Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
81/2812 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisikkuna:).

Vierailija
82/2812 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olin kyllä vähän laiska, enkä jaksanut lukea muita vinkkejä, joten pahoittelen, jos tulee toistoa.

16:8 dieetillä olen nyt tiputtanut vuoden alusta 8 kiloa. Syön aikavälillä 13-21, koska se sopii itselleni parhaiten. Syön kolme ateriaa ja yhden aterian jälkeen jonkun alle 200 kalorin herkun. Kaloria ei katkaise alle sadan kalorin neste, eli itse juon kapselikahvin aamupäivällä, lisäksi tuhottomasti vettä.

Paras painonpudotuskeino ikinä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2812 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olin kyllä vähän laiska, enkä jaksanut lukea muita vinkkejä, joten pahoittelen, jos tulee toistoa.

16:8 dieetillä olen nyt tiputtanut vuoden alusta 8 kiloa. Syön aikavälillä 13-21, koska se sopii itselleni parhaiten. Syön kolme ateriaa ja yhden aterian jälkeen jonkun alle 200 kalorin herkun. Kaloria ei katkaise alle sadan kalorin neste, eli itse juon kapselikahvin aamupäivällä, lisäksi tuhottomasti vettä.

Paras painonpudotuskeino ikinä!

Siis tarkoitin tietenkin, että paastoa ei katkaise alle sadan kalorin neste.

Vierailija
84/2812 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minni230989 kirjoitti:

Minulla tämä toimii todella hyvin. Turha syöminen jää pois illoista. Oma rytmini on lounas 11-12 ja syömisikkuna loppuu 18-20. Naisille kuitenkin hormooneiden vuoksi on hyvä joskus syödä aamupala yms jos on kova nälkä. Siis alottelujakson jälkeen. Jolloin kortisoli ei pääse nousemaan. Itse teen tämän n. 1-3 kerran kuussa yleensä menkkojen aikaan. Painoa on lähtenyt jo 12 kiloa. Ja lisäksi urheilen.

Mitä tämä tarkoittaa suomennettuna? :) Mistä siis tiedän milloin kannattaa syödä aamupala?

Vierailija
85/2812 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toiminut mulla. Olin 16:8 paastolla kaksi kuukautta eikä paino tippunut kiloakaan. Motivaatio ei riittänyt jatkamaan kun ei tuossa ajassa tullut mitään tuloksia..

Oli kyllä helppoa, ei nälkä tai heikotus vaivannut eli sillä perusteella voin kyllä suositella.

Vierailija
86/2812 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "paasto"on käytännössä siis aamiaisen poisjättö. Olen syönyt välillä vuosia noin, kun aamulla ei ole ehtinyt syödä eikä heti maistukaan. Välillä taas olen syönyt aamiaista. Painossa en ole huomannut mitään eroa kummallakaan tavalla. Sen olen huomannut, että pitkät ruokavälit hidastavat aineenvaihduntaa.

Vierailija
87/2812 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä "paasto"on käytännössä siis aamiaisen poisjättö. Olen syönyt välillä vuosia noin, kun aamulla ei ole ehtinyt syödä eikä heti maistukaan. Välillä taas olen syönyt aamiaista. Painossa en ole huomannut mitään eroa kummallakaan tavalla. Sen olen huomannut, että pitkät ruokavälit hidastavat aineenvaihduntaa.

Pätkäpaasto kylläkin nimenomaan aktivoi aineenvaihduntaa. Vasta usean päivän täyspaasto alkaa hidastaa sitä.

Vierailija
88/2812 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luontainen ruokailurytmi menee niin, että syön ekan kerran kahdentoista aikaan päivällä, ja toisen kerran kuudelta illalla. Muuten juon vaan kahvia ja vettä. Olen pysynyt koko ikäni hoikkana ilman ruokavalion tarkkailua. Ei tämä kaikille sovi, ja aamupalan syömiseen kyllä helposti "jää koukkuun", jos joissain olosuhteissa tottuu sitä syömään.

Vierailija
89/2812 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aamiaisen poisjättö, koska syömisikkunan voi valita mihin aikaan tahansa, riippuen omasta kehon luontaisesta rytmistä. Aamu- ja aamupalaihmiset voivat aloittaa sen syömisikkunan vaikka klo 7 aamullla, syödä tukevan aamupalan, ja jättää sitten syömiset illan päästä pois. 

Itse olen iltavalvoja ja yökyöpeli, eikä  ruokaa tee aamulla tai aamupäivällä mieli, joten mulle toimii syömisikkuna klo 13-21 niin, että syön tukevimman aterian illalla juuri ennen syömisikkunan sulkeutumista. Mutta kaikille ei todellakaan toimi sama rytmi. 

Tällaisella paastolla on muuten tutkimuksissa todettu paljon muitakin hyötyjä kuin painonlasku ylipainoisilla (yksi hyvä puoli tässä on, että niillä jotka ei ole ylipainoisia, 16/8 paasto ei yleensä aiheutakaan painonlaskua). Mulla paino pudonnut hitaan rauhallisesti 85 kilosta 63 kiloon tällä menetelmällä. Alunperin toivomaani 52 kiloon en tällä pelkästään pääsisi, mutta enpä taida yrittääkään kun epäilen että liika kiristys johtaisi taas vain ahmimiseen ja jojoiluun.

Vierailija
90/2812 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka viikko takana - sujunut tosi hyvin! Kumma kyllä päivän aikana tulen todella pienestä kylläiseksi ja kokonaiskalorit jäävät välillä liiankin pieniksi.

Esimerkki eiliseltä:

Klo 12 söin 70g juustoa, 120g tomaattia, 150g kreikkalaista jogurttia.

Klo 18 join smoothien jossa banaani, omena, pinaattia, marjoja, maitoa.

Niin hirveä ähky etten syönyt mitään muuta, ei ollut tippaakaan nälkä, vaikka kalorit 600-700 luokkaa.

Nyt on sama, tänään on mennyt 1100 kcal, mutta en pysty syömään illallista kun maha on täynnä klo 17 syödystä välipalasta.

Vierailija
91/2812 |
04.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketteko kaloreita tuon 8 tunnin aikana?

Vierailija
92/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häviääkö teillä muilla paastoilijoilla nälän tunne lähes kokonaan? Mulla on edellisestä ateriasta 17 tuntia eikä maha kurni lainkaan.

Vierailija
93/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmessa viikossa lähtenyt kolme kiloa. Helppoa kuin heinän teko :D.

Vierailija
94/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava ketju... tottakai se paino putoaa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa :)

Vierailija
95/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava ketju... tottakai se paino putoaa, kun syö vähemmän kuin kuluttaa :)

Huvittava kommentti... jos tieto siitä että vähemmän syönti laihduttaa, riittäisi.... No me oltaisiin kaikki laihoja. Dieetit perustuu yleensä siihen, että pystyy oikeasti toimimaan sen mukaan, koska se on se VAIKEIN asia. Pätkäpaasto parantaa insuliiniherkkyyttä jolloin ruokaa himoaa vähemmän ja saa energiaa, siksi se on hyvä vaihtoehto dieetiksi.

En yleensä jaksa vääntää ratakiskosta, mutta nyt oli niin ylivoimainen neropatti leijumassa että jaoin aikaani :)

Vierailija
96/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin mielellään pätkäpaastoa, mutta mulla on ihan järkyttävä vatsahappo-ongelma. Eli jos olen liian pitkään syömättä, alkaa närästää liikaa. Mulla se on toiminnallinen ongelma, joten sitä ei voi hoitaa esim. leikkauksella, vatsa vain toimii niin. Mitä luulette, auttaisiko jos söisi pari kiinteää ateriaa siihen 8 tuntiin, ja sen jälkeen nestemäisiä (sosekeitto, smoothie yms.) lopun päivää? Pitäisi saada 3-5 kiloa pois 6:ssa viikossa, ylipainoa juuri tuon 5:n kilon verran.

Vierailija
97/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi auttaa, kunhan tekee keitot ja smoothiet itse niin ei tule mitään ylimääräistä niiden mukana.

Vierailija
98/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arki. Herään, suoraan taloyhtiön salille pari kerrosta alemmaksi ja töihin klo 8. Salilla olen vajaa tunnin, ei mikään kunnon rääkki. Syön aamiaisen, tuorepuuroa, lounas klo 11.30-12, proteiinia 150 g, vihanneksia 250 e, riisiä 50 g. Välipala tuorepuuroa klo 14.30-15.

Sama välipala klo 17 ja dinneri, sama kuin lounas klo 19. Dinnerin ja välipalan pitäisi olla toisinpäin, mutta nälkä on järkyttävä.

Tätä vappuun asti ma-pe, pitäisi laihtua 500 g viikossa keskimäärin.

Nälkä on joka arki tuttua.

Sukujuhlat juhannuksena. Kuka sitä nyt itsensä vuoksi laihduttaisi.

Hetkinen... mistä saat 150gr proteiinia yhdellä aterialla? Sehän tarkottaisi n. 12 kpl voissa paistettuja kananmunia tai 5kpl paistettuja pihvejä kerta vetäsyllä!

Lisäksi tolla määrällä munuaiset paukahtaa ennen pitkää...

Vierailija
99/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma arki. Herään, suoraan taloyhtiön salille pari kerrosta alemmaksi ja töihin klo 8. Salilla olen vajaa tunnin, ei mikään kunnon rääkki. Syön aamiaisen, tuorepuuroa, lounas klo 11.30-12, proteiinia 150 g, vihanneksia 250 e, riisiä 50 g. Välipala tuorepuuroa klo 14.30-15.

Sama välipala klo 17 ja dinneri, sama kuin lounas klo 19. Dinnerin ja välipalan pitäisi olla toisinpäin, mutta nälkä on järkyttävä.

Tätä vappuun asti ma-pe, pitäisi laihtua 500 g viikossa keskimäärin.

Nälkä on joka arki tuttua.

Sukujuhlat juhannuksena. Kuka sitä nyt itsensä vuoksi laihduttaisi.

Hetkinen... mistä saat 150gr proteiinia yhdellä aterialla? Sehän tarkottaisi n. 12 kpl voissa paistettuja kananmunia tai 5kpl paistettuja pihvejä kerta vetäsyllä!

Lisäksi tolla määrällä munuaiset paukahtaa ennen pitkää...

Tarkoitti varmaan esim. 150g kanafilettä, josta ei tietenkään itse proteiinia tule niin paljoa.

Vierailija
100/2812 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia voi juoda jopa kerman kanssa, ei käynnistä ruuansulatuselimistöä, vaan autofagia toiminto jatkuu häiriintymättä. Tämän on kokeillut diabeetikko-ystäväni, joka käy paastoverensokereissa joka kuukausi. Hän ei voi lähteä liikkeelle ilman kahvimukillistaan ja se on todettu, että juo hän kahvin tai jättää juomatta, kaikki arvot pysyy samana.

Että tää "ei saa edes hampaita pestä" hömppä on ihan bärsieestä.

Ensimmäinen ateria kannattaa sitten AINA aloitta 2:lla lasillisella vettä n. 20-30 minuuttia ennen ruokailua. Se herättelee ruuansulatuselimistön lempeästi, säästyy vatsavaivoilta ja nesteytys alkaa hyvin.

Ja joka kerta ruokaillessa vettä REILUSTI ENNEN ruokailua, eikä ruokailun aikana muuta, kuin kunnon pureskelua.

Kun rajottaa hiilareita ja syö tarpeeksi proteiineja, ei 16/8 dieetissä ole ongelmia.

Itse laihdutin 18 kg 96 kilosta mutta kun lopetin 16 tunnin paaston, tuli erittäin lyhyessä ajassa 10kg lisää. Siis jossain 7 viikossa 7 kuukauden aikana pudotettu paino vaan tuli. Ja kaikki vatsaan ja tisseille.

Housut mahtuu muuten ihan mukavasti mutta eivät mene navan kohdalta kiinni. No yläselkäänkin on tullut ja emännän kyttyrä on alkanut taas muodostumaan....

Niinpä 16/8 on varmaan loppuelämäni ruokarytmi, jotta paino pysyisi alhaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi