Riisipuuron teko, argggggh! Tehkää mahdollisimman isossa kattilassa!
Muuten koko hellan päällymen om maitomömmöä täynnä kun maito vaan kuohuu ja kuohuu yli. Kattilan pohjaankin paloi kiinni.
Eipä tuu usein riisipuuroa tehtyä. 😳
Kommentit (70)
Kai se kuohuu yli jos kuutosella pouhuuttaa ja palaa pohjaan jos ei sekoita.
Onnistuisiko puuron keittäminen valurautapadassa? Sellaisessa mustassa emaloimattomassa?
Haudekeitin. Helppoa ja hauskaa. Pitää sekoittaa välillä, ensin hiemna useammin, sitten harvakseltaan. Ei kiehu yli, ei pala pohjaan. Voi tehdä muutakin kuin seistä kattilan vieressä sekoittamassa. Haudekeitin on yksi parhaimpia keksintöjä. Teen sillä myös maitopohjaiset kiisselit helposti ja vesipohjainen puuro valmistuu ihan itsekseeen.
Myllyn paras Riisihiutale, keittoaika 5 min ja haudutus.
Kannattaa hakea kriisiapua ja ottaa yhteyttä joulupukkiin
Vierailija kirjoitti:
Induktioliesi on ihana, ei pala puronpohjaan.
Sekoittele muutamia kertoja ja hauduta 1-2 asteella kypsäksi.
No ei varmasti pala. Ihana vinkki. Mikähän puronpohjassa palaisi?
1. pinnoitettu kattila
2. Kiehu-maito. Jos tarvii laktoosittoman niin punainen Eila+desi laktoositonta kuohukermaa
3. Piitkä haudutus
Riisien sekaan ensin vähän vettä joka keitetään pois. Sitten maito mutta sitä ei tarvitse kiehuttaa vaan kuumennetaan, kansi päälle ja lämpö pienimmälle. Välillä sekoittelua, loppuvaiheessa suola.
Vierailija kirjoitti:
Induktioliesi on ihana, ei pala puronpohjaan.
Sekoittele muutamia kertoja ja hauduta 1-2 asteella kypsäksi.
No induktiotasolla mulla just paloikin pohjaan. Tais olla liiaan yty lämpötila mulla, ku yritin saada puuron nopeasti valmiiksi. No onneksi oli induktiotaso, todella helppo oli pinta pyyhkäistä puhtaaksi. Se hyvä puoli siinä ainakin oli. 😆 Ap
Kuinka kauan pidempään sillä haudutusosalla tehdessä puuron valmistumiseen menee kun tavallisesti purkin kyljessä luki tavallisessa kattilassa tehtynä menis 5minuuttia? Mulla meni kyllä hieman pidempään sekoillessa. 😁 Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan riisipuurosta, ei riisihiutalepuurosta.
Mä teen tavallisessa 3l kattilassa puuroriisipussin ohjeen mukaan. Sekoitan koko ajan kevyesti pohjaa pitkin, levy täysillä kunnes alkaa kiehua ja sitten alennan lämpöä, kuitenkin niin että pulisee koko ajan. Tulee suht nopeasti näin. Oon kokeillut haudutuskattilalla ja pienemmillä lämmöillä, mutta siinä tuntuu menevän ikä ja terveys.
Mä teen kiehumaidosta, maito kun kiehahtaa niin hella ykköselle ja hämmentää n. 5min välein. Ei kuohu yli eikä pala pohjaan.
Haudutuskattila ellei sitä oo niin paksupohjainen kattila. Sitten on olemassa kuohumaitoa. Kattilan pohjalle voita, vettä ja riisiä. Se4koitellaan sitä kunnes vesi poistuu ja lisätään maito. Sekoitellaan pohjaa myöten silloin tällöin hiljaisella "tulella", lopuksi heitetään mineraalisuolaa. Vielä hetken verran sekoitellaan että suola tasaantuu kaikkialle ja syömään joko kanelisokerin kanssa, markojen kera, marjakeiton kera jne
Vierailija kirjoitti:
Mä teen kiehumaidosta, maito kun kiehahtaa niin hella ykköselle ja hämmentää n. 5min välein. Ei kuohu yli eikä pala pohjaan.
Niin ja kansi päällä kokoajan, vaikka valion ohjeessa on et vasta kun sakenee.
Riisipuuron valmistus kestää reilun tunnin.
Riisit yön yli pienessä määrässä vettä. Käytä paksupohjaista kattilaa. Ensin kiehautus vedessä 5 min. Sitten lisää maito ja kuumenna kiehumispisteeseen puolella lämmöllä hitaasti, koko ajan sekoitellen. Sen jälkeen lämmöt pienelle ja sekoitellen sillin tällöin. Ei kiehu yli eikä pala pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla suhteella kuin maitojauheen tekeminen ku tekee riisipuron veteen
Eli jos laitan nyt litran maitoa ja 3dl riisihiutaleita niin laitanko myös vettä litran ja 3dl hiutaleita? Siihenhän tulee enemmän nestettä jos lorauttaa lopuksi vielä pari desiä kuohukermaa sekaan. 😲 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan riisipuurosta, ei riisihiutalepuurosta.
riisihiutale ei maistu, oikea riisipuuro puuroriisistä. Mielellään koko maidosta ei kurrista ts ei sinertävää puuroa
Vierailija kirjoitti:
Teen puurokattilassa, helppoa ja vaivatonta! Vesi puurokattilaan vesisäiliöön ja maito + riisit kattilaan ja kiehumaan. Siinä saa kiehuskella tunteroisen, muutaman kerran käyn välillä sekoittamassa. Siis se vesi siellä säiliössä kiehuu, ei puuro, mutta siinä se hautuu kypsäksi. Mun puurokattila on n. 25 v vanha ja toimii varmaan ikuisesti, kun on teräskattila, voi keittää sähköliedellä tai puuliedellä.
Tunti? 😳 Eihän sitä kerkiä sitten aamulla kiireessä syömäänkään eikä tekemään. Jos ei sit tuntia ennen heräämistä mee laittamaan puuroa hautumaan liedelle. Ap
Ei riisihiutalepuuroa sanota riisipuuroksi. Riisipuuro tehdään jyvistä. Punaiseen maitoon. Pienellä lämmöllä, tunnin verran haudutellen. Lähes koko ajan sekoitellen. Ei pala pohjaan eikä kuohu yli.