Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mummot ja anopit inhoavat kun vauvan äiti nukkuu päiväunia?

Vierailija
14.09.2017 |

Minulla on vauva ja yöt ovat todella rikkonaisia. Saatan yössä herätä jopa 30 kertaa (ranneke seuraa unirytmiä). Aamulla olen väsynyt. Vauvan kanssa kahdestaan ollessa nukun päiväunet ja jaksan paremmin.

Olen huomannut että oma äitini ja anoppi eivät voi sietää sitä että nukun keskellä päivää pienet päiväunet. Pitäisi kuulemma tehdä kotitöitä senkin aikaa. Jaksan levänneenä tehdä tarvittavat kotihommat nopeammin kuin puolikuolleena. Naapurissa asuva anoppi on nyt ottanut tavaksi soittaa päiväunisikaan klo 11-13 tai jos en vastaa niin tulka soittamaan ovikelloa tai koputtamaan ikkunaan! Äitini asuu kauempana ja yöpyy meillä käydessään. Päiväuniaikaan hiipii makuuhuoneeseen ja herättää minut jalasta ravistelemalla. Ottaa oikein varpaista kiinni ja heiluttelee. Raivostuttavaa!
Monet kerrat sanonut että antakaa herrantähden nukkua mutta paapattavat että ei tarvi kokopäivää maata sängyssä. No hui 1.5 tunnin päiväunet vie rappion tielle.

Mitä tämä oikein on? Mikä noita vanhoja mummoja vaivaa? Meillä on siisti koti, pyykit pesty, ruokailut säännölliset. Ulkoiltu x 2 päivässä ja käydään vauvakerhossa. Normaali keskiluokkainen perhe joten mitään huolen aihetta ei todellakaan ole.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunilla korvatulpat korviin niin ettei koputtelu kuulu. Kännykkä suljettuun nyrkkiin kun nukut jotta heräät herätyskellon värinään. Anopille soittoääneksi pelkkä hiljaisuus. Ovikello pois päältä ja ovi lukkoon, avaimet pois anopilta. Vauva lähelle sänkyä päiväunien ajaksi jotta mahdollinen itku kuuluu korvatulppien läpi.

Vierailija
62/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on kerran kuussa siellä käymässä, niin kai sen ajan voit pysytellä hereillä? Hassua kai äitisikin olisi olla teillä kylässä, kun kaikki vain nukkuu. 

Hohhoijaa. Tilanteessa, jossa ap herää 30 kertaa yössä, on ihan sama vaikka itse presidentti kyläilisi. Ap:n oikeus on huolehtia omasta pääkopastaan ja terveydestään sen verran että saa nukuttua _edes vähän_ päivällä. Kaikki muut sopeutukoot siihen. Äidin varsinkin luulisi tämän ymmärtävän. Oma äitini ei ole onneksi niin huonolla mielikuvituksella varustettu etteikö keksisi tekemistä sen parin tunnin ajaksi, jonka itse nukun vauvan kanssa. Sen aikaahan voi vaikka surffailla netissä, aikuinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on kerran kuussa siellä käymässä, niin kai sen ajan voit pysytellä hereillä? Hassua kai äitisikin olisi olla teillä kylässä, kun kaikki vain nukkuu. 

Kyllä aikuisen pitää ymmärtää, että väsynyt pienen vauvan äiti tarvitsee unta. Jos ap:n äiti ei osaa keksiä itselleen mitään tekemistä parin tunnin ajaksi, niin jotain on pahasti vialla. Jos äiti ei usko vaan herättelee jatkossa, niin päästä hänet kylään vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja nukkuu yöt hyvin.

Mies saa laittaa äitinsä ruotuun. Yksi vaihtoehto on alkaa katsella asuntoa jostain kauempaa.

Eihän se lapsi öisin herää vaan äiti, jolla ei riitä yöksi unta, koska makaa päivät p*rse homeessa nukkuen.

Voi, voi, oletko koskaan ollut vauvan äiti? Kyllä siinä jossain vaiheessa alkaa väsymys voittaa, kun viikosta toiseen , kuukaudesta toiseen nukut yöt niin ja näin. Vauva tarvitsee ruokaa yölläkin ja joutuu niitä vaippojakin vaihtamaan. Ja aina ei osaakaan itse nukkua, vaikka vauva nukahtaakin heti syötyään ja aina ei edes nukahda vaan kitisee ja kätisee. Siinäpä sitten valvot itsekin ja kyllä päivällä nukuttais. Hyvin levännyt äiti on koko perheen onni.

Lapseni ovat aikuisia ja voivat erittäin hyvin.

Minä olen tajunnut aina sen, että liian pitkät päiväunet heikentävät yöunen laatua.

Taidat olla ap:n äiti tai anoppi.

Ei. Kyllä meillä kaikki osaavat käyttäytyä hyvin ja tasapainoisesti. :)

Ap:n kirjoittamat asiat taas kertovat laajemmista ongelmista tuossa heidän sirkuksessa.

En ole se jolle vastasit, mutta ei ole kyllä kovin terveen ja tasapainoisen ihmisen merkki solvata tuntematonta rättiväsynyttä äitiä ja puhua alatyyliin jostain h*meperseistä.

Vierailija
64/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikkärit on hyvästä, vaikkei olisi lapsiakaan. http://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/terveys/7_hyvaa_syyta_miksi_k…

Otan viikonloppuisin aina pikkutorkut päivällä ja olen tosi energinen sekä aamun, kun tietää, että saa nukkua ja sitten sen jälkeen, kun on saanut nukkua. 

Yksi ja puoli tuntia ei ole pikkutorkut.

Vierailija
65/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mummo teki samaa esikoisen saatuani. Ihan helvetin raivostuttavaa.

Harrasti myös sitä, että kun olin teini, minä ja serkkuni oltiin joskus yökylässä. Ja teininä tietysti unensaanti oli suurempi, niin olin tottunut nukkumaan vapaapäivinä myöhempään.

Tämähän ei tietenkään ollut hyväksyttävää, ja mummoni piti huoli siitä että herätti minut viimeistään klo 9.

Sen sijaan miespuolinen serkkuni sai nukkua jopa klo 13 asti, koska pojat kuulemma tarvitsee enemmän unta kuin tytöt.

Joo en ymmärrä.

Paha sanoa mikä tuohon auttaisi. Mulla auttoi kun muutin kauemmas.

Korvatulpat? Ulos automaattinen kastelija ikkunoiden ja oven eteen? Vahtikoira ulos räksyttämään anopille?

Tai sitten vain ihan kylmästi ilmoitat ettei ole enää tervetulleita teidän taloon tai vauvan elämään jos ei ymmärrä jättää rauhaan.

Vierailija
66/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aikuisen pitää ymmärtää, että väsynyt pienen vauvan äiti tarvitsee unta. Jos ap:n äiti ei osaa keksiä itselleen mitään tekemistä parin tunnin ajaksi, niin jotain on pahasti vialla. Jos äiti ei usko vaan herättelee jatkossa, niin päästä hänet kylään vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja nukkuu yöt hyvin.

Mies saa laittaa äitinsä ruotuun. Yksi vaihtoehto on alkaa katsella asuntoa jostain kauempaa.

Eihän se lapsi öisin herää vaan äiti, jolla ei riitä yöksi unta, koska makaa päivät p*rse homeessa nukkuen.

Voi, voi, oletko koskaan ollut vauvan äiti? Kyllä siinä jossain vaiheessa alkaa väsymys voittaa, kun viikosta toiseen , kuukaudesta toiseen nukut yöt niin ja näin. Vauva tarvitsee ruokaa yölläkin ja joutuu niitä vaippojakin vaihtamaan. Ja aina ei osaakaan itse nukkua, vaikka vauva nukahtaakin heti syötyään ja aina ei edes nukahda vaan kitisee ja kätisee. Siinäpä sitten valvot itsekin ja kyllä päivällä nukuttais. Hyvin levännyt äiti on koko perheen onni.

Minä olen tajunnut aina sen, että liian pitkät päiväunet heikentävät yöunen laatua.

Ap:n kirjoittamat asiat taas kertovat laajemmista ongelmista tuossa heidän sirkuksessa.

En ole se jolle vastasit, mutta ei ole kyllä kovin terveen ja tasapainoisen ihmisen merkki solvata tuntematonta rättiväsynyttä äitiä ja puhua alatyyliin jostain h*meperseistä.

En ole tuo, joka tuon kirjoitti, mutta tottahan se on. Missä muuten ap kertoo olevansa "rättiväsynyt"?

Vierailija
67/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Pientä vauvaa pitää syöttää yöllä, vaihtaa vaippoja, laittaa tuttia suuhun ja kyllä siinä herää, kun vauva alkaa kitistä ja ynistä unissaan. Minä aloin pelätä nukahtamista, koska jatkuvat herätykset just, kun oli nukahtanut, tuntui ihan fyysisenä kipuna. Jos joku aikuinen olisi herättänyt minut kesken unien, niin en kyllä tiedä, mitä olisin tehnyt.

Nyt taas käydään kierroksilla turhaan. Äiti itse on ketjussa (jos tämä nyt siis oikeasti on totta) että hän heräilee, vauva kyllä nukkuu. Eli nyt on aika pistää äidin nukkuminen kuntoon. Vauvalle unipaikka kauempaa kuin äidin vierestä, niin ettei äiti havahdu joka ähinään. Huone pimeäksi ja viileäksi. Melatoniinia naamaan. Ja päiväunet max 30 min, että yöt nukuttaa. Iskä voisi mennä vauvan kanssa viikonlopuksi vaikka sinne äidilleen, jotta äiti voi viikonlopun ajan palauttaa nukkumisensa tolkuilleen. 

Jos äidin äiti vetää kerran kuukaudesta varpaasta kesken unien, se ei takuulla aiheuta mitään muuta kuin hetken harmituksen.  Jos anopin ravaaminen on ongelma, niin lukot vaihtoon, purkkaa ovikelloon ja porkkanat korviin.

Oletko yksinkertainen? Luuletko, että jos vauva herää vaikka "vain" 10 kertaa yössä, äiti toimii kuin nukahtamisautomaatti, ja nukahtaa saman tien uudelleen? Jotkut reagoivat jatkuviin herätyksiin lopulta invalidisoivalla unettomuudella, joka saattaa johtaa psykoosiin! Älkää tulko puoskaroimaan ja sanomaan, että se asia, joka pitää ap:ta, pienen vauvan äitiä, järjissään, pitäisi lopettaa!

Vierailija
68/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tapauksesta on jo  vuosia, mutta sisareni kertoi, että kun hän oli väsyneenä nukahtanut vauvansa viereen päivällä, mies oli tullut ja pudottanut hänet sängystä ja sanonut, että täällä ei päiväunia nukuta. Ei äitikään koskaan nukkunut!!!! Ehkä joskus on ollut hyve, että  kärsit ja kidut väsyneenä mahdollisimman paljon, kun lapset on pieniä, mutta se ei päde enää.  Nimenomaan PITÄÄ nukkua päivällä kun vauvakin nukkuu, että jaksaa sitten yöllä paremmin vauvaa syöttää..  Tuollaiset mummot joutaa museoon, jotka ei anna ihmisen nukkua , kun väsyttää. Hävetkää mummo ja anoppi!

Mies joka pudottaa nukkuvan naisen sängystä on rikollinen. Kai siskosi teki asiasta rikosilmoituksen? Turha kertoa yleisenä totuutena jonkun mielenvikaisen ihmisen tekemisiä.

Mutta kun tämä mies ei edes ollut mikään "mielenvikainen" vaan todella rauhallinen ja  normaali mies. Tuskin edes suuttui koskaan. Enkä usko, että hän edes oli mikään poikkeus, usko tai älä, mutta näitä on muitakin. Toinenkin sisareni kertoi, että hänenkin miehensä oli pudottanut hänet  sängystä, kun hän ei väsyneenä ollut herännyt vauvan kitinään yöllä.  Ja omakin mieheni herätti minut nostamaan vauvan omaan sänkyyn, kun olin nukahtanut imettäessä. Ei voinut itse nousta nostamaan. Ja kaikki nämä miehet normaaleja miehiä. Jos ulkopuolisilta kysyttäisiin,  heitä luonnehditaisiin sanoilla:rauhallinen, fiksu ja tasapainoinen.

No, miten sen tavallisen ja tasapainoisen nyt määrittää. Ei meidän lähipiirissä vaan kukaan tuolla tavalla käyttäydy. Miehet välittävät puolisoistaan, osallistuvat pyytämättä lapsenhoitoon eivätkä varsinkaan käy vaimoihinsa käsiksi. Missä ihmeessä te olette kasvaneet jos tuo on teistä normaalia?

