Minne siirrymme me vihreät, joille käy vaikeaksi äänestää vihreitä?
En voi olla ainoa, joka ei enää tunnista puoluetta entisekseen. Minä olen aikanaan kiinnostunut ympäristöasioista, kohtuullisuuden politiikasta ja tasa-arvosta. En ole millään lailla äärimmäinen, syön lihaa (kannatan riistaa ja kalastusta), mulla on lapsia ja elän hyvin tavallisesti, mitä nyt en juuri kuluta ylimääräistä, en reissaa kaukomatkoja vaan viihdyn ulkona metsässä ja perheen kanssa. Haluan vaan varmistaa, että lapsilla on elinkelpoinen planeetta.
En voi samaistua maaseutua parjaaviin tai seksillä kohuotsikoita metsästäviin räväyttelijöihin, poliittisiin pyrkyreihin enkä toisaalta äärimmäisiin idealisteihin. Muut puolueet taas tuntuvat kovin materialistisilta, kaikki on rahaa, toiset vaan jakais sen köyhille toiset rikkaille. Tai no, perussuomalaiset ja kristilliset taitaa olla ainoat muut varsinaiset arvopuolueet, mutta näitä en sattumalta tunne omikseni.
Mitäs nyt? Apatia? Väsyttävä aktivoituminen vihreiden linjan muuttamiseksi? En pidä yhdistystoiminnasta.
Olen onneksi vielä löytänyt joitakin ehdokkaita, joiden koen olevan omaa asiaa lähellä, mutta pettymyshän tää Toukon aika on ollut (ja aiemminkin oli jo turhan cityvihreää).
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen siirtynyt kokoomukseen. Männävuosina pohdin jopa vihreisiin liittymistä, mutta onneksi en sitä tehnyt. Rkp:tä olen myös äänestänyt joskus.
Vasemmistohenkinen en ole koskaan ollut, eikä vihreät mikään vasemmistopuolue olekaan.
Olen harkinnut myös demareita, mutta se vaatii vielä perehtymistä. Kokoomuksella on kuitenkin jonkin verran asioita, joita en allekirjoita.
Demarit on nykyään ay-liikkeen kaappaama. Ja ay-liike ajaa vain omiensa etuja, ei yhteiskunnan etua kokonaisuutena. Vielä vuosikymmen sitten tilanne oli toinen, Lipponen oli ihan eri maata kuin Antti Rinne.
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Vihreistä on tullut kritiikittömän maahanmuuton ja sateenkaarielämän äänitorvia.
Mustakin tänne olisivat tervetulleita ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset ym. työn perässä muuttajat. Mutta eivät ne, jotka tulevat sosiaalietujen toivossa ja valmiina nauttimaan korkeatasoisista muiden rakentamista palveluista. Heillä on sopetumisvaikeuksia, kielitaidottomuutta, ennakkoluuloja. Mukanaan he tuovat vaatimuksia, rikollisuutta ja ghettoutumista ja tyytymättömyyttä, kun uusi kotimaa ei mukaudukaan heidän odotuksiinsa.
Joten etsin puoluetta, joka ajaa viimein jotain järkeä maahanmuuttopulmaan, joka tuntuu olevan Suomen suurin hoidettava asia yhdessä soteuudistuksen kanssa, jota on veivattu kohta yhtä pitkään kuin Lähi-idän kriisiä.
Mitä muut minusta ajattelevat, hätäilee keskivertofinski? Tässä syy, miksi äänestin aikanaan EUta vastaan. Olin varma siitä, että miellyttämishaluisina sopuleina hukumme erityispiirteinemme itsetuntoisempien kansojen joukkoon. Ja niin. Me rakennamme nöyrästi vastaanottokeskuksia (ovatkohan ne kyllin tasokkaita?), poistamme kouluista joulujuhlan ettei koulun ainoa muslimioppilas järkyty (mistä?), ja emme uskalla käyttää relevantteja tuntomerkkejä, kun traumatisoitunut siirtolainen teurastaa summamutikassa vastaantulijoita keskellä toria. Järjestämme hartaushetken puukotettujen muistoksi ja keskitymme kohentamaan siirtolaisten oloja. Heillä on varmaan paha olla.
Niin on vanhuksillakin, jotka mätänevät vaippoihinsa hoitokodeissa, missä on ruhtinaalliset 2 yökköä per 16 vanhusta. Sekä potilailla, jotka kuolevat jonoihin. Lapsilla ja opettajilla, jotka työskentelevät homekouluissa. Ihmisillä, jotka koettavat ekologisesti matkustaa koko ajan heikkenevällä julkisella palvelulla.
Mutta ei mitään. Ollaan kansainvälisiä ja ennakkoluulottomia. Onhan meillä varmasti tarpeeksi moskeijoita, ilmaisia kotoutumiskursseja ja muuta, että maahanmuuttajat viihtyvät. Heillä on niin isot perheet ja muu suku tulee myöhemmin perässä kun selviää miten mainiot olot täällä tarjotaan, että pitää kiireesti alkaa rakentaa 10-henkiselle perheelle riittäviä asuntoja. Huom: joka lapselle pitää olla oma huone.
Itse olen sitä mieltä että siinähän ovat jotain mieltä (kuten sinäkin olet ilmeisesti jotain mieltä) jostain turhanpäiväisistä yksityiskohdista joilla ei ole paljoakaan merkitystä. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu ja on aika hölmöä ruveta rankaisemaan kansalaisia vääristä mielipiteistä. Suurin osa ihmisistä on loppujen lopuksi jossain asioissa ainakin osittain oikeassa ja toisissa sitten täysin väärässä.
Vihreiden ongelma on pikemminkin täysin järjettömät ideologiaan pohjautuvat muutokset eri asioihin joita nuo käytännössä ajavat eteenpäin pitkin eu:ta ja suomenkin ministeriöissä tai kaupungeissa aina valtaan päästyään.
Esimerkkinä vaikka eräätkin viimeaikaiset eu-päätökset joilla tuntuu olevan tarkoituksena lähinnä vahingoittaa suomen kansantaloutta ja niiden perusteena oleva ideologia on todella ohutta, niinkin ohutta ettei vihreältä tyypillisesti irtoa muuta selitystä ajamalleen asialle kuin se että joko asia hyväksytään ilman vastaväitteitä sellaisenaan tai sitten "et vaan ymmärrä".
Jopa käytännön elämään nuo ovat saaneet näppinsä törkättyä koska helsingissä asuu ilmeisesti aivan julmettu määrä kaikesta käytännöllisyydestä vieraantuneita omaan pikku hyvinvointikuplaansa käpertyneitä äänestäjiä joille sähkö tosiaan tulee töpselistä, vesi hanasta ja rahaa saa pankkiautomaatista. Muu ei selitä vihreiden järjetöntä suosiota helsingissä.
Esim. malmin lentokentän jääräpäinen tuhoaminen kaikista vastakkaisista järkiargumentista huolimatta. Esim. sipoosta helsinkiin siirrettyjen uusien rakennusalueiden julistaminen pikavauhtia isolta osin luonnonsuojelualueiksi myötämielisen ympäristöministeriön virkamiehen avulla (melkoinen valta tuollasella yksittäisellä virkamiehellä vai mitä?). Esim. uuden (ja entisen apulaiskaupunginjohtajan) apulaispormestarin jääräpäisesti eteenpäin vievä idioottimainen ajatus siitä että koko helsingin keskusta-alue on muutettava jonkinmoiseksi pyöräily/ratikka puistoksi johon ei autoja mahdu ja samalla kaikenlaisten autoliikenteen haittaamishankkeiden eteenpäinvienti.
Vierailija kirjoitti:
Suomen maaseudun puolue, SMP tai oikeammin sen perillinen ja seuraaja.
Miksi kukaan kaupunkilainen antaisi äänensä maaseutupuolueelle? Pk-seutu makselee jo ihan kipeästi tukirahaa maakuntiin ja maataloustuet on järkyttävät 3 miljardia vuodessa.
Lupaan lähteä mukaan perustamaan uutta puoluetta, jos joku tekee aloitteen. Vihreitä en ole äänestänyt, koska en näe heitä ympäristöpuolueena, vaan vaihtoehtoväen äänitorvena.
No onhan se nyt ollut selvää jo parikymmentä vuotta ettei vihreät ole mikään luontoihmisten puolue. En voi ollenkaan käsittää, niitä jotka asuvat maalla ja äänestävät vihreitä.
Alinperin Vihreät olivat paljon luonnonsuojelijoita.
Ongelmia tuli siitä kun muitakin asioita pitää päättää. Puolueissa sitten joku ajatustapa voittaa näissä muissa asioissa.
Ihminen voi pitää luonnonsuojelua tärkeänä, mutta mikään muu puolueen linjassa ei kohtaa.
Samoin on muissa puolueissa. Joku asia voi olla itselle tärkeä, mutta samalla puolueessa on vallalla ajatusuunta joka on itselle täysin vastakkainen.
En löydä itselleni puoluetta jota äänestää puolueena. Surffailen ja äänestän henkilöä.
Perussuomalaiset ratkaisu tähän ongelmaan? :DD Not. Puheenjohtajansa mielipiteet vanhuksista ja vammaisista ei taatusti vastaa ap:n tai kenenkään normaalilla järjellä ja empatiakyvyllä varustetun ihmisen ajatusmaailmaa.
Hyvä kysymys, ap! Tästä on täällä aika-ajoin puhuttu. Kun haluaisi äänestää vihreitä, mutteivät he tunnu enää lainkaan omalta...
Vierailija kirjoitti:
Samaa miettinyt. Vihreistä on tullut kritiikittömän maahanmuuton ja sateenkaarielämän äänitorvia.
Mustakin tänne olisivat tervetulleita ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset ym. työn perässä muuttajat. Mutta eivät ne, jotka tulevat sosiaalietujen toivossa ja valmiina nauttimaan korkeatasoisista muiden rakentamista palveluista. Heillä on sopetumisvaikeuksia, kielitaidottomuutta, ennakkoluuloja. Mukanaan he tuovat vaatimuksia, rikollisuutta ja ghettoutumista ja tyytymättömyyttä, kun uusi kotimaa ei mukaudukaan heidän odotuksiinsa.
Joten etsin puoluetta, joka ajaa viimein jotain järkeä maahanmuuttopulmaan, joka tuntuu olevan Suomen suurin hoidettava asia yhdessä soteuudistuksen kanssa, jota on veivattu kohta yhtä pitkään kuin Lähi-idän kriisiä.
Mitä muut minusta ajattelevat, hätäilee keskivertofinski? Tässä syy, miksi äänestin aikanaan EUta vastaan. Olin varma siitä, että miellyttämishaluisina sopuleina hukumme erityispiirteinemme itsetuntoisempien kansojen joukkoon. Ja niin. Me rakennamme nöyrästi vastaanottokeskuksia (ovatkohan ne kyllin tasokkaita?), poistamme kouluista joulujuhlan ettei koulun ainoa muslimioppilas järkyty (mistä?), ja emme uskalla käyttää relevantteja tuntomerkkejä, kun traumatisoitunut siirtolainen teurastaa summamutikassa vastaantulijoita keskellä toria. Järjestämme hartaushetken puukotettujen muistoksi ja keskitymme kohentamaan siirtolaisten oloja. Heillä on varmaan paha olla.
Niin on vanhuksillakin, jotka mätänevät vaippoihinsa hoitokodeissa, missä on ruhtinaalliset 2 yökköä per 16 vanhusta. Sekä potilailla, jotka kuolevat jonoihin. Lapsilla ja opettajilla, jotka työskentelevät homekouluissa. Ihmisillä, jotka koettavat ekologisesti matkustaa koko ajan heikkenevällä julkisella palvelulla.
Mutta ei mitään. Ollaan kansainvälisiä ja ennakkoluulottomia. Onhan meillä varmasti tarpeeksi moskeijoita, ilmaisia kotoutumiskursseja ja muuta, että maahanmuuttajat viihtyvät. Heillä on niin isot perheet ja muu suku tulee myöhemmin perässä kun selviää miten mainiot olot täällä tarjotaan, että pitää kiireesti alkaa rakentaa 10-henkiselle perheelle riittäviä asuntoja. Huom: joka lapselle pitää olla oma huone.
Aamen.
Itse olen ajatusmaailmaltani (poislukien maahanmuuttopolitiikka) lähinnä vihreiden ja SDP:n linjoilla, mutta äänestän sattuneesta syystä Halla-ahon Perussuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset ratkaisu tähän ongelmaan? :DD Not. Puheenjohtajansa mielipiteet vanhuksista ja vammaisista ei taatusti vastaa ap:n tai kenenkään normaalilla järjellä ja empatiakyvyllä varustetun ihmisen ajatusmaailmaa.
Suora lainaus ja lähde, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Muissa puolueissahan on just se ongelma että ajatuksia on suuntaan ja toiseen ja jossain asioissa ei ikinä voi olla varma meneekö joku kanta läpi vai toinen täysin päinvastainen.
Persuilla ei ole tätä ongelmaa koska jokainen nykypersu on vannonut täyttä uskollisuutta mestarille ja mestarin ajatuksille. Eli persuissa on nykyään vain yksi ihminen jolla on mielipiteitä ja niitä koko muu puolue noudattaa. Asiaa helpottaa sekin että mestarilla ei ole perusteltua mielipidettä juuri muusta kuin maahanmuutosta. Muu puoluejohtohan valittiin koska haluttiin joka penkille mestarin tukija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen tulevaisuus!
Noita tai persuja ei terveet, normaalijärkiset IHMISET äänestä. Simpanssien tasolla olevista en tiedä.
Perustele. Katsotaan kykenetkö kunnolliseen keskusteluun.
Ohis. Yksi sana riittää perusteluksi: populismi.
En äänestäisi populististen puolueen ehdokasta vaikka aseella uhattaisiin.
Täällä myös yksi aina vihreitä äänestänyt, mutta nyt riitti. Mitä puoluetta nyt äänestäisin? Ympäristöasiat, turvallisuus, tuloerojen pienentäminen tärkeitä. Laittaisin yhteiset varat varhaiskasvatukseen, peruskoulutukseen, terveydenhuoltoon ja vanhustenhoitoon. Maahanmuuttoa rajaisin ja tiukentaisin. Itseasiassa en haluaisi ottaa yhtään pakolaista Suomeen, työn perässä saa tulla sekä opiskelemaan. Olen arvoiltani vasemmalle, mutta nykyisin todella maahanmuuttokriittinen.
Kyllähän puolueissa saa ja täytyy olla keskustelua ja eri mielipiteitä asioista. Tietenkin tietyt perusarvot olisi hyvä olla samat. Ja ymmärrän senkin, että mikään puolue ei voi vastata täysin omaa näkemystä asioista. Mutta silti odottaisi että yhteisistä asioista päättämään haluavilla olisi päällimmäisenä mielessä sellainen koko yhteiskunnan hyvä. Vaikka edes siitä omasta näkökulmasta, millainen olisi heidän mielestä hyvä kaikille. Nythän päällimmäisenä on taistelu vallasta ja mulle-sulle (kaverille) politiikka. Ja kaikki muu on sanahelinää.
Ja tuo vihreän politikon heitto ja sen jälkeiset selitykset ovat hyvin paljastavia. Se kertoo siitä, että ei ymmärretä syvällisesti asioita, vaan kaikki on täällä av:ltakin tutulla mutu-pohjalla. (Kun mulla on maalla kamalaa, niin toki kaikilla muillakin on) Kun joku tässä ketjussa heitti että onhan politikotkin ihmisiä tunteineen ja virheineen, niin toki. Sitä vain toivoisi kovasti, että päättäjiksi pyrkisi ihmisiä, joilla on älliä ja näkemystä asioista sekä kykyä ja uteliaisuutta ottaa selvää mitä eivät tiedä tai ymmärrä. Eikä niitä mutu-ihmisiä, jotka ratkoo asioita perehtymättä taustoihin ja sen perusteella, mitä hyötyä itse tai lähipiirinsä saa. En nyt sano että kaikki politikot olisivat tällaisia, mutta tuntuu että julkisuudessa äänessä ovat eniten juuri nämä, koska sillä saa huomiota ja ihmisiä kiihdyksiin (kannattamaan / vihaamaan). Minä niin kaipaan sellaisia järkeviä ihmisiä päättäjiksi. Sellaisia jotka perehtyvät ja tutkivat asioita ja sitten perustelevat mielipiteensä loogisesti tiedolla, eikä omista ennakkokäsityksistä ja -luuloista käsin.
Tuohon vielä huomauttaisin, kun joku kommentoi ketjussa että äänestää aina ihmistä, eikä puoluetta, niin suomalaisessa vaalijärjestelmässä puolueella on iso merkitys. Vaikka äänestäisitkin fiksua henkilöä, äänesi menee puolueen kokonaispottiin. Voi olla että äänestämäsi henkilö jää rannalle ja puolueesta menee läpi joku taulapää, joka laukoo "kansan syviin riveihin" uppoavia vähä-älyisiä hokemia. Tämä on niin nähty tuhat kertaa.
Minäkin olen koditon. Olen arvoliberaali ja urbaani. En kannata koko Suomen asuttuna pitämistä väkisin eikä minua kiinnosta kuka panee ketäkin ja saako ihan kirkkovihkimyksen. Perustuloa en kannata ja muutoinkin pidän sosiaaliturvaa nykymuodossaan liian passivoivana ja toivoisin lisää vastuuta yksilölle. Ei kuitenkaan niin raskaasti kuin kokkarit toivovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen tulevaisuus!
Noita tai persuja ei terveet, normaalijärkiset IHMISET äänestä. Simpanssien tasolla olevista en tiedä.
Perustele. Katsotaan kykenetkö kunnolliseen keskusteluun.
Ohis. Yksi sana riittää perusteluksi: populismi.
En äänestäisi populististen puolueen ehdokasta vaikka aseella uhattaisiin.
et sitten äänestä ollenkaan
tiedoksesi: kaikki puolueet on populistisia
Nyt kun niistä tyhmistä uuvateista on päästy eroon, niin ajattelin alkaa äänestää perussuomalaisia.
Vihreiden ongelma on ärsyttävä ja vahva ylemmyydentunne omasta paremmuudesta ja tavasta elää. Se elää yhä vahvana ja minulle ainakin erittäin luotaan karkottava seikka. Siitähän nää viimeisetkin kohut kumpuaa. Toinen pitää itseään "maalaisia" parempana ja vitsailee solvaten toisia - insesti ja Sallan tauti - oikeastiko mustan huumorin aiheita? Opettajaksi perin vaarallinen huumorintaju, jos työskentelee vielä lasten kanssa? Puheenjohtaja naureskelee mustaksi huumoriksi. Mustaa huumoria, kun toisten haukkuminen tulee omista joukoista? Opettaja vitsailee jossakin tietyllä alueella elävien ihmisten olevan väkivaltaisia ja harrastavan insestiä.
Ollaan muka niin suvaitsevaisia, mutta sitten ei niin kuin oikeasti ollakaan, muut pitäköön turpansa kiinni, mutta me vihreät saamme mustan huumorin keinoin haukkua toisia tai puhua ala-arvoisesti.
Touko Aalto, muista jatkossa, että muutkin puolueet viljelevät vain mustaa huumoria, niin ei pääset vähemmällä.
Suomen maaseudun puolue, SMP tai oikeammin sen perillinen ja seuraaja.