Keski-ikäinen vastaa ulkonäkösyytöksiin. Näistä syistä tunikat, räväkät silmälasit ja lyhyt tukka ovat suosittuja...
Tuossa oli taas jälleen kerran ikävä haukkumisketju keski-ikäisten naisten ulkonäöstä. On kuulemma kananpersetukkaa, muka-räväköitä rillejä, capreja, crocseja jne.
Kuulkaa, voisin tehdä ihan yhtä häijyn kommentin kolmekymppisten ja sitä nuorempien naisten tyylistä, mutta enpä taida viitsiä alentua samalle tasolle teidän kanssanne.
Hiukan nyt kumminkin realismia. Naisten keski-ikä alkaa hiukan alle nelikymppisenä. Aika moni teistä siellä kommentoineista ON keski-ikäisiä.
Katsokaa siis itseänne peiliin. Mitä näkyy?
Itse olen 50-vuotias. Voin kertoa, että moni ketjussa mollattu juttu on vähän ikään kuin pakon sanelemaa. Tai jos ei ole, saa kiittää hyvää tuuriaan.
1) Hiukset ohenevat ja alkavat katkeilla latvoista iän myötä. Semmonen hiirenhäntäinen pitkä tukka ei todellakaan sovi useimmille. Se tekee helposti naamasta entistä vanhemman näköisen ja antaa yhdessä leuan alle syntyvän heltan kanssa tosi raskaan vaikutelman. Lisäksi voin kuiskata teille salaisuuden: kasariajan nuorilla ei ole ihan samanlaista päähänpiinttymä pitkistä hiuksista kuten nykyajan parikymppisillä. Meidän mielestämme hiukset voivat olla hyvinkin nätit myös lyhyinä...
2) kun naama valuu ja tukka harmaantuu, huomiota helposti haluaa mieluummin kiinnittää johonkin muuhun. Siksi moni käyttää isoja koruja tai niitä räväkän värisiä silmälaseja. Ikään kuin huomiopisteenä. Silmälasimuoti on muutenkin ollut jo pidempään aika paksusankainen, jotkut kasarityyppiset metallisankaiset rillit vasta kauheilta näyttävätkin! Aika moni joutuu keski-iässä luopumaan piilolinsseistä, kun tulee ikänäköä sen likinäön rinnalle ja muutenkin piilarien käyttö vähenee, silmät käyvät aremmiksi ja kuivemmiksi.
3) Kropan malli muuttuu. Olen pitkälle kolmikymppiseksi ollut alipainoinen, mutta keski-iän lähestyessä kiloja alkoi karttua. Liikun ja syön aika lailla kuten ennenkin (paitsi että liikun hiukan jopa enemmän), ja silti vyötärölle kertyy makkaraa ja kaikki ikään kuin VALUU alemmas. En ole edelleenkään mikään tankki, mutta ei, tiukat paidat eivät näytä päälläni hyvältä. Siksi tunikat, ne peittävät armollisesti vyötäröä.
4) kun säärissä alkaa olla ryppyä tai selluliittia (jompaa kumpaa tai molempia on jokaisella 50+ -ikäisellä) ei tee kauheasti mieli kesällä kulkea hameessa tai lyhyissä shortseissa. Mä väitän, että minun reisilläni voi viedä näön vastaantulijalta! Koska en kuitenkaan kauheasti haluaisi kärsiä lämpöhalvauksestakaan, niin valitan, caprit ja sandaalit ovat aika mukava hellekelin asuyhdistelmä. Koettakaa nuoremmat kestää.
Toivoisin muutenkin hiukan suvaitsevaisuutta kanssasisariltani. Kyllä te tulette perässä, jos luoja suo.
Enkä minäkään mäkätä teille oman sukupolvenne pukeutusmis-luutumista. Voin nimittäin vakuuttaa, että niitäkin ON.
; D
N50
Kommentit (151)
Olen lievästi päärynävartaloinen, ja minulle eivät tunikat sovi. Kun helma loppuu just reiden leveimpään kohtaan niin se leventää reisiä entisestään, ei auta vaikka sääreni ovat aika pitkät. Omenavartaloiselle ja hoikkasääriselle sen sijaan tunika sopii hyvin!
Oma tyylini on mummomainen; farkut ja hyvin istuva paitapusero. Ikä 54.
Olen 43-vuotias ja puen päälleni, mistä pidän. En edes tiedä, mikä olisi keski-ikäisen naisen pukeutumiskoodi. Töissä pidän kaikkea farkuista hameisiin (rento asiantuntijatyö). BMI on 21, löysää on pieni vatsakumpu, mutta se oli jo teininä.
Ryppyjä on silmien ympärillä, osin varmaan armottomasta nauramisesta. Todella tummanruskeaan puolipitkään kuontalooni on alkanut tulla harmaita hapsia eli pitäisi jaksaa värjätä. Ensimmäiset satunnaiset bongasin jo alta kolmekymppisenä.
"Silmälasimuoti on muutenkin ollut jo pidempään aika paksusankainen, jotkut kasarityyppiset metallisankaiset rillit vasta kauheilta näyttävätkin!"
Eipä ole ollut pariin vuoteen enää. Nykyään muodissa on isot linssit ja ohuet sangat. Näitä käyttävät kyllä pääasiassa nuoremmat kuin sinä ja sinähän olitkin heidän tyyliään haukkumassa. Miksi muuten edes otat muotinäkökulman mukaan silmälasien kohdalla, kun et itse selvästikään yhtään muodin mukainen halua olla, kuten nuoret?
Mielenkiintoinen näkökulma, ja hyvä oli ottaa esille myös tuo sukupolvinäkökulma. Toisaalta ihmetyttää, miksi tämä "räväkkä itsenäinen nainen" -look on niin yleinen Suomessa, mutta tosi harvoin vaikkapa Keski-Euroopassa tai edes Ruotsissa. Kyllä osittain syynä on myös, että se on myös kansallinen "Suomi-tyyli", joka kuvastaa naisten tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisten vaatteista joku kyseli, että miten ne näyttävät hölmöltä viisikymppisten mielestä.
Olen vasta 45 eivätkä Kolmekymppisten vaatteet näytä mielestäni hölmöltä. Lähinnä vain hirveän konservatiivisilta ja tylsiltä.
Jos olisi pakko pukeutua semmoiseen Kolmekymppisten keskivertounivormuun niin kokosin olevani pystyyn kuollut.Tämän nykyisten Kolmekymppisten konservatiivisen tyylin huomasin jo parikymppisenä. Ihmeteltiin silloin kavereiden kanssa sen ajan teinien (niiden nykyisten Kolmekymppisten) konservatiivista tyyliä.
Onhan niitä konservatiivisia omassakin ikäluokassa, mutta taitavat olla vähemmistöä (tai muuten vaan huomaamattomia).
Itse pukeudun juuri niinkuin itse tykkään enkä pidä omaa tyyliäni parempana enkä huonompana kuin muidenkaan tyylejä.
Paitsi kolmikymppisten keskivertounivormutyyliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukutaanko muissa maissa näin vanhempia naisia? Jotenkin en näe pitkäsääristen kauniiden nuorten venäläisnaisten lyttäävän babuskojen huiveja, essuja ja villasukkia.
En tiedä haukutaanko, mutta ainakin meillä monet naiset ovat täysillä omaksuneet joidenkin miesten naisvihan ja arvostelevat muita naisia: nuoria, vanhoja, äitejä, ei-äitejä, mitä vain. Vaikka arvostelun sijaan meidän naisten pitäisi arvostaa toisiamme ja pitää yhtä. Se haukkuminen vain on niin paljon helpompaa ja tuottaa tyydytystä pahantahtoiselle mielelle. Surullista.
Niin tuottaakin, mutta miten saa pahantahtoisen mielen hyväntahtoiseksi? Minua haukuttiin kodin ja koulun taholta lapsuus ja nuoruus, ja sitten siitä muutaman vuoden päästä huomasin että todellakin tuottaa tyydytystä arvostella ja haukkua puolestaan kaikkia muita vaikka sitten päässään. Minusta vain on tullut tällainen. Osaan esittää kyllä oikein empaattista ja järkevää ja suurimmat mölyt pidän päässäni mutta se ei tuota mitään tyydytystä.
Minulle tuottaa suurta tyydytystä, kun teen jotakin hyvää. Aina kun tapaan muiden ihmisten haukkujan, säälin häntä ja mietin mielessäni, mikä tuon ihmisraasun perimmäinen ongelma mahtaa olla. Muista aina, että herätät vahvoissa ihmisissä sääliä ja joskus halveksuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökulma, ja hyvä oli ottaa esille myös tuo sukupolvinäkökulma. Toisaalta ihmetyttää, miksi tämä "räväkkä itsenäinen nainen" -look on niin yleinen Suomessa, mutta tosi harvoin vaikkapa Keski-Euroopassa tai edes Ruotsissa. Kyllä osittain syynä on myös, että se on myös kansallinen "Suomi-tyyli", joka kuvastaa naisten tasa-arvoa.
Suomalainen nainen pukeutuu funktionaalisesti ja se heijastuu lasten ja koir i en pukemiseen myös. Gore-tex jyrää rusetit arvoasteikolla. Kaikissa maissa naista ei saa vaihtamaan autonrenkaita, leikkaamaan ruohoa, kolaamaan lunta, tapetoimaan seinää, huoltamaan terassia...
Me keski-ikäisetkin vanhenemme hyvin eri tavoin, niin fyysisesti kuin henkisesti. Itse ostan melkein kaikki farkkuni Onlysta, käytän tiukkoja paitapuseroita tai pooloja, bleisereitä ja joskus vapaa-ajalla myös huppareita jne. Käytän aina, kun voin, korkokenkiä. Hiukset ovat hieman hartioiden alapuolelle ja ryppyjä ei ole. Meikäläistä ei luulla koskaan nelikymppiseksi, joten kadulla vastaantulijat eivät tiedä mihin ikäkategoriaan kuulun... Viimeksi luultiin pari viikkoa sitten syntymäpäivillä 27-vuotiaaksi... Eli, jos ei tiedä ihmisten oikeaa ikää, on vaikea kategorisoida pukeutumista. Monet 3kymppiset pukeutuvat myös mummomaisesti.
N43
Minä olen 50+ ja tykkään väljistä yläosista, koska ne kätkevät menopaussin jälkeen ilmaantuneen omenavartalon. Nakinkuoritopeissa vatsamakkarat ja jenkkakahvat vasta korostuvatkin. Silmälasikehykset eivät ole räväkät vaan harrypottertyyliset, koska ne sopivat kasvoilleni paremmin kuin nuo räväkät. Suonikohjujen takia ei tule capreja käytettyä vaan pitkiä alaosia, leggareita, pitkiä hameita tai farkkuja. Tukka on pitkä, koska se on edelleen säilynyt paksuna. Jos se ohenisi hiirenhännäksi, leikkauttaisin sen ehkä siiliksi.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Suurimmalla osalla pitää ap:n jutut paikkansa mutta on meitäkin tukevasti keski-ikäisiä joiden kroppa ei vielä valu minnekään ja hiukset ovat paksut ja pitkät. Ollaan hoikkia ja iho on kaunis ja kuulas.
Sekin on ongelma kun ne kolmikymppiset tättähäärät päsmäävät päälle kun ovat niin ulkonäkörajoitteisia ettei itsestään huolehtiva, luontaisesti hoikka nainen voi millään olla yli kolmikymppinen vaikka käyttää tunikoita. Niin ja omanikäiseni ovat inhottavia ja kateellisia koska ei kukaan voi olla hyvässä kuosissa tässä iässä. Ulkonäkö on pelkkää kemiaa ja fysiikkaa. Ne kun taitaa niin pysyy ikääntymisen merkit kaukana.
Ne, jotka oikeasti taitavat kemiaa ja vaikka sitten biologiaa, jolla on enemmän tekemistä elollisten olentojen tutkimisen kanssa kuin ainetta ja energiaa tutkivalla fysiikalla, tietävät, että jopa 90 prosenttia ikääntymisen vaikutuksista perustuu perinnöllisiin (geneettisiin) tekijöihin. Näin on erityisesti naisilla, koska esimerkiksi menarchen ja menopaussin ajankohta on voimakkaasti perinnöllinen, samoin kuin erilaiset hormonitoiminnan poikkeamat. Nämä taas vaikuttavat suoraan esim. ihon kollageenintuotantoon ja hiusten kasvuun. Joten ihan oikeasti on tukevasti keski-ikäisiä naisia, joilla sitä kuulasta ihoa tai paksua tukkaa enää nyt vain ole hyvistä elämäntavoista huolimatta, tai joilla kuosin ylläpito vaatii suuria - sanoisin sellaisia Hollywood- tai kuninkaallisluokan - rahallisia ja ajallisia satsauksia. Jos kuosi pysyy ilman vaivaa, kannattaa ehkä vain nöyrästi kiittää esivanhempia hyvästä geeniperimästä.
Kiitos ap! Hieno aloitus.
Olen itse ns. mummoäiti, joten oma keski-ikäisyys ja vaihdevuodet pääsi yllättämään. Lapsi toi nuoruuden illuusion. Mutta viimeisen vuoden (parin) aikana olen turvonnut x-vartalosta ihme pallomahaksi. Syöminen ei ole muuttunut, joten nyt on korkea aika tehdä asialle jotain (ruokavalio syyniin ja lisää liikuntaa TERVEYSsyistä). Ikävä kyllä tuo muuttunut kroppa asettaa vaatimuksensa myös vaatetukseen. On enemmän piiloteltavaa :(
Minulla on aina ollut luirut hiukset, ohuet ja hiuksia on vähän. Ne vain nyt eivät ole pitkänä hyvännäköiset. Millään mallilla - tai millään tuotteilla. Ystäväni on kampaaja ja käytän lyhyehköihin (on muitakin malleja kuin kanapee...) ja hoidettuihin hiuksiin kaikki mahdolliset kalliit tuuheuttamistuotteet. Mutta pitkiä hiuksia minulla ei ole koskaan ollut, eikä koskaan enää tule olemaankaan. Kuten ap totesi, kun olin kasariaikana nuori, muotia ei tod ollut pitkät liiskahiukset :D
Sitten se vaateasia. Tämä on niin vaikeaa. Käytän vaatteisiini paljon rahaa. Joka kuukausi ostan kenkiä, laukkuja, vaatteita... Nuoruuden ajoista vaatteiden hintaan on tullut yksi nolla lisää :) Mitä minun olisi sitten soveliasta käyttää näin keski-ikäisenä? Olen ollut 30 vuotta jakkupukutyöpaikassa - tosin pukeutumiskoodi on höllentynyt viime vuosina.
Perusvaatetuksena minulla on useinmiten t.siniset farkut (pillihköt) + paitis, korkeat korot (nilkkurit tai korkeakorkoiset puukengät) tai farkut ja esim. Desigualin mekko/tunika. Huiveja minulla on kymmeniä, joten niillä asustan myös. Näin siis töissä, kotona pukeudun miten mielin. Ulos lähden huoliteltuna. Onneksi työni ei enää vaadi jakkupukua, muuta kuin satunnaisesti. Nappaan yleensä jotain trendikästä nuorisomuodista (en kuitenkaan harmaata pöytäliinan kokoista huivia ja mustaa nahkarotsia :D)
Pitäisin piilolinssejä, jos pystyisin. Ne vain kuivuvat silmiini kiinni, joten minun on pakko käyttää moniteholaseja. Minulla on muutamat eri kehykset - vaihtelen niitä asusteina - vaatetuksen mukaan.
Myönnän, että keski-ikäisyys yllätti. Tämä on ällöttävää, kun maha paisuu, vaikka tekisit mitä. Turpoaminen alkoi minulla noin viiskybäsenä. Nauttikaa siis nuoret naiset vielä, kun voitte syödä ja juoda melkein miten vain, eikä se näy kropassanne. Antakaa meille keski-ikäisille armo pukeutua niin kuin parhaaksi näemme. Eikä meitä kaikkia tarvitse kuitenkaan niputtaa samaan kastiin :D
N50
Mikä tämä harhaluulo on, että iän myötä automaattisesti kerääntyy läskiä ja paikat alkavat roikkua? Salillani on monta 50+ -naista, jotka ovat samanlaisissa vartalonmyötäisissä vaatteissa kuin kaksikymppiset, eikä heillä ole mitään perseen päällä roikkuvaa selkäläskiä. Ovat vartaloltaan ihan normaalipainoisen ja terveen näköisiä, tällaisia: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/10/24/article-2475271-18F5597600000…
Taas kerran virheellisesti syytetään jotain muuta kuin itseä, tällä kertaa aikaa. Tietenkin hedonistinen elämäntapa näkyy, erityisesti iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
On kiva, että olet löytänyt itsellesi mukavat vaatteet ja sopivan hiustyylin. Mua eivät häiritse ihmisten tyylit, elleivät sitten vilauttele jotain sukupuolielimiään tai haise hirveälle. Sen sijaan, mikä häiritsee on se, että vanhemmat naiset valittavat mulle pukeutumisestani. Pukeudun hameisiin/ mekkoihin ja tykkään pitää pitkiä hiuksia auki. Nämä ihmiset ehdottelevat minulle aina, että minun pitäisi leikata hiukseni ja siirtyä käytännöllisempään pukeutumiseen. Tosiasia kuitenkin on, että hame ei ole sen vaikeampi kuin housut normaalissa käytössä. Toki urheillessa tulee käytettyä housuja, mutta muuten ei oikeastaan.
Tätä eteen päin en jaksa ketjua lukea.
Olen 54v ja tuntuu, että mikään ei ole hyvä, kun puhutaan keski-ikäisten naisten pukeutumisesta.
Tunnen oloni kotoisimmaksi pitkässä tukassa ja pillifarkuissa ja nahkatakissa. Saan todella useasti kuulla, että miksi en leikkaa tukkaa lyhyeksi ja jätä pillifarkkuja pois ja hommaa kunnon vaatteita. Nahkatakkikin pitäisi olla ihan eri mallinen, mitä käytän.
Ensin vaahdotaan, että naisen pitää oppia elämään välittämättä muiden mielipiteistä ja sitten samat naiset tykittää, että etkö meinaa alkaa aikuiseksi ja leikata tuota lettiäsi ja hommata kunnon housuja ja vaatteita. Missä se nyt on se muiden mielipiteistä välittäminen.
Ja ei, en aio leikkauttaa pitkää tukkaani ja hommata löysiä capreja siistiä popliinitakkia.
Olen viisikymppinen, mutta 181 cm pitkä ja laiha. Saanko luvan pitää capreja, koska on ihan s**tanan sama, mistä kohtaa sääreni "katkeaa"? Kas, kun meitä on erikokoisia keski-ikäisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppisten vaatteista joku kyseli, että miten ne näyttävät hölmöltä viisikymppisten mielestä.
Olen vasta 45 eivätkä Kolmekymppisten vaatteet näytä mielestäni hölmöltä. Lähinnä vain hirveän konservatiivisilta ja tylsiltä.
Jos olisi pakko pukeutua semmoiseen Kolmekymppisten keskivertounivormuun niin kokosin olevani pystyyn kuollut.Tämän nykyisten Kolmekymppisten konservatiivisen tyylin huomasin jo parikymppisenä. Ihmeteltiin silloin kavereiden kanssa sen ajan teinien (niiden nykyisten Kolmekymppisten) konservatiivista tyyliä.
Onhan niitä konservatiivisia omassakin ikäluokassa, mutta taitavat olla vähemmistöä (tai muuten vaan huomaamattomia).
Itse pukeudun juuri niinkuin itse tykkään enkä pidä omaa tyyliäni parempana enkä huonompana kuin muidenkaan tyylejä.
Vastaan kolmekymppisenä (suht konservatiivisena, kuitenkin persoonallisella otteella pukeutuvana) naisena, että mikäli tällä tarkoitetaan trenssitakkeja, pelkistettyä tyyliä (värit, kuosit, leikkaukset), klassiset kampaukset ja vähän paljasta ihoa, olen samaa mieltä.
Seksikkyys pyritään näyttämään olemuksella (itsevarmuus, pilke silmäkulmassa) ennemmin kuin paljaalla iholla. Huomiota herätetään laadulla ja istuvuudella. Meikki on nähdäkseni luonnollisempi. Kolmekymppisten pukeutuminen on hienovaraisempaa kuin esimerkiksi Desigual-tyyppinen pukeutuminen.
Tämä on siis Etelä-Helsinkiläisen näkemys.
Kaikkihan me olemme aikamme lapsia :)
Olen 50-vuotias nainen ja en ota ulkonäköpaineita tuntemattomista ihmisistä. Tutut taas ovat niin hyväkäytöksisiä etteivät kommentoi ainakaan mitään negatiivista ulkonäöstä. Ikä tuo pyöreyttä mutta onneksi se aika hyvin sulautuu pitkään kroppaan. Kasvot ja tyyli on vielä aika freesi niin ei tarvitse huolestua.
Yhden oudon jutun olen huomannut, jotkut nuoret asiakaspalvelijatytöt, ehkä kassoilla tai palvelutiskiltä ovat tylyjä, hymyttömiä tai suorastaan vihamielisiä. Tätä en huomannut nelikymppisenä, vaan vasta nyt. Mietin onko oma ilmeeni (kun vaan hoidan asiat enkä jaksa sosialiseerata) jotenkin perustyly vai enkö ole tarpeeksi kohtelias vai herättääkö varallisuus kateutta vai suhtautuvatko jotkut nuoret naiset vanhempiin varauksella tuo on hankala asiakas ja mahdollinen tylyttäjä. Ensin jonossa olleelle mummolle ollaan ystävällisiä ja hymyillään, yhtäkkiä ilme hyytyy kun minä tulen vuoroon. No, en tiedä enkä voi asialle mitään. Pitää ehkä sanoa jos ärsytyskynnys ylittyy että "no mikä sun ongelma on, koita vaan olla ihan normaalisti".
Jokainen pukeutuu ja elää tyylillään, annetaan ihmisille rauha olla eikä kommentoida "hirveet caprit tai "gaprit", arvostelu kertoo enemmän kommentoijan huonosta käytöksestä ja käsityskyvystä, sekä arvostelijan pelosta tulla itse arvostelluksi, laumasieluudesta, turvallisuushakuisuudesta niin ettei itse uskalla erottautua massasta tms. epävarmuus/itsetuntohäikistä. Ollaan ihan luonnollisesti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-vuotias nainen ja en ota ulkonäköpaineita tuntemattomista ihmisistä. Tutut taas ovat niin hyväkäytöksisiä etteivät kommentoi ainakaan mitään negatiivista ulkonäöstä. Ikä tuo pyöreyttä mutta onneksi se aika hyvin sulautuu pitkään kroppaan. Kasvot ja tyyli on vielä aika freesi niin ei tarvitse huolestua.
Yhden oudon jutun olen huomannut, jotkut nuoret asiakaspalvelijatytöt, ehkä kassoilla tai palvelutiskiltä ovat tylyjä, hymyttömiä tai suorastaan vihamielisiä. Tätä en huomannut nelikymppisenä, vaan vasta nyt. Mietin onko oma ilmeeni (kun vaan hoidan asiat enkä jaksa sosialiseerata) jotenkin perustyly vai enkö ole tarpeeksi kohtelias vai herättääkö varallisuus kateutta vai suhtautuvatko jotkut nuoret naiset vanhempiin varauksella tuo on hankala asiakas ja mahdollinen tylyttäjä. Ensin jonossa olleelle mummolle ollaan ystävällisiä ja hymyillään, yhtäkkiä ilme hyytyy kun minä tulen vuoroon. No, en tiedä enkä voi asialle mitään. Pitää ehkä sanoa jos ärsytyskynnys ylittyy että "no mikä sun ongelma on, koita vaan olla ihan normaalisti".
Varmaankin susta huokuu tuommoinen ennakkoasenne? Jos sanoisit ärsyyntyneenä, tai edes tyynenä, tuon mitä suunnittelit, olet juuri sitä mitä oletat että susta oletetaan. Mummo hymyili ja olemus oli lempeä, kun sinä oletat heidän olevan kateellinen varallisuudestasi (ei parikymppiset mieti tuommoisia) etkä jaksa "sosialiseerata". Taitavat vaistomaisesti nähdä susta enemmän kuin haluaisit.
Mikä on yksi yhteinen tekijä kaikissa tapauksissa, joissa nuori asiakaspalvelijanainen on ollut sinulle tyly tai vihamielinen? Sinä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä harhaluulo on, että iän myötä automaattisesti kerääntyy läskiä ja paikat alkavat roikkua? Salillani on monta 50+ -naista, jotka ovat samanlaisissa vartalonmyötäisissä vaatteissa kuin kaksikymppiset, eikä heillä ole mitään perseen päällä roikkuvaa selkäläskiä. Ovat vartaloltaan ihan normaalipainoisen ja terveen näköisiä, tällaisia: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/10/24/article-2475271-18F5597600000…
Taas kerran virheellisesti syytetään jotain muuta kuin itseä, tällä kertaa aikaa. Tietenkin hedonistinen elämäntapa näkyy, erityisesti iän myötä.
Monella viiskybäsellä on varmasti aikaa viettää salilla tuntikausia viikosta. Semminkin jos lapset ovat jo lähteneet kotoa tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Perheen, oman vaativan työn, alakoululaisen, miehen vaativan työn, lapsen harrastuksen jne. paletti on sellainen, ettei minulla ole aikaa (eikä halua) viettää viittä iltaa viikossa salilla. Se nyt ei vain onnistu. Juokseminen/käveleminen tietenkin onnistuu helpommin, koska ne eivät ole aikatauluun sidottuja.
Menopaussin aiheuttama vyötäröläskin kertyminen on kyllä aivan tieteellisesti todistettu. Joten älä viitsi!
Eivätkös 30-40 -vuotiaat ole keski-ikäisiä