Keski-ikäinen vastaa ulkonäkösyytöksiin. Näistä syistä tunikat, räväkät silmälasit ja lyhyt tukka ovat suosittuja...
Tuossa oli taas jälleen kerran ikävä haukkumisketju keski-ikäisten naisten ulkonäöstä. On kuulemma kananpersetukkaa, muka-räväköitä rillejä, capreja, crocseja jne.
Kuulkaa, voisin tehdä ihan yhtä häijyn kommentin kolmekymppisten ja sitä nuorempien naisten tyylistä, mutta enpä taida viitsiä alentua samalle tasolle teidän kanssanne.
Hiukan nyt kumminkin realismia. Naisten keski-ikä alkaa hiukan alle nelikymppisenä. Aika moni teistä siellä kommentoineista ON keski-ikäisiä.
Katsokaa siis itseänne peiliin. Mitä näkyy?
Itse olen 50-vuotias. Voin kertoa, että moni ketjussa mollattu juttu on vähän ikään kuin pakon sanelemaa. Tai jos ei ole, saa kiittää hyvää tuuriaan.
1) Hiukset ohenevat ja alkavat katkeilla latvoista iän myötä. Semmonen hiirenhäntäinen pitkä tukka ei todellakaan sovi useimmille. Se tekee helposti naamasta entistä vanhemman näköisen ja antaa yhdessä leuan alle syntyvän heltan kanssa tosi raskaan vaikutelman. Lisäksi voin kuiskata teille salaisuuden: kasariajan nuorilla ei ole ihan samanlaista päähänpiinttymä pitkistä hiuksista kuten nykyajan parikymppisillä. Meidän mielestämme hiukset voivat olla hyvinkin nätit myös lyhyinä...
2) kun naama valuu ja tukka harmaantuu, huomiota helposti haluaa mieluummin kiinnittää johonkin muuhun. Siksi moni käyttää isoja koruja tai niitä räväkän värisiä silmälaseja. Ikään kuin huomiopisteenä. Silmälasimuoti on muutenkin ollut jo pidempään aika paksusankainen, jotkut kasarityyppiset metallisankaiset rillit vasta kauheilta näyttävätkin! Aika moni joutuu keski-iässä luopumaan piilolinsseistä, kun tulee ikänäköä sen likinäön rinnalle ja muutenkin piilarien käyttö vähenee, silmät käyvät aremmiksi ja kuivemmiksi.
3) Kropan malli muuttuu. Olen pitkälle kolmikymppiseksi ollut alipainoinen, mutta keski-iän lähestyessä kiloja alkoi karttua. Liikun ja syön aika lailla kuten ennenkin (paitsi että liikun hiukan jopa enemmän), ja silti vyötärölle kertyy makkaraa ja kaikki ikään kuin VALUU alemmas. En ole edelleenkään mikään tankki, mutta ei, tiukat paidat eivät näytä päälläni hyvältä. Siksi tunikat, ne peittävät armollisesti vyötäröä.
4) kun säärissä alkaa olla ryppyä tai selluliittia (jompaa kumpaa tai molempia on jokaisella 50+ -ikäisellä) ei tee kauheasti mieli kesällä kulkea hameessa tai lyhyissä shortseissa. Mä väitän, että minun reisilläni voi viedä näön vastaantulijalta! Koska en kuitenkaan kauheasti haluaisi kärsiä lämpöhalvauksestakaan, niin valitan, caprit ja sandaalit ovat aika mukava hellekelin asuyhdistelmä. Koettakaa nuoremmat kestää.
Toivoisin muutenkin hiukan suvaitsevaisuutta kanssasisariltani. Kyllä te tulette perässä, jos luoja suo.
Enkä minäkään mäkätä teille oman sukupolvenne pukeutusmis-luutumista. Voin nimittäin vakuuttaa, että niitäkin ON.
; D
N50
Kommentit (151)
Keski-ikäinen vastaa ulkonäkösyytöksiin: kuulkaa, mulle on aivan sama, mitä ajattelette. Itse en jaksa kantaa huolta muiden tyylistä, joten toivon että muutkin pitävät arvostelunsa lähinnä ominaan.
Katselin tänään ruokaostoksilla ihmisten pukeutumista. Havaitsin että useimmat pukeutuvat ikäisilleen tyypillisesti, siisteihin ja tavallisiin edullisiin vaatteisiin. Rönttöisimmät vaikuttivat mökkiläisiltä tai sairailta/elämänhallintaongelmaisilta. Crocsitkin spottasin tällaisella henkilöllä, arvelisin että hänellä oli jaloissa turvotusta jonka takia tavallisten kenkien pitäminen ei onnistunut. Korkoja en nähnyt kellään, laukut näyttivät olevan lähinnä tuttua ja turvallista jouni-tasoa ja kangaskasseja. Jonkin verran niin nuorilla kuin keski-ikäisillä näki verkkarityyliä, se näyttää minusta tasapuolisen hölmöltä iästä riippumatta. Kaikki eivät kuitenkaan laittaudu ruokakauppaan, eikä tarvitsekaan.
Nuorilla naisilla näki vahvojakin meikkejä, omasta mielestä sellainen on päiväsaikaan vähän hassu nuorellakin. Vanhemmilla hillitympää tai ei meikkiä. Melkein kaikilla keski-ikäisillä lyhyet tai korkeintaan puolipitkät hiukset, joskin kananpersemalli näyttää olevan jo poissa muodista. Ehkä av-valistus on tehnyt tehtävänsä? Treenattuja kroppia ei montaa näkynyt (toisin kuin av:lla jossa joka toinen on timmissä kunnossa). Tavallisimmat kropat normaali äiskävartalo ja ylipaino, mutta suurin osa ihmisistä osaa pukeutua vartalonsa mukaan. Ei silmäsärkyä jos nyt ei suuria ihastuksentunteitakaan. Jos keski-ikäisten enemmistö pukeutuu näin, siinä ei ole mitään kauhisteltavaa.
Älää värjätkö hiuksia, niin pysyvät huomattavasti parmmin päässä! Hiusvärit ovat myrkkyä niin hiuksille kuin koko elimistöllekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä harhaluulo on, että iän myötä automaattisesti kerääntyy läskiä ja paikat alkavat roikkua? Salillani on monta 50+ -naista, jotka ovat samanlaisissa vartalonmyötäisissä vaatteissa kuin kaksikymppiset, eikä heillä ole mitään perseen päällä roikkuvaa selkäläskiä. Ovat vartaloltaan ihan normaalipainoisen ja terveen näköisiä, tällaisia: http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/10/24/article-2475271-18F5597600000…
Taas kerran virheellisesti syytetään jotain muuta kuin itseä, tällä kertaa aikaa. Tietenkin hedonistinen elämäntapa näkyy, erityisesti iän myötä.
Monella viiskybäsellä on varmasti aikaa viettää salilla tuntikausia viikosta. Semminkin jos lapset ovat jo lähteneet kotoa tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Perheen, oman vaativan työn, alakoululaisen, miehen vaativan työn, lapsen harrastuksen jne. paletti on sellainen, ettei minulla ole aikaa (eikä halua) viettää viittä iltaa viikossa salilla. Se nyt ei vain onnistu. Juokseminen/käveleminen tietenkin onnistuu helpommin, koska ne eivät ole aikatauluun sidottuja.
Menopaussin aiheuttama vyötäröläskin kertyminen on kyllä aivan tieteellisesti todistettu. Joten älä viitsi!Koskahan se vyötäröläski tulee??
Mun vaihdevuodet loppui 5v sitten ja vyötärölle on tullut sentti lisää, sekin nyt heinäkuun reissusta eli kuukauden sisällä poissa. Kai mä olen tieteellinen ihme ;O
En ole muuttanut ruokailutottumuksiani enkä treenannut enemmän kuin ennen.
Ja olenkohan mä nyt tehnyt hirveän rikkeen vaatetuksen suhteen kun ostin 2 kotelomekkoa New Yorkerista!!??
Good for you. Iloitse siis itsestäsi ja uusista mekoistasi.
Voit olla varma siitä:)
Ihanaa kun ei "yleisesti todeksi todetut" seikat koske itseä vaan olen edelleenkin saman kokoinen kuin 38v:nä. Mun mielestä keksitään hirveästi selityksiä ja tekosyitä sille jos lihotaan tai lösähdetään. Ikääntyä voi kauniisti ja elämästä nauttien ilman "sivuvaikutuksia"
Pliis kuva siitä tukkamallista kun ei tiedä miltä näyttää
Jokaisen aikuisen ihmisen olisi hyvä uskaltaa joskus ihmisten joukkoon ilman meikkiä, vaikka kauppaan. Itse vien tätä tyyliä "minä en välitä mitä sinä minusta ajattelet" niinkin pitkälle, että olen vienyt roskat ilman meikkiä, feikkicrockseissa ja yöpaidassa, jalassa caprimittaiset trikoopöksyt. Olen kammannut hiukseni vasta töissä, matkustin julkisella tukka kampaamattomana eräänlaisella rastaponnarilla kaupungin läpi (ei, minulla ei ole rastoja). Voin olla töissä ehostuksen pelkkä BB-voide ja ripsiväri. Minulla on useita samanlaisia vaatteita niin voin vaihtaa puhtaat vaatteet ja näyttää samalta koko viikon, kätevää ja tylsää.
Mitäkö tästä on hyötyä? Säästän aikaani ja hermojani, lisäksi saan kicksit kun en välitä mitä sinä minusta ajattelet enkä edes huomaa kun kyyläät minua marketissa.
Tämän päivän HS-kuukausiliitteen kannessa oli lyhyttukkainen nainen. Mielestäni hänen hiuksensa ovat kivat - näyttävät ohuilta ja olisivat aika karseet liuhuletit, jos hän pitäisi ne väkisin pitkiniä.
Oma mallini on vähän samantapainen - ilman kanapeetä. Uskon, että se pukee minua mainiosta
N50
Vierailija kirjoitti:
Pliis kuva siitä tukkamallista kun ei tiedä miltä näyttää
HEre we go:
https://www.haarforum.de/gallery/files/9626-2243548865_f2849d0070_o.jpg
Mitä hienoa on uskaltaa mennä kauppaan kuin seinästä revityn näköisenä. Kyllä on itselle,ja muillekin hauska katsoa naista jolla on kauniit puhtaat hiukset vähän ehostetut kasvot jossa ei ole suunpielet alaspäin. Ihana huulipuna kruunaa ilmeen. Siis miksi mitalli jos uskaltaa näyttäytyä homssantuusana.
Ei tämä keski-ikäistyminen ja naaman muuttuminen helppoa ole, kulmakarvat ovat alempana kuin 10v sitten ja luomet niin kurttuiset, ettei hemmetti luomiväriä saa laitettua.. ja nämä pigmenttiviikset !! Silmälaseissa on ns. "hengettömät" kehykset , en kaipaa räväkämpiä. Hiukset ovat aina olleet ohuet, 2v sitten leikautin lyhyiksi ja väri on omani, harmaantuva tummanruskea. Värjäisin kyllä, mutta sain viime värjäyksestä ihoreaktion!
Kroppa on alkanut rapistua, 2v sitten todettiin polvissa nivelrikko ja siksi käytän crocseja. Vaatteena yleensä maksimekko ja neuletakki.
