Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1485)

Vierailija
1181/1485 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anssi Kelan Nummela.

"Mun täytyy kävellä näin

mun täytyy kävellä näin

kun jotain herää sisälläin"

Niin siis miten pitää kävellä?

Kaippa se tarkoittaa että erektio haittaa kävelemistä kun itseään vanhemman eukon luota teki jo mieli piukemman lihan perään.

1182/1485 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Sweet Síxteen' kertoo Edvards Liedskalniņšin patologisoituneesta rakkaudesta Agnes Skuvstiin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Leedskalnin

Outo mies, outo tarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1485 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin Hetken tie on kevyt kertoo sielunvaelluksesta. Tai (menetetystä) perheenjäsenestä tai ystävästä, joka on myös sielunkumppani. Siis jostain suuresta ja kauniista.

Olen tosi pettynyt, jos se tosisan kertookin vain yhden yön jutuista ja kännipanojen "sielunkumppanuudesta". Tämä tulkinta ei puhuttele minua, se tekee kappaleesta juntimman ja rumemman.

Onneksi lauluja saa jokainen tulkita yksilöllisesti. Aion pitää kiinni aiemmista tulkinnoistani.

Itse koen, että Hetken tie on kevyt -biisin lyriikka toimii monella tasolla. Herkällä ja tunteellisella hetkellä sitä voi kuunnella juurikin kauniina kuvauksena kahden sielunkumppanin kohtaamisesta ja siitä, kuinka onnellinen tuokio toisen ihmisen kanssa voi tuoda elämään pienen hetken "keveyttä".

Jos tekstistä sen sijaan haluaa etsiä jonkinlaista konkretiaa ja tarinaa, kaikkein ilmeisin vaihtoehto on pitää sitä vertauskuvia vilisevänä kuvauksena yhden yön jutusta nuoren naisen kanssa, joka muistuttaa laulun kertojan aiempia yhden yön juttuja.

Nämä kaksi tulkinta/lukemistapaa eivät kuitenkaan mielestäni poissulje toisiaan. Voihan olla, että jollekin nuoriin naisiin viehtyneelle lyyrikolle henkevät yhden yön sekoilut ovat ainoa onnen lähde elämässä, ja siksi ne kuvataan niin kauniisti tässä biisissä.

1184/1485 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Katri Ylanderin biisi on kieltämättä kökkö. Mulle tulee siitä mielikuva, että tarina minä on epätoivoinen sinkkunainen, joka yrittää löytää miehen tinderistä.

”Avaruus on täynnä romua” = miehiä on paljon tinder-avaruudessa, mutta enimmäkseen paskaa.

”Sano mulle jotain kaunista” = olisi kiva, jos mies edes yrittäisi vähän ja saisi naisen tunteet heräämään.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
1185/1485 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Katri Ylanderin biisi jossa lauletaan avaruusromusta jne. Sanoja vain laitettu pötköön ilman mitään merkitystä tai tolkkua. Todella ärsyttävä biisi

-Jonne Aaronin kirosanoja

-viivi pumpasen "mun elämä on kuin maailmanpyörä" :'D

Vierailija
1186/1485 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMMP: Pikkuveli

Miksei se saisi "miehistyä"

"en meidän taloon lisää aikuisia halua"

eli ohhoh mitkä vaatimukset...

Vierailija
1187/1485 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1188/1485 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bily Idolin Sweet sixteen mietityttää silloin tällöin vaikka ei olekaan muutoin huono kappale. Mites muut näkee sen?

Arveluttaa vain kun Billy ollut 30 levyttäessään ja ikäänkuin laulaisi nuoresta teinitytöstä. Vaikka hän ei välttämättä itse olekaan laulun kertojaminä. 

Noita alaikäinen tyttö ja rokkari -juttuja on ollut ainakin Elviksestä asti.

Vierailija
1189/1485 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemopetrolin Child is my name:

Immortal angels

Dressed up as junkies

I'm going out tonight

It's gonna be alright

It's gonna happen

It's gonna happen, right?

It's gonna happen

It's gonna happen

I take the blame

And child is my name

And I believe your words

Whatever you might say

This is my hand

Shaking and raised

Reaching out for something more

Than mere play

Immortal junkies

Dressed up as angels

I'm meeting you tonight

It's gonna be alright

It's gonna happen...´´

Ihana biisi ja vaikuttavat sanat, mutta en osaa ihan päättää että mistä tässä lauletaan.

Vierailija
1190/1485 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuula Amberlan Lulun sanoituksen merkitys ei ole oikein vieläkään minulle avautunut, vaikka kyseessä on noinkin ikivihreä kappale, jonka osaan lähes ulkoa. Eli elääkö tämä laulun päähenkilö Lulu, joka on nuori sairaanhoitajatar, niin ikään kuin kaksoiselämää, mutta osaa hyvin peittää toisenlaisen elämänsä. Käy siis töissä normaalisti kuin muutkin, ja on kaikin puolin tyypillinen nuori nainen, mutta hengailee kuitenkin iltaisin asemalla parkkeeraavien huumevenkuloiden kanssa, kun ne "myrkyt" joista ne miehet kuiskii, voisi viitata huumeisiin? Ja onko tämä päähenkilö ehkä itsekin retkahtanut aineisiin, johon se "koukussa kiemurtaa" -kohta voisi viitata? Ja mitä on se normiriemu, joka valtaa tämän Lulun työkaverit?

1191/1485 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken tie on kevyt kaksin kulkea,,

Kertoo aivan selvästi mielestäni yhden yön suhteesta.

Vierailija
1192/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuula Amberlan Lulun sanoituksen merkitys ei ole oikein vieläkään minulle avautunut, vaikka kyseessä on noinkin ikivihreä kappale, jonka osaan lähes ulkoa. Eli elääkö tämä laulun päähenkilö Lulu, joka on nuori sairaanhoitajatar, niin ikään kuin kaksoiselämää, mutta osaa hyvin peittää toisenlaisen elämänsä. Käy siis töissä normaalisti kuin muutkin, ja on kaikin puolin tyypillinen nuori nainen, mutta hengailee kuitenkin iltaisin asemalla parkkeeraavien huumevenkuloiden kanssa, kun ne "myrkyt" joista ne miehet kuiskii, voisi viitata huumeisiin? Ja onko tämä päähenkilö ehkä itsekin retkahtanut aineisiin, johon se "koukussa kiemurtaa" -kohta voisi viitata? Ja mitä on se normiriemu, joka valtaa tämän Lulun työkaverit?

Mun mielestä Lulu on huumekoukussa oleva nainen, joka yrittää elää päivisin normaalia sairaanhoitajan elämää, (...toinen mieli, kun töihin kiiruhti hoitaja pieni). Normiriemu voisi viitata ihan sellaiseen tyhjänpäiväiseen höpöttelyyn ja kikatteluun kahvihuoneessa, johon Lulu ei ehkä jaksa osallistua, vaikka on muuten on kuin yksi heistä. Kolmas mieli (asematunnelin ovenpieli) taitaa viitata siihen, että Lulun pitää myydä itseään mahdollistaaksen sen ensimmäisen mielen, joka valtasi hänet iltaisin (rappiomiehet ja huumeet).

Vierailija
1193/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemopetrolin Child is my name:

Immortal angels

Dressed up as junkies

I'm going out tonight

It's gonna be alright

It's gonna happen

It's gonna happen, right?

It's gonna happen

It's gonna happen

I take the blame

And child is my name

And I believe your words

Whatever you might say

This is my hand

Shaking and raised

Reaching out for something more

Than mere play

Immortal junkies

Dressed up as angels

I'm meeting you tonight

It's gonna be alright

It's gonna happen...´´

Ihana biisi ja vaikuttavat sanat, mutta en osaa ihan päättää että mistä tässä lauletaan.

Biisi kertoo, miten nuoret, etupäässä tytöt ja kuin " narkkariksi" pukeutuneina tuovat itsensä "tyrkylle" vanhemmille ihmisille, samalla toivoen "sen" eli seksin tapahtuvan.

Vierailija
1194/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on Noitalinna huraan sanoitukset. Ja tietenkään ei halua että suloinen pikkuveli tulee aikuiseksi, vaikkei sille mitään voikaan. Vielä pikkuveli lukee aamulla sängyssä mun kanssa sarjakuvia. Vielä lukee, mutta muutaman vuoden päästä se on menneisyyttä.

1195/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biisi kertoo, miten nuoret, etupäässä tytöt ja kuin " narkkariksi" pukeutuneina tuovat itsensä "tyrkylle" vanhemmille ihmisille, samalla toivoen "sen" eli seksin tapahtuvan.

Mun mielestä tämä kertoo nuorten naisten rakkauden nälästä.

Toivotaan, että ehkä tänään se oikea kävelisi vastaan. Pukeudutaan seksikkäästi ja sillä tavalla yritetään herättää miesten huomio. Rakkauden ja huomion nälkä on kova, kuin narkkarin tarve saada kamaa. Pelkkä seksi ei kuitenkaan ole se, mitä ollaan hakemassa. Seksin avulla on kuitenkin vaikea löytää aitoa rakkautta. Kauniit tytöt hoippuvat korkokengissään kaupungin yössä kauniina ja haavoittuvina.

Tällainen fiilis mulle tulee tästä biisistä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
1196/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bily Idolin Sweet sixteen mietityttää silloin tällöin vaikka ei olekaan muutoin huono kappale. Mites muut näkee sen?

Arveluttaa vain kun Billy ollut 30 levyttäessään ja ikäänkuin laulaisi nuoresta teinitytöstä. Vaikka hän ei välttämättä itse olekaan laulun kertojaminä. 

Noita alaikäinen tyttö ja rokkari -juttuja on ollut ainakin Elviksestä asti.

Jep. Yksi suorasukaisimmista alaikäisestä penskasta himoitsemisesta on Young Girl get out of my mind - mikähän metakka nykyään syntyisi, jos joku nyt tekisi biisiinsä tällaiset sanat, jossa kerrotaan keimailevasta, naiselta näyttävästä viettelijättärestä, joka sillälailla viettelee aikuista miesparkaa, mutta mies sentää on  kovana (monellakin tapaa) ja tietää vastuunsa, ja sanoo etä mäne pois, mäne mäne:

Young Girl, Get Out Of My Mind

My Love For You Is Way Out Of Line

Better Run, Girl,

You're Much Too Young, Girl

With All The Charms Of A Woman

You've Kept The Secret Of Your Youth

You Led Me To Believe

You're Old Enough

To Give Me Love

And Now It Hurts To Know The Truth, Oh,

Beneath Your Perfume And Make-Up

You're Just A Baby In Disguise

And Though You Know

That It Is Wrong To Be

Alone With Me

That Come On Look Is In Your Eyes, Oh,

So Hurry Home To Your Mama

I'm Sure She Wonders Where You Are

Get Out Of Here

Before I Have The Time

To Change My Mind

'Cause I'm Afraid We'll Go Too Far, Oh,

Young Girl

Vierailija
1197/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei takki auki. Täältä tulee hauki.

Vierailija
1198/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Big in Japan. Mitä ihmettä se tarkoittaa? 

Joskus olen kuullut sellaisen, että se tarkoittaa, kun amerikkalaiset näyttelijät menee Japaniin esiintymään mainoksissa isoja rahoja vastaan. Tulevat niiden myötä isoiksi staroiksi siellä, vähän isommiksi, mitä ovat kotimaassa. Eli USA: ssa ei niin suuria, mutta Japanissa kyllä.

Vierailija
1199/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Claudia - Kivisydän:

"Jos en ole mies, en nainen, en maata pihaltasi"

???

2. Itkevä Tyttö - Puut eivät puhu

Ymmärrän sanat mutten tarkoitusta. Kyllä mua ainakin vaivais enemmän j o s ne puut puhuis. Tulis ihan kauhuleffa-vibat.

Vierailija
1200/1485 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on Noitalinna huraan sanoitukset. Ja tietenkään ei halua että suloinen pikkuveli tulee aikuiseksi, vaikkei sille mitään voikaan. Vielä pikkuveli lukee aamulla sängyssä mun kanssa sarjakuvia. Vielä lukee, mutta muutaman vuoden päästä se on menneisyyttä.

Mun mielestä se kertoo murrosikään tulleen isosiskon surusta siitä, että täytyy käyttäytyä kuin ikäisensä: Lähteä iltaisin katsalle dokaamaan ja röökaamaan vaikka tahtoisi jäädä kotiin. Toisaalta tekstistä tulee selvästi ilmi halveksunta aikuisia, mahdollisesti omia vanhempiakin kohtaan.

Näitä vihjauksia pikkuveljen håmåudesta -"undulaatti" saa miestenvessassa turpiin, "pysy aina lintuna"- en minäkään ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän