Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet

Vierailija
01.10.2017 |

Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?

Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme

Miiiiitä.

Kommentit (1482)

Vierailija
1221/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään kyllä ole ajatellut Rage Against the Machinea tuossa biisissä. Konetta vastaan kapinointihan on ollut ihan yleinen käsite ja ehkä se raivo on voitu korkeintaan ottaa tuosta bändin nimestä, mutta en nyt sanoisi, että raivoamisella viitataan musiikin kuunteluun. 

Parhaissa teksteissä on monimerkityksellisyyttä. Se voi ihan hyvin viitata molempiin.

Minusta tuossa kohdassa biisiä saa käsityksen että päähenkilö olisi tutustunut naiseen kun olivat nuoria ja samassa työpaikassa, esim. kesätyöpaikassa. Siellä he sitten tupakkatauolla kuuntelivat RATM:n musiikkia, heillä oli sama hieman radikaalimpi maku ja lisäksi he kokivat itsekin olevansa "konetta" eli maailmanjärjestystä vastaan, eli varmaan haukkuivat pomoaan.

Eli yhdestä laulun kohdasta saa irti paljon mielikuvia.

Ja laulussahan on keskeisenä ideana se, että poika ja tyttö ovat nuorina olleet samanmielisiä, villejä ja kaikkea vanhempien auktoriteettiä ja yhteiskunnan tavanomaisia sääntöjä vastaan -- mutta myöhemmin tavataan poika, joka on jäänyt samaan kuvioon, mutta tyttö on kasvanut aikuiseksi ja siirtynyt aikuiseen maailmaan, elää nyt aikuismaista parisuhdetta toisen miehen kanssa. Tupakkapaikan poika taas elää menneessä, rakkaussuhde tytön kanssa ei johtanut pysyvään suhteeseen, eikä nuoren naisen kapina jatkunut pitkään.

Kapinan merkkeinä laulussa käytetään juuri Che Guevaraa (viittaa ilmeisesti t-paitaan, jossa ko. vapaustaistelijan kuva) ja RATM:n musiikkiin. Viittaus musiikkiin myös vihjaa että tupakkatauolla olisi oltu 90-luvulla, silloinhan just RATM:ää kuunneltiin ja Happoradion pojat olivat kahdenkympin korvilla.

Vierailija
1222/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmannen naisen koko tuotanto.

Miten niin?

Hyvin ymmärrettäviä ja käytännönläheisiä monetkin sanoitukset:

"Äiti pojastaan pappia toivoi

poika lauloi, lauloi ja joi

Äiti toivoi, poika joi..."

"Valehtelisin jos väittäisin

vihaavani kauneutta

valehtelisin jos väittäisin

ettei mikään mua pelota

Ois kai siistii antaa periksi nyt

toteais vain kylmästi

ei tästä mitään tuu

lähtis kävelemään

painais oven kiinni perässään...."

"Päivän kauempana lapsuutta

päivän matkan kauempana kotoa

ja rivin kauempana totuutta

Yhtä paljon tänään kaipasin

yhtä paljon tänää kuin eilenkin

yhden löysin, yhden kadotin...."

Tuon Lautalla -biisin kertosäkeessä on sanaleikki: yhtä paljon tänään kaipasin tarkoittanee, että kaipasin tänään paljon erästä henkilöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Big in Japan. Mitä ihmettä se tarkoittaa? 

Joskus olen kuullut sellaisen, että se tarkoittaa, kun amerikkalaiset näyttelijät menee Japaniin esiintymään mainoksissa isoja rahoja vastaan. Tulevat niiden myötä isoiksi staroiksi siellä, vähän isommiksi, mitä ovat kotimaassa. Eli USA: ssa ei niin suuria, mutta Japanissa kyllä.

Ei ihan. Enemmänkin 80-luvulla saattoi käydä niin että enemän avantgardistiset tai erikoiset bändit eivät saaneet kotimaissaan Euroopassa hirveästi suosiota, mutta saattoivat päätyä Japanissa suuriksi tähdiksi tai olla siellä suuria tähtiä paljon sen jälkeen, kun suosio Euroopassa tai USA:ssa väheni. Big in Japan oli muuten myös brittiläinen bändi 70-luvulla.

Laulu itsessään ei kerro ym. asiasta, lienee vain ironinen heitto, kun laulun päähenkilö odottaa huumediileriään - kuka vaan voi uskotella olevansa "suuri tähti Japanissa", ei siihen aikaan kukaan voinut sanoa onko se totta vai ei. Laulun tarinassa pojalla on suhde tyttöön, pariskunta on kummatkin narkkareita ja poika miettii laulussa minkälaista oikea aito rakkaus voisi olla ilman huumeita, nythän tytön katseessa ei huumeiden takia näy yhtään aitoa lämpöä. Laulussa mainitaan Berliinin Zoo-asema, joka 70-, 80- ja vielä kai 90-luvulla oli narkkarien suosiossa.

Vierailija
1224/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Voisitteko avata mulle Tehosekoittimen "Mun tähteni" -kappaleen lyriikoita? En tiedä, tunteeko kovin moni kyseistä kappaletta enää, mutta kuitenkin.

'Taas huomaan vuosien juoksun,

Siivet unen katkoneen,

Aika hautaani mua lepotauoitta paimentaa

Niin kevään kukkien tuoksun,

Huokaukset tyttöjen,

Niin sävelmät laulujen kuus syltä ikuisesti vaimentaa'

- Mitkä ihmeen kuus syltä? Ja mitä tuo ensimmäisen säkeistön ensimmäinen osa tarkoittaa?

Entä toinen säkeistö:

'Sielustain Pirun ja Herran,

Mä jätän noppaa heittämään,

Ja maljani pohjaan juon jos sen milloinkaan käsiini saan

Maistanut oon tilkan verran,

Mut ei voimat riitäkään,

Niin pelkään uudestaan maljaa huulillein kohottamaan'

- Mistä maljasta tässä oikein lauletaan?

Osaisiko joku avata siis näiden lyriikoiden merkitystä? Häiritsee niin kovasti😅 Mahtava biisi kuitenkin kyseessä ja monipuolisesti on ainakin käytetty suomen kieltä, mitä rvostan tosi paljon!

Vierailija
1225/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Voisitteko avata mulle Tehosekoittimen "Mun tähteni" -kappaleen lyriikoita? En tiedä, tunteeko kovin moni kyseistä kappaletta enää, mutta kuitenkin.

Siivet unen katkoneen,

Huokaukset tyttöjen,

- Mitkä ihmeen kuus syltä? Ja mitä tuo ensimmäisen säkeistön ensimmäinen osa tarkoittaa?

Entä toinen säkeistö:

Mut ei voimat riitäkään,

Osaisiko joku avata siis näiden lyriikoiden merkitystä? Häiritsee niin kovasti😅 Mahtava biisi kuitenkin kyseessä ja monipuolisesti on ainakin käytetty suomen kieltä, mitä rvostan tosi paljon!

Korjaan, siis arvostan*

Vierailija
1226/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stigi kaartaa katua kalliissa kaarassa

Budjetti liikkuu sadastuhannes taalassa

Tytöt takapenkillä, kosteutta haarassa

Jaguari vesivahinkovaarassa

Stigi kruisaa jokea isossa paatissa

Aallokko kova, vaikea pysyä plaanissa

Tytöt hengaa kannella kaulapannassa

Loskat naamalleen saa jengi rannassa

Stigi vaan teillä kiitää ja ohikulkijat saa

(loskat naamalle, loskat naamalle, loskat naamalle, loskat, loskat)

Tytöt siitä vaan kiittää, kun saa Stigiltä

(loskat naamalle, loskat naamalle, loskat naamalle)

Vierailija
1227/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivet unen katkoneen,

Huokaukset tyttöjen,

Entä toinen säkeistö:

Mut ei voimat riitäkään,

Laulu kertoo kuoleman lähestymisestä, elämän kulumisesta ja rajallisuudesta, täysillä elämisen vaikeudesta.

Ajan kuluminen katkoo unelmilta siivet. Kuusi syltä viittaa hautaamiseen kuuden sylen syvyyteen (six feet under). Kuoleman lähestyminen lopulta vie nuoruuden ilot, joita alussa luetellaan.

Maljasta juominen on yleinen elämästä nauttimisen tai ylipäänsä elämän kokonaan kokemisen metafora. Runon minä ei saa elämää koettua niin paljon kuin haluaisi, hän on juonut vain tilkan.

Runon minä ei välitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, saako hänet Jumala vai piru, kunhan hän vain saisi elää täysillä.

Vierailija
1228/1482 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet Asan biisit kyllä jääny mietityttää, vaikkapa runoilijanarsissi.

Vierailija
1229/1482 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivet unen katkoneen,

Huokaukset tyttöjen,

Entä toinen säkeistö:

Mut ei voimat riitäkään,

Laulu kertoo kuoleman lähestymisestä, elämän kulumisesta ja rajallisuudesta, täysillä elämisen vaikeudesta.

Ajan kuluminen katkoo unelmilta siivet. Kuusi syltä viittaa hautaamiseen kuuden sylen syvyyteen (six feet under). Kuoleman lähestyminen lopulta vie nuoruuden ilot, joita alussa luetellaan.

Maljasta juominen on yleinen elämästä nauttimisen tai ylipäänsä elämän kokonaan kokemisen metafora. Runon minä ei saa elämää koettua niin paljon kuin haluaisi, hän on juonut vain tilkan.

Runon minä ei välitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, saako hänet Jumala vai piru, kunhan hän vain saisi elää täysillä.

Onpa synkkää ja raskasta tekstiä... Mutta kiitos selventäjälle, nyt aukesi lyriikoiden merkitys! 🙂

Vierailija
1230/1482 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Clifters - Kreivi!! Mitä ihmettä??

Erityisesti: "Kreivin suklaaherttasarjakatse..." MITÄ??!

https://www.vauva.fi/keskustelu/2988577/suomalaisia-biiseja-joiden-sano…

Cliftersillä on tosi paljon sanoituksia, joissa ei ole päätä eikä häntää, tuntuu, että on ollut vaan pakko työntää jotain sanoja täyttämään rivit, kun kyse käännösbiiseistä ja käytettävä tietty määrä tavuja. 

Suklaaherttasarjakatseen tulkitsen tarkoittavan erityisen imelää katsetta, herttasarjahan on romanttisia naisille suunnattuja novelleja, ja siihen kun yhdistetään vielä suklaa, niin saadaan astetta imelämpi auervaaran katse. 

Tässä puhutaan aikanaan juorulehdissä tunnetusta naistenmiehestä, "Kreivi" Lindgrenistä.

Vierailija
1231/1482 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noitalinna Huraan Pikkuveli

Olen aina ajatellut että nainen on jo muuttanut kotoa mutta olisi halunnut jäädä kotiin pikkuveljen (ja perheen) kanssa, olla edelleen lapsi ja herätä arkisiin ääniin..

ja että undulaatti viittaisi vain "keltanokkaan" eli aikuistumassa olevaan joka ei vielä osaa käyttäytyä ravintolassa vaan juo liikaa tms.

Mutta en tiedä miksi "olisin JO halunnut jäädä kotiin"?

Vierailija
1232/1482 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulkitsen tän enemmän juuri sielunkumppanuuden kautta.

"Mä tunnen sinut pikkusisko, me vaikka vasta kohdattiin. Niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot."

Henkilö, jonka kertoja kohtaa, on kokenut samankaltaisia tapahtumia ja tunteita elämässä kuin kertoja aiemmin. Tämän vuoksi on helppo samastua toisen kokemukseen ja tuntea yhteenkuuluvuutta.

"Kuin lihaksi ois tulleet kasteiset niityt, unen laaksot."

Omat aikaisemmin epämääräiset ajatukset ja tuntemukset pystyy viimein pukemaan sanoiksi niin, että joku toinen ymmärtää.

"Ei etäisyys, ei vuodetkaan, ei mikään meitä erota. Kun hetken vain sut pitää saan ja unohtaa."

Sielunkumppani on vierellä ehkä vain hetken, mutta kokemus yhteenkuuluvuudesta kulkee kuitenkin mukana vielä vuosienkin päästä.

"Sateiset saaret lännen äären, kirsikankukat Japanin. Niin etelä ja pohjoinen kaikki meitä varten on."

Vieraat ja uudetkin asiat tuntuvat sielunkumppanin kanssa luonnollisilta. Toinen ymmärtää syvällisellä tasolla sellaisiakin puolia itsestä, joita ei välttämättä ole aiemmin huomannut tai myöntänyt edes itselleen.

Tässä siis mun tulkinta, mutta varmasti jokaisella on omanlaisensa eikä ole mitään yhtä oikeaa tapaa tulkita tätäkään biisiä.

Vierailija
1233/1482 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tulkinta Hetken tie on kevyt -biisiin tossa ylemmässä viestissä :D

Vierailija
1234/1482 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivet unen katkoneen,

Huokaukset tyttöjen,

Entä toinen säkeistö:

Mut ei voimat riitäkään,

Joo, tässä on oikeastaan aika klassista kirjallisuuden ja runouden kielikuvaa. "Haluan maljani täytenä" eli kokea elämässä kaiken. Viittaus siihen kuinka haudassa ollaan "kuusi syltä maan alla" eikä enää voi kuulla, haistaa, nähdä eikä kokea mitään, on tyypillistä kielikuvaa joka viittaa siihen kuinka elämä on lyhyt ja menee ohi nopeasti ja kaikki aistillinen jää taakse.

(Syli on muuten mitta jota käytettiin Suomessa aina 1800-luvun lopulle ennen kuin siirryttiin metreihin. Syli oli n. 1,78 m eli 6 syltä on 10 metriä ja risat. Liioittelua sekin, koska yleensä kaik haudataan enintään parin metrin syvyyteen. )

Toinen säkeistö viittaa siihen kuinka henkilö kertoo ettei tuhat vuottakaan riittäisi, koska hänellä on kyltymätön elämänjano. Joten hän on päätynyt siihen ettei murehdi eikä välitä mistään seurauksista. Hän jättää kaiken sattuman varaan, antaa pirun ja jumalan heittää noppaa hänen sielustaan, ei siis välitä minne kuoleman jälkeen päätyy.

Hänellä on vain kiire maistaa elämänmaljaa pohjaan asti, mutta siinä on pientä epäonnistumisen tunnetta, koska henkilö tuntee olevansa heikkotahtoinen ja pieni, mitätön, näkymätön, kuin tähdenlento, joka häviää taivaalla äkkiä.

Tämäkin on pohdintana kirjallista peruskamaa: kaiken turhuus ja ihmisen pienuus Kohtalon oikkujen keskellä. Lopulta laulun mukaan ei jää kuin toivo, että joku läheinen, tyttö, (jolle laulussa puhutaan nyt suoraan) muistaa häntä kuoleman jälkeen. Mies toivoo että tyttö juo maljan hänen muistokseen ja tirauttaa vielä kyynelenkin.

Tähti on myös kirjallinen viittaus, siis se tarkoittaa että jokainen seuraa tähteään, jokaisella on kohtalonsa, jokainen syntyy tiettyjen tähtien alle.

Melko melodramaattinen loppu siis. Elämä on lyhyt ja ohimenevä, kaikkea ei voi pieni ihminen saada, ei kaikista ole juomaan maljaansa täytenä, ei kaikista ole suurmiehiksi ja muuttamaan maailmaa, ja kun ei välitä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, jäljelle jää vaan toivomus, että ehkä joku tyttö muistaa hyvällä joskus...

Vierailija
1235/1482 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä tarkoittaa Kolmannen naisen "Hyvää ja kaunista" -laulun kertosäe.

Tiedän olevan hyvää ja kaunista, enemmän kuin unelma onnesta.

En vain ymmärrä. Tietääkö henkilö siis hyvää ja kaunista olevan enemmän kuin mitä unelma onnesta tietää? Vai pitäisikö tämän olla, että hän tietää hyvän ja kauniin olevan enemmän kuin mitä unelma onnesta on? Vai jotakin ihan muuta?

Vierailija
1236/1482 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauno Palo: Rakkauden tuli

"Kevät tekee lehtipuut niin vallan korioiksi,

ai ai ai, kun kaikki tytöt on tulleet sokioiksi"

Miten niin? Mihin tällä tyttöjen sokeudella viitataan?

Vierailija
1237/1482 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mitä tarkoittaa Kolmannen naisen "Hyvää ja kaunista" -laulun kertosäe.

Tiedän olevan hyvää ja kaunista, enemmän kuin unelma onnesta.

En vain ymmärrä. Tietääkö henkilö siis hyvää ja kaunista olevan enemmän kuin mitä unelma onnesta tietää? Vai pitäisikö tämän olla, että hän tietää hyvän ja kauniin olevan enemmän kuin mitä unelma onnesta on? Vai jotakin ihan muuta?

Tietää, että on olemassa muutakin hyvää ja kaunista kuin vain pelkät unelmat.

Vierailija
1238/1482 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä CMX:n Aura oikein kertoo?

Vierailija
1239/1482 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sillä yksi oli liehuva liekinvarsi ja toinen oli kuivaa puuta". Tuo on siis kohta laulusta liehuva liekinvarsi. Se liekki voi tietysti polttaa sen kuivan puun mutta mitä se loppujwn lopuksi tarkoittaa jos joku on sellainen liehuva liekinvarsi tai että joku on kuivaa puuta?

Vierailija
1240/1482 |
13.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänsäde ja menninkäinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi