Mitä mieltä liian korkeista eläkkeistä?
Eläkkeet ovat selkeästi korkein ja kallein sosiaalietuuksien osuus Suomessa, kuten IS:n graafi osoittaa: https://infogram.com/8e409475-ed98-4ec6-9d07-a726a631e912
Me työssäkäyvät maksamme tällä hetkellä eläkkeellä olevien jättisuuria eläkkeitä. Ja jättisuurien eläkkeiden takia esimerkiksi eläkeikää nostetaan, koska nykyisen kaltaisia eläkkeitä ei ole enää varaa tulevaisuudessa maksaa. Siksi työläiset pitää pitää töissä mahdollisimman iäkkääksi ja eläkkeellä mahdollisimman vähän aikaa. Suuret ikäluokat luulevat maksaneensa eläkkeensä itse, mutta tosiasiassa me nykyiset työläiset maksamme me. Eläkkeitä pitäisikin mielestäni laskea heti ja reilusti. Kansaneläke voi pysyä sellaisenaan, ja sen ylittävät eläkkeet pitäisi porrastetusti pienentää 20 - 60%.
Miten te muut näette tilanteen? Samaa mieltä vai eri, ja jos eri niin miksi?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne eläkkeet liian korkeita ole, ne ovat ihan sovitussa suhteessa tienesteihin. Sinulla on hyvä mahdollisuus alkaa itse säästämään itsellesi lisäeläkettä jo työurasi alussa kunhan et sorru tuhlaamaan kaikkia rahojasi vaan pidät kulut kurissa ja sijoitat kaiken ylimääräisen.
Niin, sovitussa suhteessa kenties, mutta sovittua on aika muuttaa. Miksi minun pitäisi sekä maksaa vanhempieni hulppea eläke, että samalla säästää oma eläkkeeni? Sehän ei yksinkertaisesti ole reilua. Tiputetaan nykyisiä eläkkeitä puolella, pidetään työntekijän eläkemaksut samana ja laitetaan väliin jäävä osa valtion kassaan nykyisten työläisten tulevia eläkkeitä varten. Se olisi reilua.
Onneksi vaalit on tulossa - äänestämällä me työikäiset voimme muuttaa tilanteen ja saada nykyeläkkeet laskuun. Missään nimessä niitä ei ainakaan pidä nostaa kuten esim. Kimmo Kiljunen haluaa.
Vapaassa maailmassa voi tienata miten paljon kykenee, se on jopa hyveellistä ja arvostettua ja jos sellainen ihminen kerryttää omat eläketulonsa vaikka 30.000 € / kk, on hän eläkkeensä ansainnut.
Tietenkin vihervasemmistolaiset mitään saavuttamattoneille loiseläjille tällainen on kauhistus, mutta järjellä ei ole mitään tekemistä näiden ihmisten kanssa.
Tietenkin nuo eläkkeet tulee ansaita omilla kyvyillään ja valtion hyväveliviroissa ne eivät ole tulleet ansaituksi sen enempää kuin noiden virkojen järjettömät palkatkaan.
Koulutus lainarahalla,kolmivuorotyötä 42v,Ensimmäinen asunto alivuokralaisena ja siitä pieni aravakaksio (korkoprosentti 6-8 luokkaa) ja yli 30vuotiaana omakotitalo (112neliön ja korot 6-7% luokkaa) ,2lasta joiden koulutuksessa avustettu täysillä.Nyt eläkkeellä viidettä vuotta.Mitähän olen tehnyt väärin? Tunnen suurta syyllisyyttä eläkkeellä olostani! Toisin sanoen vi..ttaa suuresti koska mielipiteissä olen timantti tai joku muu kallis lusikka perseessäni syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vapaassa maailmassa voi tienata miten paljon kykenee, se on jopa hyveellistä ja arvostettua ja jos sellainen ihminen kerryttää omat eläketulonsa vaikka 30.000 € / kk, on hän eläkkeensä ansainnut.
Jos noista tuloista ei pysty säästämään vanhoille päivilleen, niin se on sitten oma ongelma. Tuollaisille ei pitäisi maksaa ollenkaan eläkettä veronmaksajien rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noista tuloista ei pysty säästämään vanhoille päivilleen, niin se on sitten oma ongelma. Tuollaisille ei pitäisi maksaa ollenkaan eläkettä veronmaksajien rahoista.
Kommunismi on ääretöntä kateutta ja rajatonta pahuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten muuta keksinyt kuin vetää pakasta harvinaisen väsyneen kommarikortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöhän on nimenomaan tuolloin säästänyt vanhoille päivilleen maksaen korkeat eläkemaksunsa vuosikymmenien ajan.
Eli olet oikeassa hänen eläkkeensä ei suinkaan mene veronmaksajien rahoista, vaan hänen omistaan.
anarko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten muuta keksinyt kuin vetää pakasta harvinaisen väsyneen kommarikortin.
Mikä siinä ei pitänyt paikkaansa, tuohan oli rehellinen vastaus viestiisi ?
Omat opettajavanhhemmat jäivät eläkkeelle 1980-luvulla ja saivat oikein hyvät eläkkeet. Minä makselin niitä n. 35 vuotta, siis heidän kuolemaansa asti. Samaa odotan teiltä nuorilta. Itse tein töitä 5vuotta kauemmin kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Omat opettajavanhhemmat jäivät eläkkeelle 1980-luvulla ja saivat oikein hyvät eläkkeet. Minä makselin niitä n. 35 vuotta, siis heidän kuolemaansa asti. Samaa odotan teiltä nuorilta. Itse tein töitä 5vuotta kauemmin kuin he.
Maksan tälläkin hetkellä opettajavanhempieni eläkkeitä (suuremmat bruttoeläkkeet molemmilla kuin oma bruttopalkkani), eläkeikä heillä oli 58v. Yt:t meneillään, jo kolmannen kerran tänä vuonna, joten aion liittyä pian joutilaiden eläkeläisten seuraan etuuksia nauttimaan ja odotan, että JOKU MUU maksaa kaiken, olin sitä ansainnut tai en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan tälläkin hetkellä opettajavanhempieni eläkkeitä (suuremmat bruttoeläkkeet molemmilla kuin oma bruttopalkkani), eläkeikä heillä oli 58v. Yt:t meneillään, jo kolmannen kerran tänä vuonna, joten aion liittyä pian joutilaiden eläkeläisten seuraan etuuksia nauttimaan ja odotan, että JOKU MUU maksaa kaiken, olin sitä ansainnut tai en.
Olin töissä 40 vuotta joten ehdin maksaaomaakin eläkettä kuten tietysti maksan edelleenkin. Itselläni on ollut hyvä työtilanne mutta päinvastoin kuin moni luulee töitä ei riittänyt kaikille. Omassa lähipiirissäni onmonta pitkiäkin aikoja työttöminä olleita ja kortistosta eläkkeelle päätyneitä.
Eläkkeillä voisi hyvin olla kattona joku sopiva yläraja. Yleensä suurituloiset, jotka saavat näitä työvuosiensa korkeaan ansiotasoon suhteutettua jättieläkettä, ovat jo työvuosinaan kartuttaneen omaisuuttaan ja säästöjään moninkertaisesti keskivertopalkansaajiin nähden. Miksi eläkkeelläkin pitäisi vielä rikastua lisää? Eikö sana eläke jo kerro mistä on kysymys, mielestäni sitä, että rahalla pystyy elämään vielä työuran jälkeen, toisilla se taitaa olla "rikaste". On käsittämätöntä että joku kovaa työtä 40 vuotta tehnyt työläisnainen saa esim. 1200 € brutto kun joku toinen saa yli kymmenkertaisen määrän pelkkänä lisäeläkkeenä.
Eihän tämä oikeudenmukaista ole mitenkään. Sinänsä ymmärrän, että työvuodet ja palkka ovat eläkkeen perustana, mutta joku yläraja ja tolkku tässäkin pitäisi olla.
Samaa mieltä että joku järkevä yläraja olisi oikeudenmukainen ratkaisu. Mutta siis verotus ja tuet esim. Asumistuki tasaavat jo nyt käytettävissä olevaa rahaa
Kateus on usein aiheetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne eläkkeet liian korkeita ole, ne ovat ihan sovitussa suhteessa tienesteihin. Sinulla on hyvä mahdollisuus alkaa itse säästämään itsellesi lisäeläkettä jo työurasi alussa kunhan et sorru tuhlaamaan kaikkia rahojasi vaan pidät kulut kurissa ja sijoitat kaiken ylimääräisen.
Ovat todellakin aivan liian korkeita ja minkä työuran? Pätkätyötä silloin tällöin, välillä odotellaan työttömyyskorvauksia. Niistäkö säästellään sijoituksiin? Tässä juuri huomaa kuinka erkaantuneita nykyeläkeläiset ovat todellisuudesta.
Sori, en ole eläkkeellä. Toimin itse kuten lainaamassasi viestissä kerroin koska itselläni ei ole mitään harhaluuloja tulevan eläkkeeni suuruudesta. Nimenomaan pätkätyöläisten pitäisi pystyä laittamaan sivuun edes vähän. Nuoruudessa sijoitetut varat ehtivät eläkeikään mennessä kasvaa mukavasti. Koitapa miettiä asiaa hieman omaa napaasi pitemmälle.
Eläkekatto 2000€/kk. Ei kukaan tarvi enempää tekemättä mitään. Jos haluaa enemmän voi sijoitella säästöjään, tai tehdä töitä.
Ja tuokin on enemmän kuin moni saa töistä palkkaa. Omasta mielestä eläke voisi olla 1200kk kaikilla, mutta luultavasti tätä ei hyväksyttäisi. Samoten muutkin tuet pitäisi maksaa niin ettei kukaan tuota enempää saisi.
Maria Johanna kirjoitti:
Ja tuokin on enemmän kuin moni saa töistä palkkaa. Omasta mielestä eläke voisi olla 1200kk kaikilla, mutta luultavasti tätä ei hyväksyttäisi. Samoten muutkin tuet pitäisi maksaa niin ettei kukaan tuota enempää saisi.
Toihan se maksimitukitaso suunnilleen onkin, hiukan alhaisempi. Pienillä paikkakunnilla riittää hyvin, mutta stadissa on varmaan aika ankeaa noilla tuloilla.
Eläkkeet eivät ole suuria, mutta eläkeläisiä on ihan mahdottomasti tällä hetkellä.
Niin nykyään joutuu itse säästämään eläkkeensä koska työeläkekertymiä on piennetty lukuisia kertoja, eläkeikää korotettu jne jolloin esim nykyään keskituloinen joka saa sen 3500e/kk palkkaa koko työuransa ei tule saamaan edes 1000 euron eläkettä. Ja eläkeikäkin on nostettu 70 vuoden tietämiin.