Lain mukaan ravintolassa pitää saada palvelua Suomeksi - vaatikaa
Ja ilmiantakaa paikkoja jotka ei tarjoa suomen kielistä palvelua.
Tukesin mukaan on hengenvaarallista jos asiakas ei tiedä mitä syö, siksi mm. kaikki tuoteselosteet pitää olla suomen kielellä
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kielitaitoinen olenkin niin kyllä minuakin ärsyttää että joissain ravintoloissa ei puhuta suomea. Esim. omat vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jotka eivät opiskelleet lainkaan englantia kouluaikoinaan, onhan se aika ankeaa että omassa kotikaupungissaan eivät välttämättä pärjää enää äidinkielellään.
Toisaalta kuinka moni hyvin englantia osaavakaan hallitsee täydellisesti ruokasanaston? Mikä on siika tai kuha englanniksi tai vaikkapa se korvasieni?
No mites olis, jos menisi toiseen ravintolaan?
Jotenkin kummassa olen onnistunut saamaan ulkomaillakin hyvää ruokaa eteeni, vaikka en tosiaankaan tiedä mitä siika tai korvasieni ovat englanniksi.
Anteeksi mihin menisi?
Et kai tarkoita, että jollain olisi velvollisuus tarjota palvelua suomeksi?
Millään yksityisomisteisella ravintolalla ei ole velvollisuutta tarjota palvelua suomeksi, mutta suurin osa niin tekee. Mene siis sellaiseen. Jos sellaista ei ole kaupungissasi tarjolla, niin tee valitus sille englanninkielistä palvelua tarjoavalle yrittäjäle. Tai tee vaikka kansalaisaloite, jolla taattaisi suomenkielinen palvelu ravintoloissa. Av:llä itkeminen ei asiaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokentän Burger Kingillä puhuin myyjänä olleelle mustalle miehelle pelkästään suomea. Suostuin kyllä ymmärtämään hänen englantiaan, mutta vastailin vain kohteliaasti selkeällä suomella, vaikka se selvästikin tuotti hänelle vaikeuksia. Edes numerot eivät olleet hallussa kunnoolla. Hän joutui kysymään suomalaiselta työkaveriltaan apua. Minun ja takanani jonottavien palvelu toki hidastui, mutta minusta oli tärkeämpää puolustaa Suomessa suomen kieltä.
Ihan sujuvaa suomeahan hän puhuu. Ei mulla ollut ongelmia syomeksi tilatessa.
Samaa mietin. Ei ole tainnut vika olla suomenkielessä vaan suomi hullun humalaisessa sössötyksessä.
Ens kerralla ota ruisleipää mukaan.
Tuota miettiessäsi, mietihän samalla voisiko mitenkään ollenkaan olla mahdollista että samassa purilaispaikassa voisi olla töissä kaksi tai useampikin musta mies? Menisikö kokonaan sinun kokemuspiirisi ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kielitaitoinen olenkin niin kyllä minuakin ärsyttää että joissain ravintoloissa ei puhuta suomea. Esim. omat vanhempani ovat sitä ikäluokkaa jotka eivät opiskelleet lainkaan englantia kouluaikoinaan, onhan se aika ankeaa että omassa kotikaupungissaan eivät välttämättä pärjää enää äidinkielellään.
Toisaalta kuinka moni hyvin englantia osaavakaan hallitsee täydellisesti ruokasanaston? Mikä on siika tai kuha englanniksi tai vaikkapa se korvasieni?
Jotenkin kummassa olen onnistunut saamaan ulkomaillakin hyvää ruokaa eteeni, vaikka en tosiaankaan tiedä mitä siika tai korvasieni ovat englanniksi.
Ai tämä on nyt se unelma?
Kiertää paikasta toiseen, josko joku vielä puhuisi suomea...
Äläkä sano, että yksi paikka.., sinun mielestäsihän se ihan okei! Vai ajattelitko rajoittaa oikeutta perustaa enkkurafla?
Voiko mikä tahansa muukin taho heittäytyä englanninkieliseksi?Lähikauppa, ompelimo, niin kauan kuin enemmistö pärjää niin vaari ostakoon auton ja menköön kauemmas asioimaan. Niinkö?
Laki takaa suomenkieliset palvelut vain julkisissa virastoissa, terveydenhuollossa yms. Ravintolat, ompelimot, ja lähikaupatkin ovat yrityksiä ja yrittäjä saa palvella millä kielellä lystää. Tietenkään se ei ole sille vaarille hyvä asia, enkä minä suinkaan ole kannattamassa suomen kielen alasajoa. Kunhan totean, että yritykset saavat lain mukaan antaa palvelua vaikka kiinaksi. Asiakas sitten äänestää jaloillaan, jos ei sitä halua.
