Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia
Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.
Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.
Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?
Kommentit (2812)
Mulla on nyt neljäs päivä menossa. Ihan suht helppoa, kunhan on vaan tekemistä aamupäivällä niin ei ehi niin ajattelemaan ruokaa ja nälkää. Pakko pitää syömisikkuna aika myöhäisenä. Tuntuu kyllä, että syön aika paljon sitten illan aikana, mutta toivottavasti se tasoittuu ajan mittaan. Ajattelin kokeilla tätä silleen ihan rennolla tyylillä, en ainakaan vielä rajoita syömiäni ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin pari kuukautta melko orjallisesti tällä dieetillä. Kiloja tippui mukavasti 65->61. Nyt otin pari viikkoa rennosti ja söin miten sattuu. Tänä aamuna kävin vaa’alla ja paino oli taas 65kg! Eli parin kuukauden tulos hävisi parissa viikossa. Helppo sillä oli tiputtaa painoa mutta helposti kilot myös palasivat
On se jännä, että ruokavalio, joka lihotti sut 65 kiloiseksi, teki niin myös laihdutuksen jälkeen
Ymmärsin kyllä että niin kävisi mutta en uskonut että noin nopeasti. Osalla kuitenkin tulokset pysyneet vaikka on lopettanut pätkäpaaston.
On ihan eri asia lopettaa pätkäpaasto kuin "ottaa rennosti ja syödä miten sattuu". Pätkäpaasto on kalorinrajoituskikka, ei mitään sen maagisempaa
Niin siis pari viikkoa lomamatkalla. En aio jatkossa syödä niin koko ajan.
N48 kirjoitti:
Mä ajattelin myös kokeilla!
Aloitan tänään. Ajattelin syödä lounaan eli päivän ekan aterian klo 11. Nyt olen juonut pari kuppia kahvia kauramaidolla (vain vähän k.maitoa). Mikäli tällä systeemillä saan 3-5kg pois, niin olen tyytyväinen :)
No niin, aloitus sujunut niin ja näin, ainakin omien olotilojen puolesta. Eli voimat totaalisesti pois! Syönkö liian vähän ja väärin? Syön vain 1000-1200kcal/vrk. Kauhea nälkä illalla nukkumaan mennessä sekä aamupäivällä. Syömisikkunani on ollut 11.30-19.30.
N48 kirjoitti:
N48 kirjoitti:
Aloitan tänään. Ajattelin syödä lounaan eli päivän ekan aterian klo 11. Nyt olen juonut pari kuppia kahvia kauramaidolla (vain vähän k.maitoa). Mikäli tällä systeemillä saan 3-5kg pois, niin olen tyytyväinen :)
No niin, aloitus sujunut niin ja näin, ainakin omien olotilojen puolesta. Eli voimat totaalisesti pois! Syönkö liian vähän ja väärin? Syön vain 1000-1200kcal/vrk. Kauhea nälkä illalla nukkumaan mennessä sekä aamupäivällä. Syömisikkunani on ollut 11.30-19.30.
Syöt ihan liian vähän, alle 1400-1500kcal ei kannata laihduttajankaan syödä.
Vierailija kirjoitti:
N48 kirjoitti:
N48 kirjoitti:
Syöt ihan liian vähän, alle 1400-1500kcal ei kannata laihduttajankaan syödä.
Ok. Kiitos vastauksesta! Täytyypä lisätä kaloreita.
Laihduin ihan itsestään 15kg kun päätin pienentää annokset ja niistäkin piti aina jättää vähän lautaselle ja olin illat pääosin syömättä mitään. Jos vatsa kurni tosi paljon join teetä. Nälän tunteeseenkin oppii ja siitä oppii tykkäämään. Liikuntaa en lisännyt yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin ihan itsestään 15kg kun päätin pienentää annokset ja niistäkin piti aina jättää vähän lautaselle ja olin illat pääosin syömättä mitään. Jos vatsa kurni tosi paljon join teetä. Nälän tunteeseenkin oppii ja siitä oppii tykkäämään. Liikuntaa en lisännyt yhtään.
Niin ja siis en yhtään katsonut mitä söin kun söin, kunhan oli toi periaate että pienemmät annokset, jätä lautaselle ja ei iltaisin mitään. Tällä menty jo pitkään ja helppoa on.
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia lopettaa pätkäpaasto kuin "ottaa rennosti ja syödä miten sattuu". Pätkäpaasto on kalorinrajoituskikka, ei mitään sen maagisempaa
Kyllä, se on kalorinrajoitusmenetelmä - mutta paastolla on todennäköisesti myös vaikutusta hormonien, erityisesti insuliinin, eritykseen. Siksi sitä voidaan suositella ihmisille joilla insuliiniresistenssi / pre-diabetes.
esim. www.healthline.com/nutrition/10-health-benefits-of-intermittent-fasting…
Mulla on nyt eka viikko tätä takana ja ihan hyvältä tuntuu. Ekoina öinä oli ihan hirvittävä nälkä mutta nyt ei enää ees nälätä siinä vaiheessa ku paastoaika loppuu. Hyvin ainakin on huomannut, miten paljon sitä tulee päivän mittaan mutusteltua ihan vaan jotain tehdäkseen: ihan turhia kaloreita, turhaa rahanmenoa. Hirveä turvotus on käsissä ja jaloissa jatkuvasti, mutta se voi johtua tästä helteestäkin. Vettä tulee juotua paljon tavallista enemmän kun ei koko ajan mussuta jotain leipää. Kilo kuitenkin painosta lähtenyt eikä maha pullota kuten ennen. Jatkan siis samalla tiellä.
Olen ollut 4 viikkoa 16/8:lla ja senttejä lähtenyt lantiolta ja vyötäröltä kolme. Yleensä ollut energinen olo, aion jatkaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että söin paaston aikana normaalia terveellistä ja simppeliä ruokaa, vihanneksia, kalaa ja kasviksia, kanamunia ja esim. juustoja. Kaikki höttö ja valmisruuat jäi pois, samoin sipsit ja muu sellainen epäterveellinen. Ei vaan tehnyt mieli. Kahvipullan saatoin syödä, mutta se yksi pieni riitti. Kun syön "normaalisti" pitkin päivää suositusten mukaisen ateriarytmin mukaan, tekee koko ajan mieli sokeria ja höttöhiilareita, ja vaatii kauheasti tahdonvoimaa ettei koko ajan mässytä jotain mässyä.
Allekirjoitan tämän. Minulle myös pätkäpaasto sopi ja laihduinkin melkein 40 kg hiukan yli puolessa vuodessa.
Tämä suositusten mukainen viisi kertaa päivässä syöminen ja aamupalalla ja lounaalla suurimman osan mättäminen taas saa kropan kiljumaan ruokaa. Vaikka en napostellut ja vetelin protskurahkoja ja marjoja minkä ehdin, tuli viidessä vuodessa 21 kg takaisin tuolla suositusten mukaan syömisellä.
Palaan siis takaisin pätkäpaastoon: En siis syö mitään enää klo 17 jälkeen ja seuraavan kerran vasta lounaalla eli 10:30-11:30. Ensimmäiset neljä-viisi päivää pahimmat, kun on nälkä.
Alkaa muutenkin tuntua siltä, että noita suosituksia antaa suojatyöpaikoissa oleileva porukka, jonka täytyy näyttää siltä, että tekisivät muka töitäkin.
7 viikkoa pätkäpaastolla 16/8 ikkunalla. Vyötäröstä poissa 9cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että söin paaston aikana normaalia terveellistä ja simppeliä ruokaa, vihanneksia, kalaa ja kasviksia, kanamunia ja esim. juustoja. Kaikki höttö ja valmisruuat jäi pois, samoin sipsit ja muu sellainen epäterveellinen. Ei vaan tehnyt mieli. Kahvipullan saatoin syödä, mutta se yksi pieni riitti. Kun syön "normaalisti" pitkin päivää suositusten mukaisen ateriarytmin mukaan, tekee koko ajan mieli sokeria ja höttöhiilareita, ja vaatii kauheasti tahdonvoimaa ettei koko ajan mässytä jotain mässyä.
Allekirjoitan tämän. Minulle myös pätkäpaasto sopi ja laihduinkin melkein 40 kg hiukan yli puolessa vuodessa.
Tämä suositusten mukainen viisi kertaa päivässä syöminen ja aamupalalla ja lounaalla suurimman osan mättäminen taas saa kropan kiljumaan ruokaa. Vaikka en napostellut ja vetelin protskurahkoja ja marjoja minkä ehdin, tuli viidessä vuodessa 21 kg takaisin tuolla suositusten mukaan syömisellä.
Palaan siis takaisin pätkäpaastoon: En siis syö mitään enää klo 17 jälkeen ja seuraavan kerran vasta lounaalla eli 10:30-11:30. Ensimmäiset neljä-viisi päivää pahimmat, kun on nälkä.
Alkaa muutenkin tuntua siltä, että noita suosituksia antaa suojatyöpaikoissa oleileva porukka, jonka täytyy näyttää siltä, että tekisivät muka töitäkin.
Suositukset perustuu rahaan, politiikkaan ja ruokateollisuuteen, ei terveyteen.
Vuosia olen ruokavammaillut, sairastunut syömishäiriöihin laidasta laitaan, jojoillut...
Ihan pakko sanoa että tämä on paras juttu ikinä. Saan vihdoin syödä mahan täyteen hyvällä omatunnolla, joten ajatukset ei pyöri ruoan ympärillä, kun syö riittävästi ja tekeekin mieli panostaa siihen syömiseen. Höttöhiilarit ja herkut on jäänyt pois kun ei vaan tee mieli.
Aloitin pätkäpaastoilun perjantaina, tosi helposti on mennyt tähän saakka. Ruokaikkuna aukeaa klo 12 ja ainakin nyt tuntuu, että 8 tunnin ruokailuaika riittää todella hyvin, ehkä nipistän sitä pienemmäksi, jos alkaa olla tarvetta. Eilen kävin vaa'assa ja otin pari kontrollimittaa kropasta, seuraava mittaus on ensi lauantaina. Tsemppiä kaikille muillekin tähän juttuun! :)
Olin tämän vuoden alussa 4 kk pätkäpaastolla. Olen tyyppiä jolla paino ei laske kuin 800 kalorin Nutrilett-dietillä. Minulla on myös normaalisti jatkuva ummetus. Paino ei laskenut yhtään, mutta olo oli energinen ja ummetus oli ensimmäistä kertaa elämästä poissa. Kuukautiset jäivät pois ja luulin jo että vaihdevuodet ovat alkaneet. Normiruokavaliolla palasivat takaisin entistä runsaanpana.
eli 8h pizzaa,hamppareita,kebua,suklaata,sipsejä,karkkia niin paljon kuin jaksaa ja ehtii?
ja sitten pitäisi laihtua?
Vierailija kirjoitti:
Tämähän kuulostaa hyvältä ja aattelinkin nyt tätä kokeilla! Olen aamuihminen ja aion rytmittää tämän niin, että syön 7-8 aikaan normaalisti aamupalan, lounas klo 11 ja päivällinen sitten klo 15 aikoihin. Siitä selviän kyllä helposti aamuun asti taas. 20kg olis pudotettavaa, mutta kunhan sen ekan 5 kiloakin sais pois niin olis tosi hienoa!
Hauska lukea miten erilaisia me ollaan. Minulle luontainen ruokarytmi menee nimittäin niin että pärjään hyvin syömättä klo.15 asti, silloin voin syödä "aamupalan" ja sitten päivällinen ehkä 18 aikaan, ja iltapalaa ja muuta napostelua vielä 20-21. Jos mun pitäisi lopettaa syöminen klo 15 niin koko ilta menisi tuskastellen ja haaveillen ruoasta ja sortuisin ensimmäisenä päivänä. :D
Nykyään olen kyllä syönyt pitkin päivää ja kiloja on tullut aika paljon, joten olen alkanut viime viikkoina kiinnittää enemmän huomiota siihen että söisin vähemmän, niin se on luontevasti mennyt niin että päivällä syöminen on jäänyt vähemmälle/kokonaan pois.
Ja nyt vasta luin tästä pätkäpaastosta, eli olen tietämättäni noudattanut tätä, ja olo on hyvä, vaikka kiloja ei olekaan vielä lähtenyt.
ssddff kirjoitti:
eli 8h pizzaa,hamppareita,kebua,suklaata,sipsejä,karkkia niin paljon kuin jaksaa ja ehtii?
ja sitten pitäisi laihtua?
Ei. Vaan normaalia terveellistä ruokaa 8 h syömisikkunan aikana.
Tämäkin perustuu pohjimmiltaan saatujen kalorien vähentämiseen. Monelle tuo käy vaan tosi luonnostaan jos löytää itselleen sopivan syömisikkunan ajankohdan. Ekat viikot voi olla tukalia jos on totuttanut kroppansa siihen ettei sen tarvi mennä paastoaineenvaihdunnalle koskaan, vaan ruokaa tulee sisään 3-4 tunnin välein. Mutta useimpien keho tottuu äkkiä ja sen jälkeen nälkää ei ole syömisikkunan ulkopuolella.