Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Miksi pitäisi päästä hyötymään toisten tuloista? Tottakai molemmat osallistuvat samalla panoksella perheen elattamiseen, jos käyvät töissä. Jos palkka on pieni, niin se kertoo oman panoksen puutteesta ja on oma valinta. Jos ei jaksa opiskella, niin pitää tinkiä myös silloin elintasostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että parisuhteet on nykyään hankalia, kun näin päivänselvästä asiastakin saadaan aikaiseksi ongelma.
Perheellä ja avioparilla on yhteinen talous, yhteinen elämä ja yhteiset rahat yhteisellä tilillä, josta maksetaan elämisen kulut ja ylimääräiset hurvittelut.
Teidän perheen kk-nettotulot on siis 6300e, josta jää käteen kulujen jälkeen 3300e.
Hyvä tilanne!En ikinä menisi naimisiin saati perustaisi perhettä ihmisen kanssa, jolle tämä ei ole automaatio.
Kaikesta ihmiset osaakin tehdä ongelman...Koska elämä ei mene niin, että nainen ei hanki kunnon ammattia vaan laskee sen varaan, että hyväksikäyttää ja imppaa toisen tulot "rakkauden nimissä". Avioliitto ei ole mikään tekosyy impata kenenkään rahoja ja hyväksikäyttää toista taloudellisesti. Jokainen saa Suomessa ilmaiseksi kouluttautua niin hyväpalkkaiseen ammattiin kuin ikinä haluaa - se on täysin oma valinta, jos on niin sureka palkka, että jää käteen 1800 euroa kuussa. On täysin turhaa olla kateellinen ja katkera sitten sille, joka tienaa ja yrittää vonkua niitä toisen rahoja itselleen.
Minä olen naisena se, joka tässä suhteessa tienaa 4 kertaa miestä enemmän. Kaikki omistukset ovat minun nimissä ja meillä on avioehto. Maksan enemmän juoksevia kuluja, mutta en ole tänne asti elämässä rakentanut uraa vain siksi, että kunnianhimoton mieheni hyötyisi siitä, vaikkei ole asian eteen mitään tehnyt (kotityöt eivät todellakaan ole verrattavissa uraan. Imurointi ei vaadi aivoja eikä pienintäkään älyllistä ponnistusta, joten niillä ei todella voi perustella).
Jokaisesta se on itsestään kiinni.
Eiköhän se juuri ole sen KÖYHEMMÄN hyväksikäyttöä kun vaatii kulut puoliksi... Siinähän tahallisesti pakotetaan köyhempi maksamaan omaa elintasoaan. Niinhän kyllä monet ns aviovarakkaat tekevät. Ovat muka itse ansainneet oman palkkansa ja sillä saadun omaisuuden mutta samalla käyttäneet toista hyväkseen.
Onhan sillä pienempituloisellakin vastuu omasta kulutuksestaan, ei hänen pidä mennä tekemään sopimuksia joista ei selviä. Sama kuin vuokraisin jonkun lukaalin 2000€/kk, mutta hups palkka olikin vain 1500...eihän se haittaa?
Tässä ketjussa näkyy että naiset osaavat vaatia ja vaatia. Mitään ei kuitenkaan olla valmiita tekemään, ja ollaan kateellisia puolisolle. Eroa ap jos ottaa niin koville ja etsi matalapalkkaisempi puoliso.
Miksi pitäisi rangaista siitä että, tienaa enemmän kuin vaimo ? Eihän se miehen vika ole jos nainen ei ole kunnon ammattia hommannut ! Tasan pitää kaikki maksut olla niin sehän on sitä tasa-arvoa jota naiset haluaa !!
Eikö kuitenkin eron sattuessa kaikki jaeta tasan. Näin olen ymmätänyt jos ei ole avioehtoa.
Voisin harkita jotain yhteisiä rahoja jos naiset eivät olisi näitä hepsankeikkoja, jotka voivat ilmoittaa lähtevänsä, koska "kipinä on sammunut". Nykyisen tinderella&instagram sukupolven kanssa ei mitään järkeä pitää yhteisiä rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.Ainoa reilu tapa on tämä:
Tulot 6300
Menot 3000
Jää 3300. Jakakaa tuo 3300 euroa niin, että kummallekin tulee 1650 euroa. Sinä siirrät yhteiselle tilille kuukausittain 150 euroa ja puolisosi siirtää 2850 euroa. Kummallekin jää 1650 euroa omaan käyttöön.
HAHAHA Et saatana voi olla tosissasi? Käytännössä siis nainen ei maksaisi yhtään mitään mistään.... ei jumalauta.
Taas yksi miehensä rahapussiin pesänsä tekevä naikkonen. Hanki hyvä duuni ja palkka ja lopeta siipeily.
3000€/kk?? Mies on tainnut keksiä mahdollisimman kalliit harrastukset lapsille, jotta saisi pidettyä sinut köyhyydessä ja siten rautaisessa otteessaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehen nettotulo 5700€ kuussa (plus jotkus lisät ja bonukset joskus) ja minulla 1650€, ei mitään lisiä ikinä. Pari vuotta sitten minä tienasin ikävässä työssä 3500€ ja mies opiskeli. Minä löysin kiinnostavan työn, josta maksetaan puolet siitä mitä edellisestä ja mies halusi edetä urallaan vaativampiin töihin.
Meillä on kolme lasta. Miehen tulot, minun tuloni ja lapsilisät menevät yhteiselle käyttötilille, eikä rahoja korvamerkata kenellekään. Kaikki on yhteistä, olemmehan perhe.
Yhteiseltä tililtä menee asuntolaina ja siltä tililtä maksetaan niin minun kampaajani kuin miehen kalsaritkin tai lukiolaisen kirjat ja kesälomamatkat.
Ei olla ikinä ymmärretty sitä, että perheen sisällä on jotain omia rahoja. Me olemme yksikkö ja teemme töitä yhteisen perheen eteen.
Oleellista tällaisessa järjestelyssä on molemminpuolinen luottamus siihen, että rahankäyttö on järkevää. Jos jompi kumpi käyttää jatkuvasti liikaa rahaa, niin silloin on tehtävä jotain muuta. Ei olisi kiva katsella, jos tililtä lähtisi puolison huvituksiin vaikka vähintään 500 euroa kuussa.
Ihan käsittämätöntä, että ison osan mielestä on ok olla lompakkoloisia ja ”tottakai yhteiset tulot”. Jokainen on itse vastuussa omasta taloudellisesta pärjäämisestään, mutta kun mahdollisimman helpolla pitäisi päästä. Ei nyt jumalauta! Eniten särähti korvaan, että mies saa rahaa säästöön ja omaan käyttöön. No tietenkin saa!
Ei ole mikään sääntö, että parempituloinen solidaarisuuden nimissä omilla tuloillaan kompensoi heikompituloista, mutta moni tämän kyllä haluaa tehdä ns. elintason kautta. On ihan normaalia, että parempituloinen ottaa isomman vetovastuun tietyistä menoista kuten ulkonasyömisestä, mutta pitäisi ihan käyttörahaa saada toiselle samalla tavalla tai säästöjä?!
Samat ihmiset ovat varmasti sitä mieltä, että avioehdon haluava mies ei rakasta tai miettii vain eroa.
Olen mies ja onnekkaasti hyvätuloisella alalla. Nettona jää 4500 euroa käteen ja puolisolla jää maksimissaan 1800 euroa. Ei me nyt oikeasti euron päälle lasketa mutta tottakai maksan paljon enemmän, ja juurikin suhteessa palkkoihin. Eipä siinä nainen hirveästi kuluja maksele mutta mitä sitten, hoitaa kotia ja siltikin minulle jää aika paljon enemmän itselleni siltikin.
Mulle on tärkeää että toinen arvostaa eikä pidä itsestäänselvyytenä, mutta muuten pitäisi olla aika yhtäläiset mahdollisuudet parisuhteessa
Jos siis ollaan naimisissa niin on kyllä todella outoa jos toinen kituuttaa ja toinen törsää. Tulee erittäin ikävä valta-asetelma.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja onnekkaasti hyvätuloisella alalla. Nettona jää 4500 euroa käteen ja puolisolla jää maksimissaan 1800 euroa. Ei me nyt oikeasti euron päälle lasketa mutta tottakai maksan paljon enemmän, ja juurikin suhteessa palkkoihin. Eipä siinä nainen hirveästi kuluja maksele mutta mitä sitten, hoitaa kotia ja siltikin minulle jää aika paljon enemmän itselleni siltikin.
Mulle on tärkeää että toinen arvostaa eikä pidä itsestäänselvyytenä, mutta muuten pitäisi olla aika yhtäläiset mahdollisuudet parisuhteessa
Jos siis ollaan naimisissa niin on kyllä todella outoa jos toinen kituuttaa ja toinen törsää. Tulee erittäin ikävä valta-asetelma.
...ja jatkona vielä tuohon että ei meillä silti yhteisiä tilejä ole, en halua myöskään sitä että ylimääräisten tulojen menoja liikaa kontrolloitaisiin. Tietty pitää luottaa että molemmilla rahankäyttö järkevää.
Tässähän on asetelma, että mies hyväksikäyttää köyhempää vaimoaan. Mies tässä on loiseläjä ja pihi. Kyllä pariskunnalla pitää suhteessa molemmilla jäädä yhtä paljon säästöön pakollisten menojen jälkeen. Pellolle ukko joka elää köyhemmän rahoilla sillä sitähän se on! Ei jatkoon!
Yhdestäukostaero kirjoitti:
Tässähän on asetelma, että mies hyväksikäyttää köyhempää vaimoaan. Mies tässä on loiseläjä ja pihi. Kyllä pariskunnalla pitää suhteessa molemmilla jäädä yhtä paljon säästöön pakollisten menojen jälkeen. Pellolle ukko joka elää köyhemmän rahoilla sillä sitähän se on! Ei jatkoon!
Millä tavoin mies elää toisen rahoilla?
Tätä ketjua lukemalla näkee hyvin mitä kyselytutkimuksissakin on nähty
1) naiset ovat kiltimpiä raha-asioissa, eli eivät oikein ymmärrä vaatiakaan mitään (tämä siis kun on pienemmät tulot)
2) mutta, mikäli naisella on selkeästi isompi palkka, hän ei suostu kokonaan yhteiseen tiliin yhtä helposti kuin mies (tässä ketjussa taitaa olla 1-2 esimerkkiä tällä hetkellä kokonaan yhteisestä tilistä jos naisella isompi palkka mutta monta esimerkkiä siitä että tehdään tällöin prosenttijakoa tai kiinteät menot)
Eli naiset, köyhänä kiltit mutta varakkaana itsekkäämmät :)
en eläis suhteessa, jossa "omat rahat". Me ollaan yhdessä ajatuksella että jaamme elämän yhdessä. Välillä toinen tienaa enemmän, välillä toinen. Toinen hoitaa ehkä lapsia enemmän, sairaita vanhempiaan tai jompi kumpi sairastuu itse... toinen jää työttömäksi, sitten toinen haluaa tehdä jatko-opintoja... Tilanteita tulee eteen monia, ja siksi juuri naimisiin mentiin, että elämässä eteen tulevat myrskyt ja haasteet on mukavampi kohdata yhdessä.
Miksi laskea senttejä? En laske myöskään tiskivuoroja, lastenhoitovuoroja, harrastusiltoja tms... vaan pyrin joka pv tekemään yhteisestä elämästä viihtyisää
Vierailija kirjoitti:
Yhdestäukostaero kirjoitti:
Millä tavoin mies elää toisen rahoilla?
Maksattaa omaa elämäänsä puoliksi toisella, ellei heidän elämänsä ole suunniteltu täysin köyhemmän mukaan, eli niin että molempien tulot olisivat sen 1800e. Jos on vähänkään kalliimpi talo, auto tai vast jota puoliksi maksetaan.
Ainoa reilu tapa on tämä:
Tulot 6300
Menot 3000
Jää 3300. Jakakaa tuo 3300 euroa niin, että kummallekin tulee 1650 euroa. Sinä siirrät yhteiselle tilille kuukausittain 150 euroa ja puolisosi siirtää 2850 euroa. Kummallekin jää 1650 euroa omaan käyttöön.