Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mummot ja anopit inhoavat kun vauvan äiti nukkuu päiväunia?

Vierailija
14.09.2017 |

Minulla on vauva ja yöt ovat todella rikkonaisia. Saatan yössä herätä jopa 30 kertaa (ranneke seuraa unirytmiä). Aamulla olen väsynyt. Vauvan kanssa kahdestaan ollessa nukun päiväunet ja jaksan paremmin.

Olen huomannut että oma äitini ja anoppi eivät voi sietää sitä että nukun keskellä päivää pienet päiväunet. Pitäisi kuulemma tehdä kotitöitä senkin aikaa. Jaksan levänneenä tehdä tarvittavat kotihommat nopeammin kuin puolikuolleena. Naapurissa asuva anoppi on nyt ottanut tavaksi soittaa päiväunisikaan klo 11-13 tai jos en vastaa niin tulka soittamaan ovikelloa tai koputtamaan ikkunaan! Äitini asuu kauempana ja yöpyy meillä käydessään. Päiväuniaikaan hiipii makuuhuoneeseen ja herättää minut jalasta ravistelemalla. Ottaa oikein varpaista kiinni ja heiluttelee. Raivostuttavaa!
Monet kerrat sanonut että antakaa herrantähden nukkua mutta paapattavat että ei tarvi kokopäivää maata sängyssä. No hui 1.5 tunnin päiväunet vie rappion tielle.

Mitä tämä oikein on? Mikä noita vanhoja mummoja vaivaa? Meillä on siisti koti, pyykit pesty, ruokailut säännölliset. Ulkoiltu x 2 päivässä ja käydään vauvakerhossa. Normaali keskiluokkainen perhe joten mitään huolen aihetta ei todellakaan ole.

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on kerran kuussa siellä käymässä, niin kai sen ajan voit pysytellä hereillä? Hassua kai äitisikin olisi olla teillä kylässä, kun kaikki vain nukkuu. 

Kyllä aikuisen pitää ymmärtää, että väsynyt pienen vauvan äiti tarvitsee unta. Jos ap:n äiti ei osaa keksiä itselleen mitään tekemistä parin tunnin ajaksi, niin jotain on pahasti vialla. Jos äiti ei usko vaan herättelee jatkossa, niin päästä hänet kylään vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja nukkuu yöt hyvin.

Mies saa laittaa äitinsä ruotuun. Yksi vaihtoehto on alkaa katsella asuntoa jostain kauempaa.

Eihän se lapsi öisin herää vaan äiti, jolla ei riitä yöksi unta, koska makaa päivät p*rse homeessa nukkuen.

Voi, voi, oletko koskaan ollut vauvan äiti? Kyllä siinä jossain vaiheessa alkaa väsymys voittaa, kun viikosta toiseen , kuukaudesta toiseen nukut yöt niin ja näin. Vauva tarvitsee ruokaa yölläkin ja joutuu niitä vaippojakin vaihtamaan. Ja aina ei osaakaan itse nukkua, vaikka vauva nukahtaakin heti syötyään ja aina ei edes nukahda vaan kitisee ja kätisee. Siinäpä sitten valvot itsekin ja kyllä päivällä nukuttais. Hyvin levännyt äiti on koko perheen onni.

Lapseni ovat aikuisia ja voivat erittäin hyvin.

Minä olen tajunnut aina sen, että liian pitkät päiväunet heikentävät yöunen laatua.

Taidat olla ap:n äiti tai anoppi.

Ei. Kyllä meillä kaikki osaavat käyttäytyä hyvin ja tasapainoisesti. :)

Ap:n kirjoittamat asiat taas kertovat laajemmista ongelmista tuossa heidän sirkuksessa.

En ole se jolle vastasit, mutta ei ole kyllä kovin terveen ja tasapainoisen ihmisen merkki solvata tuntematonta rättiväsynyttä äitiä ja puhua alatyyliin jostain h*meperseistä.

Kerrotko miksi et voi kirjoittaa kokonaan sanaa home?

Katsos kun kaikki ei ynmärrä mitä huutomerkeillä tms oikeasti tehdään.

Oisko jäänyt unet vähiin?

Vierailija
82/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos nämä naiset olisi lähteneet kävelemään siltä seisomalta pienten vauvojensa kanssa ja eläneet yksinhuoltajina ja lapset ilman isää, niin  kaikki olisivat hävinneet. 

Väkivalta parisuhteessa ei ole pelkästään oikeutus lähteä, se on velvollisuus lähteä. Se, että sinä pidät tuollaista käytöstä normaalina ei siitä todellakaan normaalia tee. Kyllä järkevä olisi nostanut kytkintä kerrasta ihan jo sillä, ettei päädy tilastojen jatkoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Vahvistaa omia tuntemuksia asiasta, kun muidenkin mielestä tuo käytös on ihan älytöntä. Oma äiti on tosiaan helpompi laittaa kuriin, kun rajoittaa vierailuja ja/tai yrittää levätä ennen vierailuja kun tietää että päiväuni-häirikkö iskee.

Mies saa puhua uudestaan äitinsä kanssa.

Vierailija
84/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos nämä naiset olisi lähteneet kävelemään siltä seisomalta pienten vauvojensa kanssa ja eläneet yksinhuoltajina ja lapset ilman isää, niin  kaikki olisivat hävinneet. 

Väkivalta parisuhteessa ei ole pelkästään oikeutus lähteä, se on velvollisuus lähteä. Se, että sinä pidät tuollaista käytöstä normaalina ei siitä todellakaan normaalia tee. Kyllä järkevä olisi nostanut kytkintä kerrasta ihan jo sillä, ettei päädy tilastojen jatkoksi.

Lukemisen ymmärtäminen näyttää puuttuvan kokonaan. Mutta vielä kerran: EI ole pidetty käytöstä normaalina. Ja mitä tilastoja tarkoitat?  Väkivalta? No niitä tilastoja ei todellakaan ole jatkettu.

Vierailija
85/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vauva yksi mummon hoitoon, jospa sitten ymmärtää miksi nukut päivisin.

Vierailija
86/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari hoitopäivää voi tietysti helpottaa ap:n tilannetta mutta mummo ei saa kunnolla perspektiiviä ennen kuin on ainakin viikon ollut yksin vastuussa yöheräämisistä. Pari yötä menee vielä helposti ja sitten mummo saattaa alkaa pätemään vielä pahemmin.

Vierailija
87/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap nyt ohjat käsiin. On päivän selvää että tarvitset riittävästi unta että jaksat vauvan kanssa. Se on myös vauvan etu. Jos heräilet n. 30 kertaa yössä vaikka vauva ei niin monesti herättäisikään se kertoo siitä että olet jo stressaantunut valvomisesta ja anoppisi jatkuvasta kylään tuppaantumisesta. Olisiko mahdollista ihan etääntyä siitä anopista ja muuttaa kauemmas luulen nimittäin ettei ongelmat lopu siihen kun yövalvominen loppuu. Alkaa vaan uusi ongelma jostain muusta asiasta. Sulle ei ole siunaantunut kovin ihanaa anoppia. Voimia ja jaksamista T. Yks kolmen aikuisen lapsen äiti 🙂

Vierailija
88/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on kerran kuussa siellä käymässä, niin kai sen ajan voit pysytellä hereillä? Hassua kai äitisikin olisi olla teillä kylässä, kun kaikki vain nukkuu. 

Kyllä aikuisen pitää ymmärtää, että väsynyt pienen vauvan äiti tarvitsee unta. Jos ap:n äiti ei osaa keksiä itselleen mitään tekemistä parin tunnin ajaksi, niin jotain on pahasti vialla. Jos äiti ei usko vaan herättelee jatkossa, niin päästä hänet kylään vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja nukkuu yöt hyvin.

Mies saa laittaa äitinsä ruotuun. Yksi vaihtoehto on alkaa katsella asuntoa jostain kauempaa.

Eihän se lapsi öisin herää vaan äiti, jolla ei riitä yöksi unta, koska makaa päivät p*rse homeessa nukkuen.

Höpö höpö. Pientä vauvaa pitää syöttää yöllä, vaihtaa vaippoja, laittaa tuttia suuhun ja kyllä siinä herää, kun vauva alkaa kitistä ja ynistä unissaan. Minä aloin pelätä nukahtamista, koska jatkuvat herätykset just, kun oli nukahtanut, tuntui ihan fyysisenä kipuna. Jos joku aikuinen olisi herättänyt minut kesken unien, niin en kyllä tiedä, mitä olisin tehnyt.

Nyt taas käydään kierroksilla turhaan. Äiti itse on ketjussa (jos tämä nyt siis oikeasti on totta) että hän heräilee, vauva kyllä nukkuu. Eli nyt on aika pistää äidin nukkuminen kuntoon. Vauvalle unipaikka kauempaa kuin äidin vierestä, niin ettei äiti havahdu joka ähinään. Huone pimeäksi ja viileäksi. Melatoniinia naamaan. Ja päiväunet max 30 min, että yöt nukuttaa. Iskä voisi mennä vauvan kanssa viikonlopuksi vaikka sinne äidilleen, jotta äiti voi viikonlopun ajan palauttaa nukkumisensa tolkuilleen. 

Jos äidin äiti vetää kerran kuukaudesta varpaasta kesken unien, se ei takuulla aiheuta mitään muuta kuin hetken harmituksen.  Jos anopin ravaaminen on ongelma, niin lukot vaihtoon, purkkaa ovikelloon ja porkkanat korviin.

Oletko yksinkertainen? Luuletko, että jos vauva herää vaikka "vain" 10 kertaa yössä, äiti toimii kuin nukahtamisautomaatti, ja nukahtaa saman tien uudelleen? Jotkut reagoivat jatkuviin herätyksiin lopulta invalidisoivalla unettomuudella, joka saattaa johtaa psykoosiin! Älkää tulko puoskaroimaan ja sanomaan, että se asia, joka pitää ap:ta, pienen vauvan äitiä, järjissään, pitäisi lopettaa!

Nukkuminen pitää laittaa oikeasti kuntoon, mutta ilmeisesti hän ei halua sitä tehdä, ja näköjään osa tänne kirjoittaneistakaan ei halua, että ap niin tekee.

Anteeksi nyt vain, mutta en oikein tajua mikä oikeutus jollain on tulla korjailemaan toisen aikuisen ihmisen nukkumisia "kuntoon"? Ilman että se toinen pyytää apua asiaan? Ap kertoo heräilevänsä yöllä ja nukkuvansa päivällä vauvan nukkuessa päiväunia. Miksi tätä asiaa pitää tulla toisen ihmisen muuttelemaan, jos ap ei ole pyytänyt apua asiaan? Kyllä on pahimmanlaatuista toisen rajojen ylikävelemistä, jos kokee oikeudekseen korjata toisen aikuisen ihmisen unirytmiä. Tuollaiset ihmiset kuin ap:n anoppi ja äiti eivät oikein hahmota missä se toinen ihminen alkaa ja he itse loppuvat. Kaistapäistä.

Vierailija
89/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kuulokkeet, kun nukut - ja lukko makuuhuoneen oveen, jottei äitisi pääse koskemaan sinua.

Täysin järjetöntä herättää lepoa kaipaava äiti. 

Vierailija
90/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ymmärsi ja lähti lapsen kanssa ulos kun nukuin kahden tunnin päikkärit joka päivä.

Aika uskomatonta, ennen sitä ja sen jälkeen en ole koskaan nukkunut päikkäreitä, mutta kun lapsi oli 6v, olin niin väsynyt.

Jälkeenpäin mummo kertoi minulle että lapsi oli ulkona kertonut hänelle salaisuuden, jota minulle ei saanut kertoa. -Isälle tulee vauva mutta äidille ei.

Siinä vaiheessa olin eronnut jo lapsen isästä.

Vierailija
91/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli alle vuoden vanha, me nukuttiin päikkärit välillä kaikki kolme. Lapsen isän ja mieheni työpaikka oli lähellä ja hän kävi usein ruokiksella kotona syömässä. Sitten ruuan päälle könyttiin päiväunille.

Lapsi muuten kävi aina yöunille klo 21 siitä lukien, kun kotiinsa tuotiin. Tätä jatkui siihen asti, että hän oli 12 -v. Jos olimme kyläreissulla tai matkoilla ja ilta alkoi venymään, niin hän vaati päästä nukkumaan.

Mummot saavat minun puolestani pysyä loitolla silloin, kun talossa vallitsee hiljaisuus tai sitten ovat hiljaa itse tai lähtevät lenkille tms (siis jos tulevat matkojen päästä yövieraaksi). Unilääkkeillä ne nukkuu kumpikin yönsä ja toinen vetää viiniä päälle.

Anoppiin ja äitiin kannattaa joidenkin pitää sellainen 500 km hajurako.

Vierailija
92/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti ymmärsi ja lähti lapsen kanssa ulos kun nukuin kahden tunnin päikkärit joka päivä.

Aika uskomatonta, ennen sitä ja sen jälkeen en ole koskaan nukkunut päikkäreitä, mutta kun lapsi oli 6v, olin niin väsynyt.

Jälkeenpäin mummo kertoi minulle että lapsi oli ulkona kertonut hänelle salaisuuden, jota minulle ei saanut kertoa. -Isälle tulee vauva mutta äidille ei.

Olen pahoillani.

Vierailija
93/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuitenkin joudut heräilemään yöaikaan, niin soitapa anopille, ja jos ei vastaa, käy koputtelemassa ikkunoihin.

Vierailija
94/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Pientä vauvaa pitää syöttää yöllä, vaihtaa vaippoja, laittaa tuttia suuhun ja kyllä siinä herää, kun vauva alkaa kitistä ja ynistä unissaan. Minä aloin pelätä nukahtamista, koska jatkuvat herätykset just, kun oli nukahtanut, tuntui ihan fyysisenä kipuna. Jos joku aikuinen olisi herättänyt minut kesken unien, niin en kyllä tiedä, mitä olisin tehnyt.

Nyt taas käydään kierroksilla turhaan. Äiti itse on ketjussa (jos tämä nyt siis oikeasti on totta) että hän heräilee, vauva kyllä nukkuu. Eli nyt on aika pistää äidin nukkuminen kuntoon. Vauvalle unipaikka kauempaa kuin äidin vierestä, niin ettei äiti havahdu joka ähinään. Huone pimeäksi ja viileäksi. Melatoniinia naamaan. Ja päiväunet max 30 min, että yöt nukuttaa. Iskä voisi mennä vauvan kanssa viikonlopuksi vaikka sinne äidilleen, jotta äiti voi viikonlopun ajan palauttaa nukkumisensa tolkuilleen. 

Jos äidin äiti vetää kerran kuukaudesta varpaasta kesken unien, se ei takuulla aiheuta mitään muuta kuin hetken harmituksen.  Jos anopin ravaaminen on ongelma, niin lukot vaihtoon, purkkaa ovikelloon ja porkkanat korviin.

Oletko yksinkertainen? Luuletko, että jos vauva herää vaikka "vain" 10 kertaa yössä, äiti toimii kuin nukahtamisautomaatti, ja nukahtaa saman tien uudelleen? Jotkut reagoivat jatkuviin herätyksiin lopulta invalidisoivalla unettomuudella, joka saattaa johtaa psykoosiin! Älkää tulko puoskaroimaan ja sanomaan, että se asia, joka pitää ap:ta, pienen vauvan äitiä, järjissään, pitäisi lopettaa!

Nukkuminen pitää laittaa oikeasti kuntoon, mutta ilmeisesti hän ei halua sitä tehdä, ja näköjään osa tänne kirjoittaneistakaan ei halua, että ap niin tekee.

Anteeksi nyt vain, mutta en oikein tajua mikä oikeutus jollain on tulla korjailemaan toisen aikuisen ihmisen nukkumisia "kuntoon"? Ilman että se toinen pyytää apua asiaan? Ap kertoo heräilevänsä yöllä ja nukkuvansa päivällä vauvan nukkuessa päiväunia. Miksi tätä asiaa pitää tulla toisen ihmisen muuttelemaan, jos ap ei ole pyytänyt apua asiaan? Kyllä on pahimmanlaatuista toisen rajojen ylikävelemistä, jos kokee oikeudekseen korjata toisen aikuisen ihmisen unirytmiä. Tuollaiset ihmiset kuin ap:n anoppi ja äiti eivät oikein hahmota missä se toinen ihminen alkaa ja he itse loppuvat. Kaistapäistä.

Alapeukuttajien mielestä on ok mennä mestaroimaan toisen aikuisen nukkumisia? :DD

Vierailija
95/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n "unijärjestely" on pahasti vinksallaan ja hoitamatta johtaa vakaviin seurauksiin. Äidin ja anopin pörrääminen olisi helppo estää, jos halua siihen olisi.  Ehkä väsymys johtaa kyvyttömyyteen tehdä järkeviä päätöksiä. Huonounisuutta jotkut kestävät enemmän ja jotkut vähemmän, mutta loputtomasti sitä ei kestä kukaan. Ap ei kerro edes sitä, minkä ikäinen lapsi on ja kauanko tuota meininkiä on kestänyt jo. Jos palstalle tulee avautumaan asiasta, saa luvan sietää sitäkin, että kaikki eivät keskity haukkumaan isovanhempia, hankkimaan lähestymiskieltoa tai ansoittamaan etupihaa. Perusongelmahan tässä ON se, ettei ap nuku tarpeeksi yöllä, ja joutuu siksi vetelemään hirsiä tuntikausia päiväsaikaan, ja ärtyy anopin ja äitinsä tekemisistä.

Vierailija
96/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani.

Kiitos, ystäväinen, hyvin siitä selvisin. Nyt lapsi on 21v.

Vierailija
97/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaisi olla ihan hyvä idea. Voi käydä niin, että vauva huomaa että äiti ei ole saatavilla ja rupeaa nukkumaan yönsä heräämättä.

Vierailija
98/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli tapana ryysiä kylään lauantaiaamuna klo 10:00. Monesti nukuin, ja hirveä valitus, kun tuollain maataan perse homeessa. Lisäksi tätä tapaa sätittiin sitten ihan yleisesti koko suvun kesken jos oltiin jossain isommalla porukalla koolla (äiti sätti, muut oli hiljaa vaivautuneena). Kerran sitten napsahti ja karjuin äidilleni päin naamaa koko suvun kuullen, että eikö vittu riitä, kun jokaisena arkiaamuna herään klo 6:00 ja lähden töihin, kotiin palaan klo 18:00, hoidan kotihommat ja ja muut puuhat, eikä se uni vaan tule eikä ehdi tulla klo 21:00.  Että pakko hoitaa se viikolla kertynyt univelka viikonloppuna, koska UNIVELKAAN VOI KUOLLA!!!

Auttoi, kertaakaan ei ole sen jälkeen herätellyt viikonloppuaamuisin tai aukonut päätään.

Vierailija
99/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi laittaa äitinsä järjestykseen ja sinä omasi.

Eivätkö mummot muista, että uni on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

Terv. Mummo ja anoppi 63v

Meillä mies yritti saada jotain järkeä äitinsä jatkuvaan ramppaamiseen. Ei auttanut. Anoppi siis kävi kolmekin kertaa päivässä, monta kertaa herätti aamulla tai päikkäreiltä. Ihan sulaa ilkeyttään. Sit vielä totesi ylimielisesti että oon kovasti väsyneen oloinen...

Mun piti suututtaa anoppi oikein kunnolla ennen kuin loppui ravaaminen. Hulluksihan tuo haukkuu selän takana, mutta mulle parempi näin. Tähän liittyy paljon muutakin kuin jatkuvat vierailut.

Vierailija
100/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne mummot siellä tekevät? Hoitavat lasta ja kotia puolestasi? Hengailevat sohvalla hoilottaen oopperaa, jotta et vain saisi ikinä nukkua ja varmistavat, että senkin pienen hetken, kun vauva nukkuu, kuuraat lattioita kuin tuhkimo?

Tämän on pakko olla provo. Ei kukaan anna mummojen tulla kylään joka päivä ilman, että mummoilla olisi jokin syy tulla käymään.

En ole ap, mutta kyllä tuo vaan on mahdollista. Syitä oli esim se, että sattui kulkemaan ohi. Anoppi asuu 300 metrin päässä. Tai sit oli ostanut vauvalle jotain, ja oli pakko tuoda se lahjus heti. Tai jos pihassa oli vieras auto, niin pakkohan se oli tulla tarkastamaan, kuka on tullut käymään. Tai sit oli kuullut jonkun tosi hyvän juorun, niin heti piti saada jakaa tämä tieto. Näitähän riittää.

Jos en ollut kotona, niin sitten soitti ja kysyi "huolissaan", että missä olen. Aikani tuota yritin kestää, nyt 4 vuotta myöhemmin ollaan hädin tuskin puheväleissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi