Lain mukaan ravintolassa pitää saada palvelua Suomeksi - vaatikaa
Ja ilmiantakaa paikkoja jotka ei tarjoa suomen kielistä palvelua.
Tukesin mukaan on hengenvaarallista jos asiakas ei tiedä mitä syö, siksi mm. kaikki tuoteselosteet pitää olla suomen kielellä
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kielitaitoinen olenkin niin kyllä minuakin ärsyttää että joissain ravintoloissa ei puhuta suomea. Esim. omat vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jotka eivät opiskelleet lainkaan englantia kouluaikoinaan, onhan se aika ankeaa että omassa kotikaupungissaan eivät välttämättä pärjää enää äidinkielellään.
Toisaalta kuinka moni hyvin englantia osaavakaan hallitsee täydellisesti ruokasanaston? Mikä on siika tai kuha englanniksi tai vaikkapa se korvasieni?
No mites olis, jos menisi toiseen ravintolaan?
Jotenkin kummassa olen onnistunut saamaan ulkomaillakin hyvää ruokaa eteeni, vaikka en tosiaankaan tiedä mitä siika tai korvasieni ovat englanniksi.
Ai tämä on nyt se unelma?
Kiertää paikasta toiseen, josko joku vielä puhuisi suomea...
Äläkä sano, että yksi paikka.., sinun mielestäsihän se ihan okei! Vai ajattelitko rajoittaa oikeutta perustaa enkkurafla?
Voiko mikä tahansa muukin taho heittäytyä englanninkieliseksi?Lähikauppa, ompelimo, niin kauan kuin enemmistö pärjää niin vaari ostakoon auton ja menköön kauemmas asioimaan. Niinkö?
Laki takaa suomenkieliset palvelut vain julkisissa virastoissa, terveydenhuollossa yms. Ravintolat, ompelimot, ja lähikaupatkin ovat yrityksiä ja yrittäjä saa palvella millä kielellä lystää. Tietenkään se ei ole sille vaarille hyvä asia, enkä minä suinkaan ole kannattamassa suomen kielen alasajoa. Kunhan totean, että yritykset saavat lain mukaan antaa palvelua vaikka kiinaksi. Asiakas sitten äänestää jaloillaan, jos ei sitä halua.
Parempi vaihtoehto on, että asiakas jää siihen tiskille jumittamaan ja puhuu vain suomea. Palveluntuottaja saa sitten hiki päässä miettiä miten tuota vain suomea puhuvaa asiakasta palvella. Jos palveluntuottaja ohjaa suomea puhuvan pihalle eikä suostu palvelemaan, saa hän syytteen syrjinnästä. Ihan kuten yokerho, joka ei päästä mustalaisia sisälle. Ei kannata olla helppo asiakas, ellei saa suomeksi palvelua. Parempi keino on tuottaa palveluntarjoajalle päänsärkyä, jolloin asiat voivat muuttua parempaan.
Höpö höpö, kyseessä ei olisi henkilöön kohdistuva syy. Hyvänen aika näitä nettilakimiehiä😂
Mitähän sinä yrität henkilöön kohdistuvalla syyllä selittää? Jos afrikkalainen ei pääse yökerhoon koska on musta ja suomalainen ei saa palvelua koska puhuu suomea, niin miten nuo muka eivät ole toisiinsa rinnastettavia? Voithan sinä väittää, että afrikkalaisen porttikieltokaan ei kohdistu henkilöön vaan väriin :-)
En minäkään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista näkee jälleen miten munattomia suomalaiset on :D Kyllä palvelua pitää saada suomeksi esim kahvilassa vaikka osaisikin englantia. Suomenruotsalaiset kyllä pitää oikeuksistansa kiinni ja nostavat metelin jos eivät saa palvelua ruotsiksi vaikka osaisivat suomea. Ja jotkut ihmettelee miksi meillä on vielä pakkoruotsi. Suomalaiset alistuu kaikkeen ja nykään siihen ettei ulkolaisten tarvitse opetella meidän kieltä kun kaikki osaa englantia
Ei tässä mistään munattomuudesta ole kyse, vaan siitä että jos osaa englantia niin miksi sitä ei voi puhua sellaiselle joka ei suomea ymmärrä? Te jotka huudatte että minulla on oikeus koska ollaan suomessa, olette vain kusipäitä. Samoin sinä suomenruotsalainen hullu. Haluatte tahallaan olla ihmisille ilkeitä ja saada ikävään tilanteeseen. Vanhempanne ovat varmasti ylpeitä. Ne jotka ei englantia osaa menee muualle, jos ei onnistu niin pyydät apua. Todella yksinkertaista.
Entä jos hän ei puhu englantiakaan, vaan pelkkää ukrainaa? Oletko sitten ilkeä kusipää, kun et jousta ja puhu hänen kieltään?
Kyllä se on asiakaspalvelija, joka joustaa. Työnantajan tehtävä on huolehtia, että työntekijästään joustoa löytyy. Suomessa suomen puhuminen ei ole edes luetavissa joustoksi, vaan se on asiakaspalvelutyön suorittamisen edellytys.
Niin jos se asiakaspalvelija osaa vain ukrainaa niin miten hän joustaa? Sanotaan että perhe muuttanut suomeen, perustanut ravintolan. Onko se joku suomalaisten oikeus että kaikki ravintolat täällä pitää olla suomalaisille suunnattu? He eivät saa tarjota haluamaansa ruokaa tai puhua haluamaansa kieltä, koska ap kävelee sisään ja vaatii suomenkielistä palvelua, sitten kun sitä ei saa, "ilmiantaa tämän ravintolan" miten? Haukkuu huonoksi paikaksi? Että paikassa on huono palvelu? Heidän pitää opetella suomi viikossa jotta ap kavereineen uskaltaa tilata?
Ja tässä ketjussa oli nyt nimenomaan kyse siitä että tälläiset paikat pitäisi jotenkin ilmiantaa koska ovat tehneet väärin. Kuulostaa todella reilulta menolta. Ja en oikeasti usko ettei ravintoloissa onnistuisi tilaamaan suomeksi, näytä sormella mitä haluat, hymyile, ole ystävällinen, yritä ymmärtää. Jos tämä on liikaa joko tarjoilijalta tai asiakkaalta niin silloin kannattaa vaihtaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kielitaitoinen olenkin niin kyllä minuakin ärsyttää että joissain ravintoloissa ei puhuta suomea. Esim. omat vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jotka eivät opiskelleet lainkaan englantia kouluaikoinaan, onhan se aika ankeaa että omassa kotikaupungissaan eivät välttämättä pärjää enää äidinkielellään.
Toisaalta kuinka moni hyvin englantia osaavakaan hallitsee täydellisesti ruokasanaston? Mikä on siika tai kuha englanniksi tai vaikkapa se korvasieni?
Jotenkin kummassa olen onnistunut saamaan ulkomaillakin hyvää ruokaa eteeni, vaikka en tosiaankaan tiedä mitä siika tai korvasieni ovat englanniksi.
Äläkä sano, että yksi paikka.., sinun mielestäsihän se ihan okei! Vai ajattelitko rajoittaa oikeutta perustaa enkkurafla?
Voiko mikä tahansa muukin taho heittäytyä englanninkieliseksi?Lähikauppa, ompelimo, niin kauan kuin enemmistö pärjää niin vaari ostakoon auton ja menköön kauemmas asioimaan. Niinkö?
Laki takaa suomenkieliset palvelut vain julkisissa virastoissa, terveydenhuollossa yms. Ravintolat, ompelimot, ja lähikaupatkin ovat yrityksiä ja yrittäjä saa palvella millä kielellä lystää. Tietenkään se ei ole sille vaarille hyvä asia, enkä minä suinkaan ole kannattamassa suomen kielen alasajoa. Kunhan totean, että yritykset saavat lain mukaan antaa palvelua vaikka kiinaksi. Asiakas sitten äänestää jaloillaan, jos ei sitä halua.
Parempi vaihtoehto on, että asiakas jää siihen tiskille jumittamaan ja puhuu vain suomea. Palveluntuottaja saa sitten hiki päässä miettiä miten tuota vain suomea puhuvaa asiakasta palvella. Jos palveluntuottaja ohjaa suomea puhuvan pihalle eikä suostu palvelemaan, saa hän syytteen syrjinnästä. Ihan kuten yokerho, joka ei päästä mustalaisia sisälle. Ei kannata olla helppo asiakas, ellei saa suomeksi palvelua. Parempi keino on tuottaa palveluntarjoajalle päänsärkyä, jolloin asiat voivat muuttua parempaan.
No siihensän sinulla on täysi oikeus. Halutessasi voi käyttää aikasi puhumalla vaikka seinille. Itse mieluummin menen paikkaan, jossa saan haluamaani palvelua.
Olit oikeassa ensimmäisen virkkeesi verran. Lopeta siihen, sillä loput tekstistäsi on asiatonta.
Olin oikeassa kaikissa kolmessa kohdassa. Siinä, että sinulla on oikeus haaskata aikaasi, siinä että sinulla on oikeus puhua seinille ja siinä, että minulla on oikeus mennä paikkaan, jossa saan parempaa palvelua.
Miten Wt osaa tilata olutta ulkomailla vaikka eivät osaa englantia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään ei ole tullut lakia joka koski ravintolaa.
Onko ravintola tässä suhteessa jotenkin eri asia kuin yökerho? Yökerhot ovat saaneet tuomioita, kun eivät ole romaneita palvelleet. Ei kielen tai etnisyyden perusteella saa syrjiä, eikä ravintola saa ohjata asiakasta ulos vain siksi että puhuu pelkästään suomea.
Asiakasta ei voi heittää pihalle siksi, että hän puhuu vain suomea, mutta jos asiakas alkaa käyttäytyä selvästi häiritsevästi tai agressiivisesti, niin kyllä todellakin voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ravintola tässä suhteessa jotenkin eri asia kuin yökerho? Yökerhot ovat saaneet tuomioita, kun eivät ole romaneita palvelleet. Ei kielen tai etnisyyden perusteella saa syrjiä, eikä ravintola saa ohjata asiakasta ulos vain siksi että puhuu pelkästään suomea.
Asiakasta ei voi heittää pihalle siksi, että hän puhuu vain suomea, mutta jos asiakas alkaa käyttäytyä selvästi häiritsevästi tai agressiivisesti, niin kyllä todellakin voi.
Eihän englanninkielinen ravintola kieltäydy palvelemasta, se palvelee ap:tä ihan samalla lailla kuin muitakin asiakkaitaan, englanniksi. Ap itse kieltäytyy ottamasta palvelua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska nämä ihmiset käyvät ainoastaan Turkissa, Espaniassa, Kreikassa ym. missä on suomi ravintolat. Iso SUOMI kyltti seinällä, tarjoilivat puhuvat suomea, ravintolassa soi Tauski, menu on suomeksi ja listalta löytyy suomi ruokaa.
P.s. Tykkään kaikista noista kohteista mutta suomi paikat kierrän kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihensän sinulla on täysi oikeus. Halutessasi voi käyttää aikasi puhumalla vaikka seinille. Itse mieluummin menen paikkaan, jossa saan haluamaani palvelua.
Olit oikeassa ensimmäisen virkkeesi verran. Lopeta siihen, sillä loput tekstistäsi on asiatonta.
Olin oikeassa kaikissa kolmessa kohdassa. Siinä, että sinulla on oikeus haaskata aikaasi, siinä että sinulla on oikeus puhua seinille ja siinä, että minulla on oikeus mennä paikkaan, jossa saan parempaa palvelua.
Lukutaito hoi. En sanonutkaan, ettet ollut oikeassa. Sanoin, että lopputekstisi oli asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkomaat liittyvät siihen, että Suomessa saa edellyttää saavansa palvelua suomeksi? Lähdetkö joka kerta ulkomaille, kun haluat ravintolaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän tässä keskustelussa ei ole lainkaan kyse, joten kiitos sivuraiteelle ohjaamisesta.
Mä kyllä pärjään englannilla, käytän sitä enemmän kuin suomea. Ei haittaa ollenkaan jos minua ei palvella kotimaisella kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä pärjään englannilla, käytän sitä enemmän kuin suomea. Ei haittaa ollenkaan jos minua ei palvella kotimaisella kielellä.
Sinä olet tuollainen. Ymmärrä, että me muut olemme erilaisia. Me arvostamme suomea enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän englanninkielinen ravintola kieltäydy palvelemasta, se palvelee ap:tä ihan samalla lailla kuin muitakin asiakkaitaan, englanniksi. Ap itse kieltäytyy ottamasta palvelua vastaan.
Jos ravintola ohjaa suomea puhuvan asiakkaan ulos, kun asiakas ei muuta puhu, niin silloin ravintola kieltäytyy palvelemasta. Ei sitä miksikään muuksi voi kääntää. Palvelun epäämisen syy on silloin kieli ja kielen perusteella syrjiminen on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintola ohjaa suomea puhuvan asiakkaan ulos, kun asiakas ei muuta puhu, niin silloin ravintola kieltäytyy palvelemasta. Ei sitä miksikään muuksi voi kääntää. Palvelun epäämisen syy on silloin kieli ja kielen perusteella syrjiminen on laitonta.
Eiköhän sille ummikolle yritetä parhaansa mukaan selittää asioita vaikka elekielellä. Sillehän ei sitten mahda mitään jos se ummikko vaan toljottaa eikä edes yritä toimia kuten ravintolassa oletetaan. Kaipa se sulkemisaikaan viimeistään pihalle joutuu siitä tiskin edestä toljottamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet tuollainen. Ymmärrä, että me muut olemme erilaisia. Me arvostamme suomea enemmän kuin sinä.
Mistä ihmeen suomen arvostuksesta te puhutte? Jos osaa englantia ja on sitä valmis puhumaan sellaiselle joka ei suomea osaa, tarkoittaa sitä ettei arvosta suomea? Yrittäkää nyt vaan tajuta että on todella junttia olla puhumatta englantia vain sen takia koska ollaan SUOMESSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei herää nyt päiväunistas! Oikeastikko kuvittelet että ravintola on kieltäytynyt tarjoilemasta vain suomenkieltä puhuville? Vai olisiko niin että asiakas on närkästynyt siitä ettei suomea puhuta ja poistunut paikalta? Et voi olla noin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitähän tässä keskustelussa ei ole lainkaan kyse, joten kiitos sivuraiteelle ohjaamisesta.
Ei se ollut mikään sivuraide. Täällä joku kirjoitti jäävänsä vaan jankkaamaan suomeksi vaikkei tarjoilija puhuisi suomea. Jos sitä jankkaamista jatkuu ja ehkä äänikin nousee ja sävy kiristyy, niin ravintoloitsija voi hyvinkin pitää sitä häiriökäyttäytymisenä ja poistaa asiakkaan ravintolasta ilman, että kyseessä on minkään sortin syrjintä. Toki, jos jaksaa jankata kohteliaaseen sävyyn, niin mikäs siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ulkomaat liittyvät siihen, että Suomessa saa edellyttää saavansa palvelua suomeksi? Lähdetkö joka kerta ulkomaille, kun haluat ravintolaan?
Ravintolat saavat tarjota palvelunsa itse määrittelemillään kielillä. Rautalangasta sinulle tuo jonkun muun olutvertaus: kummasti sitä kielitaitoa sen kaljan verran löytyy missä tahansa maankolkassa.
Kyllähän ap:lla tässä pointti on, tosin itse en ehkä niin isosti olisi huolissani niistä tuoteselosteista, vaan omasta äidinkielestämme ylipäätään, jos palvelualoilla aletaan yleisemminkin joustaa suomen kielen vaatimuksesta.
Itse en ole koskaan eksynyt ravintolaan, jossa ei osata palvella suomen kielellä, mutta olen kyllä lukenut, että pääkaupunkiseudulta saattaa tällaisiakin ravintoloita jo löytyä ja minusta se on kyllä huolestuttava ilmiö. Jos tuolle linjalle yleisemminkin mennään, niin aika pianhan se saattaa levitä muuallekin Suomeen, koska mielelläänhän ravintolat kielitaidotonta omista oikeuksistaan ymmärtämätöntä halpatyövoimaa käyttää, jos vaan heille ravintolassa käyttöä löytyy ja löytyyhän sitä, jos aletaan kielivaatimuksesta joustamaan.
Missäpäin muualla sivistyneissä valtioissa ei saa maan omalla valtakielellä palvelua? Tuskin missään.
Väheksy sinä vaan omaa kieltäsi, mutta ymmärrä ettemme me muut tee niin.