Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1485)
Clifters - Kreivi!! Mitä ihmettä??
Erityisesti: "Kreivin suklaaherttasarjakatse..." MITÄ??!
https://www.vauva.fi/keskustelu/2988577/suomalaisia-biiseja-joiden-sano…
Vierailija kirjoitti:
kaikki cmx:n biisit
Kaikki onnistuu selittää multa. Edes yksi esimerkki?
Vierailija kirjoitti:
Cliftersillä on tosi paljon sanoituksia, joissa ei ole päätä eikä häntää, tuntuu, että on ollut vaan pakko työntää jotain sanoja täyttämään rivit, kun kyse käännösbiiseistä ja käytettävä tietty määrä tavuja.
Suklaaherttasarjakatseen tulkitsen tarkoittavan erityisen imelää katsetta, herttasarjahan on romanttisia naisille suunnattuja novelleja, ja siihen kun yhdistetään vielä suklaa, niin saadaan astetta imelämpi auervaaran katse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin biisin kertosäkeessä lauletaan "rakastellaan yhtä aikaa". Miten voi rakastella eri aikaa?
Esimerkiksi tilaneissa, joissa
a) toinen rakastelee, toinen nssii
b)toinen nssii ja toinen antaa nssia
c) toinen nssii ja toinen haluasi rakastella
Mua on aina naurattanut tuo "rakastellaan yhtä aikaa", koska mulle tulee mielikuva, että kummallakin on joku ihan eri kumppani. Sitten sovitaan tietty kellonaika, jolloin rakastellaan, niin että kummallakin se tapahtuisi yhtä aikaa, vaikkakin jonkun muun kanssa.
Koska eihän keskenään ole mahdollista rakastella kuin yhtä aikaa! Paitsi toki nyt kun luin tuon tulkinnan, niin ehkä se sittenkin on.
Voi voi teitä lapsukaisia, ei ole kielen ymmärrys kovin hyvällä tasolla!
Sanoitus menee näin:
Rakastellaan yhtä aikaa
Niin kuin nuo perhosetkinEli ihan selvällä suomella: rakastellaan samaan aikaan kuin nuo perhoset siinä niityllä...
Nyt ei itselläsi suomen kielen taito riittänyt. Jos on tarkoitus rakastella samanaikaisesti perhosten kanssa, sanotaan "rakastellaan yhtä aikaa kuin nuo perhosetkin". Sanalla "niin" tehdään vertaus: Perhoset rakastelevat yhtä aikaa. Tehdään mekin samoin. Ja kun keskenään rakastellaan, niin sehän tapahtuu yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen on Eläköön Elämä: "sielujen sympatiaa, josta isoisä kertoi sitä tarvitsemaan". Onpas kumma isoisä. ?
Sitä sielujen sympatiaa, josta isoisä kertoi sitä tarvitsee maa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo Helsingin biisin kertosäkeessä lauletaan "rakastellaan yhtä aikaa". Miten voi rakastella eri aikaa?
Esimerkiksi tilaneissa, joissa
a) toinen rakastelee, toinen nssii
b)toinen nssii ja toinen antaa nssia
c) toinen nssii ja toinen haluasi rakastella
Mua on aina naurattanut tuo "rakastellaan yhtä aikaa", koska mulle tulee mielikuva, että kummallakin on joku ihan eri kumppani. Sitten sovitaan tietty kellonaika, jolloin rakastellaan, niin että kummallakin se tapahtuisi yhtä aikaa, vaikkakin jonkun muun kanssa.
Koska eihän keskenään ole mahdollista rakastella kuin yhtä aikaa! Paitsi toki nyt kun luin tuon tulkinnan, niin ehkä se sittenkin on.
Sanoitus menee näin:
Rakastellaan yhtä aikaa
Niin kuin nuo perhosetkinEli ihan selvällä suomella: rakastellaan samaan aikaan kuin nuo perhoset siinä niityllä...
Nyt ei itselläsi suomen kielen taito riittänyt. Jos on tarkoitus rakastella samanaikaisesti perhosten kanssa, sanotaan "rakastellaan yhtä aikaa kuin nuo perhosetkin". Sanalla "niin" tehdään vertaus: Perhoset rakastelevat yhtä aikaa. Tehdään mekin samoin. Ja kun keskenään rakastellaan, niin sehän tapahtuu yhtä aikaa.
eihän siinä sanottu että keskenään mutta kuitenkin yhtäaikaa
Kauan kesti tajuta "Olisitko elämäni viimeinen elämäni rakkaus?" koska olin pitkälle aikuisuuteen kuullut sen "Oisitko elämäni, viimeiSen elämäni rakkaus?" . Tulinpa sitten seurassa kysyneeksi, mitä tuolla oikein sanotaan. Mutta toisaalta elät vain kerran -teemaan sopii...
Teleksin uusi biisi
"Onnen kaava on yhden suhde toiseen, tarvitaan vain kaksi elämää..."
Ilmeisesti rakkauslaulu, mutta joka kerta kuullessani tulee mieleen pettäjän teemabiisi.
Bily Idolin Sweet sixteen mietityttää silloin tällöin vaikka ei olekaan muutoin huono kappale. Mites muut näkee sen?
Arveluttaa vain kun Billy ollut 30 levyttäessään ja ikäänkuin laulaisi nuoresta teinitytöstä. Vaikka hän ei välttämättä itse olekaan laulun kertojaminä.
Vierailija kirjoitti:
En tie onko näitä jo kysytty, mutta Miljoonasateen Marraskuu: "torin laitaan kasvoi mandoliinipuu", "täällä kurja kulkurotta isännöi". Täh?
Toinen on Eläköön Elämä: "sielujen sympatiaa, josta isoisä kertoi sitä tarvitsemaan". Onpas kumma isoisä. "Toivo kanssani ettei tähti tähteä lyö". Siis joku julkkisten kapakkatappeluko?
Miljoonasateen Marraskuussa "eilen torin laitaan kasvoi mandoliinipuu" tarkoittaa sitä, että bändin kotikaupungissa Jyväskylässä avattiin soitinliike torin reunalla olevaan kortteliin. Laulussa mainittu Kellari oli jonkinlainen baari tai yökerho siihen aikaan ja samassa yhteydessä mainittu Topi oli yksi kyseisen paikan portsareista.
Vain elämää -joulujaksossa Paula Vesala tulkitsi Sylvian joululaulun niin, että lintu kuolee. Saako joku muu kuolemaviboja siitä?
Siis:
"Sä tähdistä kirkkain nyt loisteesi luo
sinne Suomeeni kaukaisehen
ja sitten kun sammuu sun tuikkeesi tuo
sa siunaa se maa muistojen
Sen vertaista toista en mistään ma saa
on armain ja kallein mul ain Suomenmaa
ja kiitosta sen laulu soi Sylvian
ja soi aina lauluista sointuisimman"
Minusta se kertoo kaipuusta ja siitä, ettei ehkä enää palaa Suomeen koskaan. Mutta ei siinä mun mielestä viitata kuolemaan mitenkään.
Tää Ylanderin avaruusromu-biisi, muut sanat ehkä jotenkuten loogisia mutta yhtäkkiä puhutaan avaruusromusta. Todella ärsyttävää. "avaruus on täynnä romua, sano mulle jotain kaunista". Ei liity mihinkään, se helkkarin avaruusromu!
Dorothy kirjoitti:
Minä kallistun tähän, että Eppujen Murheellisten laulujen maan kärjellä viitataan juurikin kärkimieheen.
kärkimies
Etumainen, alku-, etupään mies, parhaisiin kuuluva mies, johtohenkilö.
Esimerkiksi: Kärkimiehet tekivät kaulaa muihin. Puolueen kärkimiehet.
Martti Syrjä kertoo itse että kyseessä on Toivo Kärki. Kappaleessa ei kuule isoa alkukirjainta mutta sanoituksissa se näkyy.
"Katajainen kansa jonka itsesäälin määrää, ei mittaa järki eikä Kärki määrää".
Vierailija kirjoitti:
Sanoitus menee näin:
Rakastellaan yhtä aikaa
Jos taskoitus olisi ehdottaa että rakastellaan yhtä aikaa perhosten kanssa, niin pitäisi jättää tuo "niin"-sana pois.
Rakastellaan yhtä aikaa
kuin nuo perhoset.
Luulenpa, että Elli on tarkoittanut, että rakastellaan samaan aikaan perhosten kanssa, mutta sovittanut sanat noin, että sointuu. Samantyyppinen pikku ajatusvirhe on myös "Kuussa tuulee" -biisissä, jossa sanotaan "tartu kädestä käteen, laula sielusta sieluun....". Kädestä käteen voi tarttua lika tai bakteeri, mutta jos pyydetään toisen pitävän kädestä, sanottaisiin vain että "tartu käteen", mutta se ei sointuisi tuossa kohtaa.
Vaikeaa tuo lyriikoiden raapustelu varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauan kesti tajuta "Olisitko elämäni viimeinen elämäni rakkaus?" koska olin pitkälle aikuisuuteen kuullut sen "Oisitko elämäni, viimeiSen elämäni rakkaus?" . Tulinpa sitten seurassa kysyneeksi, mitä tuolla oikein sanotaan. Mutta toisaalta elät vain kerran -teemaan sopii...
Toihan oli Satuhäiden tunnusmusiikki ja aina mietin, ettei kauheen romanttinen. Moni kun kokee, että elämässä pitäisi olla vain yksi Elämän Rakkaus, ja ne muut mahdolliset suhteet kalpenee sen rinnalla. Tässä kuitenkin sanotaan, että elämän rakkauksia on ollut useita, mutta ole sinä se viimeinen, että pysyttäisiin yhdessä hamaan hautaan.
(Ja kyllä tiedän, että Unelmahäissä soi tunnarina Anna Puun Sinä valitsit minut, mutta sitä edeltäneessä Satuhäissä oli tää)
Anssi Kelan Nummela.
"Mun täytyy kävellä näin
mun täytyy kävellä näin
kun jotain herää sisälläin"
Niin siis miten pitää kävellä?
Vierailija kirjoitti:
Mistä kertoo CMX:n kappale Ruoste?
En tiedä, mutta ainakin ruoste sopii maallisen elämän toivottomuuden symboliksi.
Rauta ja teräs, kestävät materiaalit, ruostuvat veden ja hapen vaikutuksesta, jotka toisaalta ovat biologiselle elämälle välttämättömät alkuaineet. Ruoste symboloi sitä, että kaikki maallinen tuhoutuu. Maallinen elämä tuhoaa itse itsensä.
Myös ihmisen ruumis on toisaalta riippuvainen hapesta elossa pysyäkseen ja toisaalta se tuhoutuu hapettumiseen. Ruumiin solut ikääntyvät ja kuolevat hapettumisstressiin. Happi on hyvä, mutta happi myös aiheuttaa kuoleman.
Maallinen elämä on paradoksaalista ja toivotonta. Ehkä laulun kertoja yrittää nähdä, onko elämää sen ulkopuolella.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Porukka on täällä aivan @itun pihalla.
Luovuttakaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cliftersillä on tosi paljon sanoituksia, joissa ei ole päätä eikä häntää, tuntuu, että on ollut vaan pakko työntää jotain sanoja täyttämään rivit, kun kyse käännösbiiseistä ja käytettävä tietty määrä tavuja.
Suklaaherttasarjakatseen tulkitsen tarkoittavan erityisen imelää katsetta, herttasarjahan on romanttisia naisille suunnattuja novelleja, ja siihen kun yhdistetään vielä suklaa, niin saadaan astetta imelämpi auervaaran katse.
Aivan. Lisäksi kreivi tässä voisi tarkoittaa Kreivi Pertti Ylermi Lindgreniä ;)
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/13/naisten-huijari-kreivi-ei-ollu…
En lukenut koko ketjua joten pahoittelen jos on kysytty, mutta minua vaivaa Jonne Aaronin Kirosanoja: "Kirosanoja tekoja rumia
jotka jäi kardaaniksi vain". Googletin, niin kardaani = nivelakseli.