Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Inspiroitunut26 kirjoitti:
Hei. Oon kiinnostunut tästä 16:8 dietistä ja kiinnostaisi tietää missä ajassa porukka on tyyliin 5kg laihtunut? Mä alotan tän huomenna ja meinaan liikuntana tehdä lenkkejä koiran kanssa ja kerätä muutenkin askelia päivässä sen 10000.... 😊
Ei ole välttämättä nopea keino, jos ei lisää samalla liikuntaa ja kevennä tietoisesti. Itse en aloittanut liikuntaa enkä laskenut kaloreita tms, ja ekaan 3 kuukauteen ei lähtenyt grammaakaan. Mutta koska olo oli paljon tavallista parempi, jatkoin syömistä 8 tunnin syömisikkunan mukaan. Vuossa kuitenkin sitten oli lähtenyt jo 12 kg ja 3 vuoden aikana 30 kg. Vähitellen ne syödyt kalorit vaan vähenivät itsestään kun verensokerin heittelyt ja nälät tasoittui, mutta alussa siihen meni aikaa.
Mulla on pudonnut 5kg kahdessa kuukaudessa. Toiset viisi on vielä ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ilkeillä enkä ole provo.
-
En vain ymmärrä, kuinka tällainen ns. pätkäpaasto on edes "keksitty", koska käytännössä toteutan sit koko ajan.
Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, vaan se on täysin normaalia: viimeinen ruoka syödään illalla ja seuraava pitkälti yli 12 h kuluttua aamulla... ehkei välttämättä 16 h taukoa, mutta sellainenkin voi olla.
Minulla.
-
Eihän ihmisen tarvitse koko aikaa syödä, kun 9-10 h nukkuukin.
Mielestäni tällaiinen pätkäpaasto vaatii työssäkäyviltä paljonkin, koska on lähdettävä töihin ilman aamiaista. Työttömiltä onnistuu tietenkin paljon paremmin, kun on aikaa nukkua vaikka tuo mainitsemasi 10 h ...
Miten niin ilman aamiaista? Sen syömisikkunanhan voi ajoittaa niinkin että syö nimenomaan aamulla ja päivällä, ja on illan sitten syömättä. Itse vaan olen iltarytminen ihminen, jonka maha on puoleenpäivään asti ikään kuin unessa, ei ole yhtään nälkä ja itse asiassa tulee lievää oksetuksen tunnetta jos syön jotain, joten mulle on helppo pitää syömisikkuna 12.30-20:30. Mutta voi sen syömisikkunan aloittaa vaikka klo 7.
Toinen pointti on, että ei sen ole edes pakko olla vain 8 tunnin mittainen. Mulle sopii hyvin tuo perinteinen, mutta jotkut tämän syömismallin suosittelijat sanovat, että monille naisille erityisesti 10 tunnin ikkuna voi olla parempi, ettei tule verensokerin laskuongelmia.
Totta kai syömisikkuna voi olla esim. 7-15. Silti voisi olla vaikeaa opettajana, jos jotain töitä täytyisi tehdä illalla, mutta ei voisi syödä mitään. Mutta hyvä idea tämä pätkäpaasto on. Kun en ole vielä kokeillut, tuo 16 tunnin paasto tuntuu pitkältä. 14 tunnin paastoa voisi joskus kokeilla ja katsoa, miltä se tuntuu.
En kyllä oikein ymmärrä, miksi työn tekemiseen tarvitsisi ruokaa. Minun pätkäpaastorytmini on sellainen, että aloitan syömisen n. klo 11, jolloin syön lounaan töissä. Aamu menee kahvin, teen ja veden voimalla aivan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvin! Kuinka tarkka olet syömisistäsi?
Inspiroitunut26 kirjoitti:
Hei. Oon kiinnostunut tästä 16:8 dietistä ja kiinnostaisi tietää missä ajassa porukka on tyyliin 5kg laihtunut? Mä alotan tän huomenna ja meinaan liikuntana tehdä lenkkejä koiran kanssa ja kerätä muutenkin askelia päivässä sen 10000.... 😊
Minulla lähti ensimmäisen kuukauden aikana 5kg mutta bmi olikin 31, että oli mistä lähteä.
Ihmiset oli jo 2 viikon jälkeen, että herregud sä oot laihtunu! Mutta se oli enimmäkseen vaan sitä turvotuksen laskua, joka näkyi kasvoissa, kaksoisleuassa ja MAHASSA!
Minulla ilmeisesti on joku gluteeni yliherkkyys, sillä vatsa turposi välillä kuin olisi ollu viimesillään raskaana.
Enää ei ole mitään turvotuksia ollu. Nilkat ei ole kertaakaan ollu työpäivän jälkeen turvoksissa, vaikka olen leipää ja puuroja syöny sen 8 tunnin ruokaikkunan aikana.
Niin mullahan alkoi tehdä mieli puuroa monien vuosien jälkeen 😋. Olen tehny pakastemarjoistani blenderillä tuoresoppaa ja sitä laittanu puuron sekaan. NAMSKIS!
Nyt mulla on kolmas kuukausi menossa ja painon putoaminen on vähän tyssänny. Viimeiseen 2 viikkoon ei ole vaaka hievahtanutkaan mutta ei haittaa yhtään!
Niin kauan, kun paino alkaa nrolla 8 sen melkein sadan kilon sijasta, olen tyytyväinen.
Niin ja olen hieman joutunut "venyttelemään" tätä syömis-aikatauluani. Tiedättehän nää valmistujais- ja ylioppilasjuhlien emännät 😉. Olen tämän huomannut ennenkin, että kun on hieman laihtunut, alkaa herkkujen tyrkytys. Tai sitten nenän edessä mässäily 😂.
Enää se ei tunnu missään, aikaisemmin meni kyllä tunteisiin. Minä koin sen silkkana v****iluna, että joku tuli eteeni kahden tuulihatun kanssa ja sanoi, että täytyy syödä nää molemmat, kun sinähän oot laihiksella 😏
Ruokaikkunani on joskus venynyt 9 tunnin mittaiseksi mutta kun pidän tarkkaan siitä huolen, että 16 tunnin paasto toteutuu, ei siitä ole ollut sanottavammin haittaa.
Vimeisen suupalan jälkeen laitan puhelimeen hälytyksen 16 tunnin päähän.
Ja jos on pitänyt ruokaikkunan ajankohtaa muuttaa, olen tehnyt sen venyttämällä paastoa.
Työpäivinä ruokaikkunani on klo 11-19 mutta kun yhdetkin juhlat alkoivat vasta klo 18, niin venyttelin edellisen viikon paastoa tunnin kerrallaan, niin sai vielä viihteelläkin ottaa drinkkiä ja yöpalaa 😁.
Illan emäntää kovasti uteli painoani seuraavana maanantaina, muka dietiistäni huolestuneena. Kun ilmoitin, että ei paino noussut grammaakaan, kysyi emäntä ettenhän vaan ole alkanut oksentamaan, pitääkseni painoni kurissa 😆
Mutta joo, tämä tulee olemaan loppuelämäni ruokailumetodi. Se kun on niin helppo toteuttaa, kun pistää kännykän piippaamaan ruokaikkunan avautumisesta. Ja miksei myös puoli tuntia ennen sen sulkeutumista.
Helppoa ku heinänteko!
Ai niin ja verensokeriarvoni ovat normalisoituneet. Aamuisin ei ole kertaakaan ollu yli 5.8 kun aiemmin se joskus huiteli 9 kieppeilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvin! Kuinka tarkka olet syömisistäsi?
Olen tuon 8h aikana syönyt vähän mitä sattuu, joskus ravintolamätöt ja joskus kanamunia ja vihanneksia. Yleensä kuitenkin paastonnut sen 16h ja se ilmeisesti todellakin toimii! Minkäänlaista nälkää, kalorienlaskentaa, kituuttamista tai muuta vastenmielista ei ole tarvinnut kärsiä.
Noin 4 kuukauden pätkäpaastoilun seurauksena laihduin 7 kg. En paastonnut joka päivä, enkä suhtautunut mitenkään vakavasti asiaan, söin välillä paljon herkkujakin. Yleensä pidin 16 tunnin tauon syömisessä, joskus pidemmänkin. Yleensä aamu- ja iltapala jäivät syömättä.
Mulle tämä oli tosi helppo keino, kun ei tarvinnut miettiä syömisiä sen enempää kuin ettei syö tiettynä aikana. Mun on tosi vaikea pysyä tarkoissa ruokavalioissa tai harrastaa just tietty määrä liikuntaa, elämä on sen verran vaihtelevaa.
Laihtuminen oli jotenkin erilaista kuin aiemmin muilla tavoin painoa pudottaessani. Rasvaa lähti varsinkin vatsasta ja vyötäröltä, näytin nopeasti selvästi hoikemmalta.
Minä noudatan tätä ainoastaan viikonloppuisin, koska arkisin aamiainen on minulle tosi tärkeä juttu ja illalla haluan syödä perheen kanssa illallista. Viikonloppuisin teen meille iltapäivällä pääruuan, ja sen jälkeen paastoan ne 16 tuntia seuraavaan aamiaiseen. Vältän myös hiilareita eli sokeria, viljoja ja hedelmiä. Maaliskuusta lähtien olen laihtunut 8 kg, ja olen kohta normaalipainoinen. En tunne olevani millään dietillä, vaan syön ruokaa, josta pidän. Tämä on ollut yllättävän helppoa.
Mä yritin, mutta kamala nälkä koko ajan. Syön kotona aamupalan, töissä lounaan ja välipalan ja sitten ei enää saakaan syödä mitään. Aamupalan pois jättäminen ei todellakaan houkuttele, mutta on tämä jatkuva nälkäkin aika ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritin, mutta kamala nälkä koko ajan. Syön kotona aamupalan, töissä lounaan ja välipalan ja sitten ei enää saakaan syödä mitään. Aamupalan pois jättäminen ei todellakaan houkuttele, mutta on tämä jatkuva nälkäkin aika ikävä.
Syö isompia määriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö isompia määriä?
Määrä ei ratkaise, vaan sisältö. Jos on nälkä, on ruuan sisällössä korjattavaa.
Minäkin olen aloittanut nyt tämän. Hieman hankaluuksia ollut soveltaa työaikoihin. Otin käyttöön sovelluksen joka laskee paastoaikoja.
Pakko tulla kertomaan, kun tän ketjun innostamana ajattelin kokeilla ja täähän on ihan tajuttoman helppoa. Monta senttiä lähteny kesän aikana vyötäröltä ja tosiaan ton 8 tunnin aikana saa tosiaan syödä mitä haluaa. Ei ees tajua olevansa dietillä siis.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tulla kertomaan, kun tän ketjun innostamana ajattelin kokeilla ja täähän on ihan tajuttoman helppoa. Monta senttiä lähteny kesän aikana vyötäröltä ja tosiaan ton 8 tunnin aikana saa tosiaan syödä mitä haluaa. Ei ees tajua olevansa dietillä siis.
Oletko 16/8 -rytmillä siis ihan 7 päivää viikosta ja 30 päivää kuukaudesta? Itse oon nyt kans pätkäpaastoillut mutta käytännössä välillä 12/12 tai 14/10 päiviä aika monasti. Tosin ei oo kyllä haitannut kun on toiminut joka tapauksessa ihan hyvin. Paaston terveyshyötyjä ei kyllä varmaan tule sillon.
Hei muuten, onko tätä missään jonkun (suomalaisen) ravitsemusterapeutin taholta kommentoitu? Oiskohan kellään heittää linkkiä.
Miksi jonkun ravitsemusterapeutin pitäisi tätä kommentoida. Pätkäpaasto on yleisiä ohjeita vastaan, mitkä ei kaikilla toimi ja useilla vaikka toimisikin niin ei niin hyvin kuin pätkäpaasto.