Miksi mummot ja anopit inhoavat kun vauvan äiti nukkuu päiväunia?
Minulla on vauva ja yöt ovat todella rikkonaisia. Saatan yössä herätä jopa 30 kertaa (ranneke seuraa unirytmiä). Aamulla olen väsynyt. Vauvan kanssa kahdestaan ollessa nukun päiväunet ja jaksan paremmin.
Olen huomannut että oma äitini ja anoppi eivät voi sietää sitä että nukun keskellä päivää pienet päiväunet. Pitäisi kuulemma tehdä kotitöitä senkin aikaa. Jaksan levänneenä tehdä tarvittavat kotihommat nopeammin kuin puolikuolleena. Naapurissa asuva anoppi on nyt ottanut tavaksi soittaa päiväunisikaan klo 11-13 tai jos en vastaa niin tulka soittamaan ovikelloa tai koputtamaan ikkunaan! Äitini asuu kauempana ja yöpyy meillä käydessään. Päiväuniaikaan hiipii makuuhuoneeseen ja herättää minut jalasta ravistelemalla. Ottaa oikein varpaista kiinni ja heiluttelee. Raivostuttavaa!
Monet kerrat sanonut että antakaa herrantähden nukkua mutta paapattavat että ei tarvi kokopäivää maata sängyssä. No hui 1.5 tunnin päiväunet vie rappion tielle.
Mitä tämä oikein on? Mikä noita vanhoja mummoja vaivaa? Meillä on siisti koti, pyykit pesty, ruokailut säännölliset. Ulkoiltu x 2 päivässä ja käydään vauvakerhossa. Normaali keskiluokkainen perhe joten mitään huolen aihetta ei todellakaan ole.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tapauksesta on jo vuosia, mutta sisareni kertoi, että kun hän oli väsyneenä nukahtanut vauvansa viereen päivällä, mies oli tullut ja pudottanut hänet sängystä ja sanonut, että täällä ei päiväunia nukuta. Ei äitikään koskaan nukkunut!!!! Ehkä joskus on ollut hyve, että kärsit ja kidut väsyneenä mahdollisimman paljon, kun lapset on pieniä, mutta se ei päde enää. Nimenomaan PITÄÄ nukkua päivällä kun vauvakin nukkuu, että jaksaa sitten yöllä paremmin vauvaa syöttää.. Tuollaiset mummot joutaa museoon, jotka ei anna ihmisen nukkua , kun väsyttää. Hävetkää mummo ja anoppi!
Mies joka pudottaa nukkuvan naisen sängystä on rikollinen. Kai siskosi teki asiasta rikosilmoituksen? Turha kertoa yleisenä totuutena jonkun mielenvikaisen ihmisen tekemisiä.
Mitä tarkoittaa"kertoa yleisenä totuutena"? Mikä on yleinen totuus? Eikö tässä kerrota yhdestä tapauksesta?
AP:lle sanoisin, että on väärin puuttua toisen ihmisen nukkumiseen. Tietenkin saa nukkua päivällä, jos väsyttää ja varsinkin , jos yöunet ovat olleet huonot.
Ap lisää vielä, kun toi minun oma nukkuminen herätti kysymyksiä. En siis joka yö heräile 30 kertaa. Joinakin öinä nukun paremmin. Mutta niinä öinä, kun nukun huonosti niin yritän nukkua päiväunet korvaamaan huonosti nukuttua yötä. Anoppi ei tiedä minä päivinä nukun päiväunet, mutta miltei päivittäin ensin soittaa puhelimella päiväuniaikaan ja jos en vastaa niin tulee koputtelemaan ikkunoita. Jos en itse nuku niin laitan tekstarin että nukutan vauvaa. Jos tekstaria ei tule niin tietää että nukun itsekin.
Toinen ärsyttävä tapa on tunkea vierailulle klo 20 jälkeen, kun alan rauhoittelemaan vauvaa iltapuuhiin. Mikä kyläilyaika sekin muka on vauvaperheessä. Siihen sain kyllä stopin kun ovenraosta huikkaan anopille (ja parhaimmillaan mukana on myös anopin siskot ja siskon mies) että olemme jo nukkumaan menossa ja lyön oven kiinni.
Ne ovat vielä sitä ikäpolvea, joka kuvitteli, että kärsimys jalostaa. Nyt ne pönöttöö teillä sohvalla ja odottaa, että seurustelet heidän kanssaan ja keität kahvia ja viihdytät, mutta sinä sen kun makaat vällyt korvissa. Ne on kateellisia.
Sano niille häiriköille suoraan, että suhde on katkolla ainakin siihes asti, kunnes lapsi on niin iso, että nukkuu yöt.
Minä olen ottanut vauvoja sekä päivä- että yöhoitoon juuri siksi, että miniämeni ja tyttäreni ovat saaneet nukkua edes joskus kunnolla (ja heidän miehensä myös :)). Olisin hoitanut enemmänkin, jos en itse olisi työelämässä.
Mun äiti oli ekojen vauvojen vauva-aikana samanlainen. Kun halusin nukkua/lepuuttaa muuten vaan vauvan päiväuniaikaan, antoi hän ymmärtää, että nyt pitäisi tehdä niitä kotitöitä. Anoppi taasen oli sellainen, kun joskus tuli meille auttamaan vauvan+taaperon hoidossa, ja kun halusin lenkillä käydä, niin se olisi pitänyt tapahtua lasten päiväuniaikaan. Itse koin, että uniaikaa lepään itsekin ja lenkille (1h) lähden sitten kun lapset ovat hereillä. Ilmeisesti anoppi ei olisi halunnut jäädä hoitamaan pikkuisia yksin. Toki sen ymmärrän, mutta ei kai yksi tunti yksin lapsenhoitoa voi nyt niin kauheaa olla. Mitäs ylipäänsä tuli, jos kerran ei ois huvittanutkaan.
Juu ja äitini kanssa on tullut herättään mua päiväunilta. En ollut kovin ystävällinen, joten muutamasta kerrasta oppi.
Lisäksi olen huomannut, että aamuvirkut eli joskus klo 06 aikaan heräävät eläkeläiset hyvin mielellään antavat ymmärtää että esim klo 09 nukkuvat kotiäidit on laiskoja. Tuntuu olevan hyvän ihmisen merkki se, etä nukkumaan mennään klo 21 ja tikkana ylhäällä jo viimestään klo 06. Huoh.....
Miehen on tiukasti sanottava, että päiväuniaikaan EI tulla ikkunoita kopputtelemaan tai soitella jne. Muuten voi anopille laittaa ukaasin, että kuukauden porttikielto, joka lisääntyy joka kerta viikolla, jos rajoja ei kunnioiteta.
Hyvä ajatus laittaa puoliso puhumaan anopille. Minulla oli vähän samantyyppisiä ongelmia äitini kanssa. Kello 20:00soitteli, vaikka kuinka sanoin että on kiireisin aika meillä. (Lopetin vastaamisen.) jos oli kylässä hänelle olisi pitänyt pitää seuraa, viedä teatteriin etc. Klo 22 alkoi aina puhumaan " tärkeistä " asioista.
Anoppi on ilmeisesti seuraa vailla. Haluaa jutella, kun lapsi ei häiritse.
Voit kokeilla, että laitat lapsen rattaisiin ja soitat anopille. Laitat anopin rattaiden kanssa kävelylle. Kerrot anopille, että neuvola lääkäri määräsi sinulle matalan/korkean verenpaineen takia tms pakollisen lepohetken. Katsotaan saadaanko se kuriin. Jos ei, niin joudut sairaalaan 2 viikoksi. Ottaisitko lapsen hoitoon?
Alat soittelemaan anopille yö aikaan. Herätä hänet vaikka klo 4, kun minusta on nyt niin kiva jutella. Soita klo 23, unohtui kertoa yksi juttu. Katso kuinka kauan anoppi jaksaa... :-)
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne mummot siellä tekevät? Hoitavat lasta ja kotia puolestasi? Hengailevat sohvalla hoilottaen oopperaa, jotta et vain saisi ikinä nukkua ja varmistavat, että senkin pienen hetken, kun vauva nukkuu, kuuraat lattioita kuin tuhkimo?
Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan anna mummojen tulla kylään joka päivä ilman, että mummoilla olisi jokin syy tulla käymään.
En ole ap, mutta kyllä tuo vaan on mahdollista. Syitä oli esim se, että sattui kulkemaan ohi. Anoppi asuu 300 metrin päässä. Tai sit oli ostanut vauvalle jotain, ja oli pakko tuoda se lahjus heti. Tai jos pihassa oli vieras auto, niin pakkohan se oli tulla tarkastamaan, kuka on tullut käymään. Tai sit oli kuullut jonkun tosi hyvän juorun, niin heti piti saada jakaa tämä tieto. Näitähän riittää.
Jos en ollut kotona, niin sitten soitti ja kysyi "huolissaan", että missä olen. Aikani tuota yritin kestää, nyt 4 vuotta myöhemmin ollaan hädin tuskin puheväleissä.
Minkä takia pitää asua äiteen naapurissa?
Meillä osa noista haukkui jo ennen kuin oli lapsia. Ei vaan jaksa pihahommia ja päättötyötä yhtä aikaa ilman välilepoa. Kiva kun itse marttyroi sitten, miten piti tämäkin tehdä. Helpommalla pääsee aina, kun pilkkoo sen urakan osiin. Vaan ei. Sääntö, kenenkään päiväuniin ei tule toisen puuttumahan! Niille on tarve, jos nukuttaa.
Ei saatana, anoppi naapurissa. Ei ikinä! Siitä oli aikoinaan riesaa jo ties kuinka monen kilometrin päässä. Tiedän ainakin kaksi avioeroa liian lähellä olevan anopin vuoksi. Oikein hiillostivat ne naiset pihalle ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi on kerran kuussa siellä käymässä, niin kai sen ajan voit pysytellä hereillä? Hassua kai äitisikin olisi olla teillä kylässä, kun kaikki vain nukkuu.
Kyllä aikuisen pitää ymmärtää, että väsynyt pienen vauvan äiti tarvitsee unta. Jos ap:n äiti ei osaa keksiä itselleen mitään tekemistä parin tunnin ajaksi, niin jotain on pahasti vialla. Jos äiti ei usko vaan herättelee jatkossa, niin päästä hänet kylään vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja nukkuu yöt hyvin.
Mies saa laittaa äitinsä ruotuun. Yksi vaihtoehto on alkaa katsella asuntoa jostain kauempaa.
Eihän se lapsi öisin herää vaan äiti, jolla ei riitä yöksi unta, koska makaa päivät p*rse homeessa nukkuen.
Höpö höpö. Pientä vauvaa pitää syöttää yöllä, vaihtaa vaippoja, laittaa tuttia suuhun ja kyllä siinä herää, kun vauva alkaa kitistä ja ynistä unissaan. Minä aloin pelätä nukahtamista, koska jatkuvat herätykset just, kun oli nukahtanut, tuntui ihan fyysisenä kipuna. Jos joku aikuinen olisi herättänyt minut kesken unien, niin en kyllä tiedä, mitä olisin tehnyt.
Nyt taas käydään kierroksilla turhaan. Äiti itse on ketjussa (jos tämä nyt siis oikeasti on totta) että hän heräilee, vauva kyllä nukkuu. Eli nyt on aika pistää äidin nukkuminen kuntoon. Vauvalle unipaikka kauempaa kuin äidin vierestä, niin ettei äiti havahdu joka ähinään. Huone pimeäksi ja viileäksi. Melatoniinia naamaan. Ja päiväunet max 30 min, että yöt nukuttaa. Iskä voisi mennä vauvan kanssa viikonlopuksi vaikka sinne äidilleen, jotta äiti voi viikonlopun ajan palauttaa nukkumisensa tolkuilleen.
Jos äidin äiti vetää kerran kuukaudesta varpaasta kesken unien, se ei takuulla aiheuta mitään muuta kuin hetken harmituksen. Jos anopin ravaaminen on ongelma, niin lukot vaihtoon, purkkaa ovikelloon ja porkkanat korviin.
Oletko yksinkertainen? Luuletko, että jos vauva herää vaikka "vain" 10 kertaa yössä, äiti toimii kuin nukahtamisautomaatti, ja nukahtaa saman tien uudelleen? Jotkut reagoivat jatkuviin herätyksiin lopulta invalidisoivalla unettomuudella, joka saattaa johtaa psykoosiin! Älkää tulko puoskaroimaan ja sanomaan, että se asia, joka pitää ap:ta, pienen vauvan äitiä, järjissään, pitäisi lopettaa!
Nukkuminen pitää laittaa oikeasti kuntoon, mutta ilmeisesti hän ei halua sitä tehdä, ja näköjään osa tänne kirjoittaneistakaan ei halua, että ap niin tekee.
Anteeksi nyt vain, mutta en oikein tajua mikä oikeutus jollain on tulla korjailemaan toisen aikuisen ihmisen nukkumisia "kuntoon"? Ilman että se toinen pyytää apua asiaan? Ap kertoo heräilevänsä yöllä ja nukkuvansa päivällä vauvan nukkuessa päiväunia. Miksi tätä asiaa pitää tulla toisen ihmisen muuttelemaan, jos ap ei ole pyytänyt apua asiaan? Kyllä on pahimmanlaatuista toisen rajojen ylikävelemistä, jos kokee oikeudekseen korjata toisen aikuisen ihmisen unirytmiä. Tuollaiset ihmiset kuin ap:n anoppi ja äiti eivät oikein hahmota missä se toinen ihminen alkaa ja he itse loppuvat. Kaistapäistä.
Ap:n "unijärjestely" on pahasti vinksallaan ja hoitamatta johtaa vakaviin seurauksiin. Äidin ja anopin pörrääminen olisi helppo estää, jos halua siihen olisi. Ehkä väsymys johtaa kyvyttömyyteen tehdä järkeviä päätöksiä. Huonounisuutta jotkut kestävät enemmän ja jotkut vähemmän, mutta loputtomasti sitä ei kestä kukaan. Ap ei kerro edes sitä, minkä ikäinen lapsi on ja kauanko tuota meininkiä on kestänyt jo. Jos palstalle tulee avautumaan asiasta, saa luvan sietää sitäkin, että kaikki eivät keskity haukkumaan isovanhempia, hankkimaan lähestymiskieltoa tai ansoittamaan etupihaa. Perusongelmahan tässä ON se, ettei ap nuku tarpeeksi yöllä, ja joutuu siksi vetelemään hirsiä tuntikausia päiväsaikaan, ja ärtyy anopin ja äitinsä tekemisistä.
Ei, vaan perusongelma tässä on se, että anoppi ja äiti eivät anna ap:n nukkua silloin kun se ap:lle sopii, vaan tulevat herättelemään. Sä taidat olla trolli kun yrität vääntää tätä joksikin muuksi.
Ei tarvinnut heräillä 30 kertaa yössä ja huusholli oli suht siisti.
Mitä se kenellekään kuuluu, milloin nukkuu? Kunhan saa riittävästi lepoa. Kokemus tosin on osoittanut, että nuo ovat ihmisiä, joille ainoa oikea elinvaihtoehto on se oma. Kaikkien muiden ihan väärin. Biologisesta rytmistä viis. Laiska! Moni kirjoittaa parhaat tekstinsä yöllä.
Mun appivanhemmat saattoivat ilmestyä kylään kello 6 aamulla. Siis oikeesti 300 kilsan päästä suhauttaa kylään ilmoittamatta ja rimputtaa ovikelloa. Marssia sisään ja olettaa että vietämme koko päivän heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi on kerran kuussa siellä käymässä, niin kai sen ajan voit pysytellä hereillä? Hassua kai äitisikin olisi olla teillä kylässä, kun kaikki vain nukkuu.
Kyllä aikuisen pitää ymmärtää, että väsynyt pienen vauvan äiti tarvitsee unta. Jos ap:n äiti ei osaa keksiä itselleen mitään tekemistä parin tunnin ajaksi, niin jotain on pahasti vialla. Jos äiti ei usko vaan herättelee jatkossa, niin päästä hänet kylään vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja nukkuu yöt hyvin.
Mies saa laittaa äitinsä ruotuun. Yksi vaihtoehto on alkaa katsella asuntoa jostain kauempaa.
Eihän se lapsi öisin herää vaan äiti, jolla ei riitä yöksi unta, koska makaa päivät p*rse homeessa nukkuen.
Höpö höpö. Pientä vauvaa pitää syöttää yöllä, vaihtaa vaippoja, laittaa tuttia suuhun ja kyllä siinä herää, kun vauva alkaa kitistä ja ynistä unissaan. Minä aloin pelätä nukahtamista, koska jatkuvat herätykset just, kun oli nukahtanut, tuntui ihan fyysisenä kipuna. Jos joku aikuinen olisi herättänyt minut kesken unien, niin en kyllä tiedä, mitä olisin tehnyt.
Nyt taas käydään kierroksilla turhaan. Äiti itse on ketjussa (jos tämä nyt siis oikeasti on totta) että hän heräilee, vauva kyllä nukkuu. Eli nyt on aika pistää äidin nukkuminen kuntoon. Vauvalle unipaikka kauempaa kuin äidin vierestä, niin ettei äiti havahdu joka ähinään. Huone pimeäksi ja viileäksi. Melatoniinia naamaan. Ja päiväunet max 30 min, että yöt nukuttaa. Iskä voisi mennä vauvan kanssa viikonlopuksi vaikka sinne äidilleen, jotta äiti voi viikonlopun ajan palauttaa nukkumisensa tolkuilleen.
Jos äidin äiti vetää kerran kuukaudesta varpaasta kesken unien, se ei takuulla aiheuta mitään muuta kuin hetken harmituksen. Jos anopin ravaaminen on ongelma, niin lukot vaihtoon, purkkaa ovikelloon ja porkkanat korviin.
Oletko yksinkertainen? Luuletko, että jos vauva herää vaikka "vain" 10 kertaa yössä, äiti toimii kuin nukahtamisautomaatti, ja nukahtaa saman tien uudelleen? Jotkut reagoivat jatkuviin herätyksiin lopulta invalidisoivalla unettomuudella, joka saattaa johtaa psykoosiin! Älkää tulko puoskaroimaan ja sanomaan, että se asia, joka pitää ap:ta, pienen vauvan äitiä, järjissään, pitäisi lopettaa!
Nukkuminen pitää laittaa oikeasti kuntoon, mutta ilmeisesti hän ei halua sitä tehdä, ja näköjään osa tänne kirjoittaneistakaan ei halua, että ap niin tekee.
Anteeksi nyt vain, mutta en oikein tajua mikä oikeutus jollain on tulla korjailemaan toisen aikuisen ihmisen nukkumisia "kuntoon"? Ilman että se toinen pyytää apua asiaan? Ap kertoo heräilevänsä yöllä ja nukkuvansa päivällä vauvan nukkuessa päiväunia. Miksi tätä asiaa pitää tulla toisen ihmisen muuttelemaan, jos ap ei ole pyytänyt apua asiaan? Kyllä on pahimmanlaatuista toisen rajojen ylikävelemistä, jos kokee oikeudekseen korjata toisen aikuisen ihmisen unirytmiä. Tuollaiset ihmiset kuin ap:n anoppi ja äiti eivät oikein hahmota missä se toinen ihminen alkaa ja he itse loppuvat. Kaistapäistä.
Ap:n "unijärjestely" on pahasti vinksallaan ja hoitamatta johtaa vakaviin seurauksiin. Äidin ja anopin pörrääminen olisi helppo estää, jos halua siihen olisi. Ehkä väsymys johtaa kyvyttömyyteen tehdä järkeviä päätöksiä. Huonounisuutta jotkut kestävät enemmän ja jotkut vähemmän, mutta loputtomasti sitä ei kestä kukaan. Ap ei kerro edes sitä, minkä ikäinen lapsi on ja kauanko tuota meininkiä on kestänyt jo. Jos palstalle tulee avautumaan asiasta, saa luvan sietää sitäkin, että kaikki eivät keskity haukkumaan isovanhempia, hankkimaan lähestymiskieltoa tai ansoittamaan etupihaa. Perusongelmahan tässä ON se, ettei ap nuku tarpeeksi yöllä, ja joutuu siksi vetelemään hirsiä tuntikausia päiväsaikaan, ja ärtyy anopin ja äitinsä tekemisistä.
Ei, vaan perusongelma tässä on se, että anoppi ja äiti eivät anna ap:n nukkua silloin kun se ap:lle sopii, vaan tulevat herättelemään. Sä taidat olla trolli kun yrität vääntää tätä joksikin muuksi.
Ai, ap:lle siis sopii vallan mainiosti nukkua muutaman minuutin pätkinä yönsä. Jäipä tuo huomaamatta.
Voit muistuttaa, että eduskuntaankin hankittiin kalliit torkkupeitot, koska edistävät terveyttä ja päiksyt pidentävät elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitusviesti:
"Minulla on vauva ja yöt ovat todella rikkonaisia. Saatan yössä herätä jopa 30 kertaa (ranneke seuraa unirytmiä). Aamulla olen väsynyt. Vauvan kanssa kahdestaan ollessa nukun päiväunet ja jaksan paremmin.
Olen huomannut että oma äitini ja anoppi eivät voi sietää sitä että nukun keskellä päivää pienet päiväunet. Pitäisi kuulemma tehdä kotitöitä senkin aikaa. Jaksan levänneenä tehdä tarvittavat kotihommat nopeammin kuin puolikuolleena."
Myöhemmin kävi ilmi, että pienet päiväunet = 1,5 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan kans vauva-ajasta miten herääminen ja väsymys tuntui ihan fyysisenä kipuna. Sellainen kuin kokovartalosärky. Se oli jotain ihan hirveää. Kukaan ympärillä ei tajunnut. Lisäksi olin unenpuutteesta niin ylikierroksilla, että kun kerran olisin saanut nukkua, niin adrenaliini ei laskenut niin paljon että olisin nukahtanut.
Jatkuva hälytysvalmius.
Mun kuopuksella on astma. Lääkettä annettiin välillä kahden tunnin välein yötä päivää. Ja koko ajan kuulosteltiin sitä hengittämistä.
Minä aloin valvoa vaikka lapsi nukkui. Säpsähtelin hereille ja jos jouduin heräämään, en enää osannut nukahtaa. Kierre jatkui kuusi vuotta ja jouduin opettelemaan koko nukkumisen ihan uudestaan.
C) anoppi on kovin narsistinen, tahtoo olla poikansa perheen elämässä keskipisteenä.