Nainen 55v
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa on uskaltaa mennä kauppaan kuin seinästä revityn näköisenä. Kyllä on itselle,ja muillekin hauska katsoa naista jolla on kauniit puhtaat hiukset vähän ehostetut kasvot jossa ei ole suunpielet alaspäin. Ihana huulipuna kruunaa ilmeen. Siis miksi mitalli jos uskaltaa näyttäytyä homssantuusana.
Pikkusieluisen ihmisen tekstiä. Suupielistä en puhunut mitään, meikitön ihminen ei ole sama kuin hymytön ihminen. Toiset ihmiset arvostavat luonnollisia ihmisiä, saunapuhtaita, puhtaita sieluja muutenkin, eletyn elämän uurteet ja rypyt kasvoillaan. Toiset haluaa kelmuttaa kaiken, eivät näe ihmistä vaan siististi ehostettu ja kammattu, punatun suunsa sievästi supussa ja hiljaa pitävä nainen on se ihannenainen. Henkistä köyhyyttä sanon minä.
Alkaako miesten keski-ikä eri aikaan, kun mainitsit naisten keski-iän erikseen? En ole tiennytkään. Tunikat eivät pue ketään, ja muutenkin aloitus on turhaa selittelyä ja vastinetta jollekin kuvitteelliselle nuorelle. Anonyymilla keskustelupalstalla voi kuule nimimerkkien takana keski-ikäisiä akkoja haukkua itsekin tunikaan pukeutuva kananpersetukka. Trolleja riittää, älä ota henk.koht.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa oli taas jälleen kerran ikävä haukkumisketju keski-ikäisten naisten ulkonäöstä. On kuulemma kananpersetukkaa, muka-räväköitä rillejä, capreja, crocseja jne.
Itse olen 50-vuotias. Voin kertoa, että moni ketjussa mollattu juttu on vähän ikään kuin pakon sanelemaa. Tai jos ei ole, saa kiittää hyvää tuuriaan.
1) Hiukset ohenevat ja alkavat katkeilla latvoista iän myötä. Semmonen hiirenhäntäinen pitkä tukka ei todellakaan sovi useimmille. Se tekee helposti naamasta entistä vanhemman näköisen ja antaa yhdessä leuan alle syntyvän heltan kanssa tosi raskaan vaikutelman. Lisäksi voin kuiskata teille salaisuuden: kasariajan nuorilla ei ole ihan samanlaista päähänpiinttymä pitkistä hiuksista kuten nykyajan parikymppisillä. Meidän mielestämme hiukset voivat olla hyvinkin nätit myös lyhyinä...
2) kun naama valuu ja tukka harmaantuu, huomiota helposti haluaa mieluummin kiinnittää johonkin muuhun. Siksi moni käyttää isoja koruja tai niitä räväkän värisiä silmälaseja. Ikään kuin huomiopisteenä. Silmälasimuoti on muutenkin ollut jo pidempään aika paksusankainen, jotkut kasarityyppiset metallisankaiset rillit vasta kauheilta näyttävätkin! Aika moni joutuu keski-iässä luopumaan piilolinsseistä, kun tulee ikänäköä sen likinäön rinnalle ja muutenkin piilarien käyttö vähenee, silmät käyvät aremmiksi ja kuivemmiksi.
3) Kropan malli muuttuu. Olen pitkälle kolmikymppiseksi ollut alipainoinen, mutta keski-iän lähestyessä kiloja alkoi karttua. Liikun ja syön aika lailla kuten ennenkin (paitsi että liikun hiukan jopa enemmän), ja silti vyötärölle kertyy makkaraa ja kaikki ikään kuin VALUU alemmas. En ole edelleenkään mikään tankki, mutta ei, tiukat paidat eivät näytä päälläni hyvältä. Siksi tunikat, ne peittävät armollisesti vyötäröä.
4) kun säärissä alkaa olla ryppyä tai selluliittia (jompaa kumpaa tai molempia on jokaisella 50+ -ikäisellä) ei tee kauheasti mieli kesällä kulkea hameessa tai lyhyissä shortseissa. Mä väitän, että minun reisilläni voi viedä näön vastaantulijalta! Koska en kuitenkaan kauheasti haluaisi kärsiä lämpöhalvauksestakaan, niin valitan, caprit ja sandaalit ovat aika mukava hellekelin asuyhdistelmä. Koettakaa nuoremmat kestää.
Toivoisin muutenkin hiukan suvaitsevaisuutta kanssasisariltani. Kyllä te tulette perässä, jos luoja suo.
Enkä minäkään mäkätä teille oman sukupolvenne pukeutusmis-luutumista. Voin nimittäin vakuuttaa, että niitäkin ON.
; D
N50Olen itse 49-vuotias ja pakko kommentoida tätä sen verran, että kaikki ei ole pakon sanelemaa. Valintoja voi ja kannattaa tehdä.
Ensinnäkin ne hiukset. Totta joo, että iän myötä hiukset ohenevat ja katkeilevat. Kananpersetukka ja ohut hiirenhäntä eivät ole ainoita vaihtoehtoja. Hyvän kampaajan leikkaama long bob-malli pukee monia kasvoja. Samoin ihan lyhyt tukka, jos leikkaus on hyvä ja mikä tärkeintä, kasvojen luusto sallii tällaisen hiusmallin. Pakko kuitenkin todeta, että se kananpersetukka on kamala iästä riippumatta.
Sitten se naama. Ikä tuo valumaa, valitettavasti. Tähänkin voi vaikuttaa jossain määrin. Punkkua kannattaa lipitellä maltillisemmin ja sen tupakan voi tumpata kokonaan. Sokeriakaan ei kannatta ylettömästi syödä. Nämä todellakin vaikuttaa. Silmälasimuotiin en ota sen enempää kantaa kuin totemalla, että räväkät lasit eivät välttämättä meille suomalaisille sovi. Tarkoitan kovia, räikeitä värejä pokissa. Murretut sävyt toimivat parhaiten. Ja muotoilkaa kulmanne, ne kehystävät katseen, samoin kuin hillitty silmämeikki. Räikeät huulipunat kannattaa unohtaa, koska huulista katoaa täyteläisyys iän myötä.
Kroppa, se kroppa. Tiukat puserot eivät todellakaan ole aikuisen naiset vaate, mutta eivät ehkä tunikatkaan. Väljät neuleet, colleget ja paitikset toimivat paremmin ja ovat paremman näköisiä.
Helteisillä ilmoilla voi pukea päälleen esim. midi-mittaisen hameen. On vilpoinen ja kivan näköinen ja armelias säärille, jos tarve niin vaatii. Kyllä ne capritkin vatävät huomion sääriin ja varsinkin, jos eivät enää ihan siloiset ole. Itse en omista capreja, koska minusta ne ovat rumat.
Mutta joo, kyllä pukeutumisen ja ulkoiset olemuksen suhteen vaihtoehtoja löytyy. Siis muutakin kuin ne caprit, crocksit (käyttääkö joku niitä vielä, en ole itse nähnyt kenelläkään enää pitkiin aikoihin) ja tunikat.
Kyllä minä käytän crockseja päivittäin keväästä syksyyn, töissäkin, ja räväkän väriset nekin :) Nyt mulla on käytössä sellaiset joissa on täynnä hedelmien kuvia, mansikoita, appelsiininviipaleita ym. löysin Keskiseltä, ne on erittäin hyvät jalassa tälläiselle 130 kiloiselle.
Nuo sun ohjeet ei sovi mun isolle kropalle ollenkaan, kyllä minä pitäydyn legginseissä, ja kesällä tietysti capripituiset, ja tunikat ja mekot on kivat. Paitiksia en ole koskaan tykännyt käyttää, enkä farkkuja. college-paitoja oli viimeksi nuorena ja hoikkana... ei niitä tähän kroppaan voi laittaa, näyttää kyllä niin valaalta.
Onko muilla tai osaatteko selittää kun minulla alkaa ylävatsa pömpöttää. Eli rintojen alla vatsa on kuin panssari mutta pehmeä? Olenko läskistynyt jo niin ylös, vatsalihakset uupuu vai mikä tuo yläpömppä on?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen aikuisen ihmisen olisi hyvä uskaltaa joskus ihmisten joukkoon ilman meikkiä, vaikka kauppaan. Itse vien tätä tyyliä "minä en välitä mitä sinä minusta ajattelet" niinkin pitkälle, että olen vienyt roskat ilman meikkiä, feikkicrockseissa ja yöpaidassa, jalassa caprimittaiset trikoopöksyt. Olen kammannut hiukseni vasta töissä, matkustin julkisella tukka kampaamattomana eräänlaisella rastaponnarilla kaupungin läpi (ei, minulla ei ole rastoja). Voin olla töissä ehostuksen pelkkä BB-voide ja ripsiväri. Minulla on useita samanlaisia vaatteita niin voin vaihtaa puhtaat vaatteet ja näyttää samalta koko viikon, kätevää ja tylsää.
Mitäkö tästä on hyötyä? Säästän aikaani ja hermojani, lisäksi saan kicksit kun en välitä mitä sinä minusta ajattelet enkä edes huomaa kun kyyläät minua marketissa.
Siis mitä? Pitäiskö tässä vielä meikatakin? Minä en ole meikannut kuin pari kertaa vuodessa sitten vuosituhannen alun. Miksi ihmeessä pitäisi töihin meikata? En ole malli ammatiltani.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä keski-ikäistyminen ja naaman muuttuminen helppoa ole, kulmakarvat ovat alempana kuin 10v sitten ja luomet niin kurttuiset, ettei hemmetti luomiväriä saa laitettua.. ja nämä pigmenttiviikset !! Silmälaseissa on ns. "hengettömät" kehykset , en kaipaa räväkämpiä. Hiukset ovat aina olleet ohuet, 2v sitten leikautin lyhyiksi ja väri on omani, harmaantuva tummanruskea. Värjäisin kyllä, mutta sain viime värjäyksestä ihoreaktion!
Kroppa on alkanut rapistua, 2v sitten todettiin polvissa nivelrikko ja siksi käytän crocseja. Vaatteena yleensä maksimekko ja neuletakki.
Nainen 55v
Ne crocsit pahentaa polven nivelrikkoa. Sä tarvit kunnolliset tukevat kengät joissa on hyvät pohjalliset.
T. polven nivelrikosta kärsivä joka sai ison avun ammattilaisen tekemistä tukipohjallisista.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökulma, ja hyvä oli ottaa esille myös tuo sukupolvinäkökulma. Toisaalta ihmetyttää, miksi tämä "räväkkä itsenäinen nainen" -look on niin yleinen Suomessa, mutta tosi harvoin vaikkapa Keski-Euroopassa tai edes Ruotsissa. Kyllä osittain syynä on myös, että se on myös kansallinen "Suomi-tyyli", joka kuvastaa naisten tasa-arvoa.
Mitä pahaa on tasa-arvossa tai jämäkkyydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi kiinnostamaan mikä kolmekymppisten tyylissä näyttää hupsulta viisikymppisen silmään :) Siis ihan uteliaisuudesta, koska tuota näkökulmaa en tule koskaan saamaan (itse ollessani 50 on ajat jo erit). Voisitko ap kertoa?
Ps. En ole osallistunut keski-ikäisten naisten arvosteluun, koska siinä ei ole mitään järkeä
En ole ap, mutta minun silmääni pari- ja kolmekymppisten preppy-tyyli ja "klassinen" pukeutuminen ovat sitä mitä minun nuoruudessani pidettiin tätimäisenä ja mummomaisena pukeutumisena. En ollut uskoa silmiäni kun mummomaiset laukut tulivat muotiin muutamia vuosia sitten ja niistä maksettiin isoja summia. Ainoa ero nuoruusaikojeni täteihin on se että nyt tätivaatteiden sisältä löytyy nuoria ja hehkeitä neitoja.
Hehe, minäkin olin 30+ paljon tätimäisemmin pukeutunut kuin nyt 50+! Silloin piti vielä töissä näyttää pätevältä ja osaavalta, nyt olen sitä ilman korostamistakin. Olin vielä todella lapsenkasvoinen ja pikkutyttömäinen joten siksikin tosi konservatiivinen pukeutumisessani. Onneksi en enää:D
Tämä on se pikkurouvavaihe, kun pitää suorittaa ja päteä ja olla niin täydellinen joka suuntaan, hi. Teinit saa mellastaa revityissä kuteissaan ja sitten keski-ikäisenä voi onneksi vapautua ja tehdä mitä lystää. Onneksi. Sitä sitten paheksutaan. En laita paljoakaan painoa enää sille mitä muut ajattelevat silloin kun on kyse yksityisasioistani.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole seinästä revitty vaikka en käytä meikkiä ja laita hiuksia. Hiukset pysyy lyhyenä ja paksuna hyvällä leikkauksella aina hyvin, eikä croksitkaa tee musta mitään homsantuutelia. Ne sopii mun asuun erittäin hyvin, ja silmälasinsankoihin.
Olen itse 49-vuotias ja pakko kommentoida tätä sen verran, että kaikki ei ole pakon sanelemaa. Valintoja voi ja kannattaa tehdä.
Ensinnäkin ne hiukset. Totta joo, että iän myötä hiukset ohenevat ja katkeilevat. Kananpersetukka ja ohut hiirenhäntä eivät ole ainoita vaihtoehtoja. Hyvän kampaajan leikkaama long bob-malli pukee monia kasvoja. Samoin ihan lyhyt tukka, jos leikkaus on hyvä ja mikä tärkeintä, kasvojen luusto sallii tällaisen hiusmallin. Pakko kuitenkin todeta, että se kananpersetukka on kamala iästä riippumatta.
Sitten se naama. Ikä tuo valumaa, valitettavasti. Tähänkin voi vaikuttaa jossain määrin. Punkkua kannattaa lipitellä maltillisemmin ja sen tupakan voi tumpata kokonaan. Sokeriakaan ei kannatta ylettömästi syödä. Nämä todellakin vaikuttaa. Silmälasimuotiin en ota sen enempää kantaa kuin totemalla, että räväkät lasit eivät välttämättä meille suomalaisille sovi. Tarkoitan kovia, räikeitä värejä pokissa. Murretut sävyt toimivat parhaiten. Ja muotoilkaa kulmanne, ne kehystävät katseen, samoin kuin hillitty silmämeikki. Räikeät huulipunat kannattaa unohtaa, koska huulista katoaa täyteläisyys iän myötä.
Kroppa, se kroppa. Tiukat puserot eivät todellakaan ole aikuisen naiset vaate, mutta eivät ehkä tunikatkaan. Väljät neuleet, colleget ja paitikset toimivat paremmin ja ovat paremman näköisiä.
Helteisillä ilmoilla voi pukea päälleen esim. midi-mittaisen hameen. On vilpoinen ja kivan näköinen ja armelias säärille, jos tarve niin vaatii. Kyllä ne capritkin vatävät huomion sääriin ja varsinkin, jos eivät enää ihan siloiset ole. Itse en omista capreja, koska minusta ne ovat rumat.
Mutta joo, kyllä pukeutumisen ja ulkoiset olemuksen suhteen vaihtoehtoja löytyy. Siis muutakin kuin ne caprit, crocksit (käyttääkö joku niitä vielä, en ole itse nähnyt kenelläkään enää pitkiin aikoihin) ja tunikat.