Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1483)
"Jotjo katselee...vieraisiin pöytiin!!!" (Dingo). Tajusin sanojen merkityksen n. 20 vuotta myöhemmin....
Vähän ohis, mutta minusta Sound of Silence kertoo nykyajasta!
Vierailija kirjoitti:
Mies jonka ympäriltä tuolit viedään. En ymmärrä tätä.
Toinen mitä en ymmärrä: Kovemmat kädet. Esim. ”Se mihin sinä kajosit oli toisen omaa”
Joskus jossain haastattelussa tai jossain PMMP kertoi, että Kovemmat Kädet oli syntynyt niihin aikoihin kun Eveliina Lappalaisen murhasta uutisoitiin, ja kertoo siis vastaavanlaisesta tilanteesta. Itsekin tuohon asti olin ihmetellyt että mistä biisissä on kyse, nyt kun tiedän niin todellakin kylmäävää kuunneltavaa. Hieno biisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies jonka ympäriltä tuolit viedään. En ymmärrä tätä.
Toinen mitä en ymmärrä: Kovemmat kädet. Esim. ”Se mihin sinä kajosit oli toisen omaa”
Joskus jossain haastattelussa tai jossain PMMP kertoi, että Kovemmat Kädet oli syntynyt niihin aikoihin kun Eveliina Lappalaisen murhasta uutisoitiin, ja kertoo siis vastaavanlaisesta tilanteesta. Itsekin tuohon asti olin ihmetellyt että mistä biisissä on kyse, nyt kun tiedän niin todellakin kylmäävää kuunneltavaa. Hieno biisi kyllä.
Lainaan itseäni kun varsin nyt googletin asian, tällainen uutinen löytyi ainakin nopeasti: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000815777.html
Eli olikin vissiin Vain Elämää missä Paula tuosta puhui, mutta siis joo. Sisältö suunnilleen sama kun muistinkin.
Täytyy nostaa kun monet joululaulut tuppaa olemaan masentavia syvemmältä sanomaltaan, mutta miten muut tulkitsevat "Laps hankeen hukkuu ja unhoittuu"-kohdan Me käymme joulun viettohon-laulussa.
Ei kai se kirjaimellisesti tarkoita tuota vai onko tuo vaan joku tietty kielikuva tässä laulussa?
Oi jos jostain saisin suuren puurokauhan. Sillä antaa tahtoisin mä maailmalle rauhan.
Miten puurokauhalla voisi antaa maailmalle rauhan, oli se miten iso tahansa? Lyömällä sillä ihmisiä päähän vai miten?
Johan Lewis & Korjaa Bois: Puukko, poliisi, peruni, vasari (Love Records, 1977)
Hamis kapsis ruksis lierat
Kohta läpsyy kapolat pierat
Ettumainen lokkos pateru
Onpi moinen golgata pieru
Köysi kaula puukko naula poliisi
Narunpätkä reikä tilkitä peruni
Ettylymäinen kölötys mäkky täkky kölöpät
Röstölöpö kynnys kälyräkky hämy mitä höpötät
Kesilipiroiskutus kapulampi letkuta hynttyyt
Kalupakki Roimelainen hättyrätykätä rytkytä tyyt tyyt
Repa kun kappelis huppelis tappeli
repes siltä housut ja näky siltä pippeli
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja Hero ja Devil vierellä ovat Isä ja Pyhä Henki, vai? :DD
Ei, siinä viitataan tietysti Mustanaamioon. Mutta hänhän oli myös sellainen messiaaninen hahmo. Tuon voisi ymmärtää niin, että tässä leikitellään näillä hahmoilla ja heidän yhtymäkohdillaan. Verrataan Jeesusta ja Mustanaamiota. Koomistahan se on, mutta ei se sulje mielestäni pois tuota "kristillistä" tulkintaa.
Jos koko biisi oikeasti kertoo vain Mustanaamiosta, niin olen kyllä pettynyt! :D
Hero ja Devil oli Neumannin koirat, muistaakseni irlanninterriereitä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nostaa kun monet joululaulut tuppaa olemaan masentavia syvemmältä sanomaltaan, mutta miten muut tulkitsevat "Laps hankeen hukkuu ja unhoittuu"-kohdan Me käymme joulun viettohon-laulussa.
Ei kai se kirjaimellisesti tarkoita tuota vai onko tuo vaan joku tietty kielikuva tässä laulussa?
No, eihän sitä tarkoitettua lasta eli Jeesus-lastakaan konkreettisesti ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cmx on mainittu, joten siitä ei sen enempää. Don Huonojen Pyhimys ei täysin avaudu. YUP:n Jarkko Martikaisen tekstit ovat myös mielenkiintoisia miettiä.
Pyhimys on ihan mahtavan kammottava biisi. Se "sinä" jolle lauletaan, on murhannut kertojan, joka katselee tuonpuoleisesta ja puhuu. Avainkohta "Tiedän että suunnittelit kaiken valmiiksi että tapaturmalta mun surma näyttäisi".
"On vieraat lähteneet, pyyhi poskiltasi krokotiilinkyyneleet" = hautajaisvieraat tai muuten "surevaa" tukemaan tulleet, ja krokotiilinkyyneleethän tarkoittaa feikki-itkemistä/teeskentelyä.
"Älä kanna lompakossa meidän kuvaamme" ja "Älä saatana sano että kaipaat minua" = kertoja näkee murhaajan teeskentelyn muille (koska näkee kaiken tuonpuoleisesta) ja sitä vituttaa :D
"Tiedät hyvin kyllä missä minä ootan sinua" "Ootan sua siellä minne tulet sinäkin jonakin päivänä ennemmin tai myöhemmin" = No lienee selvää, kaikki kuolee. En tiedä onko tuo helvetti vai joku neutraalimpi tuonpuoleinen jonne kaikki menee.
Ainoa mikä mua hämää on "Enkä valvo turhaan öitäni sun vuoksesi" koska nukutaanko siellä tuonpuoleisessa muka... MUTTA tuo voisi viitata siihen että silloin kun kertoja eli, niin hän ON valvonut öitään ahdistuneena psykopaattipuolison (tai kuka läheinen onkaan) aiheuttamien murheiden takia, mutta kuoleman jälkeen on päässyt siitäkin eroon.
Ihanan creepy ja pahaenteinen kohta "Odotan vain että sinä palaat minun luokseni". Ehkä kertojalla on tiedossa, että vaikka murhaaja lavasti tekonsa hyvin eikä saanut seuraamuksia, niin tuonpuoleisessa saa ansionsa mukaan? Eli hänen ei tarvi olla katkera tai hautoa kostoa, koska tietää että oikeus tulee lopulta toteutumaan?
"Ootko niin pyhimys?" Yleinen viittaus taas siihen kuinka murhaaja on muiden silmissä hyvä ihminen ja parka kun puolisonsa/läheisensä niin kamalalla tavalla tapaturmaisesti kuoli. Mutta vain murhattu kertoja tietää totuuden, veikkaan että tiesi jo eläessään ollessaan piinan uhri... Tää tavallinen tarina mitä narsistien uhrit kertoo.
Ihan mahtava sanoitus ja tunnelma siinä vain muutamilla virkkeillä. Olin nuori kun se tuli ja teki suuren vaikutuksen ja edelleen samat fiilikset.
Mahtava biisi tosiaankin! Pakko sen verran korjata, että oot hämääntynyt turhaan, sillä biisin sanat menee tuossa valvomiskohdassa näin:
Älä saatana sano että kaipaat minua
tiedät hyvin kyllä missä minä ootan sinua
en istu sängyn laidalle jossa mua rakastit
ja jossa valvoin turhaan öitäni sun vuoksesiEli eläessään vielä valvoi ja siitä biisissä puhutaan, ei siitä, että tuonpuoleisessa enää valvoisi :)
En olekaan ikinä tullut ajatelleeksi tuota biisissä mainittua surmaa noin konkreettisesti, vaan pettämisenä tai muuna toisen "henkisenä tappamisena".
Leuat paukkuu niinku popkorni viittaa ekstaasin käyttöön. Essoja ottaneella ihmisellä leuat alkaa ikäänkuin jauhamaan ilmaa.. Hankala selittää jos ei ole itse nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Entäs tää Apulannan biisi:
Ikuisuus on helppo saada hetkeen mahtumaan
Ei keisari oo vielä kääntänyt peukaloaan
Pahinta on oottaa silmät kiinni osumaa
On länsirintamalla hiljaistaTahtoisin näyttää sulle auringon
Kantaa sut pois taakse mustan verhon
Sun täytyy vaan irrottaa
Viedä sut pois tahtoisinOn niin helppoo hautautua tyhjiin kasvoihin
Stop-merkin kohdalla vain kiihdyttää lujemmin
Hölmöistä hölmöin ei vieläkään kohdannut vertaistaan
Taas voittajalle kruunu ojennetaan
Varmaqn joku jo vastasi tähän, mutta anyway: tää kappale kertoo pokaamisesta.
Eka säe kertoo siitä miten ikävää on odottaa vastakaikua flirttiin/muuhun käyttöön kiinnostuksen merkkiin. Kun keisari roomassa näytti peukaloa ylös se oli armahdus hävinneen gladiaattorin puolesta ja peukku alas oli teloitus. Samaan aikaan yleisö mylvi puolesta tai vastaan colosseumilla. Kun kerää rohkeutensa jota kuta kysyä ja ei saa vastakaikua, se tuntui nöyryyttävältä ja ahdistavalta. Länsirintamalta ei mitään uutta viittaa siihen, että odottelu jatkuu tai että pokaajan suhdetilanteeseen ei tapahtunut muutosta.
Tokassa säkeessä laulaja kertoo rakastumisesta/ihastumisesta tähän kohteeseensa ja haluaisi vilpittömästi sen osoittaa (musta verho: esirippu, mennä pois uteliailta katseilta)
Vika säe on viittaus yhden illan juttuja baarista yms. hakeviin, joita ei hienotunteisuus kiinnosta. Pettynyt ilmeisesti ujompi mies/nainen harmiittelee kun muut pilaavat hänen mahiksensa. Kruunun ojentaminen voittajalle saattaa olla sarkastinen vertauskuva (häikäilemätön pokaaja saa laulajan kohteen mukaansa ja kaverit onnittelee tai saa tämän lähtemään pois)
Mulle tuli heti mieleen joku kaveriporukka yökerhossa yms ja joku ujo mies rakastuu johonkin naiseen, mutta kerää rohkeutta lähestyä.
"hämäräinen tie" - kappaleessa avaruus
siis mikä ihme?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vaan tää tunnetilojen tuuliviiri
Itsetuhosesti pyörin, en saa mistään kiinni
Kompastelen murusiin, pieniin ongelmiini
Mitätön, mitaton rikkinäinen riimi
En mä pyytäny et syntyisin tänne
Tyynyn alla sormet niinku pyssy, ollaan yksinämme
Se vaatii yläkertaa kumpaankin nenään
Etten ala sun perään yläkertaan enää itkemään
Kaulassa ohjenuora: ole mies
Puolesta molempien umpikujaan oman tien
Maailma on kaunis mut nii julma
Niin kova vilu on mulla, mut ei kotii mihin tulla
Vielki mietin kenelle nää laulut teen, mis mä oon, mihin meen
Takerrun sun kaulukseen
Jättiläisen harteilta kaiken nähä koitan
Olallani oma poika[Chorus]
Yksinään me täällä ryömitään
Ei jäätävä tuuli laula meille
Se laulaa lähteneille
Ympyrää kuin hyrrät pyöritään
Ja siinä kun mietin mitä mä teen
Niin sä tartuit mua käteen
Hei, ethän pois mee
En mä osaa elämää ilman sua
Jää tähän paikalleen
Niin ei päivä päätykään
Ja hartioilta sun mä kaiken nään[Verse 2]
Mä en oo mikään vuoden mies
Aikakapselissa kulmasohvan kyydis olohuonemies
Niin lähel peilii et mun nenä on lytyssä
Ateria pytyssä, likapyykit mytyssä
En häpee täällä sitä mitä sä näät
Vaan sitä minkä kätken, mun epäelämää
Pelkään, et kaikille paljastuu et mä oon -
Sellanen kun mä oon
Löydän vanhat kengät kun mä siivoon sun kaappii
Koitan niihin kasvaa mut en ikinä sua saa kii
Ei maassa parkumalla pysähdy tää pallo
Siks albatrossi kurkussa ympyröitä tallon
Jos et nukukkaa vaa alla ruumiiden valvot
Aamuinen taivas ku paljastetut sarveiskalvot
Kuvittelen naiivisti et katot mun perään
Kunnes ikiunestani hikisenä herään
Fobia ja mania, kai ne on sama asia
Ku aika kiertää iän kaiken kaatunutta kasia
Jättiläisen harteilta nyt kaiken nähä koitan
Olalla mun oma poika[Chorus]
Yksinään me täällä ryömitään
Ei jäätävä tuuli laula meille
Se laulaa lähteneille
Ympyrää kuin hyrrät pyöritään
Ja siinä kun mietin mitä mä teen
Niin sä tartuit mua käteen
Hei, ethän pois mee
En mä osaa elämää ilman sua
Jää tähän paikalleen
Niin ei päivä päätykään
Ja hartioilta sun mä kaiken näänKetä laulaja kaipaa, kuka on tuo poika hänen hartioillaan?
Luin haastattelun kun biisi tuli, ja kuulemma sijoittuu kuvitteelliseen isän kuolemaan/hautajaisiin. Ei kuitenkaan tositapahtumiin, sillä Pyhimyksen oma isä on vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
"hämäräinen tie" - kappaleessa avaruus
siis mikä ihme?
Ruislinnun laulu korvissani,
tähkäpäiden päällä täysi kuu;
kesä-yön on onni omanani,
kaskisavuun laaksot verhouu.
En ma iloitse, en sure, huokaa;
mutta metsän tummuus mulle tuokaa,
puunto pilven, johon päivä hukkuu,
siinto vaaran tuulisen, mi nukkuu,
tuoksut vanamon ja varjot veen;
niistä sydämeni laulun teen.
Sulle laulan neiti, kesäheinä,
sydämeni suuri hiljaisuus,
uskontoni, soipa säveleinä,
tammenlehvä-seppel vehryt, uus.
En ma enää aja virvatulta,
onpa kädessäni onnen kulta;
pienentyy mun ympär' elon piiri;
aika seisoo, nukkuu tuuliviiri;
edessäni hämäräinen tie
tuntemattomahan tupaan vie.
Eino Leino: Nocturne 1903
Mikä tässä on epäselvää?
Anna Abreu - Bandana
Stereot soimaan kuntsannameera on aina ihan muodissa.
Mikä on kuntsannameera?
Nettiin on joku kirjoittanut korvakuulolta "kun sanna léra" mutta ei tuollaista asiaa ole olemassakaan.
Mitä abreu yrittää tuossa sanoa, ja mitä se tarkoittaa?
Kun tsannameera kuntsannameera kun tsanna mikä?
Ja mitä joku korvakuulolta lyriikat kirjoittanut tarkoittaa tuolla sannaleeralla? :D
Vierailija kirjoitti:
Anna Abreu - Bandana
Mikä on kuntsannameera?
Nettiin on joku kirjoittanut korvakuulolta "kun sanna léra" mutta ei tuollaista asiaa ole olemassakaan.Mitä abreu yrittää tuossa sanoa, ja mitä se tarkoittaa?
Kun tsannameera kuntsannameera kun tsanna mikä?Ja mitä joku korvakuulolta lyriikat kirjoittanut tarkoittaa tuolla sannaleeralla? :D
guantanamera
"Kukaan ei nyt palleihin koske mua!"
- Paula Vesala
Mites se menee oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Abreu - Bandana
Mikä on kuntsannameera?
Nettiin on joku kirjoittanut korvakuulolta "kun sanna léra" mutta ei tuollaista asiaa ole olemassakaan.Mitä abreu yrittää tuossa sanoa, ja mitä se tarkoittaa?
Kun tsannameera kuntsannameera kun tsanna mikä?Ja mitä joku korvakuulolta lyriikat kirjoittanut tarkoittaa tuolla sannaleeralla? :D
guantanamera
Abreu haluaa olla kuin Rambo, laittaa bandanan päähän ja vapauttaa Guantanamon vangit. Siinä kiteytettynä ensi kesän toimintaelokuvahitti.
1. Kertoo vähän mtään sanomattomasta ja huomaamattomasta miehestä, jonka sosiaaliset taidot eivät ole ihan parhainta luokkaa.
2. Kertoo siitä, miten vanhemmalta on surmattu lapsi.