Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minne siirrymme me vihreät, joille käy vaikeaksi äänestää vihreitä?

Vierailija
04.11.2017 |

En voi olla ainoa, joka ei enää tunnista puoluetta entisekseen. Minä olen aikanaan kiinnostunut ympäristöasioista, kohtuullisuuden politiikasta ja tasa-arvosta. En ole millään lailla äärimmäinen, syön lihaa (kannatan riistaa ja kalastusta), mulla on lapsia ja elän hyvin tavallisesti, mitä nyt en juuri kuluta ylimääräistä, en reissaa kaukomatkoja vaan viihdyn ulkona metsässä ja perheen kanssa. Haluan vaan varmistaa, että lapsilla on elinkelpoinen planeetta.

En voi samaistua maaseutua parjaaviin tai seksillä kohuotsikoita metsästäviin räväyttelijöihin, poliittisiin pyrkyreihin enkä toisaalta äärimmäisiin idealisteihin. Muut puolueet taas tuntuvat kovin materialistisilta, kaikki on rahaa, toiset vaan jakais sen köyhille toiset rikkaille. Tai no, perussuomalaiset ja kristilliset taitaa olla ainoat muut varsinaiset arvopuolueet, mutta näitä en sattumalta tunne omikseni.

Mitäs nyt? Apatia? Väsyttävä aktivoituminen vihreiden linjan muuttamiseksi? En pidä yhdistystoiminnasta.

Olen onneksi vielä löytänyt joitakin ehdokkaita, joiden koen olevan omaa asiaa lähellä, mutta pettymyshän tää Toukon aika on ollut (ja aiemminkin oli jo turhan cityvihreää).

Kommentit (290)

Vierailija
81/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ääni menee Vasemmistoliitolle. Tai sitten voitaisiin olla rohkeita ja äänestää ei-valtapuolueita, esim. Piraattipuoluetta, josta löytyy rohkeita ja raikkaita tulevaisuuden ääniä. Mutkun ei tule valituksi kuitenkaan blaablaa.

Vierailija
82/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistoliitto.

Vasemmistoliitto hakkaa hevosia, murhapolttaa bussikuskeja, tuhoaa pienyrittäjien omaisuutta, fanittaa poliisimurhaajaa ja muuta vastaavaa. Ja luonnollisesti haluaa lakkauttaa kansallisvaltiot sekä sälyttää eurooppalaisille elatusvastuun jokaisesta kehitysmaalaisesta.

Jos siis fanitat murhia, väkivaltaa, luonnon tuhoamista ja haluat muuttaa Suomen kehitysmaaksi, niin vasemmistoliitto on puolueesi.

Sori, ihan mielenkiinnosta: mihin nää väitteesi perustuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä puolue on minutkin työntänyt pois äänestäjäkunnastaan. Enkä tilalle keksi muutakaan. Tämäkin valinta tietysti sataa myös Vihreiden laariin osin. Mutta tämän asian suhteen (äänestämättömyys) olen niiin onnellinen ja valintaani tyytyväinen. Kehtaan sanoa, olen noiden fatimien ja toukojen yläpuolella ajattelussa.

Vierailija
84/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussuomalaiset ratkaisu tähän ongelmaan? :DD Not. Puheenjohtajansa mielipiteet vanhuksista ja vammaisista ei taatusti vastaa ap:n tai kenenkään normaalilla järjellä ja empatiakyvyllä varustetun ihmisen ajatusmaailmaa.

Voitko avata vähän? Mitä hän on sanonut vanhuksista ja vammaisista? Minulta on mennyt täysin ohi. 😮

Vierailija
85/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi olla ainoa, joka ei enää tunnista puoluetta entisekseen. Minä olen aikanaan kiinnostunut ympäristöasioista, kohtuullisuuden politiikasta ja tasa-arvosta. En ole millään lailla äärimmäinen, syön lihaa (kannatan riistaa ja kalastusta), mulla on lapsia ja elän hyvin tavallisesti, mitä nyt en juuri kuluta ylimääräistä, en reissaa kaukomatkoja vaan viihdyn ulkona metsässä ja perheen kanssa. Haluan vaan varmistaa, että lapsilla on elinkelpoinen planeetta.

En voi samaistua maaseutua parjaaviin tai seksillä kohuotsikoita metsästäviin räväyttelijöihin, poliittisiin pyrkyreihin enkä toisaalta äärimmäisiin idealisteihin. Muut puolueet taas tuntuvat kovin materialistisilta, kaikki on rahaa, toiset vaan jakais sen köyhille toiset rikkaille. Tai no, perussuomalaiset ja kristilliset taitaa olla ainoat muut varsinaiset arvopuolueet, mutta näitä en sattumalta tunne omikseni.

Mitäs nyt? Apatia? Väsyttävä aktivoituminen vihreiden linjan muuttamiseksi? En pidä yhdistystoiminnasta.

Olen onneksi vielä löytänyt joitakin ehdokkaita, joiden koen olevan omaa asiaa lähellä, mutta pettymyshän tää Toukon aika on ollut (ja aiemminkin oli jo turhan cityvihreää).

Oho, tästähän onkin jo ketju. Kommentoin juuri tuota "vihreän" Fatiman kiteytystä nykyisten vihreiden arvomaailmasta.

Olen pöyristynyt ja sanaton liikkeen nykykehityksestä, sekä äärettömän pettynyt. On toki mahdollista, että alunperinkin olen ymmärtänyt täysin väärin tai tullut harhaanjohdetuksi hankkeella, jonka todellisia tarkoitusperiä en ole tuntenut ja sortunut vain nuoruuden huumassani hyvältä kuulostaneisiin/taidokkaasti muotoiltuihin korulauseisiin.

Siis ihanko oikeasti sinun mielestäsi jonkun random Fatima-whon möläytys kiteyttää nykyisten vihreiden arvomaailman??? Mitenkähän, voitko perustella? Ei ainakaan minun tuntemieni vihreiden äänestäjien arvomaailmaa. Jos möläytyksiä on jatkuvasti ympäri maata noin 259 kuten erään puolueen edustajilla, niin sitten voi jo vetää yhtäläisyysmerkkejä. Vain poliittisesti kokematon menee jakamaan tuollaista sosiaalisessa mediassa. En minäkään asuisi metsässä enkä myöskään Helsingissä, mutta en kyllä poliitikkona julistaisi sitä somessa. Maalla asuvat vihreät voivat nyt ihan vapaasti kuittailla Fatimalle. 

Mielipiteistä sen verran että olen ikäni kuunnellut kepulaisten vihapuheita toisin ajattelevista ja kaupunkilaisista. Ei tarvitse kun mennä pienemmälle paikkakunnalle eikä pohjoisessa edes sinne, kun haukutaan avoimesti vaikka työpaikalla suodattamatta mitään femakot ja naiset paitsi omat, kaikki liberaalit, vihreät ja vähänkin omasta itsestä eroavat ihmiset.  

Vierailija
86/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persut. Tutustut vaan niihin.

Vierailija
87/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaan lähteä mukaan perustamaan uutta puoluetta, jos joku tekee aloitteen. Vihreitä en ole äänestänyt, koska en näe heitä ympäristöpuolueena, vaan vaihtoehtoväen äänitorvena.

Tarkoitatko ympäristöpuolueen perustamista? Miten ja missä kokoonnutaan, missä päin ihmiset asuvat? Olisiko nettikokoontuminen parempi näin alkuvaiheessa? Sivut pystyyn suunnittelua varten?

Vierailija
88/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaan lähteä mukaan perustamaan uutta puoluetta, jos joku tekee aloitteen. Vihreitä en ole äänestänyt, koska en näe heitä ympäristöpuolueena, vaan vaihtoehtoväen äänitorvena.

Tarkoitatko ympäristöpuolueen perustamista? Miten ja missä kokoonnutaan, missä päin ihmiset asuvat? Olisiko nettikokoontuminen parempi näin alkuvaiheessa? Sivut pystyyn suunnittelua varten?

Facebook-ryhmä ei käy koska se jättää paljon ihmisiä ulkopuolelle. Moni uudesta ympäristöpuolueesta kiinnostunut ei ole facebookissa.

Vierailija
89/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi aina vihreitä äänestänyt, mutta nyt riitti. Mitä puoluetta nyt äänestäisin? Ympäristöasiat, turvallisuus, tuloerojen pienentäminen tärkeitä. Laittaisin yhteiset varat varhaiskasvatukseen, peruskoulutukseen, terveydenhuoltoon ja vanhustenhoitoon. Maahanmuuttoa rajaisin ja tiukentaisin. Itseasiassa en haluaisi ottaa yhtään pakolaista Suomeen, työn perässä saa tulla sekä opiskelemaan. Olen arvoiltani vasemmalle, mutta nykyisin todella maahanmuuttokriittinen.

Persut on sulle oikea valinta.

Vierailija
90/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen maaseudun puolue, SMP tai oikeammin sen perillinen ja seuraaja.

Miksi kukaan kaupunkilainen antaisi äänensä maaseutupuolueelle? Pk-seutu makselee jo ihan kipeästi tukirahaa maakuntiin ja maataloustuet on järkyttävät 3 miljardia vuodessa.

No esim. koska syötte maaseudun tuottamia ruokia ja juotte maaseudulta stadiin johdettua Päijänteen vettä. Vttu että ootte tyhmiä.

Vierailija
91/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touko Aalto, voiko rasisminkin laittaa sitten nykyään mustaksi huumoriksi?

Vierailija
92/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin äänestin joskus vihreitä kun luulin sitä luonnon ja rationalismin puolueeksi, mutta jossain vaiheessa mitta täyttyi moralismin, elitismin ja idealistisen lauma-ajattelun suhteen. Puolueen tuuttaamat jutut sen muuttuvat aina vain radikaalimmiksi ja erilaisella tasa-arvoretoriikalla yritetään esittää, että niidenkin jotka eivät kannata vihreitä pitäisi hyväksyä nämä vaatimukset, vaikka ne ovat monesti sellaisia etteivät niitä ajaneet edes vihreät itse muutama vuosi sitten.

En tiedä äänestäisinkö enää niitä vanhojakaan vihreitä, mutten ainakaan muita vasemmistopuolueita, joiden kiinostuksen kohteena on identiteettipolitiikka ja ainoa työkalupakista löytävä keino on laeilla pakottaminen.

Vierailija
93/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äänestänyt Kokoomusta jo monissa vaaleissa. Mieleenikään ei tulisi kertoa tätä kavereilleni, joista huomattava osa on aktiivi- tai passiivivihreitä. Hehän repisivät minut kappaleiksi.

Vierailija
94/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä äänestin ennen vihreitä. Arvoltani olen sini-vihreä. Halu auttaa on kova,mutta ratkaisu maailman kriisiin ei ole miljoonien (miljardien?) kärsivien tai sellaiseksi tekeytyvien rahtaaminen Eurooppaan. Miksi pakolaisilla pitäisi olla enemmän etuja kuin suomalaisilla? Miksi mun eurooppalainen mies saa myöhemmin Suomen passin kuin irakilainen pakolainen?

Sosiaalitukijärjestelmä passivoittaa. Itsekin pari kk työttömänä olleena pani vihoiksi, kun ei saanut tehdä keikkaa, josta mahdollisesti olisi kokopäiväinen työ voinut tulla.

Lastentarhat pitäisi tehdä ihaniksi. Sellaisiksi että kaltaiseni nuoret naiset jotka haluaa tehdä uraa uskaltaisi hyvillä mielin jättää lapset sinne ammattilaisten hoiviin. Ja jos joku ei osaa lapsia itse kasvattaa, tarha ainakin pahimmat virheet korjaisi. Nythän asenne on, että jos lasta ei kotona saada kuriin, miten se tarhassa onnistuisi...

Soteen en usko. Tällä valuu Suomen miljardit vetoparatiiseihin ja romuttuu erikoissairaanhoitokin. Tämän takia en enää Kokoomusta äänestä.

Miksi politiikassa ylipäätään ei ole enää ammattilaisia, vaan jotain twitteriin postaavia imagon ylläpitäjiä? Lyhyitä muka nasevia kommentteja, ilman parannusehdotuksia.

Viime vaaleissa äänestin piraattipuoluetta ihan kapinamielessä. Omanlaistani puoluetta, eli keskiluokan ruuhkavuosien etuja ajavaa puoluetta ei ole. Haluan hyvät terveyspalvelut läheltä, hyvän tarhan läheltä, ihmisarvoisen lopun elämälle, hyvät koulutusmahdollisuudet muuallakin kuin Helsingissä, enkä minareetteja. Silpomisen voisi kieltää, joko meidän tavoilla elää tai sitten palaa sinne mistä tulikin. Ydinvoima parempi kuin hiilivoima. Ihan sama kuka menee naimisiin kenen (ihmisen) kanssa, kunhan pohjana on halu rakastaa. Ja mitä tukiin tulee, saa minun puolestani olla elintapatyötön mutta omalla kustannuksellaan.

Vierailija
95/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Touko Aalto, voiko rasisminkin laittaa sitten nykyään mustaksi huumoriksi?

No siis, rasismihan se nimenomaan on mustaa huumoria (-:

Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Vierailija
96/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän puolueissa saa ja täytyy olla keskustelua ja eri mielipiteitä asioista. Tietenkin tietyt perusarvot olisi hyvä olla samat. Ja ymmärrän senkin, että mikään puolue ei voi vastata täysin omaa näkemystä asioista. Mutta silti odottaisi että yhteisistä asioista päättämään haluavilla olisi päällimmäisenä mielessä sellainen koko yhteiskunnan hyvä. Vaikka edes siitä omasta näkökulmasta, millainen olisi heidän mielestä hyvä kaikille. Nythän päällimmäisenä on taistelu vallasta ja mulle-sulle (kaverille) politiikka. Ja kaikki muu on sanahelinää.

Ja tuo vihreän politikon heitto ja sen jälkeiset selitykset ovat hyvin paljastavia. Se kertoo siitä, että ei ymmärretä syvällisesti asioita, vaan kaikki on täällä av:ltakin tutulla mutu-pohjalla. (Kun mulla on maalla kamalaa, niin toki kaikilla muillakin on) Kun joku tässä ketjussa heitti että onhan politikotkin ihmisiä tunteineen ja virheineen, niin toki. Sitä vain toivoisi kovasti, että päättäjiksi pyrkisi ihmisiä, joilla on älliä ja näkemystä asioista sekä kykyä ja uteliaisuutta ottaa selvää mitä eivät tiedä tai ymmärrä. Eikä niitä mutu-ihmisiä, jotka ratkoo asioita perehtymättä taustoihin ja sen perusteella, mitä hyötyä itse tai lähipiirinsä saa. En nyt sano että kaikki politikot olisivat tällaisia, mutta tuntuu että julkisuudessa äänessä ovat eniten juuri nämä, koska sillä saa huomiota ja ihmisiä kiihdyksiin (kannattamaan / vihaamaan). Minä niin kaipaan sellaisia järkeviä ihmisiä päättäjiksi. Sellaisia jotka perehtyvät ja tutkivat asioita ja sitten perustelevat mielipiteensä loogisesti tiedolla, eikä omista ennakkokäsityksistä ja -luuloista käsin.

Tuohon vielä huomauttaisin, kun joku kommentoi ketjussa että äänestää aina ihmistä, eikä puoluetta, niin suomalaisessa vaalijärjestelmässä puolueella on iso merkitys. Vaikka äänestäisitkin fiksua henkilöä, äänesi menee puolueen kokonaispottiin. Voi olla että äänestämäsi henkilö jää rannalle ja puolueesta menee läpi joku taulapää, joka laukoo "kansan syviin riveihin" uppoavia vähä-älyisiä hokemia. Tämä on niin nähty tuhat kertaa.

Jos joku puolue ilmoittaisi, että nojautuu päätöksenteossaan ja ajamissaan asioissa pelkästään / niin pitkälle kuin mahdollista tutkittuun tietoon, niin äänestäisin sitä heti. Rationalistisuutta ilman mitään uskonnonomaisia ideologioita, se olisi minun juttuni.

Nyt ei tiedä itkisikö vai nauraisiko noiden puolueiden älykääpiöedustajien kanssa. Ja pelottavinta on ollut huomata "kansan syvien rivien" ääretön typeryys.

Olen nyt epävarma siitä, äänestänkö vihreitä vai kokoomusta. Vihreissä olen aina tykännyt Soininvaaran mielipiteistä. Kokoomuksessa arvostan sitä, että he ymmärtävät tuloslaskelmaa ja tasetta, ja sitä mihin rahat riittävät ja mikä on taloudellisesti järkevää. Toisaalta inhottaa kokkareiden varallisuuden palvonta ja ylimielisyys.

Äänestä tässä nyt sitten.

Vierailija
97/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kysynyt, mikä on ylipäätään vihreiden kanta insestiin? Eikö muutama vuosi takaperin Saksan nuoret vihreät ehdottaneet insestin laillistamista?

Jos tässä paikallispolitiikko vain herättelee uutta agendaa, kun vihreäthän ovat niin ylimielisiä ja suvaitsevaisia!

Vierailija
98/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan kysynyt, mikä on ylipäätään vihreiden kanta insestiin? Eikö muutama vuosi takaperin Saksan nuoret vihreät ehdottaneet insestin laillistamista?

Jos tässä paikallispolitiikko vain herättelee uutta agendaa, kun vihreäthän ovat niin ylimielisiä ja suvaitsevaisia!

Pikagooglettamalla löytyi jo tämä ihan tältä vuodelta:

https://gruene-jugend.de/liebe-legalisieren-fur-straffreiheit-bei-inzes…

http://www.theeuropean.de/stefan-gross/11885-gruene-jugend-augsburg-geg…

Nyt joku toimittaja kyselemään Touko Aallon kantaa, tähänkö mennään Suomessakin? Jos insestistä tehdään jo mustaa huumoria, niin ei varmaan kovin paljon matkaa tähänkään.

Kokoomus, täältä tullaan!

Vierailija
99/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikagooglettamalla löytyi jo tämä ihan tältä vuodelta:

https://gruene-jugend.de/liebe-legalisieren-fur-straffreiheit-bei-inzes…

http://www.theeuropean.de/stefan-gross/11885-gruene-jugend-augsburg-geg…

Nyt joku toimittaja kyselemään Touko Aallon kantaa, tähänkö mennään Suomessakin? Jos insestistä tehdään jo mustaa huumoria, niin ei varmaan kovin paljon matkaa tähänkään.

Kokoomus, täältä tullaan!

Häh? Siis vihreät ajaa jossakin insestin laillistamista, oikeasti? Nyt alkaa tulla vähän suvaitsevaisuuden rajat vastaan.

Vierailija
100/290 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän puolueissa saa ja täytyy olla keskustelua ja eri mielipiteitä asioista. Tietenkin tietyt perusarvot olisi hyvä olla samat. Ja ymmärrän senkin, että mikään puolue ei voi vastata täysin omaa näkemystä asioista. Mutta silti odottaisi että yhteisistä asioista päättämään haluavilla olisi päällimmäisenä mielessä sellainen koko yhteiskunnan hyvä. Vaikka edes siitä omasta näkökulmasta, millainen olisi heidän mielestä hyvä kaikille. Nythän päällimmäisenä on taistelu vallasta ja mulle-sulle (kaverille) politiikka. Ja kaikki muu on sanahelinää.

Ja tuo vihreän politikon heitto ja sen jälkeiset selitykset ovat hyvin paljastavia. Se kertoo siitä, että ei ymmärretä syvällisesti asioita, vaan kaikki on täällä av:ltakin tutulla mutu-pohjalla. (Kun mulla on maalla kamalaa, niin toki kaikilla muillakin on) Kun joku tässä ketjussa heitti että onhan politikotkin ihmisiä tunteineen ja virheineen, niin toki. Sitä vain toivoisi kovasti, että päättäjiksi pyrkisi ihmisiä, joilla on älliä ja näkemystä asioista sekä kykyä ja uteliaisuutta ottaa selvää mitä eivät tiedä tai ymmärrä. Eikä niitä mutu-ihmisiä, jotka ratkoo asioita perehtymättä taustoihin ja sen perusteella, mitä hyötyä itse tai lähipiirinsä saa. En nyt sano että kaikki politikot olisivat tällaisia, mutta tuntuu että julkisuudessa äänessä ovat eniten juuri nämä, koska sillä saa huomiota ja ihmisiä kiihdyksiin (kannattamaan / vihaamaan). Minä niin kaipaan sellaisia järkeviä ihmisiä päättäjiksi. Sellaisia jotka perehtyvät ja tutkivat asioita ja sitten perustelevat mielipiteensä loogisesti tiedolla, eikä omista ennakkokäsityksistä ja -luuloista käsin.

Tuohon vielä huomauttaisin, kun joku kommentoi ketjussa että äänestää aina ihmistä, eikä puoluetta, niin suomalaisessa vaalijärjestelmässä puolueella on iso merkitys. Vaikka äänestäisitkin fiksua henkilöä, äänesi menee puolueen kokonaispottiin. Voi olla että äänestämäsi henkilö jää rannalle ja puolueesta menee läpi joku taulapää, joka laukoo "kansan syviin riveihin" uppoavia vähä-älyisiä hokemia. Tämä on niin nähty tuhat kertaa.

Jos joku puolue ilmoittaisi, että nojautuu päätöksenteossaan ja ajamissaan asioissa pelkästään / niin pitkälle kuin mahdollista tutkittuun tietoon, niin äänestäisin sitä heti. Rationalistisuutta ilman mitään uskonnonomaisia ideologioita, se olisi minun juttuni.

Nyt ei tiedä itkisikö vai nauraisiko noiden puolueiden älykääpiöedustajien kanssa. Ja pelottavinta on ollut huomata "kansan syvien rivien" ääretön typeryys.

Olen nyt epävarma siitä, äänestänkö vihreitä vai kokoomusta. Vihreissä olen aina tykännyt Soininvaaran mielipiteistä. Kokoomuksessa arvostan sitä, että he ymmärtävät tuloslaskelmaa ja tasetta, ja sitä mihin rahat riittävät ja mikä on taloudellisesti järkevää. Toisaalta inhottaa kokkareiden varallisuuden palvonta ja ylimielisyys.

Äänestä tässä nyt sitten.

Minäkin olen tykännyt Soininvaarasta vaikka hänelläkin on omat heikot kohtansa. Hänhän asettuu arvokartassa aika erilleen nykyisistä vasemmistovihreistä. Tästä viisastuneena valkkaan ainakin toistaiseksi oikeistovihreän teknokraatin ehdokkaan periaatteella pienin paha. Ei voi äänestää vasemmistoliittoa koska siellä on vanhoja stallareita ja anarkisteja ja kaikki on aina herrojen vika. Demareita ei pätkätyöläinen kiinnosta eikä sosiaaliturvan uudistus. Kaikki tehdään kuten on tehty sata vuotta. Kokoomus on taas mennyt liian oikealle, tervetuloa orjatyöt ja Mehiläiset. Persut = ei mitään tajua ympäristöasioista ja rasismi päälle. Kepu tuhoaa luonnon eikä istu ajatusmaailmaan, vaikka jos asuisin maalla saattaisin joutua äänestämään heitä.