Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1485)
Tarkoittaa varmaan hautakiveään hautausmaalla...
"Mietin mikä vi**u tää maailma on, siks koittanu haalii kaiken tiedon.
Ja jos historia on vapautumista, niin mistä tiedän mitä vankila on.
Jos se onkin onni, mun oma Fritzlin vaja, ja kuolles vast tajuun, et olinki onnellinen kokoajan.
Tekniikan voittokulku, oikosulku mun hermopäätteissä, päättelen et mun sielu jäi kättärille ku iloa nään teissä.
Tuijotan kylmää ruutuu ja venaan et saan likejä. Seuraajii ja frendipyyntöjä ilman oikeita siteitä.
Kuuntelen pakenemismusaa ja syön Kaija Koon räkää. Kuin lapselle, kerron hermostolleni ettei oo hätää.
Luen artikkelin jossa todetaan mun elimistön olevan jatkuvassa tulehdustilassa.
Meen taivaaseen ja puukotan Jeesuksen, ku annoin kultasepän sulattaa mun rippiriipuksen.
Jotenki syntyny väärällä jalalla, ku asiat etenee väärällä tavalla.
Tai sit se toive et toiveet voi toteutuu on suuri kusetus, kiitos vaa Hollywood.
Pyhimys ei oo mikään Robin Hood, kuka mun takii uhrautuu? Kai se on maailmanjärjestys uus, et itse on keskeisempi ku muut.
Vaik tietenkin, sullaki, on ihmisarvo, mut mul se on vaa v*tusti isompi: oon narsisti, rasisti.
Tarpeen tullen anarkisti, tän paskan maailman kasvatti, enkä osaa ees hävetä, kaikki loppuu kuitenki p*skasti.
Kuka jaksaa kävellä, maailmanloppu kannetaan kotiovelle. Sometan eli oletan olevani olemassa."
Pyhimys - Häiriintynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hyviä tulkitsijoita, niin kertokaapa tulkinnat Tehosekoittimen - Hetken tie on kevyt kappaleesta. Mua on aina ällöttäny tää teksti, mutta jos joku nyt selventäis tän :D
"Mä tunnen sinut pikkusisko, Me vaikka vasta kohdattiin, Niin monin kasvoin ennenkin, Sä vierelläni maannut oot, Takkuiset hiukset rinnoillasi, Aamuyön utu silmissä, Kuin lihaksi ois tulleet, Kasteiset niityt, unen laaksot
Kun yössä yksin vaeltaa, Voi kaltaisensa kohdata, Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea, Ei etäisyys, ei vuodetkaan, Ei mikään meitä erota, Kun hetken vain sut pitää saan, Ja unohtaa" jne.
No pikkusiskolla ei tietenkään tarkoiteta oikeaa siskoa, vaan vähän kuin sielunkumppania josta puhutaan pikkusiskona, vaikka tavattiin ihan vasta. Niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot=laulajalla on ollut useita (sänky)kumppaneita, jotka on aina silloin mieltänyt sielunkumppaniksi. Ja tuossa sitten kuvailee miltä kumppani näyttää. Kasteiset niityt nyt voi tarkoittaa vaikka suuta ja niineespäin, mutta voi hyvinkin olla vain, että kuvailee noilla sanoilla, että kumppani on kaunis.
Ei ei ei!!!
Ehkäpä tässä kerrotaan enemmänkin pikkusiskon menettämisestä.. kirjoittaja suree sitä kuinka vähän aikaa hän sai pitää pikkusiskon vierellään. Joko pikkusisko menehtyi tai kasvoi aikuiseksi.
Juuei. Kyllä siinä on kyse lyhyestä rakkausjutusta, todennäköisesti yhdenyön seksisuhteesta. Kuitenkin sellaisesta, jossa ollaan keskusteltu paljon ja löydetty myös jonkinlainen henkinen yhteys. Alkoholilla lienee ollut myös osuutta tuohon tunteeseen, kuulostaa juhlien + jatkojen jälkeiseltä yöltä, jossa kertoja herää katsomaan vieressään nukkuvaa ihmistä. Tuo "pikkusisko" = tyttö tai nainen edustaa kaikkia niitä muita, joiden vieressä kertoja on elämänsä varrella sängyssä maannut.
Aamuyön utu silmissä Kuin lihaksi ois tulleet Kasteiset niityt, unen laaksot
Mielestäni nämä sanat viittaavat siihen, että "pikkusisko" on myös hyvin nuori. Vasta lihaksi tulleet kasteiset niityt, unen laaksot. Ehkä myös hieman lapsekas, koska hänen kuvataan kuin lapsen purjehtivan "kuupurrellaan".
Haluan kuitenkin ajatella, että laulussa puhutaan täysi-ikäisistä nuorista naisista, koska tämä on älyttömän hieno biisi. Etenkin alkuperäisversiona.
Kuin lihaksi ois tulleet kasteiset niityt, unen laaksot. Tarkoittaa että tyttö on niin kaunis ja hento yms, että hän on kuin maailman kasteiset niityt ja unien laaksot olisi muuttuneet lihaksi. Että joku tulee lihaksi tarkoittaa sitä että joku asia henkilöityy siinä ihmisessä.
Kun unessasi pikkusisko
Kuupurrellasi purjehdit
Ja aamutähti otsalla
Astelet yön laitojaTyttö/nainen näkee jotain suloista unta, siis "purjehtii kuupurrella" (pursi on vene). Aamutähti on Venus, Venus on yötaivaan kirkkain tähti, Venus on naiseuden ja rakkauden symboli, Venus aamutähtenä otsalla edustaa kirkasta viatonta mystistä oikeamielistä nousevaa naiseutta. Venus valaisee yön laidat.
Kiitos tästä, Herlokki Solmunen!
Vierailija kirjoitti:
"Mietin mikä vi**u tää maailma on, siks koittanu haalii kaiken tiedon.
Ja jos historia on vapautumista, niin mistä tiedän mitä vankila on.
Jos se onkin onni, mun oma Fritzlin vaja, ja kuolles vast tajuun, et olinki onnellinen kokoajan.
Tekniikan voittokulku, oikosulku mun hermopäätteissä, päättelen et mun sielu jäi kättärille ku iloa nään teissä.
Tuijotan kylmää ruutuu ja venaan et saan likejä. Seuraajii ja frendipyyntöjä ilman oikeita siteitä.
Kuuntelen pakenemismusaa ja syön Kaija Koon räkää. Kuin lapselle, kerron hermostolleni ettei oo hätää.
Luen artikkelin jossa todetaan mun elimistön olevan jatkuvassa tulehdustilassa.Meen taivaaseen ja puukotan Jeesuksen, ku annoin kultasepän sulattaa mun rippiriipuksen.
Jotenki syntyny väärällä jalalla, ku asiat etenee väärällä tavalla.
Tai sit se toive et toiveet voi toteutuu on suuri kusetus, kiitos vaa Hollywood.
Pyhimys ei oo mikään Robin Hood, kuka mun takii uhrautuu? Kai se on maailmanjärjestys uus, et itse on keskeisempi ku muut.
Vaik tietenkin, sullaki, on ihmisarvo, mut mul se on vaa v*tusti isompi: oon narsisti, rasisti.
Tarpeen tullen anarkisti, tän paskan maailman kasvatti, enkä osaa ees hävetä, kaikki loppuu kuitenki p*skasti.
Kuka jaksaa kävellä, maailmanloppu kannetaan kotiovelle. Sometan eli oletan olevani olemassa."Pyhimys - Häiriintynyt
Ite tulkitsen niin, että eri ideologiat jotka on historian saatossa muotoutuneet on koettu aina olevan vapautumista edellisistä, ja silloin ei voi tietää mitä vankila on, koska ei tajuta ennen uuden suuntauksen syntymistä, että jostain pitäisi edes vapautua. Liittyy myös seuraavaan lainiin.
Kaija koon rään oon laittanut vaan trippailun piikkiin, kun kuunnellaan kuitenkin pakenemismusaa. Pyhimyksen lyriikat on vaan taidetta.
Tähtipölyä. Ei mitään tolkkua koko laulussa. Kauniita sanoja ja koskettavia tilannekuvauksia joo mutta mikä v*tun tähtipöly?!
Vierailija kirjoitti:
Tähtipölyä. Ei mitään tolkkua koko laulussa. Kauniita sanoja ja koskettavia tilannekuvauksia joo mutta mikä v*tun tähtipöly?!
Luonnontieteellinen selitys: ihmiset ja kaikki muukin materia maapallolla on "tähtipölyä" eli peräisin tähdistä. https://www.space.com/35276-humans-made-of-stardust-galaxy-life-element…
Tietysti se, mitä tämä sanavalinta runokielessä tarkoittaa, on toinen juttu: miksi juuri tähtipölyä? Ehkä sanoittaja on halunnut luoda kontrastin laulussa kuvattujen yksittäisten pienten ihmiskohtaloiden ja kosmisten mittasuhteiden välillä. Ihminen on pieni ja maailmankaikkeus valtava, mutta silti se, että avaruuden tähtipölystä on vuosimiljardien aikana kaiken muun ohella muodostunut elämää, joka kykenee kokemaan, tuntemaan ja rakastamaan, on ihmeistä suurin.
Vierailija kirjoitti:
Saksin matolla tilkkuu,
työn valoa talo ilkkuu?
Juomari Turmio.
En pysty lakkaamaan hihittämästä...
Vierailija kirjoitti:
Sehän voi olla vaikka mitä "oikeaakin" tähtipölyä, mutta tuossa kappaleessa se on joka säkeistössä eri asia. Kuvaannollinen tai konkreettisempi.
Tyttö ja poika suutelee
Puiston penkillä elämä aukee
Tytön hiuksilla on tähtipölyä
Kulkuri muovikasseineen
Kulkee heidän ohitseen
On takin hartioilla tähtipölyä
Hiekkalaatikon reunalla
Isä katsoo pientä lastaan
Lapsen ämpärissä tähtipölyä
Nuori mies tuli huoneeseen
Ei tahtois olla yksikseen
On hotellin lasipöydällä tähtipölyä
Mummo pyyhkii hihallaan
Kuvaa nuoren sotilaan
Jäi vuosikymmenistä tähtipölyä
Kirkko ja kesälauantai
Kaksi sormuksensa sai
Riisiin sekoittuu tähtipölyä
Nainen kulkee yksinään
Kantaa miestä sylissään
On uurnan kannen alla tähtipölyä
Äiti ottaa rinnoilleen
Lapsen vastasyntyneen
Silmissään on vielä tähtipölyä
Hetken elämää kaikki kellot soittaa
Hetken elämää kaikki kunnioittaa
Hetken elämää... tähtipölyä
Hotellin lasipöydällä oleva "tähtipöly" voi olla vaikka kokaiinia, uurnan kannen alla taas tuhkaa (koska mies, jota hän kantaa on tuhkattu). Ämpärissä ehkä on vain hiekkaa, riisin sekaan häissä voi taas sekoittua ripaus taikaa. Mielestäni tässä on aika kekseliäs sanoitus.
"mä Rotan kanssa kellarissa ristinollaa pelaan päivinöin"
(miljoonasateen Marraskuu)
Ööö...okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paula Vesalan Tytöt ei soita kitaraa, koko kappale.
Minusta ihan selkeä. Laulaja on jämähtänyt pienelle paikkakunnalle elämään sitä elämää, jota siellä kaikkien "kuuluu" elää. Koska näin on aina tehty.
Niin ja vastaa ainakin hieman Ratsian Lontoon Skidit-biisiä.
Vaan itseä mietityttti nuorempana kielikuva jonka kuulin Laura Närhen kappaleessa Se ei mee pois.
"Kuljin kanssasi katuja pitkin, suutelin ilmaa ja yksin itkin".
Vierailija kirjoitti:
"mä Rotan kanssa kellarissa ristinollaa pelaan päivinöin"
(miljoonasateen Marraskuu)
Ööö...okei.
Voi ei, nyt tuossa mulle selvennettiin että se on "topin" kanssa eikä "rotan" kanssa.
Olen sitten laulaa hoilottanut eri pelikaverin kanssa ristinolla kohtaa laulusta.
Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paula Vesalan Tytöt ei soita kitaraa, koko kappale.
Minusta ihan selkeä. Laulaja on jämähtänyt pienelle paikkakunnalle elämään sitä elämää, jota siellä kaikkien "kuuluu" elää. Koska näin on aina tehty.
Niin ja vastaa ainakin hieman Ratsian Lontoon Skidit-biisiä.
Vaan itseä mietityttti nuorempana kielikuva jonka kuulin Laura Närhen kappaleessa Se ei mee pois.
"Kuljin kanssasi katuja pitkin, suutelin ilmaa ja yksin itkin".
Kuvitellaan, että se rakas on yhä siinä vierellä, vaikka ei enää ole. Kuljetaan siis yhdessä tämän haavekuvan kanssa, suudellaan ilmaa ja itketään, kun se ei ole todellisuutta.
Joistakin kappaleista tulee tahallisilla väärintulkinnoilla paljon viihdyttävämpiä.
Danny lauloi vanhassa hitissään "Vähän ennen kyyneleitä":
Vähän ennen kyyneleitä
pääsi poispäin käännä, etten niitä nää
Dannyn kumppanilla on laulussa useampi kuin yksi pää. Tietysti, kun erobiisistä on kyse, niin tämähän on ihan loogista: exän metamorfoosi Skyllaksi eroprosessin aikana lienee enemmän sääntö kuin poikkeus.
Eino Grön puolestaan tunnelmoi kappaleessa "Viimeisestä illasta" seuraavasti:
Istuimme kahden tanssilavan luona
Kuitenkaan Suomessa ei tiettävästi ole koskaan ollut paikkaa, jossa olisi sijainnut kaksi tanssilavaa vieri vieressä. Laulussa on siis ns. epäluotettava kertoja.
Entäpä Maarit Peltoniemi, jonka laulussa "Vain ajan hiekkaa" käy näin:
Ajan hiekkaa vain
joka tuuleen katoaa
Tämän takia hiekkakuorma pitäisi aina peittää huolella ennen tien päälle lähtemistä.
Onkohan tämä jo ollut: Oi jos sulle voisin antaa kaikkein launeimman, tämän maailmani pallon valtavan.
Siis minkä pallon?? Antaa jonkun valtavan pallon? Vai pallitko? Vai maapallon? Ei mitään järkeä tuossa lainissa.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tämä jo ollut: Oi jos sulle voisin antaa kaikkein launeimman, tämän maailmani pallon valtavan.
Siis minkä pallon?? Antaa jonkun valtavan pallon? Vai pallitko? Vai maapallon? Ei mitään järkeä tuossa lainissa.
Puhuu omasta mahastaan. Hänen mahansa on koko maailma ja tämä maha on valtava pallo. Haluaa tarjota rakkaalleen sen silitettäväksi. Tai sitten kyse on maapallosta, mutta en usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu omasta mahastaan. Hänen mahansa on koko maailma ja tämä maha on valtava pallo. Haluaa tarjota rakkaalleen sen silitettäväksi. Tai sitten kyse on maapallosta, mutta en usko.
No en minäkään usko. Miten joku voisi antaa toiselle maapallon? Eihän kukaan sitä omista. Vai onko kyseessä jumala, joka tässä laulaa ihmiselle?? Tässä, ole hyvä, tässä sinulle tämä maailmani pallo!
Siis mitäh..
Silmät kiinni ja monitorit huutamaan
Ei oo mitään muuta kuultavaa
Hetken maailma on tässä
Silmät kiinni niin tila vaan kaikuu
Vaadi kukaan ei mihinkään taipuu
Hetken maailma on tässä
Kun tuntuu ettet jaksa
Oot antanu jo kaiken
Ei teot enää vaivaa maksa
Liian pitkään alla paineen
Tauolle aihe on
Silmät kiinni ja monitorit huutamaan
Ei oo mitään muuta kuultavaa
Hetken maailma on tässä
Silmät kiinni niin tila vaan kaikuu
Vaadi kukaan ei mihinkään taipuu
Hetken maailma on tässä
Kokonaan
Kun maa kiskoo sua puoleen
Ja perii väkivalloin velkaa
Ei virtaa valkosolut suoneen
Oot valmis kääntää kelkan
Tarviit taukoo hetken verran
Vierailija kirjoitti:
Seija Simola -juna turkuun-.
Ei vaan pysty saamaan kiinni, että mistä kyse...
Tässä on yritetty kääntää Franco Battiaton hieno alkuperäisteksti suunnilleen sanasta sanaan ja epäonnistuttu poikkeuksellisen surkeasti. Kannattaa lukea/kuunnella alkuperäinen.
Katso youtubesta video. Se vastaa kysymyksiisi. Che Guevaran paitaa tyrkytetään miehelle ja Rage Against the Machine:a kuunnellaan.
Asa:
"Aatsipoppaa, ja tavallinen räppäri, syyhitty videtykki, pyyhitty läppäri.
Purettu peeällää, poltan ceedeeärrää, tatjana tanssii, meil on skoteri rällää.
Torstil vetokorskis viisumipakko, olis tullessa lakko, räjähtää jurrissa rakko.
Siin karvalakki, miliisin vanha takki, takapenkin tiikereillä loppumassa happi.
Kylmäs kuumas, mustikkaa luunas, vasikat Siperiaan, me tuomittii Duumas.
Katon tietokoneelta ku kannettavaa Pietarii, jos jaket tulee Pietarii, ni Hate antaa kiertarii.
Kielarii, svetljana, tippoja lasii, smirree, fiestaa, siskoja kasii.
Nimmareist hinkkei, tsikseillä hinkkei, sun nenäs on vaan klimppei, mul Venäjälle linkkei.
Liikuta miusaa, liikuta biusaa, ghettokarhu täällä turisteja kiusaa.
Ponnareiden putkikassi, perseille rasiaa, jos Sergeille asiaa, soitan Perteille Pasilaan.
Hälärinä Juri, väsärinä Rumbaa, ei talvella unta, Halmeen puuterilunta.
Vedetään viimest päivää hautamme vakavana, nukun teepussi tyynynä, servetti lakanana."
Eevil Stöö & Asa - Venäjälle linkkei