Miten yhdys sanat on joillekin niin vaikeita?
Kommentit (23)
Pilkun tarkka sanan käyttö turhaa ja tarpeetonta. Inhimillisyys tärkeämpää
Miksihän tätä kysytään jatkuvasti? Voihan sitä käyttää omaakin järkeä ja vaikka googlailla.
Jos esim lukee vähän, ne voi olla vaikeita. Minä olen lukenut lapsesta saakka paljon; romaaneja, lehtiä yms ja opin sitä kautta kirjoittamaan suunnilleen oikein. En ole edes lukiota käynyt, joten ei mitään hajua teoriasta, mutta kirjoittaminen luonnistuu.
Moni ei vaivaudu muuttamaan kännykkänsä asetuksia, jonka takia yhdyssanat katkeavat erillisiksi sanoiksi
Ymmärrys pohjainen yhteisö asiahan tämä on. Itse ainakin oma tunnon kautta voin kertoa käyttäväni yhdys sanoja pilkun tarkasti oikein. En ole pilkun viilaaja, mutta ärsyttää palsta ihmiset, jotka kirjoittavat yhdys sanat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim lukee vähän, ne voi olla vaikeita. Minä olen lukenut lapsesta saakka paljon; romaaneja, lehtiä yms ja opin sitä kautta kirjoittamaan suunnilleen oikein. En ole edes lukiota käynyt, joten ei mitään hajua teoriasta, mutta kirjoittaminen luonnistuu.
Edesmennyt äitini kävi 2 v kiertokoulua ja luki todella paljon ja kirjoitti todella hyvää suomea. Ei siis ole mistään koulun käymisistä kiinni vaan omasta tahdosta ja siitä haluaako vaikuttaa tyhmältä vai viisaalta🤔
Englannin kielen vaikutusta on paljon suomalaisten yhdyssanojen väärinkirjoittamisessa:
Corn flakes = maissihiutaleet
Pop corn = paukkumaissi
Record player = levysoitin
Tape recorder = nauhuri
Vähissä taitaa olla saavutukset elämässä, jos täytyy netissä jostain yhdyssanoista päteä. Naisille tyypillistä.
Oikolukija ei osaa lainkaan, korjaa vääräksi.
Mutta älä ole nuija, ymmärrät kuitenniin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kuitenkin joten älä valita
Niin on naurettavaa että siitä itketään mutta kuitenkin sanat ymärretään. Kusipää kusi pää,tajuaako kukaan mitä kirjoitin?pilkku ihan viturallaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kuitenkin joten älä valita
Niin on naurettavaa että siitä itketään mutta kuitenkin sanat ymärretään. Kusipää kusi pää,tajuaako kukaan mitä kirjoitin?pilkku ihan viturallaan vai?
Et vaikuta kovin sivistyneeltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hernekkeitto.
Niimpä on!
Se ei ole niimpa vaan niinpä
Kun ei ole sitä kieli päätä