Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minne siirrymme me vihreät, joille käy vaikeaksi äänestää vihreitä?

Vierailija
04.11.2017 |

En voi olla ainoa, joka ei enää tunnista puoluetta entisekseen. Minä olen aikanaan kiinnostunut ympäristöasioista, kohtuullisuuden politiikasta ja tasa-arvosta. En ole millään lailla äärimmäinen, syön lihaa (kannatan riistaa ja kalastusta), mulla on lapsia ja elän hyvin tavallisesti, mitä nyt en juuri kuluta ylimääräistä, en reissaa kaukomatkoja vaan viihdyn ulkona metsässä ja perheen kanssa. Haluan vaan varmistaa, että lapsilla on elinkelpoinen planeetta.

En voi samaistua maaseutua parjaaviin tai seksillä kohuotsikoita metsästäviin räväyttelijöihin, poliittisiin pyrkyreihin enkä toisaalta äärimmäisiin idealisteihin. Muut puolueet taas tuntuvat kovin materialistisilta, kaikki on rahaa, toiset vaan jakais sen köyhille toiset rikkaille. Tai no, perussuomalaiset ja kristilliset taitaa olla ainoat muut varsinaiset arvopuolueet, mutta näitä en sattumalta tunne omikseni.

Mitäs nyt? Apatia? Väsyttävä aktivoituminen vihreiden linjan muuttamiseksi? En pidä yhdistystoiminnasta.

Olen onneksi vielä löytänyt joitakin ehdokkaita, joiden koen olevan omaa asiaa lähellä, mutta pettymyshän tää Toukon aika on ollut (ja aiemminkin oli jo turhan cityvihreää).

Kommentit (290)

Vierailija
41/290 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä teille lisää syitä siirtyä, Touko Aallon kannanotto:

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711042200511342_pi.shtml

Vierailija
42/290 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa nyt se Vasemmiston puolueohjelma ajatuksella ennen kuin nielette persujen kommarijutut. 

Vasemmisto on ollut jo jonkin aikaa vihreämpi kuin Vihreät. Mutta käytännönläheisemmin ja tavallisten ihmisten arkea unohtamatta.

Emme myöskään ole elämäntapalusmuja (vaikka moni on sitä mieltä että jos on suurtyöttömyys, muutama elämäntapalusmu on pieni ongelma siihen nähden että työhaluisetkaan ei saa työtä ja nuoret syrjäytetään). 

Emme ole kommunisteja. Mutta tuloerot ovat Suomessa jo kasvaneet ja ne ovat käytännössä tulonsiirtoa pienituloisilta suurituloisille. 

Galluppien mukaan jopa 30% suomalaisista ajattelee vasemmistolaisesti mutta suuri osa ei silti äänestä vassia koska ei "koe itseään vasemmistolaiseksi". Mitä se nyt ikinä sitten tarkoittaakin, jos ei vasemmistolaisten arvojen jakamista...

Ehkäpä noi vittumaiset safarit ärsyttää niitä, jotka ajattelee kuten vasemmisto, muttei koe itseään sellaiseksi. Suurin osa suomalaisesta ei pidä tuollaisesta kiusaamis- ja nälvimismeininkiä arvossa -päinvastoin. Empatiat menee helposti kiusatun puolelle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/290 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa nyt se Vasemmiston puolueohjelma ajatuksella ennen kuin nielette persujen kommarijutut. 

Vasemmisto on ollut jo jonkin aikaa vihreämpi kuin Vihreät. Mutta käytännönläheisemmin ja tavallisten ihmisten arkea unohtamatta.

Emme myöskään ole elämäntapalusmuja (vaikka moni on sitä mieltä että jos on suurtyöttömyys, muutama elämäntapalusmu on pieni ongelma siihen nähden että työhaluisetkaan ei saa työtä ja nuoret syrjäytetään). 

Emme ole kommunisteja. Mutta tuloerot ovat Suomessa jo kasvaneet ja ne ovat käytännössä tulonsiirtoa pienituloisilta suurituloisille. 

Galluppien mukaan jopa 30% suomalaisista ajattelee vasemmistolaisesti mutta suuri osa ei silti äänestä vassia koska ei "koe itseään vasemmistolaiseksi". Mitä se nyt ikinä sitten tarkoittaakin, jos ei vasemmistolaisten arvojen jakamista...

Lähinnä se yrittäjävastaisuus on se yksi syy miksi ei vasemmisto. Toinen on se, että vasemmisto ei näe sitä, että julkisen sektorin toimintaa on pakko (olisi pakko, en valitettavasti usko että se tapahtuu) järkevöittää. Ja se järkevöittäminen ei tarkoita sitä, että viedään syrjäseudulta palvelut (ja samalla syyllistetään ja pilkataan maaseudulla asuvia ihmisiä), vaan sitä, että se toiminnan ydintehtävä täytyy nostaa keskiöön. Se, mitä varten se julkinen palvelu on olemassa, mikä on sen tarkoitus. Nyt julkinen puoli on sairastunut pöhötystautiin ja se on unohtunut mitä varten se on olemassa. Jokainen vähääkään enemmän sotepalveluja käyttämään joutunut tietää mistä puhun. Asioita voitaisiin hoitaa paljon jouhevammin ja vähemmällä byrokratialla, jos keskiössä olisivat ne apua tarvitsevat ihmiset, eikä se organisaatio ja siinä työskentelevät ihmiset. Yksityisellä puolella ei ole varaa toimia siten, että se asiakas ei ole keskiössä, koska silloin ne asiakkaat menevät toiseen yritykseen.

Vierailija
44/290 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touko Aalto, rosa meriläinen (ent vihreä tosin) pillujuttuuineen, Antero Vartia pilanneet vihreät.

Vierailija
45/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmanahan on se, että vaikka syntyisikin puolue, joka oikeasti tekee asiat kuten järkevää on, sitä ei monikaan äänestäisi, koska kansa ei kykene itse ymmärtämään mikä on järkevää. Siitähän tämä koko ongelma on alunperin syntynytkin, ihmiset ovat liian tyhmiä ja tietämättömiä, josta syystä äänestävät väärin.

Vihreät eivät ole tuota ongelmaa mitenkään poistaneet vaan Vihreät ovat osa tuota ongelmaa kun he populistisesti markkinoivat erilaisia energiaratkaisuja nimenomaan naisille.

Populismia on puhua naisille energiaratkaisuista ja maailman kärsivistä. Naiset eivät ymmärrä tekniikasta mitään ja suhtautuvat liian tunteellisesti maailman vääryyteen, että yrittävät pelastaa koko maailman ja tuhoavat meidän yhteiskuntamme.

Vierailija
46/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen tulevaisuus!

Vierailija
47/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita muitakin vasemmistopuolueita.

Eikös vihreät olleetkin Kokoomuksen puisto-osasto, jolloin pitäisi löytää kyllä puolue oikealta ei vasemmalta...

Vierailija
48/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen arvot ovat itse asiassa luontoystävällisemmät kuin virheiden.  Unohda puolueesta esitetty disinformaatio ja mieti puolueen ajamien asioiden vaikutuksia verraten muihin puolueisiin kun arvioit sitä vaihtoehtona.

Joo, tosiaankin :DDD

Puolueen uskottavuus on aika koetuksella kun presidenttiehdokkaana on ihminen joka ei usko evoluutioon ja puoleen johtopaikoilla Hakkarainen. Nämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Todellinen luontopuolue :DDDD Mutta kiitos nauruista!

Huhtasaaren usko kreationismiin on typerä, mutta yhtä typerä uskomus on myös usko monikulttuurisuuteen.

Vierailija
49/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä äänesti nuorempana vihreitä, koska ympäristö, tasa-arvo jne. Sittemmin olen miettinyt, että onko puolue muuttunut vai olenko tullut järkiini. Herranen aika mikä tuholaispuolue. Paljon pahempi kuin persut.  Kummallakin puolueella on ongelmaa ns. "ideaaliyhteiskunnassa", mutta vihreät saa lobattua ääliömäisyytensä paremmin läpi kuin persut, jotka on tällä hetkellä enemmän semmoinen "piikki lihassa" ja siinä mielessä terveellinen ilmiö. Vihreät taas saa pelottavan paljon valtaa.

Monilla muilla puolueilla on hyvät aatteet, mutta ne on jotenkin käytännössä täysin kajahtaneita nekin.

Vierailija
50/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sininen tulevaisuus!

Noita tai persuja ei terveet, normaalijärkiset IHMISET äänestä. Simpanssien tasolla olevista en tiedä.

Perustele. Katsotaan kykenetkö kunnolliseen keskusteluun.

Vierailija
51/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siirtynyt kokoomukseen. Männävuosina pohdin jopa vihreisiin liittymistä, mutta onneksi en sitä tehnyt. Rkp:tä olen myös äänestänyt joskus.

Vasemmistohenkinen en ole koskaan ollut, eikä vihreät mikään vasemmistopuolue olekaan.

Olen harkinnut myös demareita, mutta se vaatii vielä perehtymistä. Kokoomuksella on kuitenkin jonkin verran asioita, joita en allekirjoita.

Vierailija
52/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, sama. Olen jo kaksissa viime vaaleissa (kunta-, eduskunta-) äänestänyt vasemmistoliittoa. Aiemmin ainoa puolue, jota olin äänestänyt 18-vuotiaasta saakka, olivat vihreät. N45

Vierailija
53/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten kun Soinivaara ja Sinnemäki vaihtuivat nykyisiin hölmöläisiin ajattelin että joku voisi perustaa uuden ympäristöpuolueen. Asiallinen vihreä vuosilta 2000-2011 sai paljon aikaan. Nykyinen ajaa laitavasemmiston teorioita.

Vierailija
54/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän uutta puoluetta ei synny? Onko sellaiset, jotka eivät voi kannattaa nykypuolueita liian pirstoutuneita? En voi äänestää yhtäkään puoluetta näillä arvoilla

- tasa-arvo

- ympäristö

- tavallisen suomalaisen etu (ei koulutuksen alasajoa, soten "valinnanvapautta" eli yksityistämistä, muiden palveluiden alasajoa, verovarojen kähmimistä yrityksille, Suomen myymistä ulkomaille,  palkansaajien polkemista, tai laskeneen syntyvyyden paikkaamista maahanmuutolla)

Öö... Perussuomalaiset?

Varsinkin kohdat 1 ja 3 sopivat, mutta jossain määrin myös 2.

Itse aloin äänestää Vihreiden sijasta Perussuomalaisia, kun huomasin että Vihreiden fokus on siirtynyt ympäristöstä ihan väärien asioiden ajamiseen, ja toisaalta maahanmuuttokysymykset ovat tällä hetkellä mielestäni tärkein yksittäinen Suomen tulevaisuutta määrittävä tekijä.

Vierailija
55/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi surullista, millaista väkeä poliittinen toiminta vetää. Me tarvittaisiin päättäjiksi fiksuja, aidosti yhteiseen hyvään uskovia älykkäitä ihmisiä. Sen sijaan puolueeseen kuin puolueeseen peseytyy omaan napaan tuijottavia oman edun ja vallan tavoittelijoita, jotka laukoo vähä-älyisiä kommenttejaan sokeana sille, mikä olisi sopivaa, kohtuullista tai järkevää. Sinänsä hyvä, että tuovat lyhyt- ja kapeakatseisuutensa, sivistymättömyytensä ja pahimmassa tapauksessa älyttömyytensä julki ettei vahingossa heitä äänestä, mutta kun näitä alkaa olla ihan joka puolueessa (toisilla vähän enemmän kuin toisilla), niin koko politiikasta menee uskottavuus täysin.

Ottamatta muuhun kantaa.... (Olen aiemmin jo ilmaissut selväsanaisesti tuomitsevani täysin ko henkilön typerän kommentin)

Voisko ollakin, että yhteisistä asioista päättävät henkilöt ovat ihan normaaleja, fiksuja ihmisiä, joilla on normaali tunne-elämä? Inhimillisiä ihmisiä virheineen päivineen?

Vierailija
56/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan luontoa ja ympäristöä puolustavaa, tasa-arvoa kannattavaa ja heikompien puolta pitävää puoluetta, joka tukee myös yrittäjyyden helpottamista samalla, kun julkiset palvelut säilytetään lähellä, kattavina ja laadukkaina. En kaipaa ylisuvaitsevaa ja -liberaalia ideologiaa, seksuaalivähemmistöjen julkista karnevalisointia ja muun kuin työperäisen maahanmuuton tukemista. Lastentarhanopettajana olen nähnyt, kuinka jo ennestään niukat resurssit valuvat tulkkeihin, viki-lasten puheterapiaan ja suomen kielen opetukseen sekä heidän avustajiinsa häiriökäyttäytymisen ja mukana pysymättömyyden vuoksi, jolloin kantasuomalaisten tarpeet jäävät taka-alalle Monikulttuurisuus rikastaa, mutta liian leväperäisesti toteutettuna se lähinnä köyhdyttää, joten minulle sopivan puolueen täytyy olla myös maahanmuuttokriittinen. Perussuomalaisia en kuitenkaan missään nimessä äänestä, he edustavat aivan ääriajattelua.

Vierailija
57/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Vihreistä on tullut kritiikittömän maahanmuuton ja sateenkaarielämän äänitorvia.

Mustakin tänne olisivat tervetulleita ranskalaiset, englantilaiset, italialaiset ym. työn perässä muuttajat. Mutta eivät ne, jotka tulevat sosiaalietujen toivossa ja valmiina nauttimaan korkeatasoisista muiden rakentamista palveluista. Heillä on sopetumisvaikeuksia, kielitaidottomuutta, ennakkoluuloja. Mukanaan he tuovat vaatimuksia, rikollisuutta ja ghettoutumista ja tyytymättömyyttä, kun uusi kotimaa ei mukaudukaan heidän odotuksiinsa.

Joten etsin puoluetta, joka ajaa viimein jotain järkeä maahanmuuttopulmaan, joka tuntuu olevan Suomen suurin hoidettava asia yhdessä soteuudistuksen kanssa, jota on veivattu kohta yhtä pitkään kuin Lähi-idän kriisiä.

Mitä muut minusta ajattelevat, hätäilee keskivertofinski? Tässä syy, miksi äänestin aikanaan EUta vastaan. Olin varma siitä, että miellyttämishaluisina sopuleina hukumme erityispiirteinemme itsetuntoisempien kansojen joukkoon. Ja niin. Me rakennamme nöyrästi vastaanottokeskuksia (ovatkohan ne kyllin tasokkaita?), poistamme kouluista joulujuhlan ettei koulun ainoa muslimioppilas järkyty (mistä?), ja emme uskalla käyttää relevantteja tuntomerkkejä, kun traumatisoitunut siirtolainen teurastaa summamutikassa vastaantulijoita keskellä toria. Järjestämme hartaushetken puukotettujen muistoksi ja keskitymme kohentamaan siirtolaisten oloja. Heillä on varmaan paha olla.

Niin on vanhuksillakin, jotka mätänevät vaippoihinsa hoitokodeissa, missä on ruhtinaalliset 2 yökköä per 16 vanhusta. Sekä potilailla, jotka kuolevat jonoihin. Lapsilla ja opettajilla, jotka työskentelevät homekouluissa. Ihmisillä, jotka koettavat ekologisesti matkustaa koko ajan heikkenevällä julkisella palvelulla.

Mutta ei mitään. Ollaan kansainvälisiä ja ennakkoluulottomia. Onhan meillä varmasti tarpeeksi moskeijoita, ilmaisia kotoutumiskursseja ja muuta, että maahanmuuttajat viihtyvät. Heillä on niin isot perheet ja muu suku tulee myöhemmin perässä kun selviää miten mainiot olot täällä tarjotaan, että pitää kiireesti alkaa rakentaa 10-henkiselle perheelle riittäviä asuntoja. Huom: joka lapselle pitää olla oma huone.

Kiitos! Samaa mieltä joka kohdasta.

Vierailija
58/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi olla ainoa, joka ei enää tunnista puoluetta entisekseen. Minä olen aikanaan kiinnostunut ympäristöasioista, kohtuullisuuden politiikasta ja tasa-arvosta. En ole millään lailla äärimmäinen, syön lihaa (kannatan riistaa ja kalastusta), mulla on lapsia ja elän hyvin tavallisesti, mitä nyt en juuri kuluta ylimääräistä, en reissaa kaukomatkoja vaan viihdyn ulkona metsässä ja perheen kanssa. Haluan vaan varmistaa, että lapsilla on elinkelpoinen planeetta.

En voi samaistua maaseutua parjaaviin tai seksillä kohuotsikoita metsästäviin räväyttelijöihin, poliittisiin pyrkyreihin enkä toisaalta äärimmäisiin idealisteihin. Muut puolueet taas tuntuvat kovin materialistisilta, kaikki on rahaa, toiset vaan jakais sen köyhille toiset rikkaille. Tai no, perussuomalaiset ja kristilliset taitaa olla ainoat muut varsinaiset arvopuolueet, mutta näitä en sattumalta tunne omikseni.

Mitäs nyt? Apatia? Väsyttävä aktivoituminen vihreiden linjan muuttamiseksi? En pidä yhdistystoiminnasta.

Olen onneksi vielä löytänyt joitakin ehdokkaita, joiden koen olevan omaa asiaa lähellä, mutta pettymyshän tää Toukon aika on ollut (ja aiemminkin oli jo turhan cityvihreää).

Oho, tästähän onkin jo ketju. Kommentoin juuri tuota "vihreän" Fatiman kiteytystä nykyisten vihreiden arvomaailmasta.

Olen pöyristynyt ja sanaton liikkeen nykykehityksestä, sekä äärettömän pettynyt. On toki mahdollista, että alunperinkin olen ymmärtänyt täysin väärin tai tullut harhaanjohdetuksi hankkeella, jonka todellisia tarkoitusperiä en ole tuntenut ja sortunut vain nuoruuden huumassani hyvältä kuulostaneisiin/taidokkaasti muotoiltuihin korulauseisiin.

Vierailija
59/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan luontoa ja ympäristöä puolustavaa, tasa-arvoa kannattavaa ja heikompien puolta pitävää puoluetta, joka tukee myös yrittäjyyden helpottamista samalla, kun julkiset palvelut säilytetään lähellä, kattavina ja laadukkaina. En kaipaa ylisuvaitsevaa ja -liberaalia ideologiaa, seksuaalivähemmistöjen julkista karnevalisointia ja muun kuin työperäisen maahanmuuton tukemista. Lastentarhanopettajana olen nähnyt, kuinka jo ennestään niukat resurssit valuvat tulkkeihin, viki-lasten puheterapiaan ja suomen kielen opetukseen sekä heidän avustajiinsa häiriökäyttäytymisen ja mukana pysymättömyyden vuoksi, jolloin kantasuomalaisten tarpeet jäävät taka-alalle Monikulttuurisuus rikastaa, mutta liian leväperäisesti toteutettuna se lähinnä köyhdyttää, joten minulle sopivan puolueen täytyy olla myös maahanmuuttokriittinen. Perussuomalaisia en kuitenkaan missään nimessä äänestä, he edustavat aivan ääriajattelua.

Kiitos hyvästä näkökulmasta. Tuota viimeistä kohtaa kannattaisi kuitenkin miettiä vielä, sillä ainakaan minusta Perussuomalaiset eivät Suomen ja Euroopan nykytilanteen huomioiden todellakaan edusta ääriajattelua. Ongelmat ovat edenneet pitkälle, ja niihin puuttumiseen tarvitaan riittävän vahvaa asennetta. Perussuomalaisten tämänhetkinen linja on pikemminkin minimi suhteessa siihen mitä oikeasti vaaditaan jotta maahanmuutto- ja kotouttamispolitiikkaan saadaan sellaisia muutoksia, joilla on todellista merkitystä.

Valitettavasti media on (osittain hallituksen talutusnuorassa) luonut asenneilmapiirin, jossa Perussuomalaiset nähdään ääriajattelijoina, vaikka he eivät todellisuudessa sellaisia ole. Olen huomannut että mediassa (varsinkin Ylellä) siteerataan yksittäisiä lauseita irrotettuna asiayhteydestä. Kun sitten lukee koko tekstin/puheenvuoron, huomaa ettei asiassa mitään niin ihmeellistä ollutkaan.

Vierailija
60/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko aikuisikäni liberaali, ja sitä aatetta edustaa puhtaimmin Ruotsalainen Kansanpuolue. En pidä sitä ainoastaan kielipuolueena, oma sukuni on täysin suomenkielinen, vaan puolue edustaa monipuolisesti kaikille tärkeitä inhimillisiä arvoja. Kannatan kyllä kaksikielistä Suomea. Suomihan oli osa Ruotsin valtakuntaa vuosituhannen ajan, ja saamme olla kiitollisia, että Suomeen syntyi pohjoismaalainen hallinto ja kulttuuri virkamiehineen, sekä mm. kristinusko. Venäläistäminen 1800-luvulta lähtien ei onnistunut, josta saamme kiittää meihin Ruotsista periytyneitä länsimaisia arvoja.