Onko muilla sellaista että ottaa lisäaikaa kirjastolainoille ja silti jää lukematta?
Kommentit (15)
Minä lainaan aina hirveästi kirjoja, ja sitten kun ne on kotona haluan lukea ne. Uusin ja uusin, jossain välissä menen kirjastoon hakemaan lisää, vaikka vanhatkin on lukematta. Jotenkin pelkään, ettei olisikaan luettavaa :D
Tämä on tosi noloa. Menin kerran työkaverin kanssa kirjastoon ja hän lainasi yhden kirjan ja katsoi vähän hämmästellen minun 12 kirjan pinoa. Parin päivän päästä hän palautti sen ja itse olin järjestänyt kirjat kotona nätisti pöydän ääreen.
Haluaisin eroon tästä tavasta. Joskus on ehtinyt tulla sakkoakin, enkä silti opi.
Ehkä joku syömishäiriötä vastaava, joskus siis luen kirjoja ihan koko ajan, jopa ruokaa tehdessä, joskus taas hamstraan niitä lukematta.
En. Lainaan kyllä muutaman kirjan kerralla ja yleensä luen ne kaikki laina-ajan puitteissa. Aika usein yksi niistä on Bestseller eli 2 viikossa luettava.
Mitäs tuosta nyt. Lukeminen parantaa aina aivotoimintaa. Hyvä harrastus. Myöhästymismaksut ovat pieni hinta siitä.
Ei käy noin. Luen joka päivä vähintään 4-5 tuntia, kyllä siinä ehtii laina-ajan puitteissa saada kirjat luettua.
Mä kyllä luen kaikki lainaamani kirjat, mutta en sitten palauta ajoissa.
Tälläkin hetkellä 5 kirjaa odottaa kirjastoon lähtöä eteisessä. Olen uusinut lainan jo 5x. Kohta en kehtaa niitä viedäkään.
En ole käynyt ulkona kohta 6 viikkoon, masennus päällä ollut koko talven.
Mullakin on kymmeniä kirjaston kirjoja aina lainassa. Lainaan kerralla paljon ja kotona onkin ihanaa, kun saa valikoida, että mitä nyt tekisi mieli lukea. Sitten, jos luen jonkun tosi hyvän kirjan, saatan käydä lainaamassa lisää saman kirjailijan kirjoja ja lukea ne ennen aiemmin lainaamiani. Joskus joku kirjastossa valittu kirja ei kiinnostakaan kotona ja uusi sen useaan kertaan, mutta aika harvoin niin käy. Sakkoja on myös tullut makseltua useampaan kertaankin, välillä unohtuu palauttaa ja välillä en vain saa aikaan. Mutta en ajattele sitä pahana tai nolona, kai ne sakkorahatkin on ihan hyödyllisiä kirjaston toiminnalle?
Itseasiassa kirjasto ei saa niistä sakkorahoista senttiäkään.
Minulla on aina kirjoja lainassa ja usein käy niin, ettäbuusin 5 kertaa js lopulta palsutan lukematta. Mutta luenkin aina jonkin kirjan.
Rahat menee kaupungin kassaan ja kaupunki voi käyttää ne vaikka Pirkka-Pekka Peteliuksen patsaaseen halutessaan. Kirjastolle on korvamerkitty tietty summa ja sakkomaksut ei kuulu siihen mitenkään.
Ennemminkin häiritsee sellaiset tyypit, jotka eivät palauta kirjojaan ajoissa, varsinkin silloin kun niihin on varausjonoa.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, typerys.
Samaan kunnan kassaan ne menevät kuin kaikki muutkin kuntien perimät malsit.
Siis käytönnössä kirjasto saa ne rahat, sillä kunnat itse rahoittavat kirjastot.
Kaikissa kunnan toimipisteissä, missä on rahaliikennettä, on kassat ja maksupäätteet.
Kassat lasketaan vähintään viikottain ja päivittäin jos rahaliikenne suurta.
Rahat ja pankkikorttikuitit toimitetaan pankkiin.
Ja tilityskuitit toimitetaan kunnan talousosastolle, kirjanpitäjille.
Nykyään on, kun on muitakin harrastuksia. Nuorempana luin kirjan viikossa. Nyt menisi samaan kirjaan vähintään vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on kymmeniä kirjaston kirjoja aina lainassa. Lainaan kerralla paljon ja kotona onkin ihanaa, kun saa valikoida, että mitä nyt tekisi mieli lukea. Sitten, jos luen jonkun tosi hyvän kirjan, saatan käydä lainaamassa lisää saman kirjailijan kirjoja ja lukea ne ennen aiemmin lainaamiani. Joskus joku kirjastossa valittu kirja ei kiinnostakaan kotona ja uusi sen useaan kertaan, mutta aika harvoin niin käy. Sakkoja on myös tullut makseltua useampaan kertaankin, välillä unohtuu palauttaa ja välillä en vain saa aikaan. Mutta en ajattele sitä pahana tai nolona, kai ne sakkorahatkin on ihan hyödyllisiä kirjaston toiminnalle?
Ajatteletko koskaan, että jotkin niistä kirjoista, joita tahallasi tai piittaamattomuuttasi pidät yli
lainausajan, niin sitä kirjaa jonottaa joku, tai useampi henkilö kirjastossa. Varausjonossa.
Ja jos sulla vaikka 5 kirjaa myöhässä, sakkomaksu per päivä on 0,30 € se tekee 1,50 € / vrk
ja 15 € , kymmenessä päivässä. Lisäksi tulee parin euron huomautusmaksu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, typerys.
Samaan kunnan kassaan ne menevät kuin kaikki muutkin kuntien perimät malsit.
Siis käytönnössä kirjasto saa ne rahat, sillä kunnat itse rahoittavat kirjastot.
Kaikissa kunnan toimipisteissä, missä on rahaliikennettä, on kassat ja maksupäätteet.
Kassat lasketaan vähintään viikottain ja päivittäin jos rahaliikenne suurta.
Rahat ja pankkikorttikuitit toimitetaan pankkiin.
Ja tilityskuitit toimitetaan kunnan talousos
Edelleenkään ei saa mitään ylimääräistä sakkorahoista. Olen töissä kirjastossa, joten uskoisin tietäväni.
On joskus.
Olen joskus uusinut lainaa sen maksimimäärän eli 5 x.