Nämä miehet voivat vaikka ollakin lähipiirissäsi ja voisit vaikka vannoa, ettei esim isäsi ikinä olisi tehnyt noin äidillesi. Vaikka kyseessä olisikin sinun omat vanhempasi.  Ei minunkaan sisarten lapset koskaan voisi uskoa, että heidän isänsä on tehnyt noin. Heille ei varmasti ole kyseisiä tarinoita kerrottu. Kumpikin näistä lapsista, joiden takia se äiti sieltä sängystä on aikoinaan pudotettu, pitää isäänsä maailman parhaana ja kilttinä isänä. Ollaan muuten kasvettu ihan tavallisessa väkivallattomassa , raittiissa kodissa. Isä oli lämmin ja ihana isä. Tämän toisen sisaren mies on kyllä myöhemmin myöntänyt, että ei tainnut olla paras mahdollinen isä silloin kun lapset olivat pieniä.  Enkä ole sanonut, että pitäisimme normaalina/hyväksyttävänä miesten silloista käytöstä. Näistä tapahtumista on jo aikaa, kuten aikaisemmin kerroin ja vasta nyt on sisarten kanssa tullut puhetta. Sitä juuri on kauhisteltu, että mitä ihminen voi toiselle tehdä. Mutta aika tyypillistä AV:tä, että syyllistetään "uhri", kuten nytkin on tehty. "missä  ihmeessä te olette kasvaneet, jos tuo teistä on normaalia" :D  No ei ole normaalia ja ei ole sellaisena pidettykään. Ja ollaan kasvettu ihan hyvässä ja kunnollisessa perheessä. 

Vierailija
69/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, joka tuon kirjoitti, mutta tottahan se on. Missä muuten ap kertoo olevansa "rättiväsynyt"?

Jos puhut noin rumasti muista ihmisistä, niin siinä tapauksessa voit unohtaa tuon "kaikki käyttäytyvät hyvin ja tasapainoisesti". Korvaa se vaikka "kaikki ovat yhtä itsekeskeisiä ja ilkeitä kuin minäkin" niin menee ehkä lähemmäs totuutta. Ehkä joku päivä ymmärrät, että kaikki eivät pidä tuota tavoiteltavana asiana.

Vierailija
70/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kahelia porukkaa. Yksi nukkuu päivät ja valvoo yöt. Toinen kokuputtelee ikkunoiden takana. Kolmas ravistelee jalasta. Melkoista sirkusta totta tosiaa. :D

Vierailija
71/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kahelia porukkaa. Yksi nukkuu päivät ja valvoo yöt. Toinen kokuputtelee ikkunoiden takana. Kolmas ravistelee jalasta. Melkoista sirkusta totta tosiaa. :D

koputtelee*

Vierailija
72/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin että ap kiellät kerta kaikkiaan häiritsemästä itseäsi päiväuniaikaan. Selität rauhallisesti miksi ja kysyt tuliko selväksi. Jos joku vielä urputtaa uhkaat että muutatte 600 km päähän eikä kukaan näe vauvaa koskaan. Tms.

Kysymys on sinun vauvastasi ja elämästäsi. Lähellä asuva anoppi on painajainen.

Vierailija
73/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tapauksesta on jo  vuosia, mutta sisareni kertoi, että kun hän oli väsyneenä nukahtanut vauvansa viereen päivällä, mies oli tullut ja pudottanut hänet sängystä ja sanonut, että täällä ei päiväunia nukuta. Ei äitikään koskaan nukkunut!!!! Ehkä joskus on ollut hyve, että  kärsit ja kidut väsyneenä mahdollisimman paljon, kun lapset on pieniä, mutta se ei päde enää.  Nimenomaan PITÄÄ nukkua päivällä kun vauvakin nukkuu, että jaksaa sitten yöllä paremmin vauvaa syöttää..  Tuollaiset mummot joutaa museoon, jotka ei anna ihmisen nukkua , kun väsyttää. Hävetkää mummo ja anoppi!

Mies joka pudottaa nukkuvan naisen sängystä on rikollinen. Kai siskosi teki asiasta rikosilmoituksen? Turha kertoa yleisenä totuutena jonkun mielenvikaisen ihmisen tekemisiä.

Mutta kun tämä mies ei edes ollut mikään "mielenvikainen" vaan todella rauhallinen ja  normaali mies. Tuskin edes suuttui koskaan. Enkä usko, että hän edes oli mikään poikkeus, usko tai älä, mutta näitä on muitakin. Toinenkin sisareni kertoi, että hänenkin miehensä oli pudottanut hänet  sängystä, kun hän ei väsyneenä ollut herännyt vauvan kitinään yöllä.  Ja omakin mieheni herätti minut nostamaan vauvan omaan sänkyyn, kun olin nukahtanut imettäessä. Ei voinut itse nousta nostamaan. Ja kaikki nämä miehet normaaleja miehiä. Jos ulkopuolisilta kysyttäisiin,  heitä luonnehditaisiin sanoilla:rauhallinen, fiksu ja tasapainoinen.

No, miten sen tavallisen ja tasapainoisen nyt määrittää. Ei meidän lähipiirissä vaan kukaan tuolla tavalla käyttäydy. Miehet välittävät puolisoistaan, osallistuvat pyytämättä lapsenhoitoon eivätkä varsinkaan käy vaimoihinsa käsiksi. Missä ihmeessä te olette kasvaneet jos tuo on teistä normaalia?

Nämä miehet voivat vaikka ollakin lähipiirissäsi ja voisit vaikka vannoa, ettei esim isäsi ikinä olisi tehnyt noin äidillesi. Vaikka kyseessä olisikin sinun omat vanhempasi.  Ei minunkaan sisarten lapset koskaan voisi uskoa, että heidän isänsä on tehnyt noin. Heille ei varmasti ole kyseisiä tarinoita kerrottu. Kumpikin näistä lapsista, joiden takia se äiti sieltä sängystä on aikoinaan pudotettu, pitää isäänsä maailman parhaana ja kilttinä isänä. Ollaan muuten kasvettu ihan tavallisessa väkivallattomassa , raittiissa kodissa. Isä oli lämmin ja ihana isä. Tämän toisen sisaren mies on kyllä myöhemmin myöntänyt, että ei tainnut olla paras mahdollinen isä silloin kun lapset olivat pieniä.  Enkä ole sanonut, että pitäisimme normaalina/hyväksyttävänä miesten silloista käytöstä. Näistä tapahtumista on jo aikaa, kuten aikaisemmin kerroin ja vasta nyt on sisarten kanssa tullut puhetta. Sitä juuri on kauhisteltu, että mitä ihminen voi toiselle tehdä. Mutta aika tyypillistä AV:tä, että syyllistetään "uhri", kuten nytkin on tehty. "missä  ihmeessä te olette kasvaneet, jos tuo teistä on normaalia" :D  No ei ole normaalia ja ei ole sellaisena pidettykään. Ja ollaan kasvettu ihan hyvässä ja kunnollisessa perheessä. 

Yrität jälleen tehdä tuosta lähipiirinne touhusta normia. Ei kyse ole syyllistämisestä vaan siitä, ettei väkivaltaista miestä voi väittää normaaliksi ja tavalliseksi ilman että joku oleellinen palanen on siinä omassa perspektiivissä vinksallaan. Näkökulman vääristymisen toteaminen ei ole syyllistämistä. Tasapainoisen, vähän vinksahtaneen ja paljon vinksahtaneen ihmisen arvo on täysin sama ja heihin kohdistunut väkivalta täysin yhtä väärin.

Vierailija
74/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolestaan mies on vihainen, jos nukun viikonloppuna pitkään. Työpäivät ovat noin 10h mittaisia, matkat päälle ja sitten kaikki kotityöt odottaa kotona. Viikolla nukun noin 5h/yö. Aikaisemmin voisin mennä nukkumaan, mutta pää hajoaa, jos ei edes hetkeä saa omaa aikaa.

Että löytyy näitä muitakin nukkuvia vihaavia.

Vierailija
75/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päikkärit on hyvästä, vaikkei olisi lapsiakaan. http://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/terveys/7_hyvaa_syyta_miksi_k…

Otan viikonloppuisin aina pikkutorkut päivällä ja olen tosi energinen sekä aamun, kun tietää, että saa nukkua ja sitten sen jälkeen, kun on saanut nukkua. 

Yksi ja puoli tuntia ei ole pikkutorkut.

Ja missäs tämän kirjoittaja väittää olevansa ap?

Pikkutorkut normi yöunien jälkeen piristää, apn puoltoistatuntia on enemmän korjaussettiä rikkonaisiin yöuniin, jotta ei ole aivan poikki ja järki pysyy päässä.

Vierailija
76/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko miksi et voi kirjoittaa kokonaan sanaa home?

Vierailija
77/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, enpä olisi uskonut että muillakin olisi tällaisia kokemuksia.

Anoppi tuli meille "auttamaan" ekan vauvaviikon ajaksi. Olin niin sekaisin synnytyksestä etten osannut sanoa vastaankaan. No, anoppi herätti minut aikaisin joka aamu ja metelöi aina kun vauva nukkui ja minäkin yritin ottaa päiväunet. Ihmetteli suureen ääneen miten voin muka olla väsynyt ja tiuski kun itkin joka ilta. (Hänhän nukkui meillä kokonaiset yöunet, minä ruokin vauvaa yksin päivin ja öin aikataulutetusti) Sairastuin lopulta väsymyksen takia synnytyksen jälkeiseen psykoosiin. En enää tiennyt mikä oli totta ja mikä unta. Saatoin esimerkiksi kävellä öisin pidellen itkevää vauvaa sylissä, ja sitten herätä syli tyhjänä ja panikoida että olinko unissanikävellessäni pudottanut lapsen. Mitään ei onneksi koskaan oikeasti tapahtunut, mutta eihän tuollainen ole turvallista. Anoppi lensi pihalle, minä sain nukkua ja psykoosi meni ohi.

Antakaa siis tuoreen äidin ja vauvan levätä!

Vierailija
78/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Pientä vauvaa pitää syöttää yöllä, vaihtaa vaippoja, laittaa tuttia suuhun ja kyllä siinä herää, kun vauva alkaa kitistä ja ynistä unissaan. Minä aloin pelätä nukahtamista, koska jatkuvat herätykset just, kun oli nukahtanut, tuntui ihan fyysisenä kipuna. Jos joku aikuinen olisi herättänyt minut kesken unien, niin en kyllä tiedä, mitä olisin tehnyt.

Nyt taas käydään kierroksilla turhaan. Äiti itse on ketjussa (jos tämä nyt siis oikeasti on totta) että hän heräilee, vauva kyllä nukkuu. Eli nyt on aika pistää äidin nukkuminen kuntoon. Vauvalle unipaikka kauempaa kuin äidin vierestä, niin ettei äiti havahdu joka ähinään. Huone pimeäksi ja viileäksi. Melatoniinia naamaan. Ja päiväunet max 30 min, että yöt nukuttaa. Iskä voisi mennä vauvan kanssa viikonlopuksi vaikka sinne äidilleen, jotta äiti voi viikonlopun ajan palauttaa nukkumisensa tolkuilleen. 

Jos äidin äiti vetää kerran kuukaudesta varpaasta kesken unien, se ei takuulla aiheuta mitään muuta kuin hetken harmituksen.  Jos anopin ravaaminen on ongelma, niin lukot vaihtoon, purkkaa ovikelloon ja porkkanat korviin.

Oletko yksinkertainen? Luuletko, että jos vauva herää vaikka "vain" 10 kertaa yössä, äiti toimii kuin nukahtamisautomaatti, ja nukahtaa saman tien uudelleen? Jotkut reagoivat jatkuviin herätyksiin lopulta invalidisoivalla unettomuudella, joka saattaa johtaa psykoosiin! Älkää tulko puoskaroimaan ja sanomaan, että se asia, joka pitää ap:ta, pienen vauvan äitiä, järjissään, pitäisi lopettaa!

Jos äidille vauvan heräily olisi ongelma, niin hän olisi varmaan kirjoittanut niin. Hän on useampaan otteesen sanonut ongelman olevan se, että hän itse heräilee vartin välein koko yön. 

Vierailija
79/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen pitää laittaa oikeasti kuntoon, mutta ilmeisesti hän ei halua sitä tehdä, ja näköjään osa tänne kirjoittaneistakaan ei halua, että ap niin tekee.

Vierailija
80/166 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe, jossa on kaikki kunnossa, muttei mikään kohdallaan. Miten onnistutte kaikki ohittamaan nuo asiat tekemättä niistä numeroa? Tungetteko ne johonkin taskuun? Oletteko sellainen ristiriitaisesti kiintynyt perhe?

"Ristiriitaisesti kiintynyt perhe"? Mikä se on? Kyseessä on eri perheet, jos et tajunnut? Ja eiköhän  tälläkin hetkellä ole monellakin perheellä ihan oikeitakin huolia, kuin joku 40v sitten kärsitty sängystä pudotus. Väärin tehty joo kyllä, mutta sen jälkeen 40v ihan hyvänä perheenisänä . Kunhan ne teidäkin miehet siihen pystyy niin hyvä on.  Epäilen, että  näissä meidän perheissä on eletty huomattavasti parempaa ja rauhallisempaa elämää, kuin keskimäärin  monessakaan kodissa. Ei ole läträtty alkoholin kanssa, ei ole juostu vieraissa, ja lapset on kasvatettu hyvin. Lapsemme ovat jo aikuisia ja moni yliopiston käynyt. Tasapainoisia ja hyviä aikuisia/nuoria. Eihöhän vaan anneta jo asian olla. Joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään. Pitäkäähän vain huolta itsestänne, älkää meistä huolta kantako. Kunnossa ollaan ja pysytään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän