Suomalaisia biisejä, joiden sanoja ette tajua - muut voi kertoa miten on tulkinneet
Elikkäs 1: mitvit happoradion che guevara?
Käske miestäsi pukeutumaan che guevaraan kun te kaadutte sänkyyn
hetkeksi toisiko se sitä vaaraa
joka vatsassa vääntyi silloin
Kun me silmät mustalla maalasimme tupakkapaikalla kapinoimme
ja sitä kohdetta vastaan raivosimme
Miiiiitä.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seija Simola -juna turkuun-.
Ei vaan pysty saamaan kiinni, että mistä kyse...
Tässä on yritetty kääntää Franco Battiaton hieno alkuperäisteksti suunnilleen sanasta sanaan ja epäonnistuttu poikkeuksellisen surkeasti. Kannattaa lukea/kuunnella alkuperäinen.
Turkuun tahdo en... :D Niin no, kukapa tahtoisi, että sinänsä makes sense :DD
Alkuperäistekstissä Tozeurin junat kulkevat yhä hiljaa ohi, vaikka hylättyihin luoliin rakennetaan väestönsuojia ja avaruusaluksia tähtienvälisiä matkoja varten, ja laulajan valtaa hetkittäin kaipuu toisenlaiseen elämänrytmiin...
Vierailija kirjoitti:
"mä kapakassa juopottelin sylissäni dinosauriin luu"
Mikä se dinosauriin luu on?
Kaverilla on h-tinmoinen stondis, kun kaipaa tyttöystäväänsä.
Miljoonasateella on muutenkin aika rivoja viittauksia lauluihin piilotettuna, jo bändin nimestä alkaen... :D
"Kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla". Noh, tuskin.
"Hei älä koskaan ikinä muutu, pysy aina tuollaisena kuin nyt oot". Ihminen, joka ei koskaan muutu, on kyvytön kehittymään eli ei suinkaan toivottava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seija Simola -juna turkuun-.
Ei vaan pysty saamaan kiinni, että mistä kyse...
Tässä on yritetty kääntää Franco Battiaton hieno alkuperäisteksti suunnilleen sanasta sanaan ja epäonnistuttu poikkeuksellisen surkeasti. Kannattaa lukea/kuunnella alkuperäinen.
Alkuperäistekstissä Tozeurin junat kulkevat yhä hiljaa ohi, vaikka hylättyihin luoliin rakennetaan väestönsuojia ja avaruusaluksia tähtienvälisiä matkoja varten, ja laulajan valtaa hetkittäin kaipuu toisenlaiseen elämänrytmiin...
Joo, ei ihan välittynyt tuo sanoma suomenkielisestä versiosta :)
Kaija Koon kappaleiden sanoituksissa ei ole päätä eikä häntää !
"Salin lattia, oli tahmea ja täynnä tummia rajoja." Kiitos selvennyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Kaija Koon kappaleiden sanoituksissa ei ole päätä eikä häntää !
Juuri ihmettelin sitä "otan siniset tikkaat ja kiipeen niitä pitkin pois!". Ensinnäkin, kuulostaa ihan lastenlaululta pikkukakkosesta ja toiseksi, en ymmärrä minkä vertauskuvana nämä tikkaat toimivat. Miksi ovat siniset? Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miljoonasateella on muutenkin aika rivoja viittauksia lauluihin piilotettuna, jo bändin nimestä alkaen... :D
Plus Salolla leikittelyä oikeinkirjoituksen kanssa, tässä: kauris - kauriin, dinosaurus - dinosauruksen, mutta koska se, mikä on sylissä, tuskin on dinosaurus, niin olkoon se dinosauris - ja heti rimmaa!
Vierailija kirjoitti:
"Jonkun kauan sitten unohtuneen tunsin liikuttavan minua." Kenen jonkun? Sen 'sinun,' jolle laulu on muutenkin osoitettu?
Ei liity ketjun aiheeseen mutta pienenä ihmettelin että miksi se katselee kuvia noidista :D
Olen jostain lukenut/kuullut, kun Putro selittää, että "seiso väkevästi sänkys edessä" tarkoittaa sitä kun humalassa tulee kotiin ja on vain hetki ennen töiden ym. alkua levätä ja seisoo polvillaan sängyn vieressä silmät kiinni, hetken nollaus/lepo.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, tämä ei ole suomalainen mutta onkohan Oasiksen Champagne Supernovan tässä kohdassa jotain järkeä vai ei:
"Slowly walking down the hall / Faster than a cannon ball"
Minulle ainakin jäi Gallagherin pojan kävelyvauhti vähän epäselväksi.
Champagne Supernova = samppanja kokaiinilla, joten tuon on ilmeisesti tarkoitus kuvata aineiden tuomaa paradoksaalista olotilaa. Toisaalta olet varsin "tööt", mutta toisaalta tuntuu menevän lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus Salolla leikittelyä oikeinkirjoituksen kanssa, tässä: kauris - kauriin, dinosaurus - dinosauruksen, mutta koska se, mikä on sylissä, tuskin on dinosaurus, niin olkoon se dinosauris - ja heti rimmaa!
Miljoonasateesta puheen ollen. Olkinaisen tarina mietityttää. Onko vain niin, että laulussa erakoitunut, alkoholisoituva ja mielenterveysongelmista kärsivä mies vain päättää naisen kaipuussaan rakentaa oljista sen naisen ikävin seurauksin. Näin minä sen näen. Vai onko taustalla vielä jotain syvempää?
Vierailija kirjoitti:
"Kipu kuolee huutamalla, alastomana lattialla". Noh, tuskin.
"Hei älä koskaan ikinä muutu, pysy aina tuollaisena kuin nyt oot". Ihminen, joka ei koskaan muutu, on kyvytön kehittymään eli ei suinkaan toivottava asia.
Hmm, nää ahkerat alanuolittelijat voisivat ennemmin valaista asioita minulle, jos ovat eri mieltä väitteistä/tulkinnoista. Olisi hyödyllisempää. Etenkin jälkimmäistä kappaletta olen aina ihmetellyt, että miksi siinä niin toivotaan ihmisen pysyvän aina samanlaisena, koska sehän on ihmisen kauhukuva, jos junnaa vain paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
itse olen tulkinnut tehosokoittimen hetkentie on kevyt niin että laulaa naisesti jonko kanssa on maannut ja ihastunut , on maannut myös monen muun kanssa mutta kaikki naiset muistuttaa juuri tätä yhtä.
Siis öö... maannut pikkusiskonsa kanssa?
Oon pitänyt aina itsestäänselvyytenä, että kappale kertoo sisarusten välisestä rakkaudesta ja sisaruksen menettämisestä. Ehkä liian kirjaimellinen tulkinta sitten.
Ei voi kuin ihmetellä joidenkin tosikkomaista ja pilkuntarkkaa suhtautumista laulujen teksteihin. Runoudesta on kyse, asiat voidaan esittää symbolisesti ja monitulkintaisesti - ei ole tarkoituskaan vääntää rautalangasta yhtä ja ainoaa oikeaa tulkintaa. Jokainen voi tulkita ihan niin kuin haluaa, siinähän se hienous juuri onkin. Jos joudut selittämään vitsiä niin vitsi on pilalla.
Otetaan esimerkkinä vaikka Jaakko Löytyn "kahden maan kansalainen". Sen voi ottaa ihan konkreettisesti niin, että laulu kertoo vaikeudesta elää kahdessa eri maassa, eri kulttuurissa. Sen voi tulkita myös niin, että joutuu elämään eri roolien paineessa, esittämään jotain muuta kuin sisäisesti on. Sen voi ottaa myös kertomuksena hengellisyyden ja materialismin taistelusta tai minä tahansa elämässä eteen tulevana valintatilanteena, minkä tien valitsen vai yritänkö ajaa kaksilla rattailla, vaikutus läheisiin jne.
Alkoholi ei saa mua sekaisin
Mutta sinä saat multisäpläävän cd:ni pyyhkimään
Mä näin sut telkkarissa
MTV-stereo kertoo kuukausiliite
Kuinka me nauhoja kuunnellaan
Samaa levyy mä kuuntelen taukoomatta
Sä laulat ne lauseet taas
Eikä kukaan muu niitä koskaan ymmärtää saa.
Puolikuu: Nyt loppuu todellisuus
Tähdet tähdet, luoksenne tahtoisin pois
Tähdet tähdet, silloin mun helpompi ois
Tähdet tähdet, enkö jo tulla mä saa
Tähdet tähdet, ikuisuuksiin ajan taa
Halusko se vetää ittensä jojoon?
Tuosta sisko-sanasta vielä: Siskosta lauletaan Tehis-hitin lisäksi ainakin Sirkesalon Seksuaalista häirintää -biisissä sekä Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma -kipaleessa: "Sisko, tahtoisin jäädä....". Mikään näistä ei kerro oikealle biologiselle sisarelle laulamisesta, vaan sisko on ihan vaan nainen. Ja onhan Sisko myös naisen nimi. Esim. Sirkesalon biisissä työkaverin nimi voisi ihan hyvin olla Sisko.
Pariisin kevään Kesäyö-biisissä on minusta tosi paljon hauskoja viittauksia ufoihin, kuten valopisteet taivaalla, ilmalaivueet ym. En tajua, miksi ufo-tulkintaa pitää alapeukuttaa huolella. Minusta biisi kertoo ufoista paljon enemmän kuin jostain rakkaudesta. Ja mitä väliä sillä edes on, onko laulussa viitattu outoihin valoilmiöihin vai kenties joihinkin kännisiin näkyihin?
Selityksiä muutamiin biiseihin, joita ei ole kysytty:
CMX: Ruoste (mies polttaa talonsa ja samalla perheensä)
Lauri Tähkä: Sinä olet minun (vammaisena syntynyt lapsi kuolee)
Mokoma: Lunnaat (vakava masennus)
Lauri Tähkä: Morsian (samaa naista koko ikänsä stalkannut, epätoivoinen mies laulaa ikuisesti saavuttamattomalle rakastetulleen)
Erin: Vanha nainen hunningolla (vähintään 60-vuotias nainen hairahtaa nuoren miehen sänkyyn)