Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Golden eye tina turneri
Biisi kertoo siitä, kun joku päästää kulyaisen suihkun suoraan öögaan, tina kertoi jossain rumpasuosikin haastattelussa tuosta metaforasta.
Golden shower....golden eye.
Kerkko Koskinen kollektiivin Laura Palmer.
"Puhuu jostain pojasta, joka ilman vaatteita
seisoi talon katolla ja uskoi, että zeppeliini pelastaa."
Onko tuolla joku syvempi tarkoitus, vai onko vain tarkoitus kuvata tämän henkilön sekavia juttuja?
Pidän monista Turmioiden Kätilöiden biisien sanoista, mutta tämä Rehtori ei ole oikein auennut minulle:
7. Rehtori
Kellarin lattialla istuu
kieli on kuiva ja hengitys tiheää
On taas aika unohtaa lääkkeet
ja ylä-paineet räjähtää
Piika sisään ja päälle essu,
korvissa raikuu musta messu.
Emäntä kirnuaa eikä tunne tuskaa
pimeydessä leikimme mustaa
Ihminen asetettu toisen sisään, < seksiviittaus?
ota kellokortista aikaa lisää.
Ainoa eroni on testosteroni
ja taipumus tuottaa pettymyksiä.
Pakkopaidat pois kätilöiltä,
liikkuvat taakse ja laukaus
kun rehtori on liekeissä,
hirviöt eläköön enkeleissä.
Saastaisen vainun saattelemana,
firman miehet astuvat sisään.
Laukeat lakanoihisi kun konettasi rasvataan. < ?????
--
Tomuksi teidät on tarkoitettu,
piiskalla pois piestäväksi
Vaatteet sarjaan kytketään,
suurta kansaa kasvatellaan
Jaksasko joku viisaampi vittuilematta vähän avata noita kohtia?
Yläpaineet kenties viittaa verenpaineeseen? Ponnistus?
Sivistyksen tason puutteesta kertoo tänä päivänä se, että joku jaksaa seurata naapurintyttöjen korttelikisaa.
Vierailija kirjoitti:
Entäs Pariisin kevään kesäyö? Mistä se kertoo? Rakkaudesta?
Istuin hämärässä Alkoi hetki joka tuntui Kuin ei se loppuisi milloinkaan Hetkeksi hiljaisuus saapui Luokseni kuin olento ja huusi "Älä pelkää maailmaa" Istuimme hetken yhdessä ja Avaruus katsoi meitä
Ja ulkona kesäyö Satoi kasvoille kyyneleitä Ja ulkona kesäyö Satoi kasvoille kyyneleitä
Herään rannalta, on yö Kirkkaampi päivää valopisteet Taivaalla liukuvat aamuun Olen unohtanut Mistä tähän kuljin Verhoudun unohduksen kaapuun Vaan muistan ilmalaivueita Taivaanrantaan lentäneitä
Istun hämärässä Odotan vieläkin hetkeä Joka ei lopu koskaan Saapuisi hiljaisuus, Kertoisi minulle kuinka Kaikki lopulta katoaa Näen valot taivaalla, ja juoksee Selässä kylmiä väreitä
Ennemmin yksin olemisesta, mutta ei yksinäisyydestä. Ennemmin nauttii siitä. Hiljaisuus saapuu ja on lohdullinen, "älä pelkää maailmaa". Sit niinkun aiemmat sanoikin, maailman ja oman itsensä pohdikelua yleisesti. Lopussa toivoo vielä hiljaisuuden kertovan kuinka kaikki lopulta katoaa, eli pohtii varmaan myös kuolemaa.
Seija Simola -juna turkuun-.
Ei vaan pysty saamaan kiinni, että mistä kyse...
Sisko tahtoisin jäätä, mutta pakkasessani on kuuma. Maailmojen valot kutsuu mua.
Vierailija kirjoitti:
Juna kurkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Pariisin kevät ja Hei mutsi mä en oo syönyt mun lääkkeitä kertoo minusta ADHD pojasta joka lopettaa lääkkeiden syönnin. Ja alkaa kyttäytyä villisti ja tapahtuu liikaa niin kuin usein käy.
Muuten sama, mutta musta noi Arton sanat kertoo useammassakin laulussa maanis-depressiivisyydestä. Niinkuin Eino Leinon runotkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos muistutuksesta tästä upeasta biisistä :DD
Vierailija kirjoitti:
Saksin matolla tilkkuu,
työn valoa talo ilkkuu?
Juomari Turmio.
Eihän kellään VOI olla noin paljon vaikkua korvassa, eihän? Ne lyriikat menee:
Taksin katolla vilkkuu
Yön ainoa valopilkku
Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Eihän?
Anssi Kelan Levoton tyttö, ne kaikki ihmejutut. Onko niillä joku tarkoitus ja onko niissä ylipäätään mitään totuuspohjaa? Esim mustekaloilla on kolme sydäntä ja kissat eivät maista makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksin matolla tilkkuu,
työn valoa talo ilkkuu?
Juomari Turmio.Eihän kellään VOI olla noin paljon vaikkua korvassa, eihän? Ne lyriikat menee:
Taksin katolla vilkkuu
Yön ainoa valopilkkuTässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Eihän?
Tuo on kyllä oikeasti Aku Ankasta. :D
Vierailija kirjoitti:
Entäs Pariisin kevään kesäyö? Mistä se kertoo? Rakkaudesta?
Istuin hämärässä Alkoi hetki joka tuntui Kuin ei se loppuisi milloinkaan Hetkeksi hiljaisuus saapui Luokseni kuin olento ja huusi "Älä pelkää maailmaa" Istuimme hetken yhdessä ja Avaruus katsoi meitä
Ja ulkona kesäyö Satoi kasvoille kyyneleitä Ja ulkona kesäyö Satoi kasvoille kyyneleitä
Herään rannalta, on yö Kirkkaampi päivää valopisteet Taivaalla liukuvat aamuun Olen unohtanut Mistä tähän kuljin Verhoudun unohduksen kaapuun Vaan muistan ilmalaivueita Taivaanrantaan lentäneitä
Istun hämärässä Odotan vieläkin hetkeä Joka ei lopu koskaan Saapuisi hiljaisuus, Kertoisi minulle kuinka Kaikki lopulta katoaa Näen valot taivaalla, ja juoksee Selässä kylmiä väreitä
Minä olen aina tulkinnut, että tässä Pariisin Kevään kappaleessa saatettaisiin laulaa kesäyössä kännin vetämisestä, ulos sammahtamisesta ja senjälkeisestä tunnelmasta seuraavana aamuna, kun ei oikein muista kaikkea tai ainakaan tarkasti :D
Vierailija kirjoitti:
Anssi Kelan Levoton tyttö, ne kaikki ihmejutut. Onko niillä joku tarkoitus ja onko niissä ylipäätään mitään totuuspohjaa? Esim mustekaloilla on kolme sydäntä ja kissat eivät maista makeaa.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-6928162
Mutta menemättä sen enemmän faktoihin, biisin sanoma tulee esille varmaan parhaiten tässä:
"Tahdot tulla ja mennä
Tahdot olla vapaa
Kun ei koskaan voi tietää kenet huomenna tapaa
Haluut matkustella
Nähdä Australian
Elämä on lyhyt
Aika loppuu pian"
Eli levoton tyttö haluaa nähdä, kokea ja tietää kaiken mahdollisen eikä pysähtyä siihen hetkeen, tyytyä siihen nykyiseen suhteeseen(?) miehen kanssa. Vaikka mies olisi onnellinen vain siitä, että saa olla yhdessä tämän naisen kanssa.
Entäs Vesalan Tavallinen nainen? Itselle tulee mieleen nainen, joka on murhannut perheenjäsenensä. Anneli Auer?
"Aja suoraan kotiin keskity hengittämään hengitä rauhallisesti ulos sisään
ei, tänään ei ole tapahtunut yhtään mitään
sinä olet aivan tavallinen nainen
menossa kotiin
menossa kotiin
sinut kyllä tunnetaan
sinä et tunne ketään
sinusta tiedetään kaikki
sinä et tiedä mitään
perheestäsi ei ole kerrottavaa
siihen kuuluu aivan tavallinen nainen menossa kotiin
menossa kotiin
jos sinut pysäytetään se on muka yllättävää älä kerro mitään kysy vaan niiden hätää
ei tänään ei ole tapahtunut yhtään mitään sinä olet aivan tavallinen nainen
menossa kotiin
menossa kotiin
menossa kotiin
menossa kotiin menossa kotiin"
Vierailija kirjoitti:
Biisi kertoo siitä, kun joku päästää kulyaisen suihkun suoraan öögaan, tina kertoi jossain rumpasuosikin haastattelussa tuosta metaforasta.