Uskotteko kolmen rakkauden teoriaan?
1. Satumainen rakkaustarina
Monesti ensirakkaus saapuu elämäämme silloin, kun olemme todella nuoria. Nuori rakkaus saa meidät tuntemaan olomme siltä, kuin eläisimme sadussa; rakastumme kuin taikaiskusta ja uskomme sen kestävän elämämme loppuun saakka. Nuorina ja epävarmoina tapanamme on tehdä asioita, joita ystävät ja perheenjäsenet meiltä odottavat. Se, miltä suhde näyttää ulkoapäin, on tärkeämpää kuin se, miltä meistä todellisuudessa tuntuu. Saatamme kieltäytyä näkemästä ongelmia ja uhrata periaatteemme vain sen vuoksi, että haluamme esittää kaiken olevan kunnossa.
Tämänkaltainen suhde opettaa meille sen, että kumppanin tuntemisen lisäksi on erittäin tärkeää, että tunnemme myös itsemme.
2. Monimutkainen suhde
Elämämme toinen suhde on aina se mutkikkain. Ensimmäisestä suhteesta oppineina toiseksi kumppaniksi valikoituu usein henkilö, joka on hyvin erilainen kuin ensimmäinen. Tai niin ainakin luulemme. Tästä huolimatta suhteessa koetaan hyvin todennäköisesti valehtelua, manipulointia ja jopa väkivaltaa. Yritämme paikkailla suhdetta parhaan kykymme mukaan, mutta jokainen uusi yritys päättyy vielä suuremaan katastrofiin. Suhde on todellista draamaa satunnaisten onnen hetkien kera. Todelliset tunteemme joutuvat sivuraiteille jonkin muun asian, tässä tapauksessa suhteen pelastamisen vuoksi.
Tämänkaltainen rakkaus opettaa meille, kuinka tärkeä asia vastarakkaus oikein on.
3. Kypsä suhde
Kolmas rakkaus saapuu elämäämme usein silloin, kun olemme antaneet jo periksi. Se saapuu kutsumatta eikä vaikuta lainkaan siltä, miltä tosirakkaus mielikuvissamme näyttää. Se ei ehkä ole täydellinen, mutta se on aito ja helppo. Sellainen, jota ei voi sanoin kuvailla. Tässä vaiheessa elämäämme meillä ei ole enää odotuksia. Emme tuhlaa aikaa miettimällä, miltä täydellisen kumppanin pitäisi näyttää. Hyväksymme vihdoin kumppanimme sellaisena kuin hän on. Ja mikä tärkeintä, kumppanimme ajattelee meistä samalla tavalla.
Tämänkaltainen suhde opettaa meitä olemaan aitoja ja ymmärtämään, että suhteen ei tarvitse olla täydellinen.
Mutta kuka onkaan sitten se oikea?
Kommentit (47)
Itselläni sattui menemään jotakuinkin noin, mutta en silti usko että tuo on mikään säännönmukainen kaava.
Nuorena ja nuorena aikuisena tunnemyrskyt ovat ihan omiaan, siinä teini-iästä aikuisuuteen siirtyessä eletään herkkää aikaa ja sen aikaisesta suuresta rakkaudesta useinkin kasvetaan erilleen.
Nuorena aikuisena sinkkuna tulee tehtyä virheitä ja ei välttämättä vielä tunnista toksisia käytösmalleja, joten on täysin mahdollista että silloin päätyy suhteeseen jossa toinen (tai molemmat) eivät vielä omaa tasapainoisia tunnetaitoja tai tiedä mitä haluavat elämältään. Tietyntyyppinen levottomuus ja seikkailu ikäänkuin kuuluu aikuisuuden alkuun ja parikymppisen elämään.
Sitten kun oikeasti alkaa olla aikuinen, on koulut käyty, työelämä vakaa jne. Ihmiset tuppaavat hakemaan myös parisuhteelta vakautta ja sitoutuneisuutta. Tällöin kumppaniehdokkaita arvioidaan täysin uusin kriteerein. Ei enää että kenen kanssa voisi olla hauskaa, vaan kenen kanssa oikeasti rakentaa yhteistä elämää.
Mä olen jo neljännessä rakkaudessa enkä ole näemmä oppinut edellisistä mitään.
Mulla meni eri järjestyksessä, mutta se sopii useisiin elämäntilanteisiini.
En usko. Enkä toivo. Toivon yhden kestävän.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku juoppo tai jotain.
En usko. Mulla on tähän mennessä jo viisi. Keinotekoiset stereotyypittelyt on hölmöjen tapa yrittää jäsentää todellisuutta, joka ei ole niin yksiselitteinen.
Nuohan on kolme vaihetta mitkä voi käydä läpi sen yhden ja saman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista paska fägäri!!
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mulla on tähän mennessä jo viisi. Keinotekoiset stereotyypittelyt on hölmöjen tapa yrittää jäsentää todellisuutta, joka ei ole niin yksiselitteinen.
Eihän tämä täyttä faktaa ole tietenkään, mutta olen huomannut läheisiltäni kysyessäni että heillä kaava kulkenut melkolailla noin. Itse koin 1 & 2 samassa suhteessa.
Mikään ei ole yksinkertaista.
Kädessä on loppuviimein luotettava takuuvarma ilomme.
En usko. Olen kokenut 0 rakkautta enkä jaksa uskoa, että ehdin kokea yhtäkään tässä elämässä.
N43
Toinen rakkaus on menossa ja on kypsä, syvä, oikea rakkaus.
Jaa. Eipä oo vielä ekaakaan rakkautta tullut vastaan. Tai no, en nyt tästä tämän hetken jutusta tiedä vielä. Ollaan niin erilaisia että hirvittää mutta silti toinen pyörii vaan mielessä koko ajan ja on niin höpsön ihastuttava, oikea luonnonlapsi. Molemmat ollaan kolmekymppisiä :D N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista paska fägäri!!
Ei välttämättä ole se juoppous ainoa sun vioista. Tuo luonne vielä kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Eipä oo vielä ekaakaan rakkautta tullut vastaan. Tai no, en nyt tästä tämän hetken jutusta tiedä vielä. Ollaan niin erilaisia että hirvittää mutta silti toinen pyörii vaan mielessä koko ajan ja on niin höpsön ihastuttava, oikea luonnonlapsi. Molemmat ollaan kolmekymppisiä :D N
Höpsön ihastuttava :3 millainen hän on?
En usko. Rakastanut olen aidosti vain yhtä miestä elämässäni, vaikka on pidempiä suhteitakin takana.
Tuo viimeinen kuulostaa vain tyytymiseltä johonkin. Kyllä sillä puolison ulkonäöllä on väliä, niin että omaa silmää miellyttää, vaikka olisi satavuotias itse. Toisaalta en ole ikinä välittänyt siitä mitä muut puolisoistani ajattelevat tai katsellut mallipoikien perään, vaikka muinoin yhden kanssa seurustelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsön ihastuttava :3 millainen hän on?
Ei sitä voi kuvailla :D Sellainen joka tekee ensin ja sitten vasta ajattelee. Eli täysi vastakohta itsestä. Huumori on 5/5 ja hän saa mut aina paremmalle tuulelle ja nauramaan. Osaa suhtautua elämään rennosti ja uskaltaa näyttää kiinnostuksensa (paremmin kuin minä). N
En usko kolmen rakkauden teoriaan. Muutoinkin m itä enenmmän kohtaan erinäisiä tapoja yrittää yksinkertaistaa ja yleistää eläämänkokemuksia, sitä enemään kylläännyn. Ei kaikkea tarvitse yrittää selittää tai luoda sääntöä, jonka perusteella elämä tulisi elää.
Jos näin, niin kaikki kolme on jo koettu ja erottu 😬