Riisipuuron teko, argggggh! Tehkää mahdollisimman isossa kattilassa!
Muuten koko hellan päällymen om maitomömmöä täynnä kun maito vaan kuohuu ja kuohuu yli. Kattilan pohjaankin paloi kiinni.
Eipä tuu usein riisipuuroa tehtyä. 😳
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä riisi vedessä ja hauduta lopuksi sekaan pari desiä kermaa. Vähemmän kaloreita ja hyvää puuroa.
No tuo ei oo oikeeta riisipuuroa nähnykään. Voi olla toki hyvää, mutta riisipuuroa tuo ei ole.
Kyllä se sanoi olevansa riisipuuroa, kun varmistin.
Vesihaudekattila on paras riisipuuron keittämiseen. Ei kuohu ja onnistuu aina.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen parin euron haudutusritilä (joita erheellisesti metallisina pannunalusina myydään) estää puuron pohjaanpalamisen.
Ei kyllä käy kaasuliedelle.
Järjetöntä hölynpölyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen parin euron haudutusritilä (joita erheellisesti metallisina pannunalusina myydään) estää puuron pohjaanpalamisen.
Järjetöntä hölynpölyä!
Tervetuloa tutustumaan ihan ammattilaiskeittiöön.
Ainahan niitä on käytetty.
Haudutuskattilaan riisit ja maito, puuro valmistuu itsestään. Eikä pala pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Haudutuskattilaan riisit ja maito, puuro valmistuu itsestään. Eikä pala pohjaan.
No niinhän mä just sanoin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä hölynpölyä!
Niin myös ALUMIINIkattilaa.
T: keittolan täti
Induktioliesi on ihana, ei pala puronpohjaan.
Sekoittele muutamia kertoja ja hauduta 1-2 asteella kypsäksi.
Minä keitän puuroa noin 7 minuuttia.
Ei kerkee palaa pohjaan, eikä pahemmin kuohaile
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä hölynpölyä!
Niin myös ALUMIINIkattilaa.
T: keittolan täti
Mutta niistä saa dementian!!
Tekee veteen ja laittaa lopux maitojauheen, tulee ihan ok
Vierailija kirjoitti:
5 litran kattilassa teen enkö seiso vieressä koko aikaa. Kun maito on kiehahtanut laitn lämmön 1-2 ja annan hautua kypsäksi. Tai sitten uunipuuroa
Mä tein ensin litran kattilassa, mutta sitten vaikka kuinka hämmensin ja hämmensin ja samalla otin kattilan pois liedeltä se vaan jatkoi kuohumista. Vaikka ei ollu enää levylläkään. 😲
Sit mä kaadoin koko höskän kolmen litran kattilaan ja samalla huomasin, että se oli palanut pohjaan litran kattilassa. No onneksi se loppupuuro onnistui sitten ihan hyvin siinä isommassa kattilassa.
Tein muuten riisihiutaleista. Onko sillä väliä, kummalla tekee hiutaleilla vai ihan kokonaisilla riiseillä?
Minkälaiset suhteet pitää laittaa, jos vedessä keittää? Paljon vettä ja paljon riisiä? Pitääkin seuraavalla kerralla kokeilla sillä ohjeella jos onnistuis paremmin. 😁 Ap
Ihan samalla suhteella kuin maitojauheen tekeminen ku tekee riisipuron veteen
Vierailija kirjoitti:
Oata siihen kattilaan haudutusosa ( tai kokonaan uusi haudutuskattila), ei tarvitse pelätä ylikuohumista tai pohjaan palamista.
Tuossa taitaakin olla mukana jonkunlainen haudutuskattilakin, mikä laitetaan sen 3 l kattilan päälle. Pitääpäs testata, miten se toimii. 🤔 Ap
Ja samalla suhteen riisiä veteen ku maitoon
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuron ei kuulu olla ok vaan täydellistä ja siihen ei kuulu maitojauhe.
Teen puurokattilassa, helppoa ja vaivatonta! Vesi puurokattilaan vesisäiliöön ja maito + riisit kattilaan ja kiehumaan. Siinä saa kiehuskella tunteroisen, muutaman kerran käyn välillä sekoittamassa. Siis se vesi siellä säiliössä kiehuu, ei puuro, mutta siinä se hautuu kypsäksi. Mun puurokattila on n. 25 v vanha ja toimii varmaan ikuisesti, kun on teräskattila, voi keittää sähköliedellä tai puuliedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuron ei kuulu olla ok vaan täydellistä ja siihen ei kuulu maitojauhe.
MOT
Täh? Itse ihan ummikkona ja sunnuntaikokkina tein eka kertaa riisipuuroa viime jouluna. Maitoa (punainen) ja riisiä paketin ohjeen mukaan ja keittelin vaaditun ajan. En huomannut mitään ongelmaa. Puuron alkaessa kiehua, lämmöt pienelle ja aina välillä sekoittelin. Mikä siinä muka on niin vaikeaa..?
Ei siis ollut mitenkään minun hyvyyttäni, vaan kun siinä ei tarvinnut tehdä juuri mitään. TAisin siinä kiehumisvaiheessa vähän nostella kattilaa, ettei liikaa kuohu. Mutta muuten touhuilin ihan muuta ja aina välillä vähän sekoittelin.
Niin ja olen vieläpä MIES. Ehkä jopa vähän kiltti sellainen.