Parempi vaihtoehto on, että asiakas jää siihen tiskille jumittamaan ja puhuu vain suomea. Palveluntuottaja saa sitten hiki päässä miettiä miten tuota vain suomea puhuvaa asiakasta palvella. Jos palveluntuottaja ohjaa suomea puhuvan pihalle eikä suostu palvelemaan, saa hän syytteen syrjinnästä. Ihan kuten yokerho, joka ei päästä mustalaisia sisälle. Ei kannata olla helppo asiakas, ellei saa suomeksi palvelua. Parempi keino on tuottaa palveluntarjoajalle päänsärkyä, jolloin asiat voivat muuttua parempaan.
No siihensän sinulla on täysi oikeus. Halutessasi voi käyttää aikasi puhumalla vaikka seinille. Itse mieluummin menen paikkaan, jossa saan haluamaani palvelua.
En kyllä pidä näitä ulkomaisia ahkeria yrittäjiä niin kamalan suuressa arvossa.
Ravintolointi ei ole alana mikään kaikista monimutkaisin ja varmasti monen suomalaisen työttömän rouvan tai herran unelma olisi oma kahvila tai ruokapaikka.
Mitä meillä oli ennen kuin nämä tulivat polkemaan hinnat maahan?
Kyllä, meillä oli ravintoloita silloinkin.
Suomalaiset kusee niin omiin kinttuihinsa kilpailuttamalla joka asian vain säästö mielessään! Helppohan se on näillä tarjota halvalla, kun duunipaikka on se suvun miesten ykköskoti. Ei tarvi mennä tasa-arvoisesti hoitamaan kotia kello neljä. Saa luuhata illat pitkät ahkerana.
Palkkoja ei tarvi maksaa suomalaisen tason mukaan vaan globaali rusinat pullasta menetelmä pelittää, kun hölmöt suomalaiset haluavat lyhytnäköisyyttään säästää naapurin palkassa.
En viitsi tuotteiden laadusta, elintarvikehygieniasta, vero"suunnittelusta" edes mainita. Jokainen varmaan osaa itse vetää johtopäätökset. Tunnollinen suomalaisrouva ei alalla pärjää. Mutta sitähän me haluamme.
Ja ei, en puolusta sosiaalipummeja, en itsekään haluaisi elättää yhtään joutilasta, mutta suomalaiset ovat lähempänä sydämessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista näkee jälleen miten munattomia suomalaiset on :D Kyllä palvelua pitää saada suomeksi esim kahvilassa vaikka osaisikin englantia. Suomenruotsalaiset kyllä pitää oikeuksistansa kiinni ja nostavat metelin jos eivät saa palvelua ruotsiksi vaikka osaisivat suomea. Ja jotkut ihmettelee miksi meillä on vielä pakkoruotsi. Suomalaiset alistuu kaikkeen ja nykään siihen ettei ulkolaisten tarvitse opetella meidän kieltä kun kaikki osaa englantia
Ei tässä mistään munattomuudesta ole kyse, vaan siitä että jos osaa englantia niin miksi sitä ei voi puhua sellaiselle joka ei suomea ymmärrä? Te jotka huudatte että minulla on oikeus koska ollaan suomessa, olette vain kusipäitä. Samoin sinä suomenruotsalainen hullu. Haluatte tahallaan olla ihmisille ilkeitä ja saada ikävään tilanteeseen. Vanhempanne ovat varmasti ylpeitä. Ne jotka ei englantia osaa menee muualle, jos ei onnistu niin pyydät apua. Todella yksinkertaista.
Entä jos hän ei puhu englantiakaan, vaan pelkkää ukrainaa? Oletko sitten ilkeä kusipää, kun et jousta ja puhu hänen kieltään?
Kyllä se on asiakaspalvelija, joka joustaa. Työnantajan tehtävä on huolehtia, että työntekijästään joustoa löytyy. Suomessa suomen puhuminen ei ole edes luetavissa joustoksi, vaan se on asiakaspalvelutyön suorittamisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista näkee jälleen miten munattomia suomalaiset on :D Kyllä palvelua pitää saada suomeksi esim kahvilassa vaikka osaisikin englantia. Suomenruotsalaiset kyllä pitää oikeuksistansa kiinni ja nostavat metelin jos eivät saa palvelua ruotsiksi vaikka osaisivat suomea. Ja jotkut ihmettelee miksi meillä on vielä pakkoruotsi. Suomalaiset alistuu kaikkeen ja nykään siihen ettei ulkolaisten tarvitse opetella meidän kieltä kun kaikki osaa englantia
Ei tässä mistään munattomuudesta ole kyse, vaan siitä että jos osaa englantia niin miksi sitä ei voi puhua sellaiselle joka ei suomea ymmärrä? Te jotka huudatte että minulla on oikeus koska ollaan suomessa, olette vain kusipäitä. Samoin sinä suomenruotsalainen hullu. Haluatte tahallaan olla ihmisille ilkeitä ja saada ikävään tilanteeseen. Vanhempanne ovat varmasti ylpeitä. Ne jotka ei englantia osaa menee muualle, jos ei onnistu niin pyydät apua. Todella yksinkertaista.
Ilkeitä? En voisi v..u kuvitellakaan, että minä menisin ulkomaille töihin, enkä suostuisi opettelemaan kieltä!
Eikö asiakkaiden pompottaminen ole paljon ilkeämpää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläkä sano, että yksi paikka.., sinun mielestäsihän se ihan okei! Vai ajattelitko rajoittaa oikeutta perustaa enkkurafla?
Voiko mikä tahansa muukin taho heittäytyä englanninkieliseksi?Lähikauppa, ompelimo, niin kauan kuin enemmistö pärjää niin vaari ostakoon auton ja menköön kauemmas asioimaan. Niinkö?
Laki takaa suomenkieliset palvelut vain julkisissa virastoissa, terveydenhuollossa yms. Ravintolat, ompelimot, ja lähikaupatkin ovat yrityksiä ja yrittäjä saa palvella millä kielellä lystää. Tietenkään se ei ole sille vaarille hyvä asia, enkä minä suinkaan ole kannattamassa suomen kielen alasajoa. Kunhan totean, että yritykset saavat lain mukaan antaa palvelua vaikka kiinaksi. Asiakas sitten äänestää jaloillaan, jos ei sitä halua.
Parempi vaihtoehto on, että asiakas jää siihen tiskille jumittamaan ja puhuu vain suomea. Palveluntuottaja saa sitten hiki päässä miettiä miten tuota vain suomea puhuvaa asiakasta palvella. Jos palveluntuottaja ohjaa suomea puhuvan pihalle eikä suostu palvelemaan, saa hän syytteen syrjinnästä. Ihan kuten yokerho, joka ei päästä mustalaisia sisälle. Ei kannata olla helppo asiakas, ellei saa suomeksi palvelua. Parempi keino on tuottaa palveluntarjoajalle päänsärkyä, jolloin asiat voivat muuttua parempaan.
No siihensän sinulla on täysi oikeus. Halutessasi voi käyttää aikasi puhumalla vaikka seinille. Itse mieluummin menen paikkaan, jossa saan haluamaani palvelua.
Olit oikeassa ensimmäisen virkkeesi verran. Lopeta siihen, sillä loput tekstistäsi on asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Töissä on toimittu englannin kielellä jo yli 20 vuotta, osaan kyllä lukea mitä syön.
Onnee sulle, mutta muista kuitenkin, että Suomessa on myös sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa niin hyvin muita kieliä. Osalla voi olla huonon kielitaidon lisäksi allergia, jolloin on ihan oikeasti väliä mitä suuhunsa pistää.
Vierailija kirjoitti:
Onko ravintolat vastuussa ihmisten allergioista että ei esim. samoilla välineillä käsitelty jotain allergisoivaa jne?
T. utelias
Eivät ravintolat voi olla vastuussa ihmisten allergioista. Siitä toki ovat vastuussa, että antavat totuudellista tietoa esim. ruoan käsittelyvaiheista jne., jotta allergikot osaavat itse tehdä ratkaisun siitä, voivatko syödä kerrotulla tavalla ja kerrotussa ympäristössä valmistettua ruokaa. Itse vilja-allergikkona joudun ihan itse muistamaan esimerkiksi sen, että pikaruokapaikoissa viljapölyä on keittiössä kaikkialla, todennäköisesti myös viljattomissa salaateissa, vaikka ravintola valmistaisi ne miten huolellisesti.
Vieläkään ei ole tullut lakia joka koski ravintolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea kiitos tästä. Tämä on oikein. Minä en ainakaan ala varta vasten etsimään paikkaa, jossa minua palvellaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Töissä on toimittu englannin kielellä jo yli 20 vuotta, osaan kyllä lukea mitä syön.
Onnee sulle, mutta muista kuitenkin, että Suomessa on myös sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa niin hyvin muita kieliä. Osalla voi olla huonon kielitaidon lisäksi allergia, jolloin on ihan oikeasti väliä mitä suuhunsa pistää.
Varminta on kokata sapuskansa itse, säästyy rahatkin. Ihan naurettavaa valittaa, että on olemassa palveluntuottaja, joka ei ole juuri omalle kohderyhmälle osuva. En minäkään valita, että on olemassa vaikkapa yksityisiä vanhainkoteja kun en niitä itse tarvitse tässä iässä enkä pääsisi asiakkaaksi. Ja ihan kertakaikkiaan väärin, että myydään autoja ja kun mulla ei ole korttia.
Minä vaadin palvelua saameksi. Jos tarjoilija puhuu englantia, höpötän hänelle siansaksaa. Jos tarjoilija puhuu suomea, höpötän hänelle saamea. Jos tarjoilija puhuu ruotsia, tuijotan häntä hoomoilasena ja vedän viittomakieleksi. Jos tarjoilija on venäläinen, kaivan esiin kartan ja osoitan karjalaa vaatien sitä takaisin ruotsiksi. Jos tarjoilija ei puhu saamea, esitän kuolevani ruokaan koska en voinut tietää mitä syön. Sitten makaan sulkemiseen asti kuolleena ellei joku tule raivaamaan minua pois.
Sitten nostan somemyrskyn ja väkerrän reklamaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ilmiantakaa paikkoja jotka ei tarjoa suomen kielistä palvelua.
Tukesin mukaan on hengenvaarallista jos asiakas ei tiedä mitä syö, siksi mm. kaikki tuoteselosteet pitää olla suomen kielellä
Ap taitaa olla niitä jotka käy lomalla Tuurissa. Ehkä kerran elämässä käydään Alanyassa mutta ei poistuta muualle kuin suomi ravintoloihin. Koska englannin kieli on paholaisen kieli!! Älä missään nimessä opi sitä tai opeta lapsillesi. Suomi on paras!
Tai sitten voi ajatella niin että on mukavaa kun jossain saa puhua englantia, ja että suomesta on tulossa kansainvälinen maa. "Ilmianna paikka jossa ei saa suomenkielistä palvelua". Oot nolo ap.
Siinä taas suvaitsevaisuuden semantiikkaa ujostelematta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, kyseessä ei olisi henkilöön kohdistuva syy. Hyvänen aika näitä nettilakimiehiä😂
Vierailija kirjoitti:
Minusta Suomessa holhotaan jo muutenkin liikaa, joten turha sääntely pois. Ihmiset äänestäkööt jaloillaan, jos englanninkielinen palvelu ei miellytä.
Itse vältän sellaisia paikkoja joissa kommunikointi ei onnistu.
Jos ravintolassa ei ymmärretä mitä tarkoittaa maito- ja muna-allergia niin turvallisempaa on vaihtaa paikkaa. Niitä allergioita eivät aina ymmärrä suomenkielisetkään. "ei tässä maitoa ole, tässä on vain maitojauhetta ja voita" "siinä on vaan pinnassa vähän munaa". Heraakaan ei aina ymmärrä maidon osaksi. Eikä sitä että voissa paistettu ruoka ei ole maidoton.
Joo, meni vähän ohi. Mutta tietämys on yleensä heikoin niissä paikoissa joissa ei puhuta Suomea. Ja ulkomaillakin niissä ravintoloissa joissa ei puhuta kyseisen maan kieltä.
Palvelua suomeksi.
Ilmeisesti hankalimpia ovat ne asiakkaat, joille kirjoitettu suomenkieli tuottaa vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varminta on kokata sapuskansa itse, säästyy rahatkin. Ihan naurettavaa valittaa, että on olemassa palveluntuottaja, joka ei ole juuri omalle kohderyhmälle osuva. En minäkään valita, että on olemassa vaikkapa yksityisiä vanhainkoteja kun en niitä itse tarvitse tässä iässä enkä pääsisi asiakkaaksi. Ja ihan kertakaikkiaan väärin, että myydään autoja ja kun mulla ei ole korttia.
Minä olen ihan tasan sitä kohderyhmää, kun haluan mennä syömään! Jos kohderyhmä on joku muu kuin nälkäiset maksavat asiakkaat, niin ilmoitus oveen.
Oikeastihan se on sitten sitä syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään ei ole tullut lakia joka koski ravintolaa.
Onko ravintola tässä suhteessa jotenkin eri asia kuin yökerho? Yökerhot ovat saaneet tuomioita, kun eivät ole romaneita palvelleet. Ei kielen tai etnisyyden perusteella saa syrjiä, eikä ravintola saa ohjata asiakasta ulos vain siksi että puhuu pelkästään suomea.
Suomi on aina ollut kansainvälinen, siitä huolimatta että kansa on puhunut suomea. Olet nolo, ellet sitä tajua.