Sitten pääsee kuntoutustuelle, että saa edes jotain rahaa ja tukitoimia sen eteen, että voi joskus palata töihin.

Mieskin työttömyyden perään siirtyy sairaseläkkeelle. (Todennäköisesti vanhan jo olemassa olleen sairauden aiheuttama uusi oire, joka estää työnteon.)

Siinäpä ne tulot yhtäkkiä laskee kuin lehmän häntä, eikä sairaana voi väkisin "mennä töihin", "hankkia parempipalkkaista työtä". Kuitenkin on olemassa lainat (silloin hyvässä taloustilanteessa hankitut) ja laskut ja syödäkin pitää. Tuossa perheessä ne tulot laski molemmilla. Toisissa perheissä saattaa vain toisella, eikä ihan kaikkeen voi itse äärettömiin vaikuttaa.

Vierailija
665/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun me muutimme yhteen laitoimme kaikki tulotkin yhteen. Käytännössä aluksi elettiin minun palkallani, sillä minä omistin asunnon, jossa asuimme silloin. Mies säästi oman palkkansa, mutta tili oli yhteisessä käytössä. Noin runsaan vuoden kuluttua myytiin se asunto ja ostettiin yhteinen pientalo. Silloin siirryttiin elämään miehen palkalla, joka olikin sitten 3 kertaa minun palkkani veroinen. Käytännössä en maksanut mitään laskuja. Näin minun palkkani jäi huvitteluun ja matkusteluun kokonaan. Loppujen lopuksi minun palkasta tuli vararahasto, josta ostetaan vain sijoituksia, tai maksetaan lainoja , eikä juoksevia kuluja . Kaikki omaisuus on 50/ 50. Sijoitustilistä on näin tullut kuin itsestään yksi " palkkatili " lisää . Käyttämällä vain toisen tiliä kerralla, on helpompi kerryttä rahaa sitten lasten asuntoihin. Mitä järkeä tuhlata loput turhuuteen. Ei mitää raha riitaa 20 vuotta.

Ihanat te. Kunpa meilläkin toimisi noin :’(. Meillä minä tienaan vähemmän, vaikka teen vuorotyötä. Elämä ja terveys menee töissä, mitään ei jää käteen. Miehellä on enemmän varaa elämiseen.

Olen nyt noin 1000 euroa velkaa viime ulkomaan matkasta miehelleni. Lyhennän joka kuukausi palkastani.

True love

Niin, tätä nyt itsekin mietin. Ehkä tahtoisin enemmän true love -suhteen, jotenkin tasa-arvoisemman.

Vierailija
666/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että parisuhteet on nykyään hankalia, kun näin päivänselvästä asiastakin saadaan aikaiseksi ongelma.

Perheellä ja avioparilla on yhteinen talous, yhteinen elämä ja yhteiset rahat yhteisellä tilillä, josta maksetaan elämisen kulut ja ylimääräiset hurvittelut.

Teidän perheen kk-nettotulot on siis 6300e, josta jää käteen kulujen jälkeen 3300e.

Hyvä tilanne!

En ikinä menisi naimisiin saati perustaisi perhettä ihmisen kanssa, jolle tämä ei ole automaatio.

Kaikesta ihmiset osaakin tehdä ongelman...

Koska elämä ei mene niin, että nainen ei hanki kunnon ammattia vaan laskee sen varaan, että hyväksikäyttää ja imppaa toisen tulot "rakkauden nimissä". Avioliitto ei ole mikään tekosyy impata kenenkään rahoja ja hyväksikäyttää toista taloudellisesti. Jokainen saa Suomessa ilmaiseksi kouluttautua niin hyväpalkkaiseen ammattiin kuin ikinä haluaa - se on täysin oma valinta, jos on niin sureka palkka, että jää käteen 1800 euroa kuussa. On täysin turhaa olla kateellinen ja katkera sitten sille, joka tienaa ja yrittää vonkua niitä toisen rahoja itselleen. 

Minä olen naisena se, joka tässä suhteessa tienaa 4 kertaa miestä enemmän. Kaikki omistukset ovat minun nimissä ja meillä on avioehto. Maksan enemmän juoksevia kuluja, mutta en ole tänne asti elämässä rakentanut uraa vain siksi, että kunnianhimoton mieheni hyötyisi siitä, vaikkei ole asian eteen mitään tehnyt (kotityöt eivät todellakaan ole verrattavissa uraan. Imurointi ei vaadi aivoja eikä pienintäkään älyllistä ponnistusta, joten niillä ei todella voi perustella).  

Jokaisesta se on itsestään kiinni. 

Hui mikä kylmä ihminen... Rakastaako mies sinua kuitenkin? Vai eikö vain uskalla lähteä, koska pelkää raivokohtaustasi?

Vierailija
667/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naiset äänestäisivät vasemmistoa ja toimisivat enemmän vasemmistolaisesti niin saataisi miehiltä rahat pois. Muistakaas että rahat saadaan pois kun äänestetään sosialisteja. Miehillä on isompi euro, joten ottaminen on ok. Sopivasti vaan että saadaan mahaa pienemmäksi.

Vierailija
668/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, me miehen kanssa laitetaan koko palkat yhteiselle tilille, josta maksetaan myös kaikki menot ja laitetaan säästöön mitä jää yli. Ja mies tienaa jotain 3500 e nettona, itse 2000 e. Mun mielestä naimissa ollessa ei pitäisi niin paljon miettiä mitkä on "sun" ja "mun rahoja...

Vierailija
669/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä miehet huolivat vaimokseen valtavan paljon huonommin tienaavaa, vaikka koulutustaso olisikin samaa tasoa. En ymmärrä.  

Huolivat? Vaimokseen? Miten olis toi rakkaus? Et tiedä/tunne/ oo kuullutkaan sellaisesta?

*säälii syvästi*

Vierailija
670/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä miehet huolivat vaimokseen valtavan paljon huonommin tienaavaa, vaikka koulutustaso olisikin samaa tasoa. En ymmärrä.  

Huolivat? Vaimokseen? Miten olis toi rakkaus? Et tiedä/tunne/ oo kuullutkaan sellaisesta?

*säälii syvästi*

Jep, näitä pintaliitäjiä tuntuu riittävän. Sitten ihmettelevät, kun mikään ei oikein tunnu miltään, vähän masentaakin. Köyhää elämää tunnetasolla, siinä ei miljoonatkaan raukkaparkoja auta!

Vierailija
671/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että parisuhteet on nykyään hankalia, kun näin päivänselvästä asiastakin saadaan aikaiseksi ongelma.

Perheellä ja avioparilla on yhteinen talous, yhteinen elämä ja yhteiset rahat yhteisellä tilillä, josta maksetaan elämisen kulut ja ylimääräiset hurvittelut.

Teidän perheen kk-nettotulot on siis 6300e, josta jää käteen kulujen jälkeen 3300e.

Hyvä tilanne!

En ikinä menisi naimisiin saati perustaisi perhettä ihmisen kanssa, jolle tämä ei ole automaatio.

Kaikesta ihmiset osaakin tehdä ongelman...

Koska elämä ei mene niin, että nainen ei hanki kunnon ammattia vaan laskee sen varaan, että hyväksikäyttää ja imppaa toisen tulot "rakkauden nimissä". Avioliitto ei ole mikään tekosyy impata kenenkään rahoja ja hyväksikäyttää toista taloudellisesti. Jokainen saa Suomessa ilmaiseksi kouluttautua niin hyväpalkkaiseen ammattiin kuin ikinä haluaa - se on täysin oma valinta, jos on niin sureka palkka, että jää käteen 1800 euroa kuussa. On täysin turhaa olla kateellinen ja katkera sitten sille, joka tienaa ja yrittää vonkua niitä toisen rahoja itselleen. 

Minä olen naisena se, joka tässä suhteessa tienaa 4 kertaa miestä enemmän. Kaikki omistukset ovat minun nimissä ja meillä on avioehto. Maksan enemmän juoksevia kuluja, mutta en ole tänne asti elämässä rakentanut uraa vain siksi, että kunnianhimoton mieheni hyötyisi siitä, vaikkei ole asian eteen mitään tehnyt (kotityöt eivät todellakaan ole verrattavissa uraan. Imurointi ei vaadi aivoja eikä pienintäkään älyllistä ponnistusta, joten niillä ei todella voi perustella).  

Jokaisesta se on itsestään kiinni. 

Hui mikä kylmä ihminen... Rakastaako mies sinua kuitenkin? Vai eikö vain uskalla lähteä, koska pelkää raivokohtaustasi?

Minulla on samalainen suhde ja rakastan vaimoani ja hänen vakoaan.

Rukoilen hänen vakoaan ja anoan sitä. Vaimoni on Jumalattareni. En tunne jumalia.

Käyn töissä ja tienaan sen 800e kuukaudessa. Käytän koko summan vaimoni hemmotteluun ja elän siinä sivussa vaimoni tuloilla ja omilla siivillä. Tämä konsepti toimii meille ja olen useammin työttämänä kuin töissä vuoden sisään ja ei siinä mitään ongelmia ole. Kuskaan perhettä paikasta toiseen ja varaan paikat ravintolaan illalliselle. Sitten kerran viikossa tai enimmillään suostun kolmesti viikossa tekemään ruuat koko perheelle ja olen ammatiltani kokki.

:) asiat ovat hoidossa ja nautin elämäni. Normaalisti en olisi koskaan voinut hankkia ajokorttia palkallani ja nyt voin halutessa olla työttömänä, koska töitä ei yksinkertaisesti ole jatkuvasti. Olenkin ollut koti-isänä niin pitkään kuin tarvitaan ja palkkiot ovat hyvät. Virallisesti vaimo pitää koko tilini itsellään ja minunkin tulot on hänen käytettävissään. En siis näe vaivaa raha-asioissa. Saan mitä haluan mutta rahahanat on vaimon hallussa. Näin hyvä.

Vierailija
672/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ammatissa saa nettona 4500€?😱 Mun mies on päällikkönä isossa firmassa ja ei kyllä ees sillä duunilla saa noin paljon...

Ihan esimerkiksi roskakuskina pääsee noille tileille. Ei tarvitse olla mikään ananastukka-insinööri tommosiin tuloihin..

Vierailija
673/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

True love

Niin, tätä nyt itsekin mietin. Ehkä tahtoisin enemmän true love -suhteen, jotenkin tasa-arvoisemman.

Niin vielä kommentoin... Rakkaalleni kustannan vaikka laskuvarjohypyn, lähikaupan makaronit tai reissun Mosambikiin.

Kysymys on siitä, onko eri tulot, menot ja elintaso arjessa. Elääkö toinen ma-to elämää paremmin kuin toinen, joka elää samaa taloutta.

Vierailija
674/1065 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo.  Sulle 1800 ja miehelle 4500.  

Vai pitäiskö sun saada sen palkka itsellesi? 

Vierailija
675/1065 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, me miehen kanssa laitetaan koko palkat yhteiselle tilille, josta maksetaan myös kaikki menot ja laitetaan säästöön mitä jää yli. Ja mies tienaa jotain 3500 e nettona, itse 2000 e. Mun mielestä naimissa ollessa ei pitäisi niin paljon miettiä mitkä on "sun" ja "mun rahoja...

Varsinkin, kun itse tienaa vähemmän, on helpompi puhua yhteisistä rahoista. 

Aloittajalla on ihan ok nettotulot, joten ei pitäisi valittaa. Miksi niitä lapsia on pitänyt tehdä niin monta, että ei ole edes varaa niitä hoitaa? Menot vain tulojen mukaan ja sillä sipuli. Ei elämää voi laittaa pelkästään toisen tulojen varaan. Se puoliso voi vaikka kuolla yhtäkkiä, ja sitten ollaan totaalisen pulassa. 

Vierailija
676/1065 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaettas yhtään mitenkään vaan rahat on yhteisiä. Meillä on vain yksi yhteinen tili jonne kaikki tulot tulee ja mistä kaikki maksetaan ja ostetaan. Ei onneks ole saitaa miestä vaan päin vastoin. Ei ole koskaan ollut ongelma että mies tienaa enemmän. Eikä hankinnat ei mitkään ole ollut ongelma.

On se joillain vaikeeta kyllä kun pitää senttejä halkoa ja jakaa. Eihän se ole perhe ja parisuhde silloin vaan omat emämät kummallakin.

Vierailija
677/1065 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japimon kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ammatissa saa nettona 4500€?😱 Mun mies on päällikkönä isossa firmassa ja ei kyllä ees sillä duunilla saa noin paljon...

Ihan esimerkiksi roskakuskina pääsee noille tileille. Ei tarvitse olla mikään ananastukka-insinööri tommosiin tuloihin..

Ja mammat yläpeukuttaa paskapostausta, tottakai :D Pitää lopettaa omat näpynäpy hommat ja lähtä ajamaan roskia jos siellä kerran saa 6-7k palkkaa. 

Vierailija
678/1065 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen tienaa enemmän kuin mies niin saa kyllä mies piikittelyä silloin tällöin osakseen. Sopivan tilaisuuden tullen tulee aina pieni kuitti miehelle että kun tienaakin niin vähän.

Se alkaa ajan mittaan ns. syömään miestä. Pitkin linjaa jatkuvaa nakertamista harva mies jaksaa murtumatta ja muuttumatta vässykäksi betaksi jota nainen ei enää arvosta tai kunnioita. Siitä suuret eroprosentit suhteissa joissa nainen tienaa paremmin ja on korkeammin koulutettu. Kun nainen on tullut tilanteeseen jossa sisimmässään tuntee että mies on turha ja luuseri niin onnen aika on ohi. Nainen kokee menevänsä hukkaan ja tuhlaavansa aikaansa.

Nainen ei todellisuudessa pitemmän päälle kunnioita miestä joka tienaa vähemmän. Korulauseissa kylläkin. Korulauseet ja vakuuttelut ovat ihania. Jonkin aikaa saattaa mennä jos mies on sosiaalisissa ympyröissä arvostettu ja ihailtu rockstara tms. joka ei vain vielä ole lyönyt läpi.

Vierailija
679/1065 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla ehdoilla en olisi tehnyt ulkomaanmatkaa.

Tosin tollaisilla ehdoilla en olisi tuon miehen kanssa.

Vierailija
680/1065 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on useampi lapsikin, niin kaiken kuuluu olla yhteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan