Oletko käynyt koskaan Venäjän Karjalassa?
Kommentit (111)
Roskien rapinaa ennemminkin, mitä olen siellä asuneilta kuullut.
Paskaista on.
Miksi? Siellä on vain viinaa ja sukupuolitauteja.
Terijoki ja Kivennapa kiinnostaa.
En ole, mutta isoisäni kävi siellä taistelemassa ja haavoittui.
Kyllä, olen käynyt Sortavalassa ja Lahdenpohjassa ja Terijoella ja tietenkin Viipurissa.
Kostamuksn ohi mentiin joskus kauan sitten. Oli joku kesälomabussireissu. Suomalainen kuski kertoili kuinka Kostamus on suomalaisten rakentama. Aivan kamalia kerrostaloja, parvekkeet ruosteessa ja jokapaikassa kaikki roikku. Etempänä talotkin parani. Vieressä joku humalainen mulkoili et ne tekee ite parempia.
Kyllä kiertelin viikonajan noin viisivuotta sitten. Kovin oli vanhusvoittoisia asukkaita datsoillaan. Kesällä nuorempaa väkeäkin kuulemma paikalla. Rannat joilla kävin tai yritin käydä uimassa olivat täynnä lasinsiruja ja roskia. Kukaan ei pidä huolta tai välitä. Kurtturuusua ja Jättiputkea kasvoi useilla paikoilla. Epäsiisteys löi silmille. Puistot hoitamattomia, kerrostaloalueet synkkiä ja pihat kasvoi koiranputkea.
Rajan takana kyllä huomaa kellä on rahaa, Heidän alueensa oli aidattuja ja joissain käveli vartijoitakin.
Se Venäläisyys on vain juttu joka täytyy kokea ja nähdä itse. Itselle riitti Karjalan katselu.
Tuttuni kävi avustusreissulla Karjalassa noin kymmenen vuotta sitten. Kertoi, että tiestö surkeassa kunnossa. Kuski oli varannut mukaan sahoja, lapioita yms. sen varalta, että pitää sahata puita, jotka ovat kaatuneet tien yli tai kaivaa bussi liejusta yms. Kohdekylässä oli ollut hyvin vaatimatonta. Naimatarjouksia oli tullut useampia 😄
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni kävi avustusreissulla Karjalassa noin kymmenen vuotta sitten. Kertoi, että tiestö surkeassa kunnossa. Kuski oli varannut mukaan sahoja, lapioita yms. sen varalta, että pitää sahata puita, jotka ovat kaatuneet tien yli tai kaivaa bussi liejusta yms. Kohdekylässä oli ollut hyvin vaatimatonta. Naimatarjouksia oli tullut useampia 😄
Kymmenen vuotta sitten ei tehty enää avustusreissuja Karjalaan.
Kävisin siellä, Pietarissa ja Volgalla, jos voisi. On juuria siellä.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin siellä, Pietarissa ja Volgalla, jos voisi. On juuria siellä.
Yli 100 v takaa, mutta genealogia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
minun pappani oli myös, ei haavoittunut vaikka pahoissa paikoissa olikin. Puolisoni isä oli tarkk'ampujana, ei myöskään haavoittunut. Kotipaikallani naapurin isäntä haavoittui, meni luoti otsasta sisään ja siihen jäi sellainen tyhjä tila joka liikkui hengityksen tahtiin ihon alla ja puheeseen jäi sellainen krääh-krääh- tyylinen väli ääni. En tiedä miten se luoti meni ja saatiin siihen aikaan pois, ettei pahempaa tapahtunut.Lapsena se oli ensin outoa mutta vähän ajan kuluttua ihan normaalia, että jollakulla voi olla tuollainenkin
Vierailija kirjoitti:
Minun isoisäni kuljetti niitä haavoittuneita. Toinen oli puoliksi sikäläinen, mutten tiedä mitä hän itse tiesi tai ajatteli.
Useamman kerran ja lähtisin uudestaan. Kiinnostava maa, täynnä historiaa ja ristiriitaisuuksia, tavalliset ihmiset pääsääntöisesti mukavia ja vieraanvaraisia.
Harmi, että sielläkin täytyy maata johtaa juokko rikkaita sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta sitten ei tehty enää avustusreissuja Karjalaan.
kyllä tehtiin aina 2022 saakka, serkkuni esim. keräysiin tulleita vaatteita säilytti ja lajitteli ennen niiden lähettämistä/Hamina
Usein käyn. Viimeksi olin kesäkuussa.
Olen, monestikkin.