Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cmx on mainittu, joten siitä ei sen enempää. Don Huonojen Pyhimys ei täysin avaudu. YUP:n Jarkko Martikaisen tekstit ovat myös mielenkiintoisia miettiä.
Pyhimys on ihan mahtavan kammottava biisi. Se "sinä" jolle lauletaan, on murhannut kertojan, joka katselee tuonpuoleisesta ja puhuu. Avainkohta "Tiedän että suunnittelit kaiken valmiiksi että tapaturmalta mun surma näyttäisi".
"On vieraat lähteneet, pyyhi poskiltasi krokotiilinkyyneleet" = hautajaisvieraat tai muuten "surevaa" tukemaan tulleet, ja krokotiilinkyyneleethän tarkoittaa feikki-itkemistä/teeskentelyä.
"Älä kanna lompakossa meidän kuvaamme" ja "Älä saatana sano että kaipaat minua" = kertoja näkee murhaajan teeskentelyn muille (koska näkee kaiken tuonpuoleisesta) ja sitä vituttaa :D
"Tiedät hyvin kyllä missä minä ootan sinua" "Ootan sua siellä minne tulet sinäkin jonakin päivänä ennemmin tai myöhemmin" = No lienee selvää, kaikki kuolee. En tiedä onko tuo helvetti vai joku neutraalimpi tuonpuoleinen jonne kaikki menee.
Ainoa mikä mua hämää on "Enkä valvo turhaan öitäni sun vuoksesi" koska nukutaanko siellä tuonpuoleisessa muka... MUTTA tuo voisi viitata siihen että silloin kun kertoja eli, niin hän ON valvonut öitään ahdistuneena psykopaattipuolison (tai kuka läheinen onkaan) aiheuttamien murheiden takia, mutta kuoleman jälkeen on päässyt siitäkin eroon.
Ihanan creepy ja pahaenteinen kohta "Odotan vain että sinä palaat minun luokseni". Ehkä kertojalla on tiedossa, että vaikka murhaaja lavasti tekonsa hyvin eikä saanut seuraamuksia, niin tuonpuoleisessa saa ansionsa mukaan? Eli hänen ei tarvi olla katkera tai hautoa kostoa, koska tietää että oikeus tulee lopulta toteutumaan?
"Ootko niin pyhimys?" Yleinen viittaus taas siihen kuinka murhaaja on muiden silmissä hyvä ihminen ja parka kun puolisonsa/läheisensä niin kamalalla tavalla tapaturmaisesti kuoli. Mutta vain murhattu kertoja tietää totuuden, veikkaan että tiesi jo eläessään ollessaan piinan uhri... Tää tavallinen tarina mitä narsistien uhrit kertoo.
Ihan mahtava sanoitus ja tunnelma siinä vain muutamilla virkkeillä. Olin nuori kun se tuli ja teki suuren vaikutuksen ja edelleen samat fiilikset.
Mahtava biisi tosiaankin! Pakko sen verran korjata, että oot hämääntynyt turhaan, sillä biisin sanat menee tuossa valvomiskohdassa näin:
Älä saatana sano että kaipaat minua
tiedät hyvin kyllä missä minä ootan sinua
en istu sängyn laidalle jossa mua rakastit
ja jossa valvoin turhaan öitäni sun vuoksesi
Eli eläessään vielä valvoi ja siitä biisissä puhutaan, ei siitä, että tuonpuoleisessa enää valvoisi :)
Vierailija kirjoitti:
Eppu Normaalin Tuhansien murheellisten laulujen maa. Mikä on se kärkimäärä, joka ei mittaa itsesäälin määrää? Onko se joku tekninen juttu?
Se on "Kärki määrää" (Toivo Kärki).
Marion:
Rakkaus on hellyyttä...?
camoon.....
Rakkaus on hellyyttä
Muuten se on mennyttä
Sitä pitää hoivata
Rakkauden tunteita
"Kosketuksen puutetta
Mikään ei voi korvata"
aatteleppa ite
Pitäkää huolta itsestänne!
Vierailija kirjoitti:
Entäs Vesalan Tavallinen nainen? Itselle tulee mieleen nainen, joka on murhannut perheenjäsenensä. Anneli Auer?
"Aja suoraan kotiin keskity hengittämään hengitä rauhallisesti ulos sisään
ei, tänään ei ole tapahtunut yhtään mitäänsinä olet aivan tavallinen nainen
menossa kotiin
sinä olet aivan tavallinen nainen
menossa kotiinsinut kyllä tunnetaan
sinä et tunne ketään
sinusta tiedetään kaikki
sinä et tiedä mitään
perheestäsi ei ole kerrottavaa
siihen kuuluu aivan tavallinen nainen menossa kotiin
menossa kotiinjos sinut pysäytetään se on muka yllättävää älä kerro mitään kysy vaan niiden hätää
ei tänään ei ole tapahtunut yhtään mitään sinä olet aivan tavallinen nainen
menossa kotiin
menossa kotiin
menossa kotiin
menossa kotiin menossa kotiin"
Ajattelen, josko nainen olisi pettänyt ja nyt hermostuksissaan toistaa, että kukaan ei tiedä, olet tavallinen nainen ja normisti menossa kotiin.
En ymmärrä Yo Gottin biisiä Juice. En, vaikka se on 'tanssiksikin pistetty'.
It's another one
I got that juice
New AP
She got that juice (ju-juice)
She got that squeeze (squeeze, squeeze, squeeze)
She got that wet (whip)
I'm on them skis
I got that drip (drip)
I'm overseas (seas)
D-r-i-p-p-i-n-g
I got that VVS i-c-e
Ooh, feels like a cooler
Juice, blame it on my jeweler
I got stones on my neck (ooh)
Blood on my set (ooh)
Water on my wrist (drip)
Put glitter on my bitch (ju-juice)
My ex was a waitress
So I gave that hoe a tip (ooh)
My ex fucked a lame
Now she workin' double shifts (no juice)
Our money ain't the same
You a lame, getit clear (ooh)
I did ten mil in eleven months, not a year (juice)
I gave fifty racks in the club to a pimp (ju-juice)
I blew two mil on my dog for a pill
I got that juice
New AP
She got that wet (whip)
I'm on them skis
I got that drip (drip)
I'm overseas (seas)
D-r-i-p-p-i-n-g
I got that VVS i-c-e
Ooh, feels like a cooler
Aye
Bright banana poured fresh off the runway
Monkey-ass niggas, I think y'all all Bapes
If I see you won't speak, I'm on my Cardi B
Shorty got that night-night, put your ass to sleep
And my label say I got the juice (juice)
Hol' up, aye Yo Gotti, who as hot as you?
Lil' boy talkin' money, know there's too much juice
You may see me with security, but know I'm the one shootin'
I been a boss all my life, I made a millionaire or two
And you might see me in a coupe with the disappearing roof
I had packs, I got plaques, you get texts for the juice
If you ex, you get sex, I'm in Saks with your boo
I got that juice
New AP
She got that wet (whip)
I'm on them skis
I got that drip (drip)
I'm overseas (seas)
D-r-i-p-p-i-n-g
I got that VVS i-c-e
Ooh, feels like a cooler
Neuman: "Rakkauden hinta on nimensä veroinen."
Mikä on rakkauden hinta?
Vierailija kirjoitti:
Neuman: "Rakkauden hinta on nimensä veroinen."
Mikä on rakkauden hinta?
Kärsimystä ja tuskaa, tapauksessa jossa kaipaa rakkautta ja vastarakkautta. Helpompaa olisi, jos ei tavoittelisi sitä. (Toki rakkaus antaa myös paljon, mutta sydänsurutkin on tosiasia)
Olen ehkä liian vanha, mutta en ymmärrä yhtään mitä tämä tarkoittaa: "viel kun lanka lampussa hehkuu, kaikki kuittaa kun haippi huippaa". Lähinnä tuo jälkimmäinen osa. Jvg:n Hehkuu-biisi kyseessä
Vielä kun ollaan elossa, Kaikki kommentoi ja kriitikoi niinkuin Hype/ylistys eli Haippi saa pään huimaamaan/sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä liian vanha, mutta en ymmärrä yhtään mitä tämä tarkoittaa: "viel kun lanka lampussa hehkuu, kaikki kuittaa kun haippi huippaa". Lähinnä tuo jälkimmäinen osa. Jvg:n Hehkuu-biisi kyseessä
Vielä kun ollaan elossa, Kaikki kommentoi ja kriitikoi niinkuin Hype/ylistys eli Haippi saa pään huimaamaan/sekaisin.
kuittaa = quit
ja tuo huippaa, no voi olla joko juuri tuota mainittua pään sekaisin menoa tai sitten huipullaoloa, eli vähän niinkuin että kaikki lopettaa kun on vielä huipulla. Vähän mielestäni hölmöä lyriikkaa ehkä, mutta niinhän nuo joskus on.
Vesala monta nimee :
Sil on monta nimee, joillekki se on kipee, joillekkin iloa vaan, sil on monta nimee, älä nimitä niillä mua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuittaa = quit
ja tuo huippaa, no voi olla joko juuri tuota mainittua pään sekaisin menoa tai sitten huipullaoloa, eli vähän niinkuin että kaikki lopettaa kun on vielä huipulla. Vähän mielestäni hölmöä lyriikkaa ehkä, mutta niinhän nuo joskus on.
JVG:n sanoituksia ymmärtääkseen pitää olla a) erittäin tarkkakuuloinen tai olla lyriikat nenän edessä kirjallisena b) ymmärtää täydellisesti tämän päivän slangisanastoa, joka tuntuu muuttuvan ihan koko ajan c) olla kartalla heidän hieman lapsellisessa maailmankuvassaan, johon kuuluu biletys, urheilu, huumesanasto ja kaikenmaailman erikoiset kielikuvat
Vierailija kirjoitti:
Vesala monta nimee :
Sil on monta nimee, joillekki se on kipee, joillekkin iloa vaan, sil on monta nimee, älä nimitä niillä mua?
Mä ainakin oon tulkinnut tän niin, että tuo jolla on monta nimeä on rakkaus. Joitain se sattuu kun taas jotkut onnistuvat siinä ja näinollen rakkaus tuottaa heille pelkkää iloa, mutta Vesala ei halua tulla kutsutuksi rakkaaksi (tai muruksi, kullaksi, mussukaksi jne).
Kuittaa = huomauttaa.
Eli jengi kommentoi, kun hypetys on noussut liikaa päähän. Näin minä olen tuon tulkinnut.
🇺🇦🇮🇱
Minulle tulee tästä mieleen laastarisuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vesala monta nimee :
Tarkoittaa "kumppania", "tyttöystävää", "partneria" jne. Biisi kertoo sitoutumiskammosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös Sannin "Jos mä oon, oikee"-kappaletta en ymmärrä. "Jos mä oon oikee, miks kadulla mun läpi kävellään --- Ei ole olemassa kummituksii, eiks nii". Mitä tarkoittaa?
Kai siinä sellaista haamuna oloa kuvataan, masennus jaksoilla samaistun tähän biisiin ja siinä on silloin enemmän järkeä kuin muulloin. Tulee mieleen Helsinki ja harmaa pimeä syksy.
Mun mielestä tässä lauletaan tyypistä jota kukaan ei huomaa.
Niin minustakin. Mahdollisesti sellaisella tarkennuksella, että kukaan ei näe häntä sellaisena kuin hän on. Tai ei huomaa häntä siinä mielessä kuin hän toivoisi.
Vierailija kirjoitti:
aina oon miettiny siinä lauri tähkäm biisistä 'mun täytyy rakastaa nää elämät roskiin' WHAT? :D
Oon aina kuullut tän: ”Mun rakas täynnä elämän roskii” 😬
Mies jonka ympäriltä tuolit viedään. En ymmärrä tätä.
Toinen mitä en ymmärrä: Kovemmat kädet. Esim. ”Se mihin sinä kajosit oli toisen omaa”
Jvg - Hehkuu, en ole ikinä tajunnut kertosäettä vaikka kuinka olen koittanut kuunnella kun radiosta on tullut. "Viel kun lanka lampussa hehkuu kaikki kuittaa kuhaippioppppaaa..." Mitä hittoa??! V*tuttaa koko biisi ton takia. En vaan tajua ikinä.