Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkäpaasto 16:8 - kokemuksia

Vierailija
13.11.2017 |

Ajattelin aloittaa paastoamisen ihan sen takia että a) tarvitsisi laihtua b) terveyden kannalta myös pitäisi olla hyvä asia, veriarvot jne. Onko täällä av:ssä kokemuksia kyseisestä paastomuodosta? Olen itse asiassa tiedostamattani harrastanut tätä enemmän tai vähemmän joskus sinkkuaikoina. Usein viikonloppuisin söin ekan kerran vasta iltapäivällä ( en ole koskaan ollut aamupalaihmisiä, vasta nyt vanhemmiten lasten myötä tuo tapa on tullut ja tuntuu olevan vaikea päästä siitä eroon ), tai iltaisin menin nälkäisenä nukkumaan kun kaapissa ei ollut mitään syötävää :) ( juu, tosi järkevää mutta eipä ollut paino-ongelmiakaan ) ja usein söin vasta lounaan töissä klo 11. Eli useinkin tuli 16 tuntia paastoa tai ylikin.

Omalle elimistölle siis sopi(i) nuo pitkät ruokailuvälit, vaikka silloin aina tuputettiin että pitää syödä usein ja pieniä annoksia. Joo, toiset tarvitsee koko ajan ruokaa, minä en. Olen väkisin opetellut säännölliset ruokarytmit, mutta voisin hyvinkin opetella niistä taas pois koska en voi huonosti tms jos olen pitkään syömättä.

Onko täällä kokemusta kyseisestä paastotavasta? onko paino pudonnut?

Kommentit (2812)

Vierailija
2481/2812 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissamies kirjoitti:

Kokeilin pätkäpaastoa aikaisemmin ja se toimi. Ongelmani oli työ, jossa ruokailuajat oli mitä milloinkin. Ratkaisin asian jättämällä pois 1)alkoholin, 2) suolan, 3) sokerin ja 4) rasvan. Paino tippui vuodessa 40 kg ja olen ko. rajoituksilla saanut sen pysymään tasaisena. Ei laihdutus ole tiedettä.

Jotkun vain toimivat typerästi jättämällä elintärkeät ravinnot pois ruokavaliosta.

Totta, kalja ja sokeri ne tiellä pitää

Joo, ja sä löysit listasta juurikin nuo kaksi :)

NE on ne tärkeimmät

Vierailija
2482/2812 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös vanha ketju, hyvät vinkit paastoajille 👌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2483/2812 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ollut helppoa. Aloitin parin viikon keto-jaksolla koska se auttaa nälän tunteeseen. Sitten aloin hiljakseen lisätä kasviksia ym hiilareita. Nyt täysin sekaravinto. Syön klo 12 ja 19. Aamulla mustaa kahvia. Ei ole koskaan nälkä, energiaa riittää, ihottumat lähtenyt ja paino pudonnut 4kk 7kg, vyötäröltä 9cm. Tää tuntuu täysin luontevalta itselleni, aion jatkaa. Homma ei kaadu siihen että viikonloppuna syö miten sattuu ja kaljaakin olen ottanut kerran kuukaudessa. Mulla oli varmaan joku pre-diabetes kun ennen tätä usein väsytti ruuan jälkeen, enää ei.

Vierailija
2484/2812 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta pätkäpaastoa...Ainoa ongelma itselläni on se kun pidän kaksi kertaa viikossa lisäksi 20 tunnin paastopäivät ja silloin kyllä palelen koko ajan paastoaikana. Kai siksi kun olen alipainoinen, mutta hyvän paastofiiliksen takia haluan kuitenkin jatkossakin noudattaa tätä.Onko muilla paleluhaittaa ilmennyt?

Vierailija
2485/2812 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kuukausi sitten, tuloksena 6 kiloa pois. Sokerin jätin pois, muita muutoksia en tehnyt. Helppoa ja kivaa, toisin kun karppaamiset, kuntokuurit ja sun muut. Tätä voisin jatkaa loppuelämäni ilman sen kummempia miettimisiä ja ahdistuksia.

Kysymys pidempään paastonneille: montako lämmintä ateriaa syötte päivässä? Itse syön klo 10 aamupuuron terveellisillä lisukkeilla, sitten klo 13 lämpimän ruuan, klo 15 pienen välipalan ja klo 17 jälkeen vielä toisen ruuan. Tiedostan, että jokaisen ruokavalio on yksilöllinen, mutta onko tuossa yksi ruokailu liikaa (välipala) jos ajatellaan pätkäpaastoilun ideaa?

Vierailija
2486/2812 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro28913 kirjoitti:

Aloitin kuukausi sitten, tuloksena 6 kiloa pois. Sokerin jätin pois, muita muutoksia en tehnyt. Helppoa ja kivaa, toisin kun karppaamiset, kuntokuurit ja sun muut. Tätä voisin jatkaa loppuelämäni ilman sen kummempia miettimisiä ja ahdistuksia.

Kysymys pidempään paastonneille: montako lämmintä ateriaa syötte päivässä? Itse syön klo 10 aamupuuron terveellisillä lisukkeilla, sitten klo 13 lämpimän ruuan, klo 15 pienen välipalan ja klo 17 jälkeen vielä toisen ruuan. Tiedostan, että jokaisen ruokavalio on yksilöllinen, mutta onko tuossa yksi ruokailu liikaa (välipala) jos ajatellaan pätkäpaastoilun ideaa?

Pätkäpaaston idea on että syömiset syödään syömisjakson sisällä. Koska sun välipala sijoittuu syömisjakson sisään, se ei ole pätkäpaaston vastainen. 

Itse noudatan pätkäpaastoa sillä periaatteella, että en syö pelkästään tietyn jakson sisällä vaan myös harvoin; pelkästään kaksi ateriaa, ei välipaloja. Eli syön lounaan ja illallisen, siinä kaikki. Joka kerta kun syöt, aktivoit insuliinia joka edistää energian varastoitumista rasvaksi soluihin. Jotkut ihmiset tuntuvat noudattavan sellaista suositusta, että pitää syödä parin tunnin välein jotain, mutta minun ymmärtääkseni se on nimenomaan huonoin mitä voi tehdä.

Vierailija
2487/2812 |
14.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle, raavaalle miehelle, tuo kahden lounaan setti kuulostaa aika huonolta. Ehkä jätän välipalan välistä ja oikeastaan luulen, että sekin jäi mukaan vanhasta tottumuksesta. Muutamana päivänä olen paaston aikana jättänytkin sen välistä, eikä suurta eroa ole. Aamupuuro - lämmin ateria - lämmin ateria kuulostaa hyvältä.

Ihan kivastihan tuota painoa jo on lähtenytkin. Toki osansa nesteen poistumisella ja sokerin pois jättämisellä. Eteenpäin!

Vierailija
2488/2812 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu pätkäpaastoilijoille? Minä aloitin 14:10 ja 16:8 paastot pari viikkoa sitten. Mulle toimii parhaiten aamupainotteinen syömisikkuna. Illat pystyn hyvin olemaan ruoatta, juon vihreää teetä ja rooibos-teetä iltaisin.

Vaaka näyttää vähän vähemmän kuin aiemmin. Eipä tässä kiire ole, kunhan paino laskee niin hyvä.

Vierailija
2489/2812 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ollut helppoa. Aloitin parin viikon keto-jaksolla koska se auttaa nälän tunteeseen. Sitten aloin hiljakseen lisätä kasviksia ym hiilareita. Nyt täysin sekaravinto. Syön klo 12 ja 19. Aamulla mustaa kahvia. Ei ole koskaan nälkä, energiaa riittää, ihottumat lähtenyt ja paino pudonnut 4kk 7kg, vyötäröltä 9cm. Tää tuntuu täysin luontevalta itselleni, aion jatkaa. Homma ei kaadu siihen että viikonloppuna syö miten sattuu ja kaljaakin olen ottanut kerran kuukaudessa. Mulla oli varmaan joku pre-diabetes kun ennen tätä usein väsytti ruuan jälkeen, enää ei.

Mulla melkein samalla lailla. Syön runsaan lounaan klo 12-13, välipalan (pari leipää) klo 17 ja iltapalan esim puuroa klo 19. Aamuisin vain mustaa kahvia.

Paino on pudonnut n 8kg puolessa vuodessa. Ja viikonlopun "syön mitä sattuu ja koska vaan" ei ole mitenkään haitannut.

Yksi asia mikä mietityttää, on että olen koko ajan kipeä. Nyt taitaa mennä kuudes tai seitsemäs flunssa puolen vuoden sisään. Korvatulehdusta, poskiontelotulehdusta vielä liittyen tähän eli perusflunssatauteja. En tiedä onko mitään yhteyttä pätkäpaastoon, mutta ennen en ollut juuri koskaan kipeä. Ja söin todella epäterveellisesti ja olin saamaton ja väsynyt. Nyt pirteämpi, mutta kipeä.

Ja koen, että olen kyllä ihan täysin parantunut tautien välillä.

Vierailija
2490/2812 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä pätkäpaastoon. Nyt siirryin tuohon aamupala ja kaksi lämmintä ateriaa - rytmiin. Aamulla 9-10 aikaan yleensä puuro chiapuddingilla/marjoilla/jogurtilla ja sitten lämpimät ateriat klo 13 ja klo 17-18. Ruokavaliosta karsinut sokeria ja höttöhiilareita, mutta käytännössä joutunut muuttamaan TODELLA VÄHÄN. Liikkumista ainoastaan arkikävely, ei muuta.

Tuloksia:

96,0 kg (mitattu 18.1.2023)

90,6 kg (mitattu 01.02.2023)

89,8 kg (mitattu 08.02.2023)

89,3 kg (mitattu 16.02.2023)

88,9 kg (mitattu 18.02.2023)

88,6 kg (mitattu 19.02.2023)

88,4 kg (mitattu 20.02.2023)

89,0 kg (mitattu 01.03.2023)

87,9 kg (mitattu 04.03.2023)

88,1 kg (mitattu 07.03.2023)

87,6 kg (mitattu 08.03.2023)

Ensimmäisten viikkojen pudotus kuten olettaa saattaa selkeä, sen jälkeen hiljalleen paino pudonnut. Käsittämättömän helposti mennyt, tuntuu että mistään ei ole edes tarvinut luopua. Tästä tulee loppuelämäni ruokailurytmi. Ja parasta, että muutamat iltasyömiset siellä täällä ja herkuttelut eivät romahduta koko pakkaa vaan rytmi on helppo pitää. Suosittelen!

Vierailija
2491/2812 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinulla on mennyt? Saitko tuloksia lopulta? Minulla vähän samanlainen kokemus. 8/16 menossa toista kuukautta, eikä mitään mainittavaa painon pudotusta. Onko mahdollisesti vaikutusta vitamiineilla ja lisäravinteilla, jotka olen ottanut aamulla ennen paaston loppumista? Lähinnä D-vitamiinia (kapseli) ja kalaöljykapselit? Katkaiseeko paaston? Aamiainen (proteiini ja salaattipainotteinen) klo 10. Lounas (proteiini ja salaattipainotteinen sekin) klo n.klo 12 tai 13 ja illallinen ennen klo 18. En syö herkkuja ja hiilareitakin rajoitetusti (Ei pastaa tai vaaleaa leipää, oikeastaan leipää tulee syötyä harvoin, ei edes joka viikko) 

En aio vielä luovuttaa, vaikka aamut ovat välillä yhtä nälkää, koska herään yleensä ennen kuutta ja olen aina ollut aamunälkäinen.  Painoa haluaisin pois n. 10 kiloa, jotka hiipien ovat tulleet vuosien mittaan. Ikää on 51v pituus 172 ja paino 76 Olen siis nainen :) Olisi kiva lukea kokemuksia, jos ei ole lähtenyt käyntiin painon tippuminen, niin oletteko luovuttaneet vai onko sinnikkyys palkittu?

2492/2812 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonkohan ainut, joka ei ole juuri pudottanut painoa pätkäpaaston avulla :D Aloitin heinäkuun vikalla viikolla pikku hiljaa 12 tunnilla ja sitten n. viikon päästä siihen 16h, käytännössä olen jättänyt aamupalan pois ja lopetan syömisen klo 19-20. Aluksi join apple cider vinegaria aamuisin veden seassa, sitten törmäsin tähän clean fast/dirty fast ajatteluun ja olen pysynyt vihreässä teessä ja vedessä paastoaikana. 

Ainoat hyödyt mitä oon huomannut on se, ettei mene aikaa aamupalaan, joten voin nukkua vähän pidempään ja ei tule sitä väsymysnotkahdusta aamupalasta noin tunnin päästä. Lisäks mulla on aiemmin tullut aika helposti heikotus ja kylmä hiki jos syömisestä on liian pitkä aika (= n.5h) ja nyt tuntuu ettei sitä enää sillai tule. Eli ihmisenä joka on ollut tarkka siitä että syö 3-4 tunnin välein niin ei ole enää niin neuroottinen kun keho tottuu pidempään aikaan ilman ruokaa.

Mietin vielä clean/dirty fastingiin liittyen ikuisuuskysymystä "aamukahviin maitoa vai ei" - eikö clean fasting liity erityisesti autofagiaan ja se alkaa vasta joskus 24 h paaston jälkeen? Eli jos haluaa pitäytyä 16tunnissa niin onkohan sillä merkitystä että tuleeko se alle 50kcal (vai paljonko olikaan)? Vai liittyykö enemmän siihen insuliiniin?

Varmaan omalla kohdalla sitten vaikuttaa se, etten varsinaisesti vhh:ile ja syön herkkuja viikonloppuisin :D Kalorit pyörii arkena 1800-2000kcal ja painoa 95 kg - päivittäin arkiliikuntaa niin että aktiivisuusrannekkeessa ainakin 100% (eli kulutus n. 2500kcal) :D

Aiemmin oon pudottanut painoa reilusti siitä huolimatta että viikonloppuisin on herkkuja syönyt... Liekö vanhuus ja aineenvaihdunnan hitaus iskenyt :(

Miten sinulla on mennyt? Saitko tuloksia lopulta? Minulla vähän samanlainen kokemus. 8/16 menossa toista kuukautta, eikä mitään mainittavaa painon pudotusta. Onko mahdollisesti vaikutusta vitamiineilla ja lisäravinteilla, jotka olen ottanut aamulla ennen paaston loppumista? Lähinnä D-vitamiinia (kapseli) ja kalaöljykapselit? Katkaiseeko paaston? Aamiainen (proteiini ja salaattipainotteinen) klo 10. Lounas (proteiini ja salaattipainotteinen sekin) klo n.klo 12 tai 13 ja illallinen ennen klo 18. En syö herkkuja ja hiilareitakin rajoitetusti (Ei pastaa tai vaaleaa leipää, oikeastaan leipää tulee syötyä harvoin, ei edes joka viikko) 

En aio vielä luovuttaa, vaikka aamut ovat välillä yhtä nälkää, koska herään yleensä ennen kuutta ja olen aina ollut aamunälkäinen.  Painoa haluaisin pois n. 10 kiloa, jotka hiipien ovat tulleet vuosien mittaan. Ikää on 51v pituus 172 ja paino 76 Olen siis nainen :) Olisi kiva lukea kokemuksia, jos ei ole lähtenyt käyntiin painon tippuminen, niin oletteko luovuttaneet vai onko sinnikkyys palkittu?

Vierailija
2493/2812 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään pizzalla - harvinainen cheattipäivä - enkä jaksanutkaan syödä sitä kokonaan. Enkä sitten loppupäivänä syönyt muuta, koska olo oli täysi ja on sitä vieläkin, klo 20.39. Ilmeisesti vatsalaukku on pienentynyt pätkiksellä, mikä ei oo ollenkaan huono asia.

Laihtunut oon 2kk:ssa kuusi kiloa ja sekaravintoa olen syönyt. Tavoitteena on vielä pois 9 kiloa, sitten olen normaalipainossa. Aion jatkaa pätkäpaastoa laihtumisen jälkeenkin, koska tämä tuntuu hyvälle. Oon saanut jo jättää verenpainelääkkeet pois. Pitää tarkistuttaa verensokeri. Jos hyvin käy, saan jättää pois myös metformiinin. Peukut pystyyn sille!

Tsemppiä teille kaikille, että pääsette tavoitteisiin ne!

Vierailija
2494/2812 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hienoa että pätkäpaasto (pakkosyömisen välttäminen) on otettu hyvin vastaan ja tulokset ovat mahtavia!

Itse olen automaattisesti syönyt tällä menetelmällä, koska se on minulle luonnollinen rytmi. Ylipainoa ei ole koskaan ollutkaan.

Koko ikäni olen kuullut kauhisteluja miten en syö aamiaista tai lounasta. Valittajat usein näitä "pakko syödä 2h välein ettei verensokeri laske" ihmisiä ja moni heistä ylipainoisia.

Vierailija
2495/2812 |
26.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hienoa että pätkäpaasto (pakkosyömisen välttäminen) on otettu hyvin vastaan ja tulokset ovat mahtavia!

Itse olen automaattisesti syönyt tällä menetelmällä, koska se on minulle luonnollinen rytmi. Ylipainoa ei ole koskaan ollutkaan.

Koko ikäni olen kuullut kauhisteluja miten en syö aamiaista tai lounasta. Valittajat usein näitä "pakko syödä 2h välein ettei verensokeri laske" ihmisiä ja moni heistä ylipainoisia.

Myöskin olen ihmetellyt sitä, että  parin - kolmen tunnin välein syövät eivät ota huomioon miten usein toistuva happohyökkäys on huono asia hampaille! 

Minulla ei myöskään ole ylipainoa pätkäpaastoon siirtymisen jälkeen. Ja nälkäkään ei  tunnu, mutta jotenkin tunnen kun pari kertaa viikossa paastoan 20 tuntia, sen huomaan kun autofogia käynnistyy...

Jonkinlainen kylläisyyden tunne tietyllä tasolla tuntuu vievän voiton vaikka olo on kevyt!

Täyttä mystiikkaa kuinka se oikein toimii?

Vierailija
2496/2812 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti menikin vahingossa väärään ketjuun. Piti laittaa tänne että reumatulehdukset loppui kuin seinään kun jätin vehnän pois ja aloitin pätkäpaaston.

Vierailija
2497/2812 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi pätkäpaastoa aloitteleva! Lähtötilanne tänään 3.4. on 162 cm, 70.8 kg, rasvaprosentti (vaa'an näyttämä, kuinkahan tarkkoja ne on?) 33.9%. Aika järkyttävät lukemat, mutta pakko kohdata totuus...

Aloittelen 16:8 -tyyliin ja katsotaan miten lähtee käyntiin. Kestän nälkää hyvin enkä koe esim. nälkäkiukkua lainkaan, eli siinä mielessä uskon että tämä ei ole itselleni vaikeaa. Olen katsonut Sten Ekbergin videoita Youtubesta ja laihtumisen lisäksi etenkin autofagiaa taidan tarvita kun kropassani on montakin asiaa pielessä. Haluan siis kokeilla myös 24h ja 36h jne. paastoa kunhan alan tottua tähän.

Pudottelen hiljalleen myös hiilarien määrää, koska nämä kilot ovat tuleet leivällä, jota voisin syödä koko päivän, joka päivä. Proteiinin saantini on ollut olematonta. Sitä ja rasvaa siis lisää. Alkoholia on myös mennyt liikaa, ja ravintola-annoksia.

Liikuntana näin ens alkuun kävelyä niin paljon kuin sielu sietää.

Tsemppiä kanssapaastoilijoille!

Vierailija
2498/2812 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro28913 kirjoitti:

Et ole pätkäpaastoaja vaan ihan normaalisti vedät ruokaa kitusiin. Sori.

Vierailija
2499/2812 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moro28913 kirjoitti:

Kyllä tuo on pätkäpaastoa, jos kerran kirjoittaja syö klo 10-17, eli ei syö klo 17-10. Miksi se ei olisi??

Vierailija
2500/2812 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moro28913 kirjoitti:

Kyllä tuo on pätkäpaastoa, jos kerran kirjoittaja syö klo 10-17, eli ei syö klo 17-10. Miksi se ei olisi??

Kyllä se on. Ja vieläpä tunnin pitempi paasto kuin alkuun suositeltu 16:8